Kalojen yhteensopivuus
Valvoja: Moderaattorit
-
Pete&Marika
- Starting Member

- Viestit: 10
- Liittynyt: 13:42, 26.05.2007
- Paikkakunta: Pori
Kalojen yhteensopivuus
Meillä kun tossa uiskentelee nyt 160litrases altaas neon- ja mustatetroja (yht. 9kpl), miljoonakaloi(4kpl), partamonnei(6kpl), platyi(3kpl), pusukala ja seeprakaloi (6kpl).
Nyt haluttais kuitenkin jonkinlainen isompi ja näyttävämpi asukas (yli 5cm) sinne, mutta mikäköhän soveltuis noiden mee fisujen kanssa ilman tappeluita ja näykkimisiä/syömisiä?
Edit: Yksi kysymysmerkki riittää.
-Ylläpito
Nyt haluttais kuitenkin jonkinlainen isompi ja näyttävämpi asukas (yli 5cm) sinne, mutta mikäköhän soveltuis noiden mee fisujen kanssa ilman tappeluita ja näykkimisiä/syömisiä?
Edit: Yksi kysymysmerkki riittää.
-Ylläpito
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viestit: 4720
- Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
- Viesti:
Heipä hei ja tervetuloa palstalle!
Valitettavasti aivan ensimmäiseksi on todettava, että nykyinen kalasto kaipaa remonttia ennen kuin sinne hankitaan mitään lisää.
Neontetrat ovat parvikala, kuinka monta niitä siis on? Pitävät viileästä n. 24 asteisesta pehmeästä vedestä.
Mustatetrat samaten ovat parvikaloja, kuinka monta? Menevät neontetrojen kanssa samassa.
Miljoonakalat puolestaan eivät mene samassa altaassa edellä mainittujen kanssa poikkeavien vesiarvovaatimustensa takia, samoin platyt. Molemmat lajit arvostaisivat kovaa ja emäksistä vettä.
Partamonneja suositellaan pidettäväksi 1/100L jo ihan siitä syystä että kyseessä on suht reviirihakuinen laji, joka myös lisääntyy liiankin helposti kunhan vain molempia sukupuolia löytyy.
Seeprakalat viihtyvät viileässä vedessä ja menevät muutenkin vaatimuksiltaan samassa altaassa mustaterojen ja neonien kanssa.
Pusukalan on muutettava, laji kasvaa isoksi (n. 20-30cm) ja minimiallaskokona näkyy melkoisen yleisesti tuollaista yli 300litraa.
Kalastoehdotus:
lämpötila 23-24astetta
mustatetroja 8kpl
seeprakaloja 10kpl
neontetroja 15-20kpl
partamonni (vain yksi)
monnisia, esim. pandamonnisia 10kpl
keltakääpiöahven pariskunta
Valitettavasti aivan ensimmäiseksi on todettava, että nykyinen kalasto kaipaa remonttia ennen kuin sinne hankitaan mitään lisää.
Neontetrat ovat parvikala, kuinka monta niitä siis on? Pitävät viileästä n. 24 asteisesta pehmeästä vedestä.
Mustatetrat samaten ovat parvikaloja, kuinka monta? Menevät neontetrojen kanssa samassa.
Miljoonakalat puolestaan eivät mene samassa altaassa edellä mainittujen kanssa poikkeavien vesiarvovaatimustensa takia, samoin platyt. Molemmat lajit arvostaisivat kovaa ja emäksistä vettä.
Partamonneja suositellaan pidettäväksi 1/100L jo ihan siitä syystä että kyseessä on suht reviirihakuinen laji, joka myös lisääntyy liiankin helposti kunhan vain molempia sukupuolia löytyy.
Seeprakalat viihtyvät viileässä vedessä ja menevät muutenkin vaatimuksiltaan samassa altaassa mustaterojen ja neonien kanssa.
Pusukalan on muutettava, laji kasvaa isoksi (n. 20-30cm) ja minimiallaskokona näkyy melkoisen yleisesti tuollaista yli 300litraa.
Kalastoehdotus:
lämpötila 23-24astetta
mustatetroja 8kpl
seeprakaloja 10kpl
neontetroja 15-20kpl
partamonni (vain yksi)
monnisia, esim. pandamonnisia 10kpl
keltakääpiöahven pariskunta
-
Pete&Marika
- Starting Member

- Viestit: 10
- Liittynyt: 13:42, 26.05.2007
- Paikkakunta: Pori
Hyvin on meillä mennyt jo hyvin pitkän aikaa samassa altaassa ja neoneita on 6kpl ja mustatetroja 3kpl mutta kohta lisää. Monnit ei ole ollut mitenkään reviirinhakuisia ja kaikki on viihtynyt ongelmitta. Mutta olis kiva kun sais jonkun/jotkut isommat kalatkin mukaan jengiin mitkä vaan sopeutuu noiden muiden kalojen kanssa.
Edit: lisätty isot alkukirjaimet -Ylläpito
Edit: lisätty isot alkukirjaimet -Ylläpito
Re: Kalojen yhteensopivuus (VINKKEJÄ)!!
Olisi ehkä hyvä laittaa jo olemassa oleva kalasto pieneen remonttiin, ennen kuin sinne ottaa mitään lisää.Pete&Marika kirjoitti:Meillä kun tossa uiskentelee nyt 160litrases altaas neon- ja mustatetroja (yht. 9kpl),
miljoonakaloi(4kpl),
partamonnei(6kpl),
platyi(3kpl),
pusukala ja
seeprakaloi (6kpl).
Nyt haluttais kuitenkin jonkinlainen isompi ja näyttävämpi asukas (yli 5cm) sinne, mutta mikäköhän soveltuis noiden mee fisujen kanssa ilman tappeluita ja näykkimisiä/syömisiä???
Tässä Faunatterin sivuilta otettuja tietoja kaloistanne:
neontetra
mustatetra
maatiaispartamonni
platy
pusukala
seeprakala
miljoonakala
Millaiset ovat altaanne vesiarvot, entä lämpötila?
Jotta saatte altaastanne toimivamman, niin suosittelisin näin alkuun miljoonakaloille (kova vesi),maatiaispartamonneille (4kpl), platyille (kova vesi) ja pusukalalle (isompi allas) uuden kodin etsimistä.
-----------------------
Pusukala kasvaa Faunattaren sivujen mukaan 20-30 senttiseksi. Siinä teillä on jo ISOMPAA kalaa. Kannattaa ihan ottaa tosissaan täältä saatavia neuvoja (tosin omat aivot tässäkin mukana) ja edes punnita niitä, eikä heti kommentoida, että hyvin on mennyt. Varsinkin, jos neuvoja itse kysyy..Pete&Marika kirjoitti:hyvin on meillä mennyt jo hyvin pitkän aikaa samassa altaassa ja neoneita on 6kpl ja mustatetroja 3kpl mutta kohta lisää. monnit ei ole ollut mitenkään reviirinhakuisia ja kaikki on viihtynyt ongelmitta. mutta olis kiva kun sais jonkun/jotkut isommat kalatkin mukaan jengiin mitkä vaan sopeutuu noiden muiden kalojen kanssa
-
Pete&Marika
- Starting Member

- Viestit: 10
- Liittynyt: 13:42, 26.05.2007
- Paikkakunta: Pori
-
Helinä79
- Senior Member

- Viestit: 769
- Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Merilappi
Okei, siis lähdetään liikkeelle altaassa jo olevasta kalastosta:
Pusukala on iso ja näyttävä kala, tosin aivan liian iso 160l altaaseen, luonnossa kasvaa jopa 30 cm!
Partamonneja on liikaa, pian hukut poikasiin, joita ei kukaan halua...
Miljoonakalat ja platyt kaipaavat kovempaa vettä, kuin nämä muut ja seeprakalat puolestaan viihtyisvät viileässä vedessä.
Eli nyt pitäisi päättää, millaisia kaloja haluaisit pitää ja säädellä allas sen mukaan.
Ilmeisesti et tiedä altaasi vesiarvoja? Ota vettä puhtaaseen lasipurkkiin ja pyydä akvaariokauppiasta ottamaan testi. Vaihtoehtoisesti voit ostaa vesitestit ja mitata arvot itse. Eli vedestä olisi hyvä tietää happamuus, kovuus ja nitriittipitoisuus. Ennen kuin nämä tiedetään, on hankala valita juuri sinun altaaseesi sopivia kaloja.
Tässä minun ehdotukseni:
Pusukala pois ehdottomasti!
Kovaan veteen:
miljoonakaloja, platyja ja partamonni. samoihin vesiarvoihin sopisi isommaksi esim. miekkapyrstö.
pehmeään veteen neon-parvi, ja tätä parvea voisi hyvin lisätä ainakin toiset 9 kpl. Seuraksi voisi sitten miettiä vaikka lehtikalaparia ja monnisia. Sekä yksi tai kaksi(varmasti samaa sukupuolta) partamonnia.
Seeprakalojen soveltuvuutta pitäisi sitten miettiä muiden kalojen vaatiman lämpötilan mukaan.
Pusukala on iso ja näyttävä kala, tosin aivan liian iso 160l altaaseen, luonnossa kasvaa jopa 30 cm!
Partamonneja on liikaa, pian hukut poikasiin, joita ei kukaan halua...
Miljoonakalat ja platyt kaipaavat kovempaa vettä, kuin nämä muut ja seeprakalat puolestaan viihtyisvät viileässä vedessä.
Eli nyt pitäisi päättää, millaisia kaloja haluaisit pitää ja säädellä allas sen mukaan.
Ilmeisesti et tiedä altaasi vesiarvoja? Ota vettä puhtaaseen lasipurkkiin ja pyydä akvaariokauppiasta ottamaan testi. Vaihtoehtoisesti voit ostaa vesitestit ja mitata arvot itse. Eli vedestä olisi hyvä tietää happamuus, kovuus ja nitriittipitoisuus. Ennen kuin nämä tiedetään, on hankala valita juuri sinun altaaseesi sopivia kaloja.
Tässä minun ehdotukseni:
Pusukala pois ehdottomasti!
Kovaan veteen:
miljoonakaloja, platyja ja partamonni. samoihin vesiarvoihin sopisi isommaksi esim. miekkapyrstö.
pehmeään veteen neon-parvi, ja tätä parvea voisi hyvin lisätä ainakin toiset 9 kpl. Seuraksi voisi sitten miettiä vaikka lehtikalaparia ja monnisia. Sekä yksi tai kaksi(varmasti samaa sukupuolta) partamonnia.
Seeprakalojen soveltuvuutta pitäisi sitten miettiä muiden kalojen vaatiman lämpötilan mukaan.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
Pete&Marika
- Starting Member

- Viestit: 10
- Liittynyt: 13:42, 26.05.2007
- Paikkakunta: Pori
Sopivankokoisia näyttävämpiä yksittäis/pari/haaremikaloja altaaseesi voisi olla vaikkapa taistelukala, hunajarihmakala, töyhtökääpiöahven tai rusokirjoahven. Koska altaassasi olevista kaloista kaikki viihtyisivät tuossa 24-25 asteen lämpöisessä vedessä, en laittaisi sinne kuitenkaan noita rihmakaloja, koska ne vaativat vähintään 26 asteisen veden. Toki voit niitä ottaa, mutta silloin niiden seuraan ei käy valmiista kalastostasi muu kuin partamonni.
Eli ehdotukseni:
-töyhtökääpiöahven pariskunta
-neontetroja 30-40 kpl
-partamonneja 1-2 naarasta
-monnisia 6-8 kpl (mikä laiji tahansa, joka soveltuu 24-26 asteiseen veteen)
-> Tuo kalasto on aika selkeä, siinä on näyttävyyttä ja mielenkiintoisesti käyttäytyviä kaloja.
Eli ehdotukseni:
-töyhtökääpiöahven pariskunta
-neontetroja 30-40 kpl
-partamonneja 1-2 naarasta
-monnisia 6-8 kpl (mikä laiji tahansa, joka soveltuu 24-26 asteiseen veteen)
-> Tuo kalasto on aika selkeä, siinä on näyttävyyttä ja mielenkiintoisesti käyttäytyviä kaloja.
-
Helinä79
- Senior Member

- Viestit: 769
- Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Merilappi
Anteeksi vain, tuosta viidestäkymmenestä sentistä korkeutta en muistanut mainita, mutta useammissa kuin yhdessä keskustelussa on lehtikalaparin minimiallaskooksi mainittu 150l.crisse_83 kirjoitti: 160litraiseen altaaseen? Ei kyllä mielellään... Altaalla saisi olla koko vähintään 200litraa ja minimikorkeus 50cm.
Komppaan täysillä Höpötyksen ehdotusta, kuulostaa kivalta.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Täällä en ole juurikaan ehtynyt vielä pyöriä, mutta kyllä aina on lehtikaloille puhuttu 50 cm altaan ulko korkeudesta... kun hiekkaa siinä 6-10cm, yläreunaa pari senttiä, niin ei siinä jää kuin 40 cm josta on etualan kasvejakin ehkä 5-8cm... että ... ei siinä paljoa jää lehtikalalle uintikorkeutta... lisäksi vielä juurrakot...Helinä79 kirjoitti:Anteeksi vain, tuosta viidestäkymmenestä sentistä korkeutta en muistanut mainita, mutta useammissa kuin yhdessä keskustelussa on lehtikalaparin minimiallaskooksi mainittu 150l.crisse_83 kirjoitti: 160litraiseen altaaseen? Ei kyllä mielellään... Altaalla saisi olla koko vähintään 200litraa ja minimikorkeus 50cm.
Komppaan täysillä Höpötyksen ehdotusta, kuulostaa kivalta.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viestit: 4720
- Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
- Viesti:
Esimerkkejä kiitos tuosta 150litrasta. Sinä aikana jota itse olen täällä pyörinyt ovat lehtikalapariskunnan altaan minimi kokosuositukset olleet 200-250L keskusteluissa.Helinä79 kirjoitti:Anteeksi vain, tuosta viidestäkymmenestä sentistä korkeutta en muistanut mainita, mutta useammissa kuin yhdessä keskustelussa on lehtikalaparin minimiallaskooksi mainittu 150l.crisse_83 kirjoitti: 160litraiseen altaaseen? Ei kyllä mielellään... Altaalla saisi olla koko vähintään 200litraa ja minimikorkeus 50cm.
Komppaan täysillä Höpötyksen ehdotusta, kuulostaa kivalta.
Muutamia linkkejä muualta kuin AW:stä:
Lehtikala
Lehtikala- wikipedia
Lehtikala- Faunatar
Lehtikala
Lehtikala- Viherkala
Lehtikala