Seramicin PH-anturista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Seramicin PH-anturista

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Miten usein anturi tulisi vaihtaa? Eräs kauppias sanoi että kerran vuodessa olisi hyvä uusia. No, ostapa kerran vuodessa anturi, 70 e kpl....vai totella maalaisjärkeä: kun ei enää toimi. Mielipiteitä?
Ta-Ta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ta-Ta »

Sanoisin, että kannattaa pelata varman päälle jos on mitenkään mahdollista, että anturi seotessaan alkaa antamaan liian korkeita PH-arvoja ja hiilaria voi päästä altaaseen vaarallisia määriä.

-Itse en viitsinyt kallista Eheimin anturia vaihtaa ja erään viikonlopun poissaolon kuluttua mittarissa luki PH 8,6 ja kahdestakymmenestä kalasta edes jotenkin hengissä oli enää 4... Oikea PH oli varmaan jo alle kuuden?

Mutta jos systeemisi, jota en tunne, toimii pienellä hiilidioksidimäärällä -tai kaloja tms. ei ole- niin kai sitä voisi odottaakin niin kauan, kunnes kalibrointi ei enää suju ja sitten odottaa viikon (tai jotain) uutta anturia tulevaksi. Itse hankkisin anturin varastoon heti kun rahatilanne sen sallisi. Samoin varahiilaripullonkin, jolloin vesiarvot eivät pahasti pääsisi notkumaan edes pullon ollessa täytettävänä. Näin Minä sanon, vaikken näin teekään. 8-)
herle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herle »

Itse kyllä vaihtaisin anturin vasta, kun mittari ei pysyisi kalibrointien avulla enään kunnolla arvoissansa. Eli kun mittarin toimintavarmuus selvästi heikkenisi. Kalibrointitiheyttähän voisi tiivistää, kun anturi lähenee vuoden ikää? Jos kerran anturin iäksi määritellään n.vuosi.
Näin välttyisi turhan tieheältä vaihdolta, jos vaikka anturin ikä olisikin paljon pidempi kuin 1 vuosi.
Mutta jokainenhan toimii niin kuin parhaaksi näkee. Ehkä jotkut vaihtaa vuoden välein anturin?
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Vaihto tarvetta ei ole niin kauan kuin anturi näyttää oikein.
Kauppiashan yrittää myydä anturia vaikka kerran kuussa koska se on hänen tehtävä.

Helpoin tapa tarkistaa anturi on kokeilla sitä kalibrointi nesteessä. Itse en edes kalibroi anturia jos heitto on alle 0,1.
Itselläni käytössä Zacplus järjestelmiä 3 kpl joista vanhin n.3 vuotta ja alkuperäiset anturit käytössä. Toki minulla pari uutta löytyy varastosta jos noihin käytössä oleviin vikaa tulee.

Itse olen havainnut sellaisen huomion että jos anturia ei puhdista aika ajoin niin anturin kärki kerää levää ja silloin testi tulos on virheelinen.
Se mikä asiassa on hyvä anturi antaa alemman testi tulosksen mitä vesi oikeasti on eli hiilidioksiidin yliannostuksesta ei ole vaaraa.

Eniten huomiota kannattaa antaa sille että anturi ei ole niin syvällä vedessä että anturin johdon sisään tulo olisi veden alla.
Jos näin on niin on varmaa että ajan mittaa testi tulos on virheelinen kun kosteus pääsee anturiin.
Näin on tapahtunut itselleni pari kertaa. Ongelmasta pääsee kun ottaa anturin vaikka loisteputkivalaisimen päälle muutamaksi päiväksi kuivumaan ja kuivuttuaan anturi pelittää jälleen. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
roger
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja roger »

Mulla on myös käytössä tuo Seran automatiikka ja olen huomannut saman eli mittaus alkaa jossain vaiheessa heittämään todellisuudesta. Käytännössä joudun kalibroimaan ehkä kerran parissa kolmessa kuukaudessa. Tuo ei ole ongelma kun sen pitää mielessä ja seurailee "totuutta" testaamalla.

Alkuperäinen anturi ajossa, enkä aio vaihtaa ennenkuin vanha lakkaa toimimasta.

Tuohon kuivattamiseen sellainen kommentti että ainakin Seran laite pitää olla jatkuvasti kosteana, jos pääsee kuivumaan laite kärsii (näin väittää siis manuaali ja muistaakseni myynyt kauppiaskin). Tätä tukee myös tapa jolla anturi toimitetaan, se on silloinkin nesteessä omassa kuljetusputkessaan.
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Joo, kuivahtaa ei saisi , sanoo ohje. Tuosta putsaamisesta, kun anturin pää limottuu/levättyy. Millä uskaltaa putsata, vaahtokumipalasella?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”