Kiinnostus lopahtanut, liikaa ongelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Rihmis
Member
Member

Kiinnostus lopahtanut, liikaa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Taloudestamme löytyy 4 akvaariota. Miehen akvaario on kunnossa, mutta minun ei, yhdessä sinilevää ja 2 kuollutta kalaa, toisissa kasvit voivat huonosti. Syitä on varmaan monia, huono valo, liika ruokinta yms, en tiedä.
Tuntuu, etten jaksa taistella noiden ongelmien kanssa, unelmieni kaunis akvaario kukoistavine kasveineen ja hyvin voivine kaloineen ei ole toteutunut :(
En kuitenkaan haluaisi lopettaa, koska tämä harrastus on minulle mieleinen ja kaloja on mukava seurata eikä normaalit rutiinit ole rasittavia, ainoastaan nuo ongelmat saavat masentumaan.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Onko kohtalotovereita?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Täällä löytyy yksi. :roll: Kun sinilevä valtaa akvaarion on sen karkoittaminen todella hankalaa. Oma konstini on akvaarion kokonaan uudistaminen. Vedet pois ja kasvit sekä sisuteet, ainostaan hiekka jää pohjalle. Kun kaikki sisustus pohjahiekkaa lukuunottamatta on uusittu, niin sen jälkeen homma on lähtenyt pyörimään.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Minä tein ihan saman kuin lehtis sen jälkeen kun olin puoli vuotta katsellut sinilevän viihtymistä 98-litraisessa. Samaan syssyyn vaihdoin akvaarioon kasveille paremmin sopivan valon ja lannoitin pohjan. Nyt se alkaa taas kohta puoliin näyttään siedettävältä.

Kuva

Ei ole malttamattoman harrastus tämä. :mrgreen:
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

^Kaunis akvaario
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Itsekin harkinnut yhden altaan tyhjentämistä kokonaan juurikin sinilevän takia.
Ja alunaa taidan hankkia kasvien desinfioimista varten, etten enää levittele mahdollisia leviä altaista toiseen.
-uusio-harrastaja-
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Tytön altaaseen tupsahti epämiellyttävänä vieraana sinilevä. Nyt se alkaa olla häviämässä, koska koko viikon aikana ei ole tullut yhtään lisää. Viime vedenvaihdon jälkeen sitä jäi muutamaan kohtaan jaavansammalta, piti ne nyppiä joku päivä, mutta aina unohtui. Hajukin on poissa. Ihanaa, kun ei kaikki lehdet tms pinnat ole enää sen inhottavan liman peitossa, koska meinasin jo luovuttaa taistelun, kun mikään ei auta, vaikka mitä tekisi :| .

Mitään muuta en ole muuttanut tässä välissä, kuin aloitin viime vedenvaihdon yhteydessä käyttämään taas nestemäistä hiiltä. En tiedä mahtaako sillä olla mitään yhteyttä asian kanssa, vaiko pelkkää sattumaa. Käytän sitä kuitenkin nyt kuuri luonteisesti, kaiken varalta.

Vajaa viikko sitten vaihdettu vettä, miekkakasvi, melalehti ja intianvesitähdikit vain varjo entisestä, kun on joutunut karsimaan leväisiä lehtiä niin paljon:

Kuva
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Täälläkin on vuosien varrella ollut parikin tilannetta, jolloin on tehnyt mieli myydä kaikki pois. Mutta kun hiljalleen on oppinut lisää ja saanut altaat pyörimään minimihuollolla (siis tarkoittaa, että mun ei tarvitse nostaa montaa sormea jotta altaat olisivat kunnossa) niin alkaa homma taas maittamaan. Välillä on altaita vähennetty reilustikin, mutta sitten taas pääsee uusi allas livahtamaan asuntoon jostain nurkan takaa :roll:

Oma reseptini ongelma-akvaarioahdistukseen on avun hakeminen (joko AW:sta tai hyvästä akvaarioliikkeestä), ongelmasta lukeminen, googlettaminen ja pänttääminen. Lisäksi juuri näin kohtalotovereiden hakeminen on oiva tapa höllentää omaa pipoa.

Toisenlaiseen ahdistukseen (=ei millään jaksaisi noita vedenvaihtoja) pitää kehittää mahdollisimman helppohoitoinen allas (=ei paljon kaloja, helposti karsittavia tai hidaskasvuisia kasveja), riittävä suodatus ja tasapainoinen lannoitus suhteessa valoon. Lisäksi mahdollisimman yksinkertainen vedenvaihtorutiini.

