platyjen kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
platyjen kanssa?
Olen ihan aloittelija platyjen kanssa, kun nyt on toinen akvaario tulossa ja siihen ajattelin platyja. 200 l. Niin mitä muita kaloja voi niiden kanssa laittaa? (Miljoonakaloja en halua)
Nykyinen kalastoni vähän yli sata litraisessa on kirsikkabarbeja, inkkareita, kuparitetroja ja monni. Näistä ei mikään taida sopia kovempaan veteen?
Kiitän vastauksista.
Nykyinen kalastoni vähän yli sata litraisessa on kirsikkabarbeja, inkkareita, kuparitetroja ja monni. Näistä ei mikään taida sopia kovempaan veteen?
Kiitän vastauksista.
Keskikovaan ja vähän yli pH 7 veteen sopii jotkut barbit, esim kirsikkabarbi, harvat tetrat, esim intiaaninsulka, monet monniset, esim. kuperimonninen, jotkut "monnit", esim. partis (sehän se sunkin varmaan on?), sekä muut hammaskarpit.
Kannattaa tutkailla niitä kalojen vesiarvovaatimuksia ihan oma-alotteisestikin.
esim. täältä
Aiempiakin ketjuja kannattaa selailla:
monninen kovaan veteen
Tämäkin löytyi niin kaukaa kuin edelliseltä sivulta...
Platyille seuraa
Kannattaa tutkailla niitä kalojen vesiarvovaatimuksia ihan oma-alotteisestikin.
esim. täältä
Aiempiakin ketjuja kannattaa selailla:
monninen kovaan veteen
Tämäkin löytyi niin kaukaa kuin edelliseltä sivulta...
Platyille seuraa
I'm #1 so why try harder?
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Purjemolli on kyllä kovan veden kala, mutta tarvitsee lämpimämpää vettä kuin platyt.
Keskikovaan veteen, lämmöt 22-23c ja ph 7 kieppeillä menee paljonkin kaloja:
-keltabarbit ja monet muut barbit
-jotkut tetrat
-uivat monnit kuten selkäuimari ja haarniskamonni
-partaimumonni
-muut hammaskarpit kuten miekkis ja mustamolli
-monniset (kupari, täplä jne jne jne)
tosiaan itse kannattaa etsiä. Niitä juttuja joidenka pitää sopia yhteen ovat lämpötila, ph ja gh(on sama kuin kovuus).
Keskikovaan veteen, lämmöt 22-23c ja ph 7 kieppeillä menee paljonkin kaloja:
-keltabarbit ja monet muut barbit
-jotkut tetrat
-uivat monnit kuten selkäuimari ja haarniskamonni
-partaimumonni
-muut hammaskarpit kuten miekkis ja mustamolli
-monniset (kupari, täplä jne jne jne)
tosiaan itse kannattaa etsiä. Niitä juttuja joidenka pitää sopia yhteen ovat lämpötila, ph ja gh(on sama kuin kovuus).
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Paitsi etten kyllä laittasi mustamollia, joka siis mollin värimuoto:
Wikipedia ja Faunatar myös suosittavat lämpimämpää vettä kuin Tricolorin mainitsema 22-23astetta.Helsingin akvaariokeskus kirjoitti:
Rauhallinen ja kaunis kestävä laji. Viihtyy parhaiten keskikovassa vedessä, rauhallisten kalalajien kera. Lisääntyy erittäin helposti. Nyppii myös vähän leviä. Sekasyöjä kasvisruokaa ja hyönteisten toukkia. Pintaruokana tai esim. lasiin kiinnitettävästä tabletista. Useimmin saatavilla oleva mustamolly (värimuoto) vaatii lämpimämpää (26-30°C) vettä.
Amerikka 6cm 60L 18-28°C pH 7,5-8,2
Tämäkin löytyi niin kaukaa kuin edelliseltä sivulta... kirjoitti joku
Tämä on sitten ärsyttävää, että kun kysyy täällä palstalla ihan mitä tahansa, niin käsketään etsiä haulla. Luuletteko etten ole lukenut niitä yötä päivää? Ja mitä virkaa tällä palstalla on jos mitään ei saa kysyä? Kaikestahan ihan varmasti on keskusteltu jo ennenkin, eli ei muuta kuin kaikki lukemaan entisiä keskusteluja. Mielestäni se on tylsää. Kun kerran on tällainen palsta, luulisi vastauksia joutavan edes joltakin. Jos ei halua vastata, niin ei tarvitse.
