Luulin että kotilot lisääntyvät ihan valtoimenaan akvaariossani, kun siellä oli muutamia erilajeja täysikasvuisia kotiloita. Akvaario on ollut kotiloineen toiminnassa jo muutaman kuukauden, mutta silti kotiloita näkyy harvakseltaan. Äsken sitten huomasin kirsikkasukaravun syövän pienen kotilon. Nehän ne ovat sitten verottaneet sopivasti pieniä kotiloita ja kotiloiden kutuja.
Tämä oli uusi tieto minulle ja ihan mukava yllältys että ravuista on muutakin hyötyä kuin levien kurissa pitäminen
No täytyy kyllä sanoa, että tossa vihersukarapulassa on aika hyvin pysynyt kotilot hallinnassa. Harmi, koska kaasvatan kotiloita kääpiöpallokaloille. Tuntuu kyllä omituiselta, että ne pystyisivät niitä syömään, koska käsittääkseni sukivat levää ja muuta höttöä suuhunsa.
Minulla on tulisukarapuja,omppuja varmaan puol miljoonaa erikokoista poikasta ja plätyn poikasia.
Olen kyllä huomannut että ravut nyppii kotiloita mutta en ole varma ovatko syöneet. Ja 1 plätyn poikanen liiskautui vahingossa vauvakarsinan ja lasin väliin ja putosi pohjalle ja ravut otti selllasen pikajuoksun raatoa kohti että ihan ällistyin niiden nopeudesta.
Oli pakko käydä kurkistaan rapulaan... ja joo... hiekan pinnalla on paljon valkoisia pieniä kuoria. Eli ne pienimmät kotilot joutuu rapujen suuhun. Meillä on kirsikkasukarapuja ja vihersukarapuja... juovaharjat tuskin niitä syö.
Mietiskelinkin yks päivä, et miksi kotilot on niin vähän hiekan pinnalla...
Minäkin olen sukarapujen nähnyt kinastelevan ainakin huppukotilosta (kumpikin veti kotiloa omaan suuntaansa ja isompi voitti), kierteisiin niiden en ole nähnyt koskevan (tiedä sitten ovatko pienempiä syöneet). Mun akvaarioissa ainoat kotilot, mitkä tuntuu menestyvän, on lähinnä kierteiset. Huppukotiloita näkyy silloin tällöin, muita ei. Liekö sukaravuilla jotain asian kanssa tekemistä.
Mulla ei oo akvoissa mitään muita ku kierteisiä. Postitorvet ja huput ovat hävinneet ihan huomaamatta kokonaan! Vihersukarapuja meilläkin on. lievätkö sitten he asialla...?
Mitäkä...? Ei mun kirsikkasukat mitään kotiloita syö...Siirsin kääpiöpallot pienempään tankkiin ja nyt isossa elävät sukaravut ja kaikki maailman kotilolajit sulassa sovussa. Olen miettinyt pallojen tuomista takaisin, kun postitorvikotiloitakin on ilmestynyt kuvioihin, mutta pelkään että pallot vetävät masuihinsa sukaravutkin
No ajan kanssa ajattelin kerätä vähän rapuja kotilotankkiin mutta jos ravuille maistuvat kotilotkin niin saa nähdä miten farmin käy...
-Nanna
Meillä pieniä postitorvikotiloita ja muunnoslimakotiloita. Isompia on vielä jäljellä, mutta pieniä ei ole näkynyt ja tosiaan valkoisia kuoria löytyy.
Tähän täytyy nyt kyllä sanoa, että sukarapuja on aika paljon...
Mulle tuli joskus kans oikee ongelma noitten kotiloitten kans, ja siin oli kyl hermokin jo koetuksella.Kokoajan vaa niit jostai tuli ... mut sit ku vihdoin niist eroo pääsin ..ni sen jälkee ei ol näkyny kotilon kotiloo.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.