Ja loppujen lopuksi pitää muistaa, että kyllä se siitä. Joskus alas jopa voi hyvin siitä, ettei sitä olla koko ajan sörkkimässä ;)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

On välillä käynyt mielessä lopettaa koko touhu. Allas ei ole miellyttävän näköinen ja miten sitä muuten saisi hyvännäköisen jos ei itse tee.
Kaikki tuntuu olevan vain ´sinnepäin´ ja aina vain pitäisi ja pitäisi.
Pikkuhiljaa on alkanut ehkä silmä tottua.
Seuraava suuri ongelma on ulkosuodattimen puhdistus. Ajatuskin on jo vastenmielinen.
En ymmärrä masiinasta mitään ja kohta se ei varmaankaan jaksa pyörittää enää kun on niin tukossa. Pelottaa osaako kasata kaiken oikein ja mitä mihinkin laittaa ja meneekö kaikki kuitenkin pieleen.
Apua otetaan vastaan.
Olisi varmaan helpoin ostaa uusi suodatin mutta kalliiksi sellainen tulisi :twisted:
Tausta pitäisi paikkailla kuntoon.
Hiekka vaihtaa tummempaan ja ilman kotiloita. Tai korkeintaan vaan pari.
Lasit jynssätä kerrankin huolella.
Kasvien hyvinvointi tarkistaa useammin.

Kuitenkin vielä vedet vaihtuu rutiinilla ja kalat saavat ruokansa! Eli onhan tuota puuhaa kun vaan..... :roll:
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Atomipommi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Atomipommi »

Mulla on kaksi omaa allasta, toinen on ihan ok, mutta se toinen. Yksi kala makaa apaattisena pohjassa, Kahdella on matoja kiduksissa ja yhden vatsa paisuu kuin pullataikina. Kasvit ovat leväisiä, samoi lasit. Vesi on semmosta vaaleenvihreetä, veikkaisin että sinilevää jonkinverran. Veden vaihdan joka viikko ja kaikenmaailman litkuja on akvaarioon tungettu, mutta ei. Tämän kanssa tekee jo mieli luovuttaa. Olin jo kerran myymässä koko altaan, mutta päätin vielä perustaa sen uudelleen ja siitä tuli sitten tälläinen...
Luuranko on teline josta lihat riippuvat.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

piude_85 kirjoitti: Seuraava suuri ongelma on ulkosuodattimen puhdistus. Ajatuskin on jo vastenmielinen.
En ymmärrä masiinasta mitään ja kohta se ei varmaankaan jaksa pyörittää enää kun on niin tukossa. Pelottaa osaako kasata kaiken oikein ja mitä mihinkin laittaa ja meneekö kaikki kuitenkin pieleen.
Apua otetaan vastaan.
Ei se oo ku yrittää saada puhdistusta varten irrotettua niin ettei vesi lennä joka suuntaan letkuista; ellei sulla ole hanoja niissä letkuissa?
Sitte vaan kansi auki ja sisukset pestään haalealla vedellä. Kasaat sisukset takasin niinku ne oli, ja eiku kansi kiinni.
Sitte yritätki saada suodattimen taas täyttymään vedestä että saat sen pyörimään...Veemäistä hommaa. Mulla ei ole noita hanoja, joten letkut on aina otettava mukaan puhdistettaessa suodatin. Ja mullaki on tukossa tuo omani, vkon olen meinannu putsata, vaan ku on niin työlästä...
Seur kerran ku on rahaa laittaa johonki akvakamaan, niin ostan sisäsuodattimen! :twisted:
-uusio-harrastaja-
calendula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minulla on sisäsuodatin. Vanha kuin aatami ja yhtä omapäinen. Puhdistuksen jälkeen käynnistyy lavuaarissa hyvin, mutta akvaarioon vietynä ei millään. Ja sähkökatkon tullen se ei sitten käynnisty, vaikka sähkö palaisikin. Ostin toisen sisäsuodattimen, joka hyrähtää käyntiin heti ja on niin hiljainen, että on pistettävä käsi puhallukseen varmistamaan, että se käy. Suosittelen.
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Sen jälkeen kun minuun iski pitkäaikainen silmätulehdus ja verestävä ihottuma niin olen muutamaankin kertaan miettinyt kaikkien altaiden hävittämistä. Onneksi silmätulehdus lähti saman tien kun jätettiin kaikki surviaisia (ja muita matoja) sisältävät ruuat pois kaloilta. Ihottuman syyksi epäilen joko anubias-kasvia (en voi anubias-altaisiin laittaa kättäni ollenkaan) tai sitten Suomen pimeitä talvia, mutta kummallekaan en oikein voi tehdä mitään. Kasveista en raaski luopua ja aurinkoa en osaa tänne talveksi manata. :(

