Levänuoliainen
Valvoja: Moderaattorit
en ole kyl huomannu mut ainakin mulla lehtikalat niitä yrittää vetää naama ja kun harmovampyyri pleko tuli ni on pienet kotilot kadonnut täysin.
Ihme kaveri toi kultalevänuoliainen on kyllä se on oikea persoona ja eilen pääs isompaa altaasee ja isompii virtauksiin ni onnesa kukkuloilla hyvä ettei ulos hyppää välillä ku vauhti on aivan mieletön. Mitenhän kovaa noi oikein ui oikein.... Uskomattoman nopeita kasvamaan pienestä madon näköisestä parissa kuukaudessa noin 12cm vauhtikiitäjäksi. Hassu kala kyllä ja ystävät sen Urpoksi jo nimennytkin
. Saa nähdä miten käy jos tota vauhtia kasvaa ni ei rajaa ole vastassa...

Ihme kaveri toi kultalevänuoliainen on kyllä se on oikea persoona ja eilen pääs isompaa altaasee ja isompii virtauksiin ni onnesa kukkuloilla hyvä ettei ulos hyppää välillä ku vauhti on aivan mieletön. Mitenhän kovaa noi oikein ui oikein.... Uskomattoman nopeita kasvamaan pienestä madon näköisestä parissa kuukaudessa noin 12cm vauhtikiitäjäksi. Hassu kala kyllä ja ystävät sen Urpoksi jo nimennytkin

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Mulle tuli viime keväänä 140 l altaan mukana edelliseltä omistajalta 2 levänuoliaista. Toinen oli lähes 15 cm pitkä (altaalla pituutta 1 m), toinen ihan vauva vielä. Ei noilla mitään kinaa keskenään näkynyt olevan, ja jostain luin että pienenä viihtyvät jopa parvessa. Varmuuden vuoksi isompi muutti kuitenkin kaverin 300-litraiseen.
Nyt on "vaavi" kasvanut yli kymmensenttiseksi ja muuttaa ensi viikolla isompaan akvaarioon.
Ei ole varsinaisesti kiusannut muita kaloja, mutta suurimman kannon alusta on sen omaa reviiriä, ja sen läheisyydestä kaikki saavat äkkilähdön. Piikkisilmät ovat oikeastaan ainoita, joita sietää lähistöllä, eli sopivat kyllä yhteen
Ruoka-aikaan levänuoliainen pitää puolensa niin hyvin, että ruokaa pitää levitellä aika moneen paikkaan. Tosin kaikki kalat tässä akvaariossa ovat luonteeltaan aika "reippaita".
Nyt on "vaavi" kasvanut yli kymmensenttiseksi ja muuttaa ensi viikolla isompaan akvaarioon.
Ei ole varsinaisesti kiusannut muita kaloja, mutta suurimman kannon alusta on sen omaa reviiriä, ja sen läheisyydestä kaikki saavat äkkilähdön. Piikkisilmät ovat oikeastaan ainoita, joita sietää lähistöllä, eli sopivat kyllä yhteen

Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
mulla levänuoliainen( kokoa n.6cm) on yhdessä 2 harlekiininuoliaisen ja 8 erilaisen monnisen sekä neljän piikkisilmän kanssa samassa ja ainakin vielä on tullut kaikkien kanssa hyvin juttuun. liikkuu paljon 2 albiinomonnisen kanssa! liekö suunnilleen sama väri yhdistää
. akvaarion koko on 240 l ja tarkoitus olisi siirtää tuo levänuoliainen tulevaisuudessa isompaan akvaan ( koko reilu 400l) jonne olen ajatellut kiekkoja ottaa korkeintaan neljä mutta kun luin noita aiempia juttuja niin onkohan tuo nyt sittenkään fiksua?

