Kasvien lehdet reikiintyy
Valvoja: Moderaattorit
-
Horttanainen
- Starting Member

Kasvien lehdet reikiintyy
Yritin haulla etsiä aiheesta mutta ei oikein tuntunut löytyvän, tai sitten en vaan osannu.
Kumminkin mulla on 240 litranen akvaario jossa kasvit on elelly aivan loistavasti, nyt kuitenkin on alkanut ilmaantumaan reikiä lehtiin ja muutenkin näyttävät karmeilta.
Mistä moinen vois johtua?
Vettä vaihdetaan viikottain vajaa puolet.
Akvassa on sukarapuja ja kaloja..
Sitten vielä toinen kysymys, onko olemassa jotain listaa kasveista mistä näkisin kuinka isoksi ne kasvaa ja onko vaativa vaiko helppo?
Vai pitääkö ettiä netistä kasvi kerrallaan googlen kautta!??
Kiitoksia auttajille jo etukäteen.
Kumminkin mulla on 240 litranen akvaario jossa kasvit on elelly aivan loistavasti, nyt kuitenkin on alkanut ilmaantumaan reikiä lehtiin ja muutenkin näyttävät karmeilta.
Mistä moinen vois johtua?
Vettä vaihdetaan viikottain vajaa puolet.
Akvassa on sukarapuja ja kaloja..
Sitten vielä toinen kysymys, onko olemassa jotain listaa kasveista mistä näkisin kuinka isoksi ne kasvaa ja onko vaativa vaiko helppo?
Vai pitääkö ettiä netistä kasvi kerrallaan googlen kautta!??
Kiitoksia auttajille jo etukäteen.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan!
Syypäänä saattaa olla partis tai myös reilu kotilokanta. Luultavasti noista kasveista löydät tietoa kun kirjoitat jonkin kasvin googleen. Aika monien harrastajien sivuilla on tosi kattavia listoja kasveista kuvauksineen. Toinen vaihtoehto on että menet tuonne ja teet siellä hakuja.
Myös helsingin akvaariokeskuksensivuilta löytyy lista kasveja ja niiden vaativuus yms. Tarkemmin ottaen täältä.
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Markku Varjon Sata akvaariokasvia-kirjasta löytyy kivasti kasvilajeja vaatimuksineen. Toinen, tosin tieteellisillä nimillä pelaava vastaava on www.tropica.dk
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kerrohan vielä vesiarvot (ja lannoitus) ja valaistuksen määrä ja tarkalleen ottaen mistä kasveista on kyse.
Esim intianvesitähdikki reikiintyy liian 'ravinteikkaassa' vedessä.
Onko akvaariossasi kaloja (esim. partis), jotka voisivat syödä kasveihin reikiä?
Toi akvaariokeskuksen kasvilista on tosi hyvä, sitä vaan tutkimaan!
Esim intianvesitähdikki reikiintyy liian 'ravinteikkaassa' vedessä.
Onko akvaariossasi kaloja (esim. partis), jotka voisivat syödä kasveihin reikiä?
Toi akvaariokeskuksen kasvilista on tosi hyvä, sitä vaan tutkimaan!
I'm #1 so why try harder?
Kerrohan lisää... Millä lailla liian ravinteikkaassa vedessä? Päteeköhän sama vesiruttoon? Oon ruvennut lisään pmdd:n yhteydessä välillä nestemäistä rautalannosta ja tähdikki ja vesirutto kärsii, ennen olivat komeat puskat. Vesirutto saattoi ottaa kyllä itseensä paikan vaihdoksestakin (lämmittimen lähelle).mollylady kirjoitti: Esim intianvesitähdikki reikiintyy liian 'ravinteikkaassa' vedessä.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Käsittääkseni tuossa vesitähdikin ottamisesta nokkiinsa on kyse nimenomaan nitraatista. Liika nitraatti (siis jo noin 20 mg/l) alkaa aiheuttaa reikiä alalehtiin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
-
Hermen
- Senior Member

