Mistähän johtuu, että akvaarioon tulee valtavasti sinilevää jos kaloja on akvaariossa vähän?
Olen huomannut tämän eri akvaarioissa. Viimeisin murheen kryyni oli 250 litrainen, jossa oli vain 4 leväbarbia, ja 5 lehtikalaa kasvamassa. Reilu viikko sitten siirsin sinne monniset, suppusuut ja rubiinikääpiöahvenet 180 litraisesta (180 litraiseen meni karanteeniin pienen pienet oskari-vauvat). Tämän siirron jälkeen ei levää ole tullut enää ollenkaan.
Sama tilanne on päällänsä 63 litraisessa poikas akvaariossa, jossa on muutama kuparimonnisen poikanen, rubiinikääpiöahventen poikaset 2 kpl ja yksi aurinkobarbin poikanen.
Siis tiedän millä ongelman saa korjattua, mut en syytä tuohon ilmiöön. Onko jollain vastaavaa tilannetta, tai osaako joku kertoa miksi sinilevää ilmaantuu tämmösessä tapauksessa?
Sinilevä ja akvaarion populaatio
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Sinilevä ja akvaarion populaatio
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Toi on kyllä totta että nitraatti on ollu alhainen. Alle 15 veten vaihtojen välillä. Tosin kasvit on kasvanut ihan hyvin, siis mitään vaikeampia kasveja ei akvaarioista kyllä löydy. Nykyään vaihdan vettäki vain 1,5 viikon välein.
ellmarj@luukku.com