-
- Senior Member
Kun en mitään levänuoliaisesta tiennyt ostin niitä aiempaan 140-litraiseeni ensin yhden ja sitten vielä toisen. Niiden välillä vallitsi tasapaino sen jälkeen, kun olivat hetken aikaa tappelemalla selvittäneet, kumpi on vahvempi. Tuo ilmiselvästi vahvempi yksilö sitten valtasi itselleen parhaan kannonalustan ja toinen sai tyytyä majailemaan kiven takana. Vahvempi myös kasvoi isommaksi. Muut kalat ajettiin aina pois, kun ruoka-aika tuli eikä niiden omiin piilopaikkoihin ollut kenelläkään asiaa. Kaksi kertaa se isompi kaivoi kantonsa alle sellaisen kolon, että jäi kannon alle jumiin. Sieltä se sitten pelastettiin, ja vähän aikaa kaveri oli rauhallisempi, kunnes taas unohti ja päätti olla oma äkäinen itsensä.
Levänuoliaiset saivat kyytiä sen jälkeen, kun olivat ensin tappaneet piikkisilmän ja sen jälkeen syöneet kardinaalitetralta silmän. Pyydystämisen vaikeuden vuoksi venytin niiden lähtöä muuttoon asti. Onneksi sain ne vietyä takaisin liikkeeseen, josta ne ostinkin. Silmäpuoli kardinaalitetra eli vielä nelisen vuotta tapaturman jälkeen. Nyt ei ole ollut levänuoliaisia lähes viiteen vuoteen eikä enää tulekaan. Kyllähän kaverit varmaan isommassa akvaariossa menisivät paremmin. Nykyisin myös selvitän itse, millaisia kaloja olen ostamassa enkä luota sokeasti siihen, mitä myyjät minulle niistä kertovat.
Levänuoliaiset saivat kyytiä sen jälkeen, kun olivat ensin tappaneet piikkisilmän ja sen jälkeen syöneet kardinaalitetralta silmän. Pyydystämisen vaikeuden vuoksi venytin niiden lähtöä muuttoon asti. Onneksi sain ne vietyä takaisin liikkeeseen, josta ne ostinkin. Silmäpuoli kardinaalitetra eli vielä nelisen vuotta tapaturman jälkeen. Nyt ei ole ollut levänuoliaisia lähes viiteen vuoteen eikä enää tulekaan. Kyllähän kaverit varmaan isommassa akvaariossa menisivät paremmin. Nykyisin myös selvitän itse, millaisia kaloja olen ostamassa enkä luota sokeasti siihen, mitä myyjät minulle niistä kertovat.
Harmi että monessa paikassa kyseistä kalaa myydään 100-litraiseen. Varmaan sen kokoisessa aiheuttaakin hämminkiä säntäillessään, mutta 400-litrassa muilla kaloilla kuten myös nuoliaisella on tilaa säntäillä miten lystää, eikä aiheuta ainakaan omassa akvassani ongelmia erityisesti. Ruoka-aikaan tuppaa ärhäkkäämmin viuhtomaan, mutta toisaalta samaa tekee myös muutkin kalat jahdatessaan ruokaa:D
*laa la laa*
Re: Levänuoliainen
Nostellaanpa tätä vanhaa ketjua..
Mietin tässä tällaista, ostin tänään levänuoliaisen "kesäsijaiseksi" leväkatastrofialueelle, eli tuohon pienempään akvaarioon (140 litraseen siis), jossa on laiska partisukko ja tolkuton määrä sukarapuja.. Tekeekö tuo mitään pahaa sukaravuille? Entä onko odotettavissa reviiritaisteluja partamonnin ja levänuoliaisen välillä? (siellä on useampia puita ja keramiikka-juttuja, joiden sisään pääsee).
Toisekseen mietin, jatkoa.. Olisi tarkoitus että kala vähän kasvettuaan siirtyisi tuonne 250 litraseen, jossa on niin ikään partisukko, sukarapuja ja piikkisilmiä pohjalla (puita sielläkin useita).. Siellä on helmirihmakaloja, tekeekö nuo niille mitään? Entäs ne piikkisilmät? on ilmeisesti vähän tapauskohtaista että satuttaako niitä vai ei?
Mietin tässä tällaista, ostin tänään levänuoliaisen "kesäsijaiseksi" leväkatastrofialueelle, eli tuohon pienempään akvaarioon (140 litraseen siis), jossa on laiska partisukko ja tolkuton määrä sukarapuja.. Tekeekö tuo mitään pahaa sukaravuille? Entä onko odotettavissa reviiritaisteluja partamonnin ja levänuoliaisen välillä? (siellä on useampia puita ja keramiikka-juttuja, joiden sisään pääsee).
Toisekseen mietin, jatkoa.. Olisi tarkoitus että kala vähän kasvettuaan siirtyisi tuonne 250 litraseen, jossa on niin ikään partisukko, sukarapuja ja piikkisilmiä pohjalla (puita sielläkin useita).. Siellä on helmirihmakaloja, tekeekö nuo niille mitään? Entäs ne piikkisilmät? on ilmeisesti vähän tapauskohtaista että satuttaako niitä vai ei?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
meillä 3levänuoliasita 275 litraisessa akvaariossa.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Starting Member
Hei!
Minulla on aina ollut akvaarioissani/akvaariossa levänuoliainen tai pari.
Nyt on 140 l:ssa 1 vielä suht pieni ja antaa sekä piikkisilmien että muiden kalojen mm. monnisten ja mollien olla ihan rauhassa. Ruoka-aikaan touhuaa siellä, mutta ei vahingoita muita asukkaita. 270 l:ssa on kaksi jo isompaa levänuoliaista, siellä sama juttu. Eivät häiriköi toisiaan eivätkä muita kaloja, siellä mm monnisia, tetroja, rihmakaloja ja sateenkaarikaloja. Kaikissa akvaarioissa on paljon sekä kasvillisuutta että muita "piiloja" kiviä, kantoja ym.
Minulla on ehkä käynyt hyvä tuuri leväbarbien suhteen
ovat sekä itse viihtyneet, kuin myös muut akvaarion asukkaat! Mielestäni sopivat hyvin mm. rihmakalojenkin kanssa jos kasvillisuutta ja sisusta on riittävästi.
Minulla on aina ollut akvaarioissani/akvaariossa levänuoliainen tai pari.

