Taju kirjoitti:Toisaalta ärsyttää valtavasti se, että muutama ystäväni jaksaa kyllä jauhaa suu vaahdossa omista innostukseaiheistaan, ja samaan hengenvetoon nurisevat toisistaan, "kun aina tuo jaksaa jauhaa siitä ja siitä".
Minulla on myös liuta kavereita, joita akvaariot tai eläimet yleensäkään ei kiinnosta pennin vertaa. Olen jo tajunnut, että heidän kanssaan puhutaan muista asioista eikä se häiritse minua. Onneksi AW:n kautta olen tavannut ihmisiä, joiden kanssa voi jutella akvaarioista. Akvaarioseuraan liittyminen auttoi myös sillä saralla. Toinen harrastus eli kissat ovat sama asia, "kissakavereiden" kanssa jutellaan kissaa.
Tosin huomattavaa on, että kissa-/akvaarioihmiset risteävät helpommin kuin "ei-kissakaverit". Houkuttelin yhdenkin AW:läisen hankkimaan kissoja (terkkuja vaan

), ja samasa syssyssä kyseisten kissojen kasvattaja (joka siis myös on ystäväni) innostui akvaarioista. Ja muita "cross-overeita" on vino pino.
Onneksi minullakin on ukko joka ymmärtää eläinpuuhien päälle, minun virallinen ruokkija/rapsuttaja. Kun viidettä kissaa ruvettiin suunnittelemaan, hän halusi samantien ostaa kaksi

Minun olisi kyllä hankala toimia kasvattajana jos mies olisi yhtään vähemmän ymmärtäväinen. Ja altaitakaan ei olisi niin monta.
Toki olen myös ennen elänyt ei-akvaristin kanssa. Siinä ei ikinä ollut ongelmaa, mitä nyt sovittiin ettei makuuhuoneeseen tule allasta lorisemaan. Muuten en kyllä muista kuin yhden kerran kun "keskusteltiin kiivaasti" uuden akvaarion hankkimisesta. Minusta pitää osata antaa toisten harrastuksille tilaa puolin ja toisin, tietenkin niin, ettei toista häiritse.
Yleinen akvaariokamojen ympärilleen jättäminen voisi ehkä enempi kuulua siivoamis-riitaan kuin harrastusriitaan

Varmasti moni nainen marisee öljyisille sormenjäljille, mutta ei kuitenkaan tarkoita, ettei mies saisi leikkiä moottoreilla
Ja
kuitenkin, vaikka ukko on itsekin akvaristi, niin paras hetki on se, kun olen yksin kotona, laitan musiikkia soimaan, keitän hyvät kahvit ja alan rauhassa karsimaan kasviallasta

Eli ihan hyvä että osaa nauttia harrastuksestaan itse. Lisäksi kannattaakin tehdä akvaariosta mahdollisimman vähähuoltoinen ettei itsekään pala loppuun siinä ikuisessa säätämisessä

Ja hankkia niitä akvaariokavereita joille voi sydämensä kyllyydestä puhua suodatinmassoista, aktiivilietteestä ja levistä

Se helpottaa, lupaan!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.