Kalaston suunnittelua

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maape
Junior Member
Junior Member

Kalaston suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maape »

Vinkkejä, mielipiteitä, neuvoja otetaan vastaan.

Allas n. 220L. Vielä siis aluillaan, mutta kalastoa voi jo suunnitella. Ainakin Turun Uuden akvaarion listojen mukaan heillä olisi saatavilla eräitä lajeja malawi-ahvenia.

Näin suunnittelin (1 uros, 2 naarasta joka lajista)

Pseudotropehus saulosi
Labidochromis caeruleus
Maylandia estherae metangula

Meneekö metsään?
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Möhh.. Ihan hyvältä näyttää... tosin tulee olemaan aika tyhjän näköinen allas... suosittelisin ottamaan ainakin 10 kalaa lisää. Kalat ovat sitä rohkeampia ja liikkuvaisempia mitä enemmän niitä on. Sitäpaitsi kun on kunnon parvi, saat seurailla kosio- ja reviiritaistoja paljon enemmän. Mielenkiintoista katsottavaa :)

Itse tekisin näin:
-Pseudotropheus Saulosi 6kpl 2u 4n
-Labidochromis caeruleus 8kpl 3u 5n
-Estherea 6kpl 2u 4n tai 3u 3n, aika passiivisia kaloja minusta.

Nämä kalat ovat sangen rauhallisia. Jos haluat katsella paljon säpinää, osta Demasoneja ja vaikka kultamalaweja. Niistä kyllä irtoaa katseltavaa, ainakin käyttäytymisen kannalta.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Dauthi kirjoitti:Möhh.. Ihan hyvältä näyttää... tosin tulee olemaan aika tyhjän näköinen allas... suosittelisin ottamaan ainakin 10 kalaa lisää.
Itse tekisin näin:
-Pseudotropheus Saulosi 6kpl 2u 4n
-Labidochromis caeruleus 8kpl 3u 5n
-Estherea 6kpl 2u 4n tai 3u 3n, aika passiivisia kaloja minusta.

Olen eri mieltä.

Perusteluna se, että allas on vain 220-litraa. Toisekseen tulee huomioida, että malawiahvenet ovat hyviä lisääntymään, eli kalamäärä tulee tuosta nousemaan "itsestään". Lisäksi vielä mielestäni on parempi aloittaa vähäisemmästä katraasta, jota voi sitten tarpeen tullen lisätä, kuin ottaa heti aluksi liian monta ja miettiä, mihin kummaan ne ylimääräiset laittaisi

:roll:
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Höpsis, hyvä että tulee paljon penikoita, joita myydä. Kalat maksavat itse itsensä takaisin sinulle kun niitä on monta. :mrgreen:
Ostetaan/Otetaan malaweja!
tgustafs
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tgustafs »

Moi,

Itse jättäsin tuosta esterit pois. Kasvavat suuremmiksi ja voivat olla pienemmilleen kiukkuisia, minulla ainakin ovat olleet. Sen sijaan caeruleukset ja saulosit sopivat tuohon altaaseen mainiosti. Ota niitä vähän enempi. Jos taas yksi laji pitäisi valita niin sitten vaan iso parvi sauloseja, naaraathan ovat kirkkaan keltaisia, joten hoituu samassa tuo keltainen väri ilman caeruleukseja. Minulla caeruleukset ovat aina jääneet kiukkuisempien mbunien varjoon.

T. Tapio
maape
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maape »

Kiitos vinkeistä. Aloitan tosiaan vähäisellä määrällä ensin ja katson miten menee. Vielähän tässä on aikaa suunnitella viikkoja, kun vasta laitoin ensimmäiset vedet altaaseen.

Taidan tosiaan jättää esterit sitten aluksi pois ja ottaa vaikka enempi noita kahta lajia. Ehtiihän niitä sitten lisäillä, kun kokemusta tulee lisää, jolleivät sitten ala lisääntyä itsestäänkin. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”