Lämpötila nousee
Valvoja: Moderaattorit
Lämpötila nousee
Nyt kun kesä on tullut ja kämpän lämpötila on puoli-saunan luokkaa, niin eikös altaankin (100l) lämpötila nouse kivasti.
Onko kellään mitään hyvää konstia jäähdytellä sitä???
Täällä on kaikki ikkunat auki ja tuuletin pyörii ja asteella sain jo lämpötilaa alaspäin (tällä hetkellä +26).
Mikään kriittinen tilanne ei vielä ole, mutta mietin kesää..
tuleekohan kaloista kalasoppaa...
Onko kellään mitään hyvää konstia jäähdytellä sitä???
Täällä on kaikki ikkunat auki ja tuuletin pyörii ja asteella sain jo lämpötilaa alaspäin (tällä hetkellä +26).
Mikään kriittinen tilanne ei vielä ole, mutta mietin kesää..
tuleekohan kaloista kalasoppaa...
Et voi olla masentunut jos sinulla on ilmapallo.
- Nalle Puh -
- Nalle Puh -
-
- Member
Niinpä, eikös tästä kesästä luvattu vielä ennätyslämmintä? Tänään jo piti pitää kaikki ovet ja ikkunat auki kun sisällekin kärventyi.. Päästiin vissiin jopa 30 asteeseen täällä Turussa vai mahtoiko jäädä vähän alle..?
Jotain olen kuullut että sellaisia tietokoneen pikkutuulettimia on käytetty akvaarion jäähdyttimenä...
Jotain olen kuullut että sellaisia tietokoneen pikkutuulettimia on käytetty akvaarion jäähdyttimenä...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mielenkiintoista - täällä Etelä-Pohjanmaalla on ollut tänään maksimissaan 15 astetta lämmintä ja todella kylmä tuuli.
Joka tapauksessa, tuollaisen Murmeliotuksen mainitseman tietokoneentuuletin-systeemin voi tehdä itse tai ostaa valmiina. Suomessa en ole nähnyt valmiita tuulettimia myynnissä (tosin asunkin täällä perähikiällä), mutta saksalaisista nettikaupoista noita löytyy ihan kohtuuhintoihinkin, vaikkapa täältä.
Väliaikaiseksi viilennykseksi käy myös viileän veden lisääminen. Itse lisäsin viime kesänä imunuoliaisaltaaseen muutaman desin kylmää vettä joka päivä, mutta tänä kesänä toivottavasti ei tarvitse, kun siirsin akvan tuuletusikkunan eteen.

Joka tapauksessa, tuollaisen Murmeliotuksen mainitseman tietokoneentuuletin-systeemin voi tehdä itse tai ostaa valmiina. Suomessa en ole nähnyt valmiita tuulettimia myynnissä (tosin asunkin täällä perähikiällä), mutta saksalaisista nettikaupoista noita löytyy ihan kohtuuhintoihinkin, vaikkapa täältä.
Väliaikaiseksi viilennykseksi käy myös viileän veden lisääminen. Itse lisäsin viime kesänä imunuoliaisaltaaseen muutaman desin kylmää vettä joka päivä, mutta tänä kesänä toivottavasti ei tarvitse, kun siirsin akvan tuuletusikkunan eteen.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jääkuutioiden vesimäärä on niin pieni, etteivät oikein taida toimia. Kokeilin joskus, eikä laskenut lämpötilaa ainakaan näkyvästi. Sellainen puolisen litraa kylmää vettä kyllä laskee asteella-parilla.Dess kirjoitti:Itse vaan pelkään kuinka korkeeksi omien altaideni lämpötila nousee ja itse olen pohdiskellut samaa. Jääkuutiota sinne ei varmaan kannata laittaa?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
-
- Senior Member
- Viesti:
Nämä auttavat:
- kansilasien poisto / nosto että vesi pääsee haihtumaan
- valaistusajan lyhentäminen
- huoneenlämmön laskeminen
- tuuletin
Kaikki muut keinot ovat vain lyhytaikaisia.
Itse tilasin juuri tuulettimen. Meillä akvassa länmmöt jo nyt hipoen 30.
- kansilasien poisto / nosto että vesi pääsee haihtumaan
- valaistusajan lyhentäminen
- huoneenlämmön laskeminen
- tuuletin
Kaikki muut keinot ovat vain lyhytaikaisia.
Itse tilasin juuri tuulettimen. Meillä akvassa länmmöt jo nyt hipoen 30.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
Tuolla tekniikka osiossa on tälläkin hetkellä ihan kärjessä pari keskustelua akvaarion viilentämisestä kesää varten. Kannattaa tsekata ne ensiksi.
Ja tuohon ticolourin listaan voisi vielä lisätä jäähdyttimen. Onhan niitä ihan oikeita sellaisiakin, ei vaan kovin monella, kun maksavat mansikoita, mutta kuitenkin.
Ja tuohon ticolourin listaan voisi vielä lisätä jäähdyttimen. Onhan niitä ihan oikeita sellaisiakin, ei vaan kovin monella, kun maksavat mansikoita, mutta kuitenkin.
I'm #1 so why try harder?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Meillä kans olohuoneen lämpötila nousee varsinkin aurinkoisina päivinä (paistaa iltapäivästä sille puolen). Eilen illalla oli 30. Toisessa ketjussa jo kerroin rusomonnisten menehtymisestä, tänä aamuna oli yksi kuollut (aiemmin kuoli kylla muitakin). En tiedä vaikuttiko nyt tuo liika lämpökin.
