Pleksipengerryksestä pitkässä altaassa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

pleko_88 kirjoitti:Itse pleksistä pengerryksiä tehneenä voin sanoa, että akvaario silikooni molemmin puolin suht reilusti riittää hyvin, kunhan hankaat ensin pleksiin naarmuja liimauskohtiin reilusti (tarttuu paremmin). Kyllä niitä sai todella kovaa kiskoa, että lähtivät irti pohjasta.

Ei missään tapauksessa mitään sikaflexia, kun ei ole akvaarioon varmastikaan soveltuvaa. Joko nantem injektiohartsia (akvaariolakkaa) eli epoxihartsia tai sitten silikonia. Suosittelen näistä lämpimästi tuota viimeistä, koska se on edullista, kestää riittävästi ja myöhemmin suht helppo tarvittaessa poistaa.
Kiitos :mrgreen: :mrgreen: , juuri tätä tarvitsin!Kyllä on kiroiluttanut muutamaan kertaan, että menikös tämä nyt kuitenkin saveen koko homma. Nyt siis vahvistuvat epäilykseni, että ei se silikooni mikään hömppä päätelmä ollutkaan.

Uuniin ei mene, kun loirot 125cm ..
500L + 250L + 160L +40L
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Mies kävi vielä tänään Starkissa liimajahdissa, siellä mentiin palvelussa jopa niin pitkälle, että soiteltiin 2 komponenttiliimojen + muutamia muita liimavalmistajia läpi (tästä ketjusta koottiin kaikki tieto mukaan ja sen perusteella kyseltiin) ja kielsivät akvaariokäytön valmistajan puolesta. Tiedä sitten häntä, mutta tätä on minun kyllä uskominen ellei joku tarjoa valmistajan numeroa johon voi soittaa josta akvaariokäyttö hyväksytään.
Nyt näyttää silikonikin täpäköityneen, joten hyvältä näyttää so far. Vielä tuo pleksi taivuttelu tuottaa päänvaivaa. Vaikein tähän astinen prosessi, joka akvaarioon liittyy by far :mrgreen:
500L + 250L + 160L +40L
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

vuosaari78 kirjoitti:Mies kävi vielä tänään Starkissa liimajahdissa, siellä mentiin palvelussa jopa niin pitkälle, että soiteltiin 2 komponenttiliimojen + muutamia muita liimavalmistajia läpi (tästä ketjusta koottiin kaikki tieto mukaan ja sen perusteella kyseltiin) ja kielsivät akvaariokäytön valmistajan puolesta. Tiedä sitten häntä, mutta tätä on minun kyllä uskominen ellei joku tarjoa valmistajan numeroa johon voi soittaa josta akvaariokäyttö hyväksytään.
Nyt näyttää silikonikin täpäköityneen, joten hyvältä näyttää so far. Vielä tuo pleksi taivuttelu tuottaa päänvaivaa. Vaikein tähän astinen prosessi, joka akvaarioon liittyy by far :mrgreen:
Unohdinkin mainita jotta tuohon tarkoitukseen pitäisi olla suulakeakryyliä. Toivottavasti ne siellä etolassa tai mistä nyt sitten levyt ostitkin muisti ja osasi antaa sulle oikeaa levyä. Jos sait valettua niin noita päänvaivoja voi tulla noissa taivutteluissa.
Mitä koodeja suojakelmuissa luki?
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Olisiko teillä kuvia noista pengerryksistänne kun kiinnostaisi nähdä, itselle melko tuntematon aihe.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Koko heela hoito ja minun 500L perusteellinen remontointi löytyy täältä kuvineen: 500L allasprojekti
500L + 250L + 160L +40L
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

No ei ollut ihme jos oli lämmityksen kanssa ongelmia jos polykarbonaattia sait etolasta. Joka muuten ei ole pleksiä siis pc.
Ihan asiallinen penkere systeemi.Varmasti kestää eikä irtoa. Sen olisi voinut myös ihan vaan asettaa pohjalle liimaamatta ja antaa soran tai hiekan pitää paikoillaan.Tai olisi liimannut ne muovit toisiinsa ja sitten asettanut pohjalle ja sorat tai hiekat päälle.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

joppe kirjoitti:Sen olisi voinut myös ihan vaan asettaa pohjalle liimaamatta ja antaa soran tai hiekan pitää paikoillaan.Tai olisi liimannut ne muovit toisiinsa ja sitten asettanut pohjalle ja sorat tai hiekat päälle.

Niinhän voi mutta minulla on sellainen kokemus että kun pleksi ei ole tiiviisti lasia vasten niin sen alta ja sivuilta valuu hiekkaa jatkuvasti eteen. Itse haluaisin että pengerryksen edessä olisi hiekkaa vain altaan kehyksen yläreunaan asti mutta jostain sitä vain tulee ja tulee...nytkin näkyy olevan nelisen senttiä ylimääräistä. Luulen että hiekka hissukseen valuu pleksin alta.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

joppe kirjoitti:No ei ollut ihme jos oli lämmityksen kanssa ongelmia jos polykarbonaattia sait etolasta. Joka muuten ei ole pleksiä siis pc.
Ihan asiallinen penkere systeemi.Varmasti kestää eikä irtoa. Sen olisi voinut myös ihan vaan asettaa pohjalle liimaamatta ja antaa soran tai hiekan pitää paikoillaan.Tai olisi liimannut ne muovit toisiinsa ja sitten asettanut pohjalle ja sorat tai hiekat päälle.
Eipä siinä lämmittämisessä loppujen lopuksi mitään ongelmia ollut, kuumailmapuhaltimella ja sitten partsilla olevaan tolppaan vyöllä kiinni. Kyllä tulivat kauniit ja kaarevat penkereet. Itse vakaasti uskon, ettei liimaamatta pysy kaarevat penkereet, ehkä suorat ...Piti aikalailla tilkitä reunoista, että tuli tiiviit.
500L + 250L + 160L +40L
tuomas2
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja tuomas2 »

Minulla on tarkoitus tehdä pleksipengerrys liimaamalla pohjalle asennettavaan isoon pleksilevyyn pengerryspleksit. Tähän siis kävi tensol ja agrifix, mutta mistä niitä löytää? Onko K-Rauta oikea paikka mennä etsimään? Löytyykö biltemasta vastaavaa tuotetta? onko bilteman "akryylitiivisteaine" jotain sellainen vai jotain muuta? ilmeisesti jotain muuta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”