Tetraario mielessä

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ubi
Starting Member
Starting Member

Tetraario mielessä

Viesti Kirjoittaja ubi »

Juu, hankinnassa on 240 litrainen allas, pituutta 120 cm. Kalastoksi haluaisin kunnon parvet, mieluummin karsin sitten lajimäärästä kuin parvien koosta. Miltä kuulostaisi seuraava?

n. 15 mustatetraa
30 rubiinitetraa, ehkä enemmänkin
10 punatetraa (nämä jäävät ensimmäisenä ostamatta jos tilanpuute iskee... )

Mustaterojen omistajat, kuinka paljon tilaa mustisten ego oikeasti vaatii? Näyttääkö kala täysikasvuisena liian suurelta em. akvaarioon? Mites tuon uimatilan suhteen? On se vaan Style kala 8-). Ei sitä jatkuvaa takaa-ajoa kuitenkaan viitsisi katsella.

Pähkäilen, käykö akvaario kolmelle lajille sittenkin ahtaaksi, pitäisikö vain ostella lisää mustatetroja...ihania mustatetroja.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Meillä on 300-litraisessa 6 mustatetraa, enkä ottaisi niitä kun korkeintaan pari lisää. Ainakin kutuaikana kavereita pöllytellään oikein olan takaa pois oman kasvipuskan luota. 15kpl on siis mielestäni ihan liian paljon tuon kokoiseen, vaikka olisikin ainoa parvi. Mustatetrat kasvaa tosiaan n. 5cm mittaisiksi. Ennen nuo asustivat 128-litraisessa, mutta tuo ego kävi liian suureksi ja oli pakko siirtää isompaan.

Jos pelkkiä mustatetroja haluat, niin kannattaisi aloittaa esim. 6kpl parvella ja katsella jonkin aikaa josko vielä mahtuisi pari lisää. Mutta itse kyllä valitsisin jonkin pienikokoisemman tetran noiden sijaan että saisi sitten isomman parven. :)
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

6 kpl on niin kääpiökokoinen "parvi" etten soisi minkään parvikalan joutuvan niin pieneen porukkaan.
Kalat eivät kuitenkaan vie tilaa toisiltaan pois kuin ihan ministi, ja yhden kalan kannalta on ihan sama onko ympärillä 5 vai 15 lajitoveria noin tilan kannalta. Iso parvi on kuitenkin muuten kalalle parempi.
40 rubiinitetraa, 15 mustatetraa ja 10 punatetraa olisi varmaan ihan hyvä kalasto.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Olenko tosiaan ainoa, jolla on 'kilttejä' ja rauhallisia mustatetroja vai onko teitä muitakin?
Aina kun lukee juttuja mustatetrasta tuntuu, että vaativat ympärilleen monta sataa litraa vettä ja sielläkin tarrorisoivat kaikkea liikkuvaa...

Aika usein muuten kuulee tällästa sanottavan keisaritetroistakin ja mulla nekin on rauhallisia...

Onko meitin vedessä jotain kalojen rauhottajaa vai? :D
I'm #1 so why try harder?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse olen kuullut ja soveltanut tätä tietoa omaan altaaseeni, eli kunnon parvessa on vähemmän häiriökäyttäytymistä.

Aikanaan ollut mustatetroja ja en muista niiden mitään häiriköitä olleen..
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

f_isu kirjoitti:Itse olen kuullut ja soveltanut tätä tietoa omaan altaaseeni, eli kunnon parvessa on vähemmän häiriökäyttäytymistä.

Aikanaan ollut mustatetroja ja en muista niiden mitään häiriköitä olleen..
Varmaan sitten johtuu samasta täälläkin, koska molempia on ihan kunnon parvet.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Lähinnä vastauksessani tarkotin tuota kokopuolta, en niinkään häiriökäyttäytymistä. Ja omani ovat kyllä kilttejä muuten, paitsi silloin kutuaikana. Mielestäni noin paljon kaloja pienessä akvassa tekee siitä ylikansoitetun näköisen.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Mutta jos pitää valita: viihtyvätkö kalat hyvin, ilman ogelmia suuremmassa parvessa ja akvaario näyttää ylikansoitetulta, vai että kalat ovat minikokoisessa parvessa ja akvaario näyttää omaan silmään hyvältä, niin kumman valitsisit?
Jos ottaa huomioon minkä kokoisissa parvissa kalat luonnossa liikkuvat, ei kuuden kalan porukkaa voi edes parveksi kutsua.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

toothpick kirjoitti: Mielestäni noin paljon kaloja pienessä akvassa tekee siitä ylikansoitetun näköisen.
Tämä taitaa monestikin olla mielipidekysymys.
Ei mun mielestä aloittajan akvaariosuunnitelma kuulosta mitenkään ylikansoitetulta.
Kuusi mustatetraa kolmesataa litrasessa on silti aika _vähän_.
Sen kokosessa kuitenkin ihan hyvillä mielin pitää isompiakin kaloja kun noi.
Ja jos kerran ovat niitä 'kilttejä', niin miten ihmeessä ei muutama ylimäräinen viisisenttinen kala muka mahdu vaikkapa 130 senttiseen altaaseen?

Minkähän kokoinen akvaario sitten sun mielestä on _tarpeeksi iso_ tälle määrälle?
ubi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ubi »

kiitos mielipiteistä, jälleen kerran. :mrgreen:

Olen samaa mieltä tuosta parvikoosta : itse lasken kunnon parveksi vasta yli 20 päiset laumat. Ratkaisuna ylikansoitukseen taidan päätyä ottamaan vain kahta lajia : rubiinia sen 40 kpl ja ehkäpä vaihdan mustatetran kolumbian/safiiritetraan. Kuuklettelin ankarasti ja lopputulokseksi jäi se vaikutelma, että safiirit ovat loppupeleissä kooltaan about tasoissa mustatetran kanssa, vaan luonne mukavampi. Omistajat korjatkaa toki jos olen väärässä. Niitä voisikin ottaa sen 15, ilmeisen "rauhallinen" laji.... mitä se nyt sitten reviiritietoisten tetrojen kohdalla tarkoittaakaan. Vähän mietityttää tosin pienet rubiinit ja suuret safiirit...yhdessä. Asia menee vielä uudelleenharkintaan.

Mielelläänhän sitä antaisi vaikka uima-altaan kaloilleen leikkipaikaksi, mutta kun tuo valuuttapuoli tulee vähän vastaan :roll:

Olen päättänyt edetä tässä mahdollisimman järkevästi : :mrgreen:
tahtoo sanoa:
ei montaa lajia ( max 3 )
ei herkkiä lajeja
ei "rähjääjiä"
ja madh. suuret parvet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”