Tänään otin toisen lampun ja kansilasin pois ja lämpö laskikin 27 asteeseen, mut eipä tänään ole aurinkokaan paistanut. Meillä ilman lämmitintäkin akva pysyi talvellakin 25 - 26 asteessa.
Taidan huomenna laittaa n. sentin puulistat akvan päätyihin ja lamput niiden päälle, jos lämminilma sitt vaihtuis paremmin pois, ettei menis lämpö akvaan. Yöksi jätän myös toisen kansilasin pois.
Tänään otin toisen lampun ja kansilasin pois ja lämpö laskikin 27 asteeseen, mut eipä tänään ole aurinkokaan paistanut. Meillä ilman lämmitintäkin akva pysyi talvellakin 25 - 26 asteessa.
Taidan huomenna laittaa n. sentin puulistat akvan päätyihin ja lamput niiden päälle, jos lämminilma sitt vaihtuis paremmin pois, ettei menis lämpö akvaan. Yöksi jätän myös toisen kansilasin pois.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
No tässäpä sulle jokunen linkki jäähdytyksestä ()pleco kirjoitti:Mistäs ton sais hankittua ja mitä maksais?mollylady kirjoitti:Ja tuohon ticolourin listaan voisi vielä lisätä jäähdyttimen. Onhan niitä ihan oikeita sellaisiakin, ei vaan kovin monella, kun maksavat mansikoita, mutta kuitenkin.
rakentelu keskustelua
sis. linkin kauppaan
rakentelu keskustelua
I'm #1 so why try harder?
-
- Starting Member
Pienen akvaarion ylikuumeneminen
Pikkuallas on kooltaan 40l ja jo talvella huomasin että valaisin lämmittää niin paljon että lämpö ei laske 23 astetta alemmas. Päivisin nousi parilla asteella. Käytännössä lämpötila pysyi hyvin taistelukalalla tasaisessa 27 asteessa, mutta kun kalasto vaihtui kääpiöraasboroihin ja hankin toisen kansilasin lämpö alkoi vaihdella.
Kesän tultua kämpässä on lämpöä +25 eikä siitä laske vaikka kaikki kaksi tuuletusräppänää jatkuvasti ovat auki. Ilman vaihtuminen on pientä kun ei saa läpivetoa asuntoon ja päivittäin on hella/uuni päällä. Akvaarion lämpötila nousi ensin 28 ja nyt on jo 30. Vähensin valaisimen paistoaikaa tunnilla, mutta siitä ei juuri ollut hyötyä. Kansilasit jos poistaa kissat on tassuineen kalassa ja juo akvasta ja karvoittaa vettä. Vettä saa tuon kokoiseen purkkiin päivittäin lisäillä ettei pinta laske rumasti.
Onko kaloille parempi että lämpötila on tasaisesti liian korkea? Jos lisään kylmää vettä lämpö laskee rajusti ja nousee taas. Sama juttu lampun lämmittävän vaikutuksen kanssa, vaikkakin hitaammin, yön aikana vesi jäähtyy. Eikö lämpötilan vaihtelu stressaa kaloja?
Kesän tultua kämpässä on lämpöä +25 eikä siitä laske vaikka kaikki kaksi tuuletusräppänää jatkuvasti ovat auki. Ilman vaihtuminen on pientä kun ei saa läpivetoa asuntoon ja päivittäin on hella/uuni päällä. Akvaarion lämpötila nousi ensin 28 ja nyt on jo 30. Vähensin valaisimen paistoaikaa tunnilla, mutta siitä ei juuri ollut hyötyä. Kansilasit jos poistaa kissat on tassuineen kalassa ja juo akvasta ja karvoittaa vettä. Vettä saa tuon kokoiseen purkkiin päivittäin lisäillä ettei pinta laske rumasti.
Onko kaloille parempi että lämpötila on tasaisesti liian korkea? Jos lisään kylmää vettä lämpö laskee rajusti ja nousee taas. Sama juttu lampun lämmittävän vaikutuksen kanssa, vaikkakin hitaammin, yön aikana vesi jäähtyy. Eikö lämpötilan vaihtelu stressaa kaloja?
-
- Junior Member
Ajattelitko laittaa sen akvan sisälle vai ulkopuolelle lasiin kiinni?
Veden vaihdosta on noin kaksi tuntia ja akvassa lämpö laski +27:stä +25:teen, mahtaako tulla ikäviä jälkiseurauksia? Tällä hetkellä ainakin näyttävät pirteiltä ja kukaan ei kuollu
. Mietin vain,että noi äkilliset lämpötilan vaihtelut ei ehkä ole ihan toivottuja?
Altaan kansiluukut on olleet auki pari viikkoa yötä päivää ja ainakaan vielä leväbarbit ei oo hypänneet ulos. Kuinka ahkeria hyppääjiä nämä ovat? Olen lukenut, että ovat taipuvaisia moiseen.
Veden vaihdosta on noin kaksi tuntia ja akvassa lämpö laski +27:stä +25:teen, mahtaako tulla ikäviä jälkiseurauksia? Tällä hetkellä ainakin näyttävät pirteiltä ja kukaan ei kuollu

Altaan kansiluukut on olleet auki pari viikkoa yötä päivää ja ainakaan vielä leväbarbit ei oo hypänneet ulos. Kuinka ahkeria hyppääjiä nämä ovat? Olen lukenut, että ovat taipuvaisia moiseen.
Elämä on ihanaa
-
- Junior Member