Kultakalan silmäsairaus
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kultakalan silmäsairaus
Huomasin juuri että kultakalani (alkuperäinen luonnonmuoto) toinen silmä on oudon näköinen! Se on samea ja ikäänkuin pullistunut. Mistä voi olla kyse? Muuten kala käyttäytyy kuten ennenkin, syö ja liikkuu normaalisti. Kala on ollut minulla yli 7v eikä ole ennen sairastanut.
Voisiko olla ihan vain joku ruhje? Paha kuitenkin mennä näkemättä sanomaan mitään.
Meillä yhdellä komeetalla oli toinen silmä jonkin aikaa sameana, vähän kuin olisi ollut "naarmuja" pinnassa. Turvoksissa tai pullistunut se ei kuitenkaan ollut. Vaiva parani itsekseen aika nopeasti, reilu viikko kun meni niin silmä oli jo ihan ennallaan. Luulen kaverin törmäilleen johonkin, kun vauhtia riittää...
Meillä yhdellä komeetalla oli toinen silmä jonkin aikaa sameana, vähän kuin olisi ollut "naarmuja" pinnassa. Turvoksissa tai pullistunut se ei kuitenkaan ollut. Vaiva parani itsekseen aika nopeasti, reilu viikko kun meni niin silmä oli jo ihan ennallaan. Luulen kaverin törmäilleen johonkin, kun vauhtia riittää...
litroja 720+400+126
Silmä ei näytä parantuvan...nyt mietin pitääkö minun lopettaa Siiri, ei se kyllä näytä muuten sairaalta. On yhtä vilkas kuin ennenkin ja ruokahalu on tallella...en tiedä näkeekö se tuolla sairaalla silmällä, mutta ei ainakaan näyttäisi törmäilevän mihinkään. Mitä tehdä siis? Annanko kalan elää vai kärsiikö se tuosta silmästään vaikka päälle ei mitään huomaa? 
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Anna olla vaan.
Jos ei kerran mihinkään törmäile, niin anna kalan elää ja porskuttaa.
Silmässä ei ole tuntoa, jotenka kipuja tuskin on
Onhan sitä yksisilmäisiä hevosia, koiria ja lehmiäkin ja hyvin pärjäävät oikeilla olosuhteilla. Miksei siis kala suljetussa ympäristössä eli altaassa pärjäsi?
Jos ei kerran mihinkään törmäile, niin anna kalan elää ja porskuttaa.
Silmässä ei ole tuntoa, jotenka kipuja tuskin on
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.