Onko kyseessä sinilevä? Akvaario ei haise, sehän oli yksi sinilevän tunnusmerkeistä. Hoito-ohjeita löysin paljonkin, mutta ensin haluaisin varmistuksen epäilyilleni.
Kyseessä on minulla muutaman viikon ollut käytettynä ostettu akvaario, jonka siirsin kypsänä kotiini(hiekat ja suodatin). Akvaariossa oli ostettaessa runsas kalasto (mm. mustaneontetraparvi, keltabarbeja), mutta olen luopunut niistä kaikista. Nyt akvaariossa on 15 taistelukalan poikasta kasvamassa, joten ruokintaa on useita kertoja päivässä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka 3.päivä n. 40%. Vedenparannusaineena easy-life ja kasvien lannoitukseen pmdd. Kasvit olivat surkeassa kunnossa minulle tullessaan ja jouduin karsimaan niitä aika rankasti. Tullessaan niissä oli jonkinlaista tupsulevää, mutta sain sen karsittua aika hyvin pois. Kaikkiin akvaarion mukana tulleisiin kasveihin on tullut tätä levää, mutta sitä ei ole ollenkaan muista altaista siirtämissäni kasveissa.
Suodattimena Aquaball 2210, joka tosin on peitetty sukkahousulla, etteivät kalat joudu suodattimeen. Valaisimena on yksi Philips Aquarelle -putki (18W).
Äsken testailin vesiarvot (tosin Junglen liuskatestillä) ja sain seuraavanlaisia tuloksia:
pH 6,8
GH 75 ppm
KH 80 ppm
nitraatti ja nitriitti olivat molemmat nollassa.
Lämpötila ~28-29 astetta.