Paras keino pyydystämiseen?
Valvoja: Moderaattorit
Paras keino pyydystämiseen?
Mikä on paras keino malawiahventen pyydystämiseen? Kun olisi poikasia tulossa vähän kauempaa, mutta kun niitä ei kuulemma saa akvaariosta pois paitsi purkamalla kaikki kivikot. Eli onko jotain helpompaa konstia?
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Joo, mulla on ne kesytTytti kirjoitti:Axullako ne tosi kesyt kalat oli? Muistaakseni Axu liotti haavia, missä on ruokaa päivittäin altaassa ja kalat oppi uimaan sinne ihan itse.

Ihan sama ongelma oli tosiaan aikoinaan - eli kalat lähtivät samantien karkuun, kun laittoi haavin tai käden altaaseen. Ei mitään saumaa saada noin vikkeliä elukoita kiinni. Niinpä lähdin ehdollistamaan niitä:
Haavissa ei ollut aluksi tosin ruokaa, vaan lähinnä jätin mujumaan sen altaaseen siivouksen jälkeen aina pariksi päiväksi, jolloin kalat tottuivat sen läsnäoloon. Ruokaa laitoin pohjalle vasta silloin kun halusin jonkun kalan ylös. Sen jälkeen ne uivat sinne kilpaa.

Nykyään nuo ovat sen verta kesyjä, ettei haavia tarvitse välttämättä lainkaan - ne saa helposti käsin kiinni ja dipattua toiseen altaaseen esim. karanteenaukseen.

Uskomatonta, miten nuo todellakin kesyyntyvät... Nykyään arimmat kalat eivät pelkää haavia lainkaan ja kaikkein reviiritietoisimmat käyvät itseasiassa sen kimppuun, kun haavin tunkee altaaseen. Lisäksi en voi vastustaa kiusausta olla kiusaamatta yhtä reviiritietoista fisua viemällä kättä sen reviirille ja pyörittelemällä ympyrää, jolloin kala seuraa hulluna perässä ja yrittää reppana purra... En tiedä "leikkiikö" se, vai onko se tosissaan.

Mutta vastaus alkuperäiseen kyssäriin: Jos kalat eivät ole haaviin tottuneet, niin niitä on ihan pirun vaikea saada ylös ilman, että kiviä ottaa kokonaan veks. Minä en ainakaan siinä onnistu.
Meillä tuota haavia ei tarvinnut liottaa kun parikymmentä minuuttia, niin se arasteleva hautova naaraskin sujahti tutkimaan sen sisältöä (tyhjä haavi siis). Vaimo vain totesi, että nyt on lähellä, jonka aikana itse menin akvan taakse ja kun vaimo sano hep, niin haavi ylös altaasta.
Käytä ihmeessä hyväksesi niiden luontaista uteliaisuutta, jos sulla on aikaa niiden kalojen haavittamiseen.
Jos taas on kiirus, niin kivet ja vettä pois taitaa olla ainoa vaihtoehto.
T:Jarkko
Käytä ihmeessä hyväksesi niiden luontaista uteliaisuutta, jos sulla on aikaa niiden kalojen haavittamiseen.
Jos taas on kiirus, niin kivet ja vettä pois taitaa olla ainoa vaihtoehto.
T:Jarkko