meriveden alkeet.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

meriveden alkeet.

Viesti Kirjoittaja elky74 »

En kyl nyt tiä olisko tää kuulunu enemmän tonne alkeet osioon mut laitoin nyt kuitenkin tänne kun en halua mitään "mä luulen vastauksia".

Eli mä oon koko ikäni harrastanu vaan makeanveden lätäköitä.
Nyt tänään noin kymmenen muun hyvän idean sekaan mahtu sellanen ajatus jostain kulman mallisesta mahdollisesti aika pienestä merivesikattilasta tohon nurkkaan. eli kertokaa nyt sit mitä kaikkee mun pitäis ottaa huomioon/hankkia.
Kaloiks oon ajatellu varmaan merivesi ihmisten mielestä tylsääkin tavallisempia vuokkokaloja. :D
Tosiaan tää ajatus on aivan alku tekiöissään enkä oo edes kerenny perehtyn vuokkokalojen allas tarpeeseen.

Mut kertokaa kaikki 8)
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Olethan lukenut jo tuon ja tuon?
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

No joo lueskelin kyl.
Mut oli varmasti ihan kyllä asiaa mutta jäi vähän sellanen olo et oon joko tyhmä tai sitten en tiä merivesiakvaarioista mitään. :D Eli siis kai kumpaakin. Eli olisko jollain jotain kuvia tollasesta konstruktiosta tms. no niitähän tos jälkimmäisessä kyl oli. Mut jos joku nyt vois esim sanoo millaseen akvaan pystyisin laittaan muutaman vuokkokalan ja montako niitä "pitää" minimissään olla ?
ja millasia koralleja yms mun tarttis hommata ja minkä hintasia mahtaa olla ?

Kun tuntu toi teksti olevan aika pro kieltä. :roll:
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Koska olet Tampereella niin paras taho kertomaan asioista on Alex jolta voit kysellä myös hintoja koska hän myös myy erilaisia merivesitarvikkeita.

Yhteystiedot löytyvät linkistä:
http://coralreef.fi/index.php?option=co ... =3&lang=fi
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Mikaelin opus on mielestäni perusteellinen, mutta pelkkä lueskelu ei ehkä ole riittävää, vaan asia vaatii perehtymistä ja aikaa. Itse etsin tietoa noin vuoden ennenkuin "läväytin" pystyyn suola-altaan. Kunnollisella perehtymisellä ja asian opiskelulla säästää pitkän pennin ja voi välttää kaardinaali munaukset.

:)

Erilaisista vuokkokaloista on kerrottu oppaassa myös hyvin. Lainaus oppaasta, koskien ocellaris vuokkokalaa, joka on ehkä se yleisin :

"8 cm, Indopasifinen merialue.Riuttaturvallinen. Rauhallinen. Parhaiten tulee toimeen Heteractis magnifica ja Stichodactyla gigantea vuokkojen kanssa, mutta pärjää myös ilman isäntä­vuokkoa. Voidaan pitää useampia yksilöitä, mutta ne on laitettava samanaikaisesti. Hyvä akvaariokala. "

Varaa aikaa asialle, lue vanhoja keskusteluja, ja nuo yllä mainitut oppaat. Lykkyä uudelle hienolle harrastukselle!
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

tmpitkan kirjoitti:Erilaisista vuokkokaloista on kerrottu oppaassa myös hyvin. Lainaus oppaasta, koskien ocellaris vuokkokalaa, joka on ehkä se yleisin :

"8 cm, Indopasifinen merialue.Riuttaturvallinen. Rauhallinen. Parhaiten tulee toimeen Heteractis magnifica ja Stichodactyla gigantea vuokkojen kanssa, mutta pärjää myös ilman isäntä­vuokkoa. Voidaan pitää useampia yksilöitä, mutta ne on laitettava samanaikaisesti. Hyvä akvaariokala. "
:mrgreen: Juu siis on ihan varmaan hyviä oppaita. Mut kun en oo siskoni tavoin mikään meribiologian maisteri ja ammatiktakin vaan automeaanikko niin meneen toi tollaset indopasifiset heteractictikset magnifica blaa blaa jutut aika korkeelta ja kovaa.
Juu kylhän niistä näky siel lukevan tuo lukihäsö vaan vähän tuppaa noitten tollaslten sanojen kanssa tuottavan onkelmia noin niinu tajunnan suhteen. :mrgreen:
Enpä ookkaan hokassu et toi coral reef on niinku Mansesterista.
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kannattaa käydä mahdollisimman monen harrastajan luona ja jutella niiden kanssa. Sitten on jo jonkunnäköinen haju siitä, mistä tuossa Mikaelin oppaassa puhutaan ja pääsee vähän sen alkuun. Itse aloitin lukemalla Mikaelin oppaan moneen kertaan läpi. Kahden ekan jälkeen oli sellainen olo ettei puuhasta tule mitään, mutta kun ahkerasti opiskeli sitä, katsoi kuvia netistä ja kävi katsomassa toisten ratkaisuja niin alkoi lyyti laulamaan. Mulle maailman epäteknilliselle ihmiselle esim. durson ulkonäkö ja funktio ei auennut ennenkuin näin sen livenä... :roll:

Voin käsi sydämellä todeta, ettei merivesialtaalla ja makeanveden altaalla ole paljoakaan yhteistä. Vettä sisällä, lasia ulkopuolella ja valoa yläpuolella. Sen jälkeen onkin kaikki erilaista. Kunhan vaan ei laita mitään pystyyn ennenkuin on asia hanskassa ;)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”