Tarvitaanko lämmitintä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Tarvitaanko lämmitintä?
Mitä sanoisitte kokemuksenne pohjalta, onko lämmitin tarpeen riutta-altaassa, jos huoneen lämpötila on talviaikaan 22-23 asteen tuntumassa?
Olen suunnittelemassa ala-altaatonta systeemiä ja muun tekniikan sijoittaminen ei ole suuri ongelma, se ei vie tilaa juuri ylivuotolaatikkoa enempää, mutta tuo lämmitin pääaltaassa hiertää mieltä - tappaa kuulemma pikkumönkijöitä. Pitääkö sitä tosiaan alkaa perustamaan sumppu lämmittimen takia vai viritellä pohjalämmityskaapeleita?
Olen suunnittelemassa ala-altaatonta systeemiä ja muun tekniikan sijoittaminen ei ole suuri ongelma, se ei vie tilaa juuri ylivuotolaatikkoa enempää, mutta tuo lämmitin pääaltaassa hiertää mieltä - tappaa kuulemma pikkumönkijöitä. Pitääkö sitä tosiaan alkaa perustamaan sumppu lämmittimen takia vai viritellä pohjalämmityskaapeleita?
-
- Starting Member
Lämmittimen tarve
Heei,
Itselläni ei ole ollut, ja lämpötila oleilee 23-25 asteen välillä riippuen sisälämpötilasta. Ongelmia en ole huomanut tuosta olevan. Yleisesti lämpötilat harrastajien akvaarioissa lienevät tuossa 26 asteen tuntumassa..
Itselläni ei ole ollut, ja lämpötila oleilee 23-25 asteen välillä riippuen sisälämpötilasta. Ongelmia en ole huomanut tuosta olevan. Yleisesti lämpötilat harrastajien akvaarioissa lienevät tuossa 26 asteen tuntumassa..
-
- Member
Re: Lämmittimen tarve
Ilmeisesti asuntosi lämpötila on sitten reilusti alle tuon 23 astetta?puuakvaario kirjoitti:Heei,
-
- Member
Ei varmaan kovin laajassa mitassa, mutta sellaista olen lukenut, että saattaa kärventää esim. kotiloita?KatjaN kirjoitti:Laita se lämmitin vaan ihan rohkeasti sinne pääaltaaseen. Ei se mikään 'pikkumönkijä-giljotiini' ole.
Kun löytäisi jostain alle 20 cm pitkän lämmittimen, niin sen voisi yrittää tunkea suodattimen sisään aktiivihiilipussin kaveriksi...
-
- Starting Member
Asunnon lämpötila
Terve,
Kyllä näin on. Asunnossani on tasaiset jatkuvasti 19-21 astetta. Vaimo kun tykkää, että on raikasta ja me muut palellaan..
Kyllä näin on. Asunnossani on tasaiset jatkuvasti 19-21 astetta. Vaimo kun tykkää, että on raikasta ja me muut palellaan..

-
- Member
Re: Asunnon lämpötila
Näin vähän arvelinkinpuuakvaario kirjoitti:Asunnossani on tasaiset jatkuvasti 19-21 astetta. Vaimo kun tykkää, että on raikasta ja me muut palellaan..

Löytyisikö lukijoista joku 22-23 asteen lämmössä elävä kertomaan, onko akvaarion lämmittimelle ollut tarvetta?
Moi, Meillä on 22-23 astetta lämmintä ympäri vuoden,hqi-lamppu,nosto-pumppu ja vaahdottimen pumppu lämmittä vettä jatkuvasti...Minulla on kimminkin reilu 300w lämmitin huvikseen ostettu,eikä se ole päällä juuri koskaan(lämpötila on aina 25 astetta)
Sanoit että n. 20cm pitkän lämmittimen voisi laittaa suodattimeen,minulla olisi 2 ylimääräistä lämppäriä:
50w jägerin (23cm)
25w resun (19cm)
Kyllä tommonen pari-kolme astetta 200l altaassa nostaa...Vai kuinka iso allas sinulla on?
Sanoit että n. 20cm pitkän lämmittimen voisi laittaa suodattimeen,minulla olisi 2 ylimääräistä lämppäriä:
50w jägerin (23cm)
25w resun (19cm)
Kyllä tommonen pari-kolme astetta 200l altaassa nostaa...Vai kuinka iso allas sinulla on?
-
- Member
Tuo nyt vain kävi mielessä, että suodattimeen voisi ehkä mahtua sisälle pienikokoinen lämmitin, mutta mittoja en tiedä ennen kuin suodatin on hankittu. Ja pitää sinne mahtua suodatinmassatkin, joten idea voi jäädä pysyvästikin idean asteelle.h u z k y kirjoitti:Moi, Meillä on 22-23 astetta lämmintä ympäri vuoden,hqi-lamppu,nosto-pumppu ja vaahdottimen pumppu lämmittä vettä jatkuvasti...Minulla on kimminkin reilu 300w lämmitin huvikseen ostettu,eikä se ole päällä juuri koskaan(lämpötila on aina 25 astetta)
50w jägerin (23cm)
25w resun (19cm)
Toisaalta voi olla, että sen lämmittimen voi jättää hankkimatta kokonaan, tuon kirjoittamasi perusteella.
Lämmittimen tarve riippuu aika monesta asiasta. Sisäilman lämpötila tietysti kriittinen, pumppujen wattimäärät, ala-altaat/ ulkosuodattimet, jne.
Valojen ollessa päällä on todennäköisempää että tarvitaan jäähdytystä, mutta lämpötila saattaa silti laskea liikaa yöllä, jolloin lämmitin tarvitaan. Lopullinen vastaus selviää vain kokeilemalla
.
Valojen ollessa päällä on todennäköisempää että tarvitaan jäähdytystä, mutta lämpötila saattaa silti laskea liikaa yöllä, jolloin lämmitin tarvitaan. Lopullinen vastaus selviää vain kokeilemalla