Minulla on ehkä käynyt hyvä tuuri leväbarbien suhteen

Akvaariot 270l, 140l, malawaario 370l , papukaija 16v, Brittikissa 8kk. Ja ihmisperhettäkin löytyy.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Loviisa: Tarkoitiko viimeisellä lauseella leväbarbia vai -nuoliaista?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Starting Member
Hei! Vähän sanat sotkeutuivat. Tarkoitin siis kokoajan levänuoliasta.
Olisikon kesä sekoittanut sananikin!

Akvaariot 270l, 140l, malawaario 370l , papukaija 16v, Brittikissa 8kk. Ja ihmisperhettäkin löytyy.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Linkki.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lev%C3%A4nuoliainen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lev%C3%A4nuoliainen" onclick="window.open(this.href);return false;
heelp.. meidän levis (oranssi) on alkanut yhtäkkiä tummenemaan..tai siis sillä on tullut sellaista tummaa läikkää sivuille ja nyt on päässäkin sellainen rusehtava läntti?? on kyllä ihan voimissaan muuten..
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Minun 400l akvaariossani asustaa ikivanha 15-senttinen täysin keltainen levänuoliainen, Nestori. Jouduin siirtämään sen pieneen akvaarioon viime keväänä edellisen 400-litraisen hajottua. Uuden RST-teräskehyksisen akvani rakentaminen kesti aika kauan ja sain siirrettyä kalat takaisin väljempiin tiloihin vasta loppusyksyllä.
Siirron jälkeen tuo levänuoliainen sekosi ihan kokonaan. Se yritti luikerrella ja hyppiä karkuun akvaariosta ihan tosissaan. Lopulta löysin sen räpistelemästä peitelasin päältä. Se oli päässyt sinne peitelasin nurkassa olevan ruokinta-aukon kautta. Onneksi kuulin räpiköinnin ja ehdin ajoissa pelastamaan nestorin kuivumiselta. Sen jälkeen tukin kaikki aukot ja sain estettyä kalan karkailuyritykset. Varmaan se oppi jotain tuosta seikkailustaankin.
Luulen, että tuore lämmin vesi sai tuon levänuoliaisen lisääntymisvaistot heräämään ja etsimään kuumeisesti itselleen lisääntymiskumppania. Sen takia se yritti päästä karkuun. Lopulta se rauhottui ja rupesi taas käyttäytymään normaalin jurosti. Kalalla on omat tapansa. Se tietää tulla ruinaamaan joka-aamuista leväpilleriään ennen kuin muut ahnurit tulevat ryöstämään sen. Akvassani ei näin talvella ole kovin paljon levää, joten levänappi on mieluista ruokaa.
Levänuoliaisten kaverina on lauma isoja rihmabarbeja. Nestori ei pysty kiusaamaan niitä vaikka joskus se yrittääkin hätistellä niitä. Porukka pärjää keskenään oikein hyvin.
Siirron jälkeen tuo levänuoliainen sekosi ihan kokonaan. Se yritti luikerrella ja hyppiä karkuun akvaariosta ihan tosissaan. Lopulta löysin sen räpistelemästä peitelasin päältä. Se oli päässyt sinne peitelasin nurkassa olevan ruokinta-aukon kautta. Onneksi kuulin räpiköinnin ja ehdin ajoissa pelastamaan nestorin kuivumiselta. Sen jälkeen tukin kaikki aukot ja sain estettyä kalan karkailuyritykset. Varmaan se oppi jotain tuosta seikkailustaankin.
Luulen, että tuore lämmin vesi sai tuon levänuoliaisen lisääntymisvaistot heräämään ja etsimään kuumeisesti itselleen lisääntymiskumppania. Sen takia se yritti päästä karkuun. Lopulta se rauhottui ja rupesi taas käyttäytymään normaalin jurosti. Kalalla on omat tapansa. Se tietää tulla ruinaamaan joka-aamuista leväpilleriään ennen kuin muut ahnurit tulevat ryöstämään sen. Akvassani ei näin talvella ole kovin paljon levää, joten levänappi on mieluista ruokaa.
Levänuoliaisten kaverina on lauma isoja rihmabarbeja. Nestori ei pysty kiusaamaan niitä vaikka joskus se yrittääkin hätistellä niitä. Porukka pärjää keskenään oikein hyvin.