Mutta voiko kyse olla jostain muusta kuin nitraatissa tuon intianvesitähdikin kohdalla? Meillä vaihtuu akvaariosta 30% vettä kerran viikossa, NO3 ei ole koskaan noussut yli 12,5ml/l. Meillä kuitenkin intianvesitähdikin alimmat lehdet ovat vähäsen kärsineen näköiset...7330 kirjoitti:Käsittääkseni tuossa vesitähdikin ottamisesta nokkiinsa on kyse nimenomaan nitraatista. Liika nitraatti (siis jo noin 20 mg/l) alkaa aiheuttaa reikiä alalehtiin.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Minulla hikottelee Echinodorus cordifolius "ovalis" reikiinnyttämällä lehtiään. Tropican sivut tutkin ja yksi ongelmakohta löytyi, altaassa on 26-27 astetta lämpöä ja kasvin sietokyky loppuu 26:n. Ravinteista tuskin on kiinni, miekalle tyypillistä kalpeamista tekevät vain juuret vedessä kasvavat taimet. "A nutritious bottom promotes growth, and if the leaves turn light this indicates a shortage of micro-nutrients." Itse emäkasvit ovat terveen kirkkaanvihreitä, taimet kellertäviä.
Reikiintyykö kasvinpirulainen pelkäsä lämpötilasta nikotellessaan?! Johan on prkl
.
(niin juu, valoa on 0,76 W/l, päivittäin loraus Easy-Carboa ja ProFitoa, valot päällä 12 h/vrk, tänään laitettu passiivinen CO2-levitys, pohja miinoitettu kahdella purkilla Satek Voimapellettejä ja pohja hienoa hiekkaa)
Reikiintyykö kasvinpirulainen pelkäsä lämpötilasta nikotellessaan?! Johan on prkl
(niin juu, valoa on 0,76 W/l, päivittäin loraus Easy-Carboa ja ProFitoa, valot päällä 12 h/vrk, tänään laitettu passiivinen CO2-levitys, pohja miinoitettu kahdella purkilla Satek Voimapellettejä ja pohja hienoa hiekkaa)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jaa... no ei auta se minua. Kohtalaisen kevyt kalasto ja säännölliset veden vaihdot... Höh mitäs siten keksis?mollylady kirjoitti:No meinasin tuolla 'ravinteikkalla' sellaista vettä, johon on kertynyt paljon kaikkea, mitä nyt veteen kertyy ja miksi sitä vaihdetaan. Elikkä kuona-ainite, kakkoja, lahonneita kasvin osia, roskia...
En ihan kasvilannoitteita ajanut takaa.
Harmin paikka.
Tiedä sitten voisiko noi kasvit vetää hernettä nenään jostain kasviravinteiden lisäyksestä.
Uskomatobnta kyllä, mutta mä olen ainakin onnistunut tappamaan kaikki intianvesitähdikit pikkuhiljaa, vaikka niiden pitäisi olla niitä 'aloittelijan kasveja'.
Joo, kyllä ne hyvin kasvoikin, silloin kun olin aloittelija.
Höhö.
Tiedä sitten voisiko noi kasvit vetää hernettä nenään jostain kasviravinteiden lisäyksestä.
Uskomatobnta kyllä, mutta mä olen ainakin onnistunut tappamaan kaikki intianvesitähdikit pikkuhiljaa, vaikka niiden pitäisi olla niitä 'aloittelijan kasveja'.
Joo, kyllä ne hyvin kasvoikin, silloin kun olin aloittelija.
I'm #1 so why try harder?
-
Horttanainen
- Starting Member

Niitä vesiarvoja tähän mun akvaarioon olis sitte seuraavanlaiset!
No=0
GH=>21 (kuuluuko muka olla noin korkea)?
kh=3
ph= 6,4
Kasvina on papukaijalehti mikä on ku reikäjuustoa..
ja miten tuota gh:ta saa alemmas, vai pitääkö sitä saada alemmas.
No=0
GH=>21 (kuuluuko muka olla noin korkea)?
kh=3
ph= 6,4
Kasvina on papukaijalehti mikä on ku reikäjuustoa..
ja miten tuota gh:ta saa alemmas, vai pitääkö sitä saada alemmas.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan!