Juu, sen ilmiön nimi on lappo. Eli lappoilmiö vetää sen veden sieltä pois. Hämäävästi sitä muovihärpäkettä millä lappoilmiö saadaan aikaan helposti on alettu myös kutsua nimellä lappo.
Täällä elämää on helpottanut:
- Pikaliitin suihkun hanaan, siihen letku kiinni ja vedenvaihto helpottui
- kulmamallinen mattosuodatin 300-litraiseen: vedenvaihdon voi tehdä maton taakse, eli ei ilmakuplia kalojen puolelle. Rumat laitteet saa maton taakse piiloon.
- Leikkautin lasitusliikkeessä juuri sellaiset kansilasit, ettei minun tarvitse nostaa lamppua 128-litraisessa minnekkään jos haluan tehdä altaassa jotain.
- Tarpeeksi tehokas valaistus heti alkuun (monimetallit), tulee vähemmän ongelmia kasvien kanssa.
- Laminaatti ja liimattava tarranauha: Kätevä tapa verhoilla akvaarion jalusta, idea pöllitty
Juissilta.
- Jalusta johon menee sisään karanteeniakvaario: Akvaarion saa piiloon kun sitä ei käytetä, mutta esiin kun sitä tarvitsee.
- Ruokinta-automaatti, ajastin valoille
- Jatkojohto katkaisimella. Olen jakanut laitteet kahteen tällaiseen ja yhteen katkaisimettomaan siten, että minulla on erikseen laitteet jotka ovat aina päällä (esimerkiksi tuulettimet kesällä), laitteet jotka laitetaan vedenvaihdossa pois päältä (suodattimet, lämmittimet) ja laitteet jotka laitetaan yöksi pois päältä (monimetallit, näiden kestävä ajastin ostetaan vasta veronpalautuksilla, joten nyt näin).
- Kattokoukku. Ripustin näillä jatkojohdot roikkumaan altaan alla olevasta vesivanerista niin että vaikka altaasta tulvisi vettä kuinka pihalle, vesi ei yllä jatkojohtoihin eikä ole sähköiskun vaaraa vaikka vesilammikossa seisoisikin.
Näistä olen kuullut:
- Automaattinen lannoitus tyyliin ämpäri kattoon, reikä pohjaan johon letku, siihen tiputuksessa käytettävä osa joka tiputtaa sopivassa tahdissa lannoitetta altaaseen.
- Automaattinen hiilidioksidi-lannoitus. Näitä järjestelmiä voi ihan ostaa, mutta hinta kipuaa korkeaksi.
- Automaattinen pH:n säätöyksikkö, joka joko päästää hiilidioksidia altaaseen tai laskee sinne ruokasooda (tms.) liuosta.
- Lasipiippu jolla kaloja saa hyvin siirrettyä yksitellen haavista muualle, mutta näitä ei saa mistään.
Muuta ei nyt tule mieleen...