Herttamiekkakasvin kukkavana ja adventtitaimet

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pipaka
Junior Member
Junior Member

Herttamiekkakasvin kukkavana ja adventtitaimet

Viesti Kirjoittaja pipaka »

Mulla on iso herttamiekkakasvi akvaariossa. Kasvi "kitui" pari vuotta ihan pienenä, mutta hiilidioksidilisäyksen jälkeen muutamassa kuukaudessa kasvoi hurjasti ja nyt on sitten eka kukkavana kasvanut. Tuohon kukkavanaan pitäisi ilmeisesti tulla niitä 'adventtitaimia' Haluaisin laittaa tuollaisen "poikasen" kasvamaan (ja mahdollisesti myydä tuon itse emokasvin kun siitä tuli niin hurjan iso tuonne 128 litraiseen). Itse en ole kuitenkaan aiemmin tällaista tapausta hoitanut, joten viksummat kerrotteko miten tämä tapahtuu?

Kukkavana on nyt hurjan pitkä ja siinä on ainakin kolmessa kohtaa sellaisia pieniä nuppuja. Kahdessa nuppujen kohdassa on kasvanut hieman juuria(?) ja yksi lehti molempiin.

Elikkäs mitä teen tai jätän tekemättä että saan nuo uudet taimet kasvamaan?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Pidä kukkavana visusti veden alla ja hyvässä valossa. Jokaiseen nuppukohtaan kasvaa uusi taimi tai pari kun odotat. Herttamiekan lehdet kuivuvat tosi helposti ilmassa, joten kannattaa tosiaan painaa vana jollain pinnan alle niin että muodostuvat taimet ovat kokonaan veden alla.

Herttamiekan adventiivitaimet kasvavat aika hitaasti, mutta sitten kun ne ovat tarpeeksi suuria, voit varovasti taittaa ne irti kukkavanasta ja istuttaa.
pipaka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pipaka »

Kiitos kiitos! Taidan kehittää jonkun pienen painon siihen, on nimittäin niin pitkä se kukkavana että ylettyy jo toiselle puolelle akvaa (siis lähes 80 cm) :mrgreen: Odotellaan siis taimien kasvamista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”