Varmasti olisi elämä helpompaa ilman akvaarioita, mutta millaista olisi allergisen, eläinrakkaan ihmisen elämä jos viimeisestäkin elävästä olennosta kotona luopuisi?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kannattaa hommata hanskat. Helpottaa kovasti. Itsekin olen harkinnut kun oikea käsi välillä vähän ärtyy lotraamisesta, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi, voisi vaikka ottaa itseään nyt niskasta kiinni ja tilata.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kastanya kirjoitti: Varmasti olisi elämä helpompaa ilman akvaarioita, mutta millaista olisi allergisen, eläinrakkaan ihmisen elämä jos viimeisestäkin elävästä olennosta kotona luopuisi?
Ei sitä tiedä jos käy niinkuin mulle. Keskityin akvaarioihin täydellä innolla allergisoitumiseni jälkeen kunnes kuulin että entinen astmainen ystäväni oli hankkinut 2 "allergiselle sopivaa" koiraa! No, jättisuuren akvan unelmointi loppui siihen ja me, kaksi koira-allergista, hommattiin koira :mrgreen: Huomasin ettei akvat kiinnosta enää lainkaan niin paljon eikä niille ole aikaa. Möin ison altaan ja tyhjensin pari muuta varastoon. Nyt on vaan yksi allas (120 l) jäljellä. Parempi keskittyä yhteen pieneen altaaseen ja pitää se kunnossa kuin että koko kämppä on täynnä altaita ja niitä ei ehdi täysillä hoitaa.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

piude_85 kirjoitti: Seuraava suuri ongelma on ulkosuodattimen puhdistus. Ajatuskin on jo vastenmielinen.
Nauratti joskus yhden tutun miehen puuhat... Se korjasi jotain ja pelkäsi ettei osaa laittaa paikalleen. Se otti digikameralla kuvan jokaisesta vaiheesta ja sai kun saikin ne paikalleen. Itse olen tehnyt saman noille tietokoneen takaa lähteville kymmenille johdoille, kaikki sain takaisin oikeille paikoilleen. Suosittelen!

Nimim. Blondi kun oon
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

kami82 kirjoitti:Nauratti joskus yhden tutun miehen puuhat... Se korjasi jotain ja pelkäsi ettei osaa laittaa paikalleen. Se otti digikameralla kuvan jokaisesta vaiheesta ja sai kun saikin ne paikalleen. Itse olen tehnyt saman noille tietokoneen takaa lähteville kymmenille johdoille, kaikki sain takaisin oikeille paikoilleen. Suosittelen!
Minä löysin kerran keittiön kaapista laitteen jonka hankinta-aika ja käyttötarkoitus olivat hämärän peitossa. Otin siitä samoin kokoamiskuvat digille purkaessani sitä pesuun - arvatkaapa huvittiko kun se osoittautui lopulta kahvinkeittimeksi...
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

2marjaa kirjoitti:Ei se oo ku yrittää saada puhdistusta varten irrotettua niin ettei vesi lennä joka suuntaan letkuista; ellei sulla ole hanoja niissä letkuissa?
Sitte vaan kansi auki ja sisukset pestään haalealla vedellä. Kasaat sisukset takasin niinku ne oli, ja eiku kansi kiinni.
Sitte yritätki saada suodattimen taas täyttymään vedestä että saat sen pyörimään...Veemäistä hommaa. Mulla ei ole noita hanoja, joten letkut on aina otettava mukaan puhdistettaessa suodatin.
Mitä hanoja, onko ne jotain syötävää?!? :mrgreen:
Juu suurinpiirtein asian olen noin ajatellut, mutta se just kun pitäis vielä toimintaankin saada. Yhden vesivahingon olen jo kokenut suodatinta asentaessa (kannattaa ehdottomasti hoitaa yksin..), muuten homma toimi mutten saanut liitintä paikalleen.. Peukolot putkien päissä kiinni ja kännykkä ihan siinä vieressä! Ei auttanut muu kuin soittaa ukko äkkiä sisälle ja olla letkuissa kiinni. Oli äitiä ikävä!
Ja putket mitkä menee altaaseen ovat erittäin hyvin paikallaan joten siinä ovat ja pysyy... 8O

