Jaavansaniaisen mustat pilkut ja Tetran lannoite

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sissie
Junior Member
Junior Member

Jaavansaniaisen mustat pilkut ja Tetran lannoite

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Eli: tilasin netistä jaavansaniaista, ja sen lehdissä on mustia pilkkuja. Mitä nämä pilkut ovat? Minulla oli jo kerran jaavan saniainen, mutta heitin sen pois näiden pilkkujen, ja niistä lähtevien ulokkeiden takia pois... Taisin olla aik hätäinen, mutta epäilin että ne voisivat olla jotakin levää... Olisivatko ne olleet vain uuden poikaskasvin juuria? :roll:

Ja sitten sellaiseen asiaan, että Tetralla on tuollainen nestemäinen kasvilannoite, jota pitää lisätä akvaarion veteen kerran kuussa. Mutta vedenvaihtoja tehdään yleensä kerran viikossa, niin että eikö se lannoite lähde samalla pois? Pitäisikö lisätä myös osavedenvaihtojen yhteydessä?

Ja irvistelen taas Tetran maahantuojalle: MINÄ EN OSAA SAKSAA, tai muitakaan purkin kieliä, kun englannin, ruotsin tai suomenkielinen tuoteseloste puuttuu!!!! Eikö tästä asiasta ole olemassa mitään säädöstä [}:)]
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jaavansaniaisessa kuuluu olla nitä pilkkuja ja niistä lehtien päistä kuuluu irrota tytärkasveja. Ihan normaalia, nou hätä.

Tetran lannoitetta laitetaan joka vedenvaihdon jälkeen purkin mukainen annostus, kuten aavistelitkin. Tetran maahantuojalle (Amazon) on turha irvistellä, tai no riippuu toki mistä tilasit ainetta. Liikkeissä myytäviin saa sen suomenkielisen ohjeen mukaan etikettiin painettuna, tarrana tai irtolappusena, tuotteesta riippuen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
akvaa91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaa91 »

Mutta eikö ne lannoitteen annosteluohjeet ole joka purkissa samat, kielestä riippumatta. Kannattaa vaikka tulostaa netistä annosteluohje suomenkielisenä, niin ei haittaa vaikka ei olisikaan juuri siinä purkissa suomenkielistä ohjetta. Hmm..vai löytyyköhän niitä muuten netistä.. :?
No, jos sulla on Tetran Planta Min tai Flora Pride, niin ohje on 5ml lannotetta 10 litraan akvaariovettä joka vedenvaihdon yhteydessä. Pitää myös muistaa että laittaa lannoitteen akvaarion KOKO vesimäärään, eikä vain vaihdettavan veden määrään. Säännöllinen jälkiannostus 4 viikon välein 5ml 20 litraan akvaariovettä.
Jaavansaniaisesta sen verran että ei kannata heittää irronneita lehtiä roskikseen, mikäli haluaa uusia taimia. Irronneisiin lehtiin kasvaa herkästi viereen uusia lehtiä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

akvaa91 kirjoitti:Mutta eikö ne lannoitteen annosteluohjeet ole joka purkissa samat, kielestä riippumatta. Kannattaa vaikka tulostaa netistä annosteluohje suomenkielisenä, niin ei haittaa vaikka ei olisikaan juuri siinä purkissa suomenkielistä ohjetta. Hmm..vai löytyyköhän niitä muuten netistä.. :?
No, jos sulla on Tetran Planta Min tai Flora Pride, niin ohje on 5ml lannotetta 10 litraan akvaariovettä joka vedenvaihdon yhteydessä. Pitää myös muistaa että laittaa lannoitteen akvaarion KOKO vesimäärään, eikä vain vaihdettavan veden määrään. Säännöllinen jälkiannostus 4 viikon välein 5ml 20 litraan akvaariovettä.
Jaavansaniaisesta sen verran että ei kannata heittää irronneita lehtiä roskikseen, mikäli haluaa uusia taimia. Irronneisiin lehtiin kasvaa herkästi viereen uusia lehtiä.
tuosta nestelannotuksesta semmosta että kun myö vaihetaan akvaarioon 40L vettä, niin ollaan laitettu tuota lannotetta 25ml eli ton vaihdettavan veden määrän mukaan. Eli kuinka paljon meidän pitäisi laittaa tuota lannoitetta kun meidän akvaario on 120L.
akvaa91
Junior Member
Junior Member

Ööö, mun laskujen mukan pitäisi laitta 60ml. lannoitetta. Mutta on aina parempi laittaa pienissä erissä, ettei levät riehaannu. Esim. kolmena päivänä peräkkäin 20ml.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Joo 60 Ml se on tuossa äsken laskin tuon määrän. Eikös siinä pullon kyljessä lue että se lannote ei sisällä nitraatia eikä muita aineita mitkä aiheuttas levän kasvua.
Sissie
Junior Member
Junior Member

akvaa91 kirjoitti:Mutta eikö ne lannoitteen annosteluohjeet ole joka purkissa samat, kielestä riippumatta. Kannattaa vaikka tulostaa netistä annosteluohje suomenkielisenä, niin ei haittaa vaikka ei olisikaan juuri siinä purkissa suomenkielistä ohjetta. Hmm..vai löytyyköhän niitä muuten netistä.. :?
Siis mitenkä? Veden vaihdon yhteydessä (eli 50l vettä/25ml lannoitetta) ja sitten vielä kerran kuussa lisää? Vai laitetaanko kerran viikossa 180l vesitilavuuteen 60ml lannoitetta kerran viikossa? Mä olen kauheen palikka [:I]
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Kyllä vain 50 l <-- 25ml lannoitetta. Tarkoitus on, että kasvit käyttävät annostellun määrän ravinnetta. Se siis menee kasvien käyttöön, eikä jää veteen vaikka ei koko vesi määrää vaihdeta.

Hoh hoh... Olen tosi hyvä selittämään asioita
Sissie
Junior Member
Junior Member

Aha 8O No... pitäs sitten vissiin lisäillä tuota lannoittamista... Hyvä kun kerroitte!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Eli ymmärsinkö mie nyt oikeen. Kerran viikossa laitan 25ml lannotetta ja kerrankuussa 60ml. [:I] Vettä vaihdan 40L viikkossa. vai pitääkö aina kun aihtaa veden nii laittaa se 60ml lannotetta.
akvaa91
Junior Member
Junior Member

Ei, kun kerran viikossa (jos siis vaihdat veden aina silloin) laitat sen 60ml. :) Mutta se viikottainen 60ml olisi hyvä laittaa vaikka kolmena päivänä, pienissä osissa siis. Jos jaat 60ml kolmeen osaan, siitä tulee 20ml. Tässä siis se viikottainen. Sen lisäksi purkissa luki se neljän viikon välein laitettava annos. Eikös se ole sitten 30ml?
Toivottavasti neuvoin nyt oikein.. [:I]
Joo, ja siinä purkissa lukee että ei sisällä nitraattia eikä fosfaattia-->ei veden kuormitusta.
Saima
Starting Member
Starting Member

Re: Jaavansaniaisen mustat pilkut ja Tetran lannoite

Viesti Kirjoittaja Saima »

Sissie kirjoitti: Ja irvistelen taas Tetran maahantuojalle: MINÄ EN OSAA SAKSAA, tai muitakaan purkin kieliä, kun englannin, ruotsin tai suomenkielinen tuoteseloste puuttuu!!!! Eikö tästä asiasta ole olemassa mitään säädöstä [}:)]
Olen sitä mieltä, että akvaariokamoissa harvoin on suomen kielisiä ohjeita. Itse ostan aina liikkeistä. Olen monta kertaa vienyt kasvilannotteita yms. sellaista käännettäväksi töihin. Olen kuullut, että kaikissa suomessa myytävissä tuotteissa pitää olla suomenkieliset ohjeet, mutta akvaario tarvikkeissa tätä ei noudateta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”