Miksi rapuja?
Valvoja: Moderaattorit
Miksi rapuja?
Tyhmiä kysymyksiä (:
Miksi kalojen kanssa laitetaan rapuja? Onko niistä jotain esim. pohjanmöyhennyshyötyä vai ovatko ne vain kauniita? Voiko altaassa olla samaan aikaan kierteisiä ja rapuja?
Miksi kalojen kanssa laitetaan rapuja? Onko niistä jotain esim. pohjanmöyhennyshyötyä vai ovatko ne vain kauniita? Voiko altaassa olla samaan aikaan kierteisiä ja rapuja?
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sukaravut ovat pieniä, viehkeitä, hyödyllisiä, hupaisia ja helppoja otuksia ja niitä voi pitää kalojen ja kotiloiden kanssa samassa. Siksipä niitä uset ihmiset tuppaavat laittamaan kalojensa kanssa.
Sukarapujen päivärutiineihin kuuluu näkymättömän nyhtämistä ja pikkuisen uiskentelua. Samalla kun ne nyhtävät näkymätöntä, häviää myös jonkin verran levää. Riippuu vähän lajista miten hyvin se pystyy hillitsemään mahdollista levän kasvua.
Sukarapujen päivärutiineihin kuuluu näkymättömän nyhtämistä ja pikkuisen uiskentelua. Samalla kun ne nyhtävät näkymätöntä, häviää myös jonkin verran levää. Riippuu vähän lajista miten hyvin se pystyy hillitsemään mahdollista levän kasvua.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Samasta syystä kuin miksi akvaarioon laitetaan kaloja.
Kauniitahan ne ennenkaikkea ovat, katso vaikka:
sinirapu
aurinkorapu
tulisukarapu
kirsikkasukarapu
Ainoa huono puoli, jonka olen sukaravuista löytänyt, on se, että ne syövät kalojen mätimunia ja uimakyvyttömiä poikasia. Siksi rapuallasta ei voi käyttää kutualtaana. Seura-akvaariossahan sukaravut ovat täysin harmittomia, ja monia isompiakin rapuja voi pitää kalojen kanssa. Toiset taas syövät kaikki kalat jotka kiinni saavat.
Kauniitahan ne ennenkaikkea ovat, katso vaikka:
sinirapu
aurinkorapu
tulisukarapu
kirsikkasukarapu
Ainoa huono puoli, jonka olen sukaravuista löytänyt, on se, että ne syövät kalojen mätimunia ja uimakyvyttömiä poikasia. Siksi rapuallasta ei voi käyttää kutualtaana. Seura-akvaariossahan sukaravut ovat täysin harmittomia, ja monia isompiakin rapuja voi pitää kalojen kanssa. Toiset taas syövät kaikki kalat jotka kiinni saavat.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
En usko tuohon että syövät. Omassa altaassa sukarapuja useita eri lajeja, suurimmat ~3,5cm ja katinkultamonnien poikasiin eivät koske ja kutukin on saanut olla rauhassa. Ainut huono puoli on että kilpailevat syötävästä ja voivat olla melko röyhkeitä, isoimmat kantavat kokonaisen katkarapupelletin piiloon kaloilta.7330 kirjoitti: Ainoa huono puoli, jonka olen sukaravuista löytänyt, on se, että ne syövät kalojen mätimunia ja uimakyvyttömiä poikasia. Siksi rapuallasta ei voi käyttää kutualtaana.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Täällä aukeaa seuraavanlainen kuva ko. linkistäg.rosea kirjoitti:Itsekin olen tulisukia hankkimassa, ei muuten 7330:n laittama kuva tulisukaravuista toimi, ei ainakaan minulla (kyllä siinä linkissä kuva on, mutta se ei ole tulisuka, eikä sen koko ole kuin jotain 1*1 pixeliä...).
, ei minusta kovinkaan pieni ja kyseessä nimenomaan tulisukaravut, kuva Wirbellosen sivuilta.Itse olin meillä alunperin vastaan mokomien "ötököiden" hankintaa, mutta kun mies jankuttui ja kinusi niin tuli sitten hankittua pari leväsukarapua... Hetken kuluttua muutama vihersuka, sitten pari kirsikkaista ja vielä muutama helmikin
Omalla tavallaan ne ovat kauniita, itse vietän melkein eniten aikaani meillä katsellen tuota 54litraista viidakkoa josta löytyy 34 hehkurasboraa ja lukematon määrä helmisukarapuja, kaunis kontrasti mustalla pohjalla/taustalla punaiset kalat, valkeat ravut ja vihreät kasvit.
-
7330
- Katalysaattori

- Viesti:
Janma,
pääsin kerran seuraamaan ihan omin silmin, kun ravut (kirsikka- ja vihersuka) poimivat sätkytteleviä, aivan vastakuoriutuneita töyhtökääpiöahvenia sukasiinsa, pyörittelivät ja napostelivat aikansa, ja pudottivat sitten kuolleen poikasen takaisin hiekalle.
Siitä poikueesta ei selvinnyt kuin yksi poikanen reilusta kolmestakymmenestä. Parin päivän päästä, kun poikanen pystyi uimaan, sillä ei ollut enää mitään hätää.
Muutenkin, kudetuskokemukset varsinaisissa kutualtaissa ja rapulassa ovat aika lailla eri luokkaa: rapulassa musta-aavetetroilta ei säilynyt ainuttakaan poikasta niin isoksi, että olisin nähnyt ne, pikkuleijatetroilta viisi. Varsinaisessa kudetusaltaassa taas esimerkiksi rubiiniseeproilta pääsi laseille poikasina ainakin kolmekymmentä sinttiä.
Ehkä olen sitten vain pitänyt rapujani niin nälässä, että ne syövät mitä vain?
pääsin kerran seuraamaan ihan omin silmin, kun ravut (kirsikka- ja vihersuka) poimivat sätkytteleviä, aivan vastakuoriutuneita töyhtökääpiöahvenia sukasiinsa, pyörittelivät ja napostelivat aikansa, ja pudottivat sitten kuolleen poikasen takaisin hiekalle.
Muutenkin, kudetuskokemukset varsinaisissa kutualtaissa ja rapulassa ovat aika lailla eri luokkaa: rapulassa musta-aavetetroilta ei säilynyt ainuttakaan poikasta niin isoksi, että olisin nähnyt ne, pikkuleijatetroilta viisi. Varsinaisessa kudetusaltaassa taas esimerkiksi rubiiniseeproilta pääsi laseille poikasina ainakin kolmekymmentä sinttiä.
Ehkä olen sitten vain pitänyt rapujani niin nälässä, että ne syövät mitä vain?
-
7330
- Katalysaattori

- Viesti:
Se voi olla. Jos niiden mätimunien ja poikasten kokoluokka on yhtään verrattavissa partamonniin, ne saattavat olla pienestä pitäen liian isoa ruokaa ravuille.janma kirjoitti:Mielenkiintoista, ehkä monnien poikaset ovat sitten sen verran isompia että eivät enää kelpaa. Pitääpäs olla silmä tarkkana.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ylipäätään sukaravut eivät ole kasvituholaisia, eivät saksi mitään koska sukasilla on paha saksia
Tulisukarapu, Petshrimp.
-
7330
- Katalysaattori

- Viesti:
Itse onnistuin tappamaan yli parisenttiset noitamonninpoikaset siirtämällä ne rapulaan. Arvaa harmittiko. Eivät ravut niitä enää vahingoittaneet, ne eivät vain saaneet ruokaa ahneilta sukaravuilta, avuttomia kun olivat.janma kirjoitti:Saas nähdä kun huomasin tänään että noitamonneilla jotkaa asustaa "rapulassa" on kutua. Ukko vahtii tällä hetkellä mutta tiedä sitten kun kuoriutuvat kuinka käy.