NiksiPirkka taas vauhdissa mutta toimiva kerrankin tuon kuvaamisen suhteen! :mrgreen:

Huh huh ehkä ensin pitää miettiä ja pohjustella teoriassa suodattimen irroittaminen ilman vesiä lattialla ja odottaa inspiraatiota aloittaa lotraaminen.
Jotta siis odotellessa. :roll:
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Elekää ihmiset lannistuko! Täytyy yrittää ajatella niin, että jos olet tunnistanut ongelman, yleensä löytyy apukin. Täällä kanssa levääntymistilanne kääpiöpallojen akvan kanssa jatkuva! Raivostuttavaa!! Zeoliittia on ja ylimitoitettu suodatus, ja ne lienevätkin ainoat syyt, ettei tankissa ole sinilevää. Kaikkea muuta levää sen sijaan löytyy, on varaa valita... [}:)]

Kuitenkin luottavaisin mielin yritän puunata isompia leviä kasveista irti ja vaihtaa vettä kaksi-kolme kertaa viikossa, samalla katse kirkkaana kohti tulevaisuutta; kesäkuukausien aikana pallot muuttavat kolme kertaa suurempaan altaaseen! Ja sitten muuten lentää tuo 43l p**kaloota, eikä tähän talouteen tule enää ainuttakaan alle 100l allasta. Ainakaan kaloille...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Tosi ihanaa lukea noin innostuneiden ihmisten juttuja!

Ette sitten varmaan ole kohdanneet akvaarioharrastukselle todella negatiivisesti varautunutta henkilöä...
Meillä vietetään mykkäkoulua tuon tuosta, koska minun harrastukseni vie liikaa aikaa.

Puuhaan liikaa akvaarioiden kanssa, ellen puuhaa niiden kanssa, niin puhun kaloista, kasveista, niiden voinnista, ruokinnasta, vesiarvoista jne. Apua hoitoon on turha odottaa, ainakaan pyytämättä. Ja silloinkin pitää itse homma tarkistaa.

Kuitenkin, mielestäni teen vain sen, mitä pitää, että pysyvät kunnossa.

Joskus sitä tuntee itsensä todella väsyneeksi. Ei akvaarioiden vuoksi, vaan siksi, että minun pitää hoitaa niitä salaa, jotta sopu säilyisi. Kun hän katsoo telkkaria, minä katson akvaarioita. Silloin nautin.

Mitä vähemmän pystyisin näistä asioista puhumaan, sitä helpommalla pääsisin. Mutta tuon suhteen minulla on lyhyt muisti, tai sitten innoissani unohdan asian.

Niin, meillä on taas tänään mykkäkoulu. Vahingossa kerroin, että käväisin kotimatkalla akvaariokaupassa katsomassa lehtikaloja. (Siis vain katsomassa.)
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

OT:
Merenneito kirjoitti:Ette sitten varmaan ole kohdanneet akvaarioharrastukselle todella negatiivisesti varautunutta henkilöä...
Meillä vietetään mykkäkoulua tuon tuosta, koska minun harrastukseni vie liikaa aikaa.
Meillä kiukuteltiin aika samoista asioista. Olen liikaa koneella (palsta sekä #aqua-web), akvaariot vie tilaa, ne haisee, ne pitää ääntä, ne maksaa, ne vie sähköä ja sekin maksaa, kalanruoat haisee, haaveja yms. roipetta on kaikkialla, vesiroiskeita lattialla, hiekkaa lavuaarissa, aktiivilietettä kylppärissä... Löytyyhän tuota nalkutettavaa.

Toisaalta, täytyyhän sitä olla harrastettavaa. Kaikki maksaa ja ihmisellä on tapana puhua niistä asioista paljon jotka innostavat. Paremminkin tekisi mieli kysyä puolisoltasi miksei hän voisi kuunnella edes mieliksi ja toisella korvalla intoiluasi? Meinaan, kun miehet yleensä osaavat luoonnostaan sen "joo, kiva juttu, oikein kiva kulta, kerro toki lisää" [;)] .

Itse puhun jo vallan luontevasti kaikki koirajutut "ihmisseinälle" joka napittaa jääkiekkoa. :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Adrianna kirjoitti:OT:

Meillä kiukuteltiin aika samoista asioista. Olen liikaa koneella (palsta sekä #aqua-web), akvaariot vie tilaa, ne haisee, ne pitää ääntä, ne maksaa, ne vie sähköä ja sekin maksaa, kalanruoat haisee, haaveja yms. roipetta on kaikkialla, vesiroiskeita lattialla, hiekkaa lavuaarissa, aktiivilietettä kylppärissä... Löytyyhän tuota nalkutettavaa.
Kaikki pitää oppia tekemään niin ettei nalkutettavaa ois; ainakaan sotkujen ja liian puhumisen osalta! Siivota kaikki sotkut pois heti, ettei toiselle "ei niin kiinnostuneelle" osapuolelle tule kettuuntunutta oloa siitä että suihkussa käydessä on lietteitä ja hiekkaa lattialla. Kukapa siitä tykkäis...
Ja tuo puhuminen ainiaan harrastuksesta joka toista ei kiinnosta oikeastaan pätkääkään; ei pidemmän päälle kannata. Aatelkaa jos te saisitte kuunnella tunnista/vkosta toiseen samoja juttuja jostain auton kaasarista tai spekulaatioita Jokerien ensikauden kokoonpanosta: hohhoijaa! [;)]
(Ja älkää ääneen ainakaan pohtiko kesken "sovinnonhieronnan" että:"Tuohon mahtuis vielä 300 litranen!" [:I] )

Kaikkia tämä harrastus ei vain kiinnosta siinä määrin kuin harrastajaa itseään, joten säästäkäämme puolisoitamme siinä missä voimme!

Terkuin: Ennen miehensä tympiinnyttänyt harrastuksellaan 8-)
-uusio-harrastaja-
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Niinpä...
Toisaalta ärsyttää valtavasti se, että muutama ystäväni jaksaa kyllä jauhaa suu vaahdossa omista innostukseaiheistaan, ja samaan hengenvetoon nurisevat toisistaan, "kun aina tuo jaksaa jauhaa siitä ja siitä". Ja olen ihan varma, että jupisevat myös minun akvaariojauhannasta kun en ole kuulemassa. En ole seurakunnan jäsen, mutta silti soisin useampien ihmisien kohtelevan toisia kuten haluaisi itseään kohdeltavan.

Minua on onneksi siunattu puolisolla, joka harrastaa itsekin, innostuu helposti uusista asioista ja on eläinrakas. Vaikka olenkin päävastuussa akvaarioista meillä, mies on ottanut ne myös omakseen. Kääpiöhamsterimme tulivat meille, koska mies halusi hamsuja. Kolmatta kissaa alettiin harkita miehen toivomuksesta. Akvaariovedet vaihdetaan yhdessä, hamsujen kuivikkeet ja kissanhiekat siivotaan yhdessä, kaikki lemmikit ovat yhteisiä projekteja.

Tästä tilanteesta olen vilpittömän onnellinen, koska seurustelin aikanaan sellaisen ihmisen kanssa, joka ei sietänyt kissojani ollenkaan. Ko. ihminen ilmoitti viisi kuukautta seurusteltuamme, että "joko kissat tai minä". Ja kissat valitsin. Myös siksi, että tyyppi yritti muutenkin kontrolloida elämääni, vaikka itse teki kutenkin kaiken oman mielensä mukaan, välittämättä minun olemassaolostani.

Mutta siis pointtina piti kuitenkin alun perin olla se, että vastoinkäymiset eivät tunnu yhtään niin ahdistavilta, kun voi avautua jollekin, joka hetken jaksaa kuunnella sitä vuodatusta. [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Voi apua. En jaksa enää tapella tuon altaan kanssa.

Kaikki menee päin mäntyä, mikään ei onnistu. Vannoin piikkisilmät hommatessani etten luovu niistä ennen kuin kuolevat vanhuuteen. Nyt on kuitenkin tunnustettava etten jaksa enää...kaloissa ei ole mitään ongelmaa, vaan kasveissa. Levät valtaavat, eikä mikään auta. Ei niin mikään. Lisäksi tuntuu etten ehdi tekemään oikeasti mitään ja olen täysin kiinni kaikessa. Kuulostanko alakuloiselta? Sitä olenkin!

