Pari kuvaa kiekoista
Valvoja: Moderaattorit
jep, olen joutunut miettimään että olinko sitten niin viisas kun halusin nimenomaan xl-kokoa. Ei tullut mieleen silloin, että ilo noista saattaisi jäädä lyhytikäiseksi. Nyt en kyllä ihmettelisi, jos lähiaikoina toinenkin yksilö heitäisi veivinsä, näyttää oikeasti vanhukselta. Onneksi parvessa on viljeltyjä nuoria yksilöitäkin.
Ei niiden villien kasvattaminen isoiksikaan ole aivan mutkatonta, mutta kun on saanut kerran koko laatikollisen vanhahkoja laihoja kiekkoja niin alkaa miettiä vaihtoehtoja.MISAKAN kirjoitti:jep, olen joutunut miettimään että olinko sitten niin viisas kun halusin nimenomaan xl-kokoa. Ei tullut mieleen silloin, että ilo noista saattaisi jäädä lyhytikäiseksi. Nyt en kyllä ihmettelisi, jos lähiaikoina toinenkin yksilö heitäisi veivinsä, näyttää oikeasti vanhukselta. Onneksi parvessa on viljeltyjä nuoria yksilöitäkin.
Tilasin Turun Akvaariotukun välityksellä n. 15 vuotta takaperin koko laatikollisen XL kokoista kiekkoa ilman liikkeen karanteenia suoraan lähetys laatikossa.
Luulin olevani fiksu kun sain kalat n. 70% normaalihinnasta ja ilman tressaavia välivaiheita.
Nyt tilaan mielummin keskenkasvuisia ja nuoria (pienisilmäisiä) kaloja jotka on helpompi totuttaa akvaarioelämään.
Pyrin kuitenkin järjestämään niille mahdollisimman hyvän elinympäristön, l. ison altaan(1100l) ja puhtaan veden.
Kannattaa vertailla aineen hintaa jos Droncit maksaa 45 euroa/20 tablettia, 50 mg pratsikvantelia/tabletti, ja Seran Tremazol 30 euroa 100 ml, 75 mg pratsikvantelia/ml, siis jos veteen lisäämällä lääkitsee. Ruokaan sekoitettuna tabletit on tieten käytännöllisempiä.
Muokkaus. Mistä 1 tabletti/100 l annosteluohje löytyi? Esimerkiksi Tremazolin normaaliannos on 1 ml/15 litraa kidusloisiin ja 1 ml/20 litraa madottamiseen, ja kaikki ohjeistukset joita itse olen nähnyt suosittelevat useamman milligramman/l pitoisuutta kuurittamiseen.
Muokkaus. Mistä 1 tabletti/100 l annosteluohje löytyi? Esimerkiksi Tremazolin normaaliannos on 1 ml/15 litraa kidusloisiin ja 1 ml/20 litraa madottamiseen, ja kaikki ohjeistukset joita itse olen nähnyt suosittelevat useamman milligramman/l pitoisuutta kuurittamiseen.
Hieman OT, mutta miksi suositellaan kiekkoja ostettaessa valitsemaan isokokoisia yksilöitä? Itse, jos (ja toivottavasti joskus, kun) lähtisin ostamaan kiekkoja, haluaisin sellaisia 6-8cm yksilöitä, eli nuoria. Perusteluna: pidempi elinikä jäljellä ja uskon nuorien yksilöiden tottuvan akvaarioon paremmin kuin vanhojen. Ehkä olen pihalla kuin lumiukko?
Todellä nättejä kiekkoja teillä. Nuo keltaiset ja heckelit varsinkin.

Siis suositellaan valitsemaan isokokoisimmat yksilöt poikueesta, ei niitä jotka ovat jääneet pienemmiksi kuin muut. Ei kai sillä muuten väliä ole hankkiiko kalat aikuisina vai poikasina, maun mukaan.Höpötys kirjoitti:Hieman OT, mutta miksi suositellaan kiekkoja ostettaessa valitsemaan isokokoisia yksilöitä?
Viljellyt kiekot ovat varmaan tottuneet akvaarioon koska ovat syntyneet sielläHöpötys kirjoitti:Hieman OT, mutta miksi suositellaan kiekkoja ostettaessa valitsemaan isokokoisia yksilöitä? Itse, jos (ja toivottavasti joskus, kun) lähtisin ostamaan kiekkoja, haluaisin sellaisia 6-8cm yksilöitä, eli nuoria. Perusteluna: pidempi elinikä jäljellä ja uskon nuorien yksilöiden tottuvan akvaarioon paremmin kuin vanhojen. Ehkä olen pihalla kuin lumiukko?![]()

Noista luonnokiekoista ottaisin mielelläni n. 8-10 cm kokoisia koska pienemmät ovat herkempiä hoitaa ja isommat vaikeampia totuttaa ja hinta on korkeampi.
Pienisilmäisiä valitsen siksi että kalan koko olisi suhteessa ikään, jos pienikokoisella kiekolla on isot silmat se on todellisuudessa kitukasvuiseksi jäänyt sukukypsä yksilö.
Lisäksi 8cm kokoinen luonnokiekko saa aikuistuessaan vielä paljon lisää väriä ja voi osoittautua myöhemmin vareiltään loistoyksilöksi.
-
- Starting Member
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Ja tässä taas yhden aloittelijan pikkukiekot
Noin 6cm on koko ja syövät kuin hevoset.

Näille on hakusessa kavereita:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=101067

Näille on hakusessa kavereita:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=101067
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Plenty, minkä värinen mielestäsi on tuo kirjava kiekkosi?
Itselläni aivan samannäköinen pari, joista tuon kirjavan pitäisi olla punaturkoosi (Tai oikeammin kaupan lapun mukaan "KIEKKOKALA, PUNAINEN"
). Pohjaväri on mielestäni kuitenkin enemmän jokin tumma punertavanruskea kuin selkeästi punainen. Olen törmännyt mm. siniturkoosiin ja pelkkään turkoosiin värinimitykseen. Osuisiko jompikumpi oikeaan, vai mahtaako kyseessä olla vain huononvärinen punaturkoosi?
Itselläni aivan samannäköinen pari, joista tuon kirjavan pitäisi olla punaturkoosi (Tai oikeammin kaupan lapun mukaan "KIEKKOKALA, PUNAINEN"

1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Nii-in, sanoppas se!affenainen80 kirjoitti:Plenty, minkä värinen mielestäsi on tuo kirjava kiekkosi?

Jos joku kiekkoguru sattuu paikalle, niin kommentti väristä olisi ihan kiva - paremman kuvankin saa tarvittaessa.
* Huvinsa kullakin! *
-
- Junior Member
-
- Junior Member