Ns. sisustusapua 200l altaaseen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ns. sisustusapua 200l altaaseen

Viesti Kirjoittaja villihorse »

120x35x40 (p x l x k) lämpötila n. 26 astetta

eli olen itse vähän jo miettinyt kaikkea. mutta nyt ajattelin ostaa mustaa soraa/hiekkaa. eiehkä ihan hiekasta mene..:P mut on se aikapientä :D hvä selittäjä oon kyl -.-

onko kellään kokemuksia siitä?

sitten kalastoksi:

- taistelukala
- x 2 taisto tyttöä
- x6 marmoritapparaa
- x6 rubiiniseeprakalaa
- x6 piikkisilmää
- x1 partamonni (on jo)
- ???

vielä muutamia kaloja voisin ottaa/harkita ottavani, mutt nyt etsisin jotain erilaista, en parvikalaa, korkeintaan pari tai yksieläjä kala. eka ajattelin paratiisikalaa, perhoskirjoahventa, tiikerinuoliaista tai jotain killiä, mutta kun otin tietoja kaikista, ei ne soveltuisi akvaariooni ;/

ilmeisesti joku keskikerroksen kala olisi hyvä?:)

kasveja on nyt:

- vedensuosikkia
- karvalehteä
- jaavansammalta
- intian vesitähdikkiä (luultavasti)
- pikkulimaskaa
- pistiaa
- tuntematon lehtikasvi...
- toinentuntematon lehtikasvi, kituu, koska vanhassa akvaariossa oli liian viileässä.
- joku pikkukasvi ;S
- vallisneria
-joku pikkulehtinen kasvi :D

ja tulevat:

-kellusaniainen
- anubias
- riccia

voin joskus laittaa kuvia, mutta nyt en voi kun en voi kävellä, joudun makaamaan sohvalla..

kasvejakin voi ehdotella jos tarvii :D
Gerbiilit ja akvaariot on lemmikkejäni
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Sinuna vaihtaisin tuon rubiiniseeprakalan vaikka rusokiilakylkeen:
klik
Tai hehkutetraan:
klik
Nuo viihtyvät paremmin tuossa 26-asteisessa vedessä joka on taas aivan yläraja rubiiniseeprakalalle joka pitää viileästä ja virtaavasta vedestä.
Ja noita parvikaloja kannattaisi ottaa vähintään 10kpl mieluusti enemmänkin jotta eroittuvaisitkin joukosta. [;)]

Linkki lyhennetty -ylläpito
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

en tykkää :( ei hitaasti virtaavassa, oikein, ja sitten en halua enempää tetroja :P

-------------------

hmmmm..entäs neonsateenkaarikala? :D eihän taistot hulluunnu? o.O
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Neonsateenkaarikala on myös viileän veden kala 22-25 astetta, joten ei se sovi tuohon porukkaan.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/kalat.htm
Katsoppa tuolta linkista sopivampia vaihtoehtoja [;)]
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Neonsateenkaarikala - Melanotaenia praecox 4.00EUR

Pituus: 6-7cm
Lämpötila: 20-30 astetta
pH: 6,5-8
Pehmeähkö-keskikova vesi

viherkäises myydään tuollain???? :_(((( ja lueskelin monista paikoista sen asuskelevan 22-28c asteises? en sit tiiä ;(

---------------------

otan jonkun näistä lajeista! koska tietoja on erilaisia.....

seeprakala, neonsateenkaarikala, miekkapyrstö
marinum
Advanced Member
Advanced Member

villihorse kirjoitti:otan jonkun näistä lajeista! koska tietoja on erilaisia.....

Tuollaisen linkin löysin neonsattarista:
http://www.aqua-web.org/docs/neonsateenkaarikala.html
Ja miekkapyrstö vaatii keskikovaa/kovaa vettä:
http://users.tkk.fi/~lsarakon/lajit/miekkapy.html
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

ja se vesi arvo riippuu miten laji on jalostettu, olen lukenut senkin tänään :P
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

villihorse kirjoitti:otan jonkun näistä lajeista! koska tietoja on erilaisia.....

Jos kerta olet päättänyt jo asian ja kaiken tiedät, miksi täällä mitään edes kyselet? Enkä sanonut tuota hyvällä. Ärsyttää tuo et pitää ensin pyytää apua ja sit ollaan tuolla asenteella, et mua ei tarvi neuvoa.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

villihorse kirjoitti:ja se vesi arvo riippuu miten laji on jalostettu, olen lukenut senkin tänään :P
No mitkäs ne sun vesi arvot ovat? Ph, gh, kh, no1, no2 yms. Noita jalostus juttuja on ollut täällä tosi paljon. Moni väittää esim. miljoonakalojensa olevan pehmeässä vedessä kasvaneita ja hetken päästä kysellään miksi sillä on kyttyrä selkä yms.

Sit jos haluat sisustus apua niin kerrohan valaistuksesta ja lannoituksesta.
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

anteeksi vain, mutta apua en tarvitse pelkästään kalastoon

---------------------

en muista niitä ulkoa, ja ny en voi liikkua kun rampana olen :((

mutta lannoittanut en ole vielä tuossa akvaariossa, koska kasvit ovat kasvaneet ilmankin .. mutta tein sellaisia savi palleroita valmiiksi ja laitan niitä kun ostan sen mustan soran.. lampusta en muista mutta kasvilamppu on ja on n. 3kk vanha
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Eikös tämä sama kalakeskustelu ole jo käyty täällä??
Tartteeko sitä ny enää uudelleen, kun valmiit suunnitelmat on jo?
Vai haettiinko tässä nyt jonkunlaisia sisustusvinkkejä (sori, jos en käsittäny).
Kuva vois helpottaa semmosta.
Jä tälläinen linkki: sisustusvinkkejä taiteellisesti lahjattomille

Ja voi herranjee näitä ylipitkiä linkkejä joiden takia tarvii väännellä sivua eestaas.Blääh.
I'm #1 so why try harder?
kami82
Senior Member
Senior Member

On aika toivotonta suunnitella sisustusta jos ei ole kuvia. Kun ei tiedä lampuistasi, ei tiedä mitä kasveja voisi hankkia. Hanki nyt ainakin kanto tms. katseenvangitsija.
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

joo tiiän, mut kyl mä sit laitan kuvii ko pystyisin kävelee... itse asiassa unohdin ainita noita koriste jttuja [:I] mulla on 2 sellaista juurakkoa, toinen on aika pieni. sit mul on sellane merirosvolaivan keulajuttu, st sellane kupliva simpukka (joka ei kupli koska ei olla ehdity viel ostaa siihe sitä laitetta), sit siel on sellane iha hieno kivi, minkä löysin hailuodosta, aika erikoinen vaikka itse sanonkin, ja sit simpukoita :P

sit se pohja on täynnä soraa ja sellasii kivii :( ko ne tuli akvaarion mukana kun se ostettiin.
:x

mut voin mä yrittää kontata mun huoneesee mu kännykän kanssa ja napsii muutaman kuvan 8-)
kami82
Senior Member
Senior Member

Simpukoita ei suositella akvaarioon haulla löytyy lisätietoa. Muu "Krääsä" onkin katsojan silmissä. Limaskasta kannattaa hankkiutua eroon, on aika ikävä vieras akvaariossa ja pistiaakin välillä karsia, ettei peitä koko pintaa. Vedensuosikkia, karvalehteä ja intianvesitähdikkiä kannattaa laittaa taka-alalle ja tekniikkaa piilottamaan sivuille. Pieniä kasveja kannattaa laittaa etualalle ryhmiksi. Sammaleen voit kiinnittää kantoon tms.
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 9621_3.jpg
merirosvolaiva

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 0219_3.jpg
mikä kasvi?? (ei paras kuva)

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 7312_3.jpg
tälläistä soraa nytten... kertokaa mustasta sorasta jotain! :D

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 8756_3.jpg
Tälläisen kiven löysin hailuodosta

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 7774_3.jpg
simpukka, jonka pitäisi puhaltaa kuplai ;)

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 9072_3.jpg
tämä isompi kanto/ juurakko :D

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 0589_3.jpg
Akvaario lähes kokonaan

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 3339_3.jpg
vasen nurkka

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 4218_3.jpg
keski kohta

http://i6.piczo.com/view/1/3/a/3/u/0/5/ ... 0993_3.jpg
oikea nurkka

ja lamppuna mulla on:

- Flora-Glo 30w

suodattimena:

- Fluval innen filter 4 plus
1.000 l/h . 10 w

sitten vesii arvoot.. :D mul on tälläse läppyskä jutut ni niist ei nää iha 100% tulosta..

- no3 0-20 se on alempi kuin 20 selvästi, ehkä 10
- no2 0
- gh 5-10
- kh ehkä 6
- ph 6,5 - 7, ehkä enemmän 7 :P

okei, otan ne sittenh pois kunsoran vaihdos alkaa :D
kami82
Senior Member
Senior Member

Tuo pallo, on pallopartalevä. Kasvit näyttävät kitukasvuisilta, eli tarvitsevat lannoitusta! PMDD on hyvä nestemäinenlannos ja savikuulia tuolle mikä lie miekkakasvi onkaan... Esim. easy-carbo nestehiili lannoituskaan ei olisi pahitteeksi. Jos taistelukalaa meinaat se tykkäisi rehevästä akvaariosta. Suosittelisin hankkimaan lisää noita nopea kasvuisia kasveja. Aika pimeältä tuo akvaario näyttää eli lisävalaistusta kaipaa! Mustasta sorasta on paljon keskusteluita käytä hakua. Kannattaa myöskin lukea keskusteluita hiekan vaihdosta. Onko siellä nyt mitään kaloja?
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

on miljoonakaloja ja partamonni, millikset yritän myydä liikkeeseen heti kun tilaa vapautuu....

okei eli lannoitusta kehiin... mutta en sitten tiiä miten nuo kuvat väärstää akvaariota, että kyllä tuo vedensuosikki ja karvalehti ovat hyvässä kunnossa olleet, ja alussa ne melkein kuoli koska lamppu oli niin huono että piti uusi ostaa.. nyttemmin vallisneria ja karvalehti ovat jo 80cm pituisia...

mut millainen lamppu sitten pitäisi ostaa?
kami82
Senior Member
Senior Member

No katkase karvalehti ja istuta pistokas siihen viereen, että siitä tulee puska. Kovin autiolta tuo akvaariosi näyttää ja taistelukala ei välttämättä tykkää...
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

joo, autiohan se on :P tänään sain ricciaa ja jaavansammalta lisää, että nyt on niitäkin jonkunverran. kyllä mä sitten ko jalka paranee ja kesäloma tulla puksuttaa niinalan ahkeroimaan.

Mutta millaista valoa tarttisin, koska tuohon ei saa kahta putkea, enkä pysty katostakaan mitään viritelmiä laittamaan (kerrostalo elämää)

ja lannoitusta ilmeisesti tartteen... mulla on jotain sellaisia tabletteja, mutta en käyttänyt niitä enää sen jäleen kun aina nousi pintaan-.- joten ajattelin vaihtaa pienempään soraan (mustaan soraan) tai iekkaan? en vielä tiiä :/

ja kyllä mua ärsyttää ku mitää kaloi ei enää löydy partamonnin, taistojen, tapparoitten ja piikkisilmien kanssa :/ kun keskikerrokseen vielä jotakin kaloja halajaisin :S en tetroja, koska en vain halua niit enempää ... :(
kami82
Senior Member
Senior Member

Hanki toinen loisteputki valaisin. Lannoitetabletin voi laittaa kasvin juurien sekaan, sieltä ei minulla ole ainakaan noussut.

Kaloja on miljoona eri yhdistelmää eli luulisi jokaisen makuun löytyvän jotain...
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

no mutta mullapa nousee... :/ viherkalan olen läpi käynyt... mutta en tiiä rihmakaloista?? ei varmaan niitäkään voi laittaa...
kami82
Senior Member
Senior Member

No ei ainakaan kannata ehkä noiden taistojen kanssa. Miksi sinulla on muuten tuo akvaario noin vajaana?
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

No mites olis vaikka hunajarihmakala, korurihmakala, timanttirihmakala tai murisijarihmakala?
Aika pieniä, kilttejä ja rauhallisia tyyppejä, jotka luultavasti tulisivat toimeen taistojen kanssa tuon kokoisessa altaassa.
Varsinkin jos ja kun on paljon kasvillisuutta (=piiloa kaloille), varsinki pintaan asti ylettävää (siitähän nuo kaikki tykkäävät).
(itsellä korut, hunikset ja taistot tulleet toimeen vaihtelevan kokoisissa purnukoissa)

Ja lisävalaistus ei tosiaan olisi pahitteeksi, koska tällähetkellä sulla on turhan vähän watteja per litra. (30w/200l)
Toinen samanmoinen putki auttaisi asiaa kummasti. Ihan hirveän suurta eroa et nimittäin saa aikaiseksi pelkkää putkea vaihtamalla.
Heijastimet auttavat vähäsen, mutta suosittelen silti toisen valaisimen hankkimista akvan päälle vanhan viereen.
I'm #1 so why try harder?
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Kun kerran sisustusvinkkejä kyselit, niin itse vaihtaisin tuon soran hienoon hiekkaan (käsittääkseni sinulla jo aikeissakin vaihtaa?). Itse en pidä noista muovihökötyksistä, altaasta saa paljon kauniimman ja luonnollisen näköisen jos sisustuselementit otetaan luonnosta (juurikin kivet ja juurakot+paljon kasveja). Makuasiahan se toki on!

Lannoitus olisi tosiaan hyväksi, kannattaa koitaa Easy-Lifen tuotteita (ProFito ja EasyCarbo). Profitoa olen itse käyttänyt hyvin tuloksin ja Saksasta asti on tulossa EasyCarboa :) JBL:n seiskakuulat eivät maksa paljoa, joten miekkakasvin juurille tyrkkäisin 1-2kpl niitä, kasvin koosta toki riippuen. JBL:n kuulista itselläni hyviä kokemuksia, tosin monnisten kaiveluinto välillä kaivaa ne ylös hiekasta, mutta äkkiäkös ne peittää. Olen kuitenkin keksinyt laittaa kuulien päälle kauniita kiviä, joten monniset eivät saa niitä enää kaivettua ylös.
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

no siihenkään ei mitään selitystä ole :mrgreen: en ole koskaan pitänyt sitä täynnä, kun ei kalastoa vielä olekkaan oikeen muutako partis ja millikset :P

maksaa nuo valaisimet vaan pirun paljon, ostin joskus 80cm kokoisen ja se maksoi 52€ ja lamppu viel, ja ton kokosee lamppu maksaa 26€ (siis isoon akvaan)

oon aina luullu et tetrat elää vaa pari vuotta? o.O mut ei ainakaa faunattaren mukaa 8-)

joo hiekkaan luultavasti vaihdankin, mutta ite en tykkää vaaleesta hiekasta, siksi haluaisin mustaa,mutta sitä ei taida hiekkana olla? :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”