Tässä tullut mieleen että jos vaan myyn koko pöntön pois tekniikkoineen päivineen ja keskityn muihin asioihin, jos akvaariokärpänen puree myöhemmin niin ei siinä mitään, mutta ei tästäkään mitään tule. Olen yrittänyt kaikkeni altaan hoidossa, mutta sekään ei riitä. Nyt on mennyt hermot ja sisu, vaikka sitkeä olenkin niin jossain vaiheessa raja tulee vastaan...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Taju kirjoitti:Toisaalta ärsyttää valtavasti se, että muutama ystäväni jaksaa kyllä jauhaa suu vaahdossa omista innostukseaiheistaan, ja samaan hengenvetoon nurisevat toisistaan, "kun aina tuo jaksaa jauhaa siitä ja siitä".
Minulla on myös liuta kavereita, joita akvaariot tai eläimet yleensäkään ei kiinnosta pennin vertaa. Olen jo tajunnut, että heidän kanssaan puhutaan muista asioista eikä se häiritse minua. Onneksi AW:n kautta olen tavannut ihmisiä, joiden kanssa voi jutella akvaarioista. Akvaarioseuraan liittyminen auttoi myös sillä saralla. Toinen harrastus eli kissat ovat sama asia, "kissakavereiden" kanssa jutellaan kissaa. Tosin huomattavaa on, että kissa-/akvaarioihmiset risteävät helpommin kuin "ei-kissakaverit". Houkuttelin yhdenkin AW:läisen hankkimaan kissoja (terkkuja vaan :mrgreen: ), ja samasa syssyssä kyseisten kissojen kasvattaja (joka siis myös on ystäväni) innostui akvaarioista. Ja muita "cross-overeita" on vino pino.

Onneksi minullakin on ukko joka ymmärtää eläinpuuhien päälle, minun virallinen ruokkija/rapsuttaja. Kun viidettä kissaa ruvettiin suunnittelemaan, hän halusi samantien ostaa kaksi :mrgreen: Minun olisi kyllä hankala toimia kasvattajana jos mies olisi yhtään vähemmän ymmärtäväinen. Ja altaitakaan ei olisi niin monta.

Toki olen myös ennen elänyt ei-akvaristin kanssa. Siinä ei ikinä ollut ongelmaa, mitä nyt sovittiin ettei makuuhuoneeseen tule allasta lorisemaan. Muuten en kyllä muista kuin yhden kerran kun "keskusteltiin kiivaasti" uuden akvaarion hankkimisesta. Minusta pitää osata antaa toisten harrastuksille tilaa puolin ja toisin, tietenkin niin, ettei toista häiritse.

Yleinen akvaariokamojen ympärilleen jättäminen voisi ehkä enempi kuulua siivoamis-riitaan kuin harrastusriitaan :mrgreen: Varmasti moni nainen marisee öljyisille sormenjäljille, mutta ei kuitenkaan tarkoita, ettei mies saisi leikkiä moottoreilla ;)

Ja kuitenkin, vaikka ukko on itsekin akvaristi, niin paras hetki on se, kun olen yksin kotona, laitan musiikkia soimaan, keitän hyvät kahvit ja alan rauhassa karsimaan kasviallasta 8-) Eli ihan hyvä että osaa nauttia harrastuksestaan itse. Lisäksi kannattaakin tehdä akvaariosta mahdollisimman vähähuoltoinen ettei itsekään pala loppuun siinä ikuisessa säätämisessä ;) Ja hankkia niitä akvaariokavereita joille voi sydämensä kyllyydestä puhua suodatinmassoista, aktiivilietteestä ja levistä :mrgreen: Se helpottaa, lupaan!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Meillä vietetään vielä kuherruskuukautta altaiden kanssa, syksystä asti ovat vasta olleet ja innoissamme olemme jo kolmatta ostamassa :mrgreen: Niin että vielä ei tee mieli lopettaa, lähellekään.
Sen jälkeen kun minuun iski pitkäaikainen silmätulehdus ja verestävä ihottuma niin olen muutamaankin kertaan miettinyt kaikkien altaiden hävittämistä. Onneksi silmätulehdus lähti saman tien kun jätettiin kaikki surviaisia (ja muita matoja) sisältävät ruuat pois kaloilta. Ihottuman syyksi epäilen joko anubias-kasvia (en voi anubias-altaisiin laittaa kättäni ollenkaan) tai sitten Suomen pimeitä talvia, mutta kummallekaan en oikein voi tehdä mitään. Kasveista en raaski luopua ja aurinkoa en osaa tänne talveksi manata. :(
Kastanya, pistätkö yksäriä? Minulle on nimittäin tässä pikkuhiljaa tullut todella paha ihottuma, eikä lääkäritkään arvauskeskuksessa keksi mitä se voisi olla.. Ja kun tuota kyseistä kasvia tuolta altaista löytyy :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”