Muutama kuukausi sitten sinilevää ilmaantui hiekan pinnalle, silloin selvisin siitä istuttamalla koko etualan täyteen karttulehteä (kasvattelin sitä matalana "mattona"). Noin kuukausi sitten laittelin sisustusta uusiksi, poistin karttulehdet ja jätin etualan hiekan paljaaksi, muuten altaassa on paljon kasveja (rusolehtiä, vallisneriaa, erilaisia miekkoja, karttulehteä, vesitähdikkejä, herttalehteä, pyörölehteä, jaavansaniaista, jne.). Nyt hiekka on alkanut vienosti vihertää/sinertää; selvästi sinilevää.
Perustiedot altaasta:
-325 litr.
-suodatus: Eheim aquaball 2212 ja itse tehty sisäsuodatin (mattoa + Eheim compact 1000)
-valaistus 4 x 36W loisteputket (putket philips 965 2kpl + osram 77 2kpl), valot päällä n. 8h/päivä
-hiilidioksidilannoitus: itse rakenneltu aktiivilevitin ja "kiljupullo". JBL:n CO2 testikin olisi, tosin käyttämättömänä paketissa kun ei ole suomenkielisiä käyttöohjeita ja laiskuus vaivaa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-nestemäisenä lannoitteena PMDD, jota olen annostellut hyvinhyvin varovaisesti (alle puolet annostuksesta). Eli todennäköisesti aivan liian vähän, kun tuntuu, että levä hyökkää heti jos sitä laittaa enemmän. Altaassa sinilevän lisäksi onneksi vain hieman tupsulevää virtapaikoissa.
-pohjalannoitteena Initial sticks + JBL Ferrotabs
-kasvit kasvavat hyvin ja näyttävät hyvältä. Kasvuvauhti tosin ei hirveän nopea.
-pH n. 7, NO3 12,5 (korkeammaksi ei nouse vedenvaihtojen välillä), NO2 0, KH 2, pehmeä vesi
-vedenvaihto kerran viikossa puolet
-kalasto: lehtikalapari, 15 lasitetraa, kaksi nokkamonnia, neljä harlekiininuoliaista, banjomonni, puupleko, helmipartis.
-allas perustettu reilu puoli vuotta sitten, kalaton kypsytys
Eilen peittelin akvan jätesäkkien alle piiloon, jos vaikka pimennys auttaisi edes hetkellisesti (toivottavasti en tuhoa kasveja..). Sinileväkeskustelut AW:ssa olen lukenut läpi. Auttaisiko kaliumnitraatti tässä tapauksessa? Toisaalta kun nitraattia kuitenkin on jo, ei putoa nollille..? Fosfaattitestiä en omista, joten en tiedä miten reippaasti sitä kertyy. Ruokinnan ei ainakaan pitäisi olla liioiteltua.
Mitä teen seuraavaksi? Lisää lannoitetta (vaihtoehdot Satek PMDD ja Seachem Flourish - kumpi parempi?) Hiilidioksidia? Kaliumnitraattia? Entä zeoliitti? Vedenvaihtoja vähemmän/enemmän? Vähemmän valoa? Green Curea olen harkinnut hankkia, mutta pitäisihän vika löytää ja korjata, että sinilevästä pääsisi lopullisesti eroon

Toivottavasti joku keksii mitä teen väärin, kaikki neuvot ovat tervetulleita
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)