Ei ihan tavanomainen suodattimen pesu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sardiini_85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Ei ihan tavanomainen suodattimen pesu

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Sainpa tässä yöllä inspiraation pestä eheimin ulkosuodattimeni. Normaalisti kannoin sen kylppäriin avasin ja aloin putsata kori kerrallaan. Pinosin puhtaat päinvastaisessa järjestyksessä lavuaarinreunalle ja putsailin kaikessa ulkokuorta. Suodatin massoista kuului pieni rapsahdus, mutta en kiinnittänyt siihen sen suurempaa huomiota.
Aloin rauhassa kasata suodatinta. Asettelin ensimmäisen korin huolellisesti paikalleen ja olin ottamassa seuraavaa lavuaarin reunalta, kun näin sen... Kamala iljetyskohtaus! "Hyi he****ti!! Miten täällä voi olla kastemato!?!?", samalla hetkellä tajusin, että kastemadot ei elä vedessä ja se on piikkisilmä!
Kamala paniikki iski, hyvä ettei synnytys käynnistynyt ennenaikaisesti.. Yritin nopeasti kaapata sen käteeni, mutta se liero lähti karkuun pallukoiden joukkoon. "Tarvitsen haavin!" Ajattelin ja liukastelin juoksuun märällä lattialla. Äkkiä olkkariin hakemaan ja kirmaus takaisin ison mahani kanssa.
Sain kipattua kalan haaviin ja taas juostaan, niin että taitaa alakerran lamput heilua.. Kippasin kalpean piikkiksen vauhdilla syöttöaukosta altaaseen ja se paineli tuhatta ja sataa johonkin.
Huh, mitä shokkihoitoa. :mrgreen:
Se oli varmaan 3kk:tta asunut suodattimessa.. En olisi uskonut, että edes silloin ostettaessa mahtuu imuputken ritilän välistä menemään. No nyt se ainakin on niin paksu, ettei varmasti mahdu! Toivottavasti ainakaan, nimittäin verenpaine nousi aivan liikaa tuossa touhussa.
Olen minä koskus täällä lukenut, että jonkun suodattimesta on löytynyt kala, mutta ei sitä odota omalle kohdalle. Ja olen ajatellut, että jos siellä joku olisi, niin se olisi siellä pohjalla lika vedessä, eikä päälimmäisen korin pallukoissa.
Pakko oli kirjoittaa tänne, kun ei kehtaa tähän aikaan kellekään soittaa, "Hei, mun suodattimessa oli kala", se voi olla että vastaus langan toisessa päässä olisi vähän vähemmän tyytyväinen.. :D
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Multa löytyi Juwelin sisäsuodattimen sisältä täysikasvuinen helmirihmakala, että sopii sitä isommatkin kalat joskus suodattimien sisään :D

Kala muuten eli tuolla suodattimessa ainakin 2 viikkoa. Yksi aamu vain huomasin että kala on kadonnut, mitään raatoa tms. ei löytynyt joten ajattelin että se on syöty. Sitten kun parin viikon päästä jostain syystä aloin katselemaan suodattimen sisältöä, niin siellähän vilahti kalan pyrstö ja sitten metsästin sitä rihmistä sieltä aika pitkään.. Mutta onnellisesti päätyi takaisin altaaseen eikä ole sen jälkeen suodattimeen mennyt (miten lie päässyt sinne, en keksi muuta mahdollisuutta kuin sen, että se on hypännyt sinne suodattimen reunan yli silloin kun mulla ei ole ollut siinä sitä kantta päällä...)
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Itse löysin muutama pvä sitten ulkosuodattimesta siniravun. Oli sinne joutunut ilm tosi pienenä koska kovin isoa kovakuorista otusta ei noista koloista mahtuisi.
Oli se reppana jäänyt sisartaan(jonka luulin olleen ainoan poikueesta selvinneen) puolta pienemmäksi, ja kalpeakin se oli. Altaaseen päästyään se vain hoippui takaperin ja oli aivan kuin vieraassa maailmassa. Sitähän se tietenkin olikin mielestään...2kk varmaan ollut suodattimessa.
-uusio-harrastaja-
sardiini_85
Member
Member

No nythän näitä alkaa löytyä enemmänki. :D
Jännä että eläin voi selvitä pitkään suodattimessa. Ulkosuodattimen pohjallakin on sellaista kuravettä, että luulisi sen tappavan..
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olisiko ihan mahdoton ajatus viritellä suoja suodattimien imuritilöiden eteen kun altaassa tiedetään olevan pieniä uhreja? :cry:
Tuskin siellä suodattimessa on hirmuisen mukavaa elää ja kasvaa.
sardiini_85
Member
Member

Ei varmaan olekaan, mutta niin kuin jo aloitusviestissäni sanoin, että en olisi niiden uskonut edes ostettaessa mahtuvan ritilän välistä, mietin kyllä silloin sitä. No mutta pääasia, etteivät varmasti enää mahdu! :D
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla tässä keväällä oli ulkosuodattimessa kaksi piikaria. Ehdinkin jo pari viikkoa ihmettelemään että mihinkäs ne on kadonneet, yleensä kun kokoajan olivat näkyvillä.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä ei mielestäni ole niin pieniä kaloja, että menisivät ulkosuodattimeen, mutta näitä juttuja luettuani taidan ensimmäisenä tarkistaa ulkosuodattimen, jos yksikin kala "häviää". 8O
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”