Kiitän asiallisista vastauksista, niistä on ollut paljon apua!
Tämä on sitten ärsyttävää, että kun kysyy täällä palstalla ihan mitä tahansa, niin käsketään etsiä haulla. Luuletteko etten ole lukenut niitä yötä päivää? Ja mitä virkaa tällä palstalla on jos mitään ei saa kysyä? Kaikestahan ihan varmasti on keskusteltu jo ennenkin, eli ei muuta kuin kaikki lukemaan entisiä keskusteluja. Mielestäni se on tylsää. Kun kerran on tällainen palsta, luulisi vastauksia joutavan edes joltakin. Jos ei halua vastata, niin ei tarvitse.
Kiitän asiallisista vastauksista, niistä on ollut paljon apua!
Mitähän epäasiallista mun vastauksessa oli??
Annoin vaan vinkin, että oma-alotteisuuttakin voisi olla. Onko se jotenkin epäkohteliasta? Odottaa oma-aloitteisuutta aikuiselta ihmiseltä? Kyllä mä ymmärän jos olisit 11 vee ja et oikein osaa käyttää googlea vielä... Tosin taitaa ne 11v:kin osata jo.
Miten ihmeessä sä olet voinut yötäpäivää haulla etsiä tietoa, etkä siltikään tiedä, että kaikki mainitsemasi kalalajit, joiden et usko sopivan platyjen kanssa, sopivat niiden kanssa?
Ei toi mun mielestä vaikuta kovinkaan paljoa siltä, että olisit perehtynyt aiheeseen yhtään!
Ja, kyllä, vedän herneet nenään ja kirjoitanpa takaisin, koska mun mielestä mun vastauksessa, ei ollut mitään niin kamalaa tai epäasiallista, että siitä pitäisi alkaa tolleen vaahtoomaan.
Mun mielestä mä en mitenkään käskenyt vain etsiä haulla, vaan pistin sulle siihen pari linkkiä ja jokusen esimerkin. Voisitko nyt kertoa, että mitä pahaa niissä oli?
Ehkäpä tässä tapauksessa pitäisikin todeta, että jos ei halua vastauksia, niin ei ehkä kannata kysyä!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Annoin vaan vinkin, että oma-alotteisuuttakin voisi olla. Onko se jotenkin epäkohteliasta? Odottaa oma-aloitteisuutta aikuiselta ihmiseltä? Kyllä mä ymmärän jos olisit 11 vee ja et oikein osaa käyttää googlea vielä... Tosin taitaa ne 11v:kin osata jo.
Miten ihmeessä sä olet voinut yötäpäivää haulla etsiä tietoa, etkä siltikään tiedä, että kaikki mainitsemasi kalalajit, joiden et usko sopivan platyjen kanssa, sopivat niiden kanssa?
Ei toi mun mielestä vaikuta kovinkaan paljoa siltä, että olisit perehtynyt aiheeseen yhtään!
Ja, kyllä, vedän herneet nenään ja kirjoitanpa takaisin, koska mun mielestä mun vastauksessa, ei ollut mitään niin kamalaa tai epäasiallista, että siitä pitäisi alkaa tolleen vaahtoomaan.
Mun mielestä mä en mitenkään käskenyt vain etsiä haulla, vaan pistin sulle siihen pari linkkiä ja jokusen esimerkin. Voisitko nyt kertoa, että mitä pahaa niissä oli?
No kun siis halusin vastata ja en tarkoittanut olla ilkeä, mutta ilmeisesti minkäänlaista kritiikkiin viittaavaakaan ei saa tänne kirjoittaa -kö?sunny32 kirjoitti:Jos ei halua vastata, niin ei tarvitse.
Ehkäpä tässä tapauksessa pitäisikin todeta, että jos ei halua vastauksia, niin ei ehkä kannata kysyä!
I'm #1 so why try harder?
aivan
En tosiaan tälle palstalle palaa, tämä riittää kiitos.. Nuo kalani ei todellakaan ole mitä parhaimpia platyjen kanssa, SIKSI kyselin onko parempia ehdotuksia. Mutta etsin vastaukseni muualta tästä lähtien, tästä palstasta olen saanut tarpeekseni. Hyvästi.