Nestemäinen hiili

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nyt tarvii kyllä vähän ihmetellä tota "kalleus" keskustelua... :roll: :?

En oikeasti ymmärrä, että millä hinnalla pitäisi kyseistä ainetta tilata Saksasta tai alkaa itse tehtailemaan kun esim tällä hetkellä sitä saa Viherkalasta 250ml pullo + samankokoinen pullo Easylifen nestelannosta, (joka by the way sisältää raudan ja meillä reuhahti miekkalehdet ihan uusille kasvuluvuille) yhteensä 12,50 erkkiä, että en tosiaan oikein kässää. Ja litkua kun laitetaan se 1ml/50 litraan niin DAAAAAAAA??
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Yökyöpeli-kemisti täällä taas kirjoittelee. :mrgreen:

Ensiksikin, inhoan käyttää sanaa "nestemäinen hiili", sillä hiili esiintyy nestemäisenä vain 3500 ja 4827 celsiusasteen lämpötilojen välillä normaalipaineessa. [;)] Siksi ehdotan jatkossa käytettävän noihin tuotteisiin (EasyCarbo, Flourish Excel yms.) nimitystä hiililisä. Käytän tässä viestissä itsekin termiä hiililisä, jotta sen käyttö yleistyisi.

Olen käyttänyt Seachem Flourish Exceliä jo jonkin aikaa ja enemmän tai vähemmän ko. tuotteen ansiosta kasviakvaario kukoistaa, levät kuolee ja akvaristi on tyytyväinen. Ei siis ole kyse, että yrittäisin saattaa hiililisä-valmisteet huonoon valoon.

Kuitenkin kaihertaa mieltä se, että ei tiedä tarkkaa toimintaperiaatetta.
Oletetaan, että hiililisien pääasiallinen vaikuttava aine on glutaarialdehydi, joka vesiliuoksessa ollessaan ilmeisesti muodostaa heikosti sitoutuneita polysyklo-rakenteita poolisen luonteensa takia.
Glutaraalialdehydi (O=C-CH2-CH2-CH2-C=O) syntyy 1,5-pentaanidiaalin (HO-CH2-CH2-CH2-OH] hapettuessa tai glutaraalihapon (HOOC-CH2-CH2-CH2-COOH) pelkistyessä. Periaatteessa se siis kykenee sopivissa oloissa reagoimaan kullekin mainitulle aineelle tyypillisillä tavoilla (eli alkoholina, aldehydinä tai karboksyylihappona)
Glutaraalialdehydi on myös yleisesti tunnettu desinfiointi- ja puhdistusaine teollisuudessa.

Kasvien fotosynteesin välituotteina on vastaavanlaisia 5-hiiliatomia sisältäviä hiiliketjuja. Ihmettelen vain, minkälaisia muita yhdisteitä ja (entsyymi)katalyyttejä tarvitaan, jotta noiden hiililisien glutaraalialdehydin saa tai'ottua esim. ribuloosi-1,5-bisfosfaatiksi (RuBP)? Onko se edes mahdollista akvaario-oloissa?

Lisäksi mietityttää noiden aineiden kulkeutuminen kasvisolujen soluseinän läpi. Minkälaisia aineita ylipäänsä on mahdollista kuljettaa soluseinien läpi?

Arvostaisin suuresti, jos joku biokemiaa tunteva henkilö osaisi valaista minua aiheesta.

Lähdelukemistona olen tavannut seuraavia kirjallisia teoksia: Streiwieser & Co. 'Introduction to organic chemistry', Campbell & Reece 'Biology' ja 'Biotieteiden perusteet 1 (HY, painos 2006).
-Sami-
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Sami kirjoitti: Kasvien fotosynteesin välituotteina on vastaavanlaisia 5-hiiliatomia sisältäviä hiiliketjuja. Ihmettelen vain, minkälaisia muita yhdisteitä ja (entsyymi)katalyyttejä tarvitaan, jotta noiden hiililisien glutaraalialdehydin saa tai'ottua esim. ribuloosi-1,5-bisfosfaatiksi (RuBP)?
Tuo "samanlaiset hiiliketjut kuin fotosynteesin välituotteilla" taitaa olla vain Seachemin mainos. Tosiasiassa glutaraldehydi hajonnee mikrobitoiminnan seurauksena akvaariossa mm. hiilidioksidiksi minkä kasvit sitten käyttävät.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Moni täällä kirjoittaa, jotta lisähiilen käyttö estää (hilitsee jne.) levien kasvua, niin olisi kiva tietää minkä levien?

Sinilevät, punalevät, viherlevät, rihmalevät yms. vai aivan kaikkien levienkö kasvu estyy?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

jarvij kirjoitti:Moni täällä kirjoittaa, jotta lisähiilen käyttö estää (hilitsee jne.) levien kasvua, niin olisi kiva tietää minkä levien?

Sinilevät, punalevät, viherlevät, rihmalevät yms. vai aivan kaikkien levienkö kasvu estyy?
Punalevät ei tykkää ainakaan lisähiilestä
-=Rami=-
Junior Member
Viesti:

rsy kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Moni täällä kirjoittaa, jotta lisähiilen käyttö estää (hilitsee jne.) levien kasvua, niin olisi kiva tietää minkä levien?

Punalevät ei tykkää ainakaan lisähiilestä
Sini- ja rihmaleviiin en sillä huomannut olevan erityistä vaikutusta.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Itselläni on tupsu- ja rihmalevien kasvu heikentynyt selvästi samalla kun kasvien kasvu parantunut. Käytössä siis EasyCarbo. Toki ostin paremmat putket samaan aikaan kun aloitin nestehiilen käytön, joten vaikutusta ei voi panna yksin sen piikkiin.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Omaa kasviakvaariotani riivanneet punalevät ja eräs sitkeä viherlevä, josta tässä keskustelussa puhutaan, ovat haalistuneet ja lopulta kuolleet pois.
Tämä on tapahtunut alle viikossa käyttäen normaalia päivittäistä annostusta.

Mielenkiintoinen seikka tuosta hiililisän pääasiallisesta vaikuttavasta aineesta on, että se on nimenomaan haitallista vesieliöille, mutta sen akuutit vaikuttavat konsentraatiot ovat huomattavasti pienempiä leville (EC50 (72h) 0,3-0,6 mg/l) kuin vesikirpuille (EC50 (48h) 14-16 mg/l) tai kaloille (LC50 (96h) 10-39 mg/l).

Omasta mielestä jo tuo kyky tappaa leviä ja biologinen hajoaminen ovat riittäviä syitä ostaa tuota tuoetta, sillä kun levät eivät ole kilpailemassa kasvien kanssa ravinteista, on selvä, että kasvit saavat paremmin ravinteita ja kasvavat paremmin.
-Sami-
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

720litraisen monimetallien asennuksen jälkeen vallannut rihmalevä hävisi n. 2viikon nestemäisen hiilen käytön aikana. Menettivät värinsä-> meni harmaaksi ja haihtui/kuihtui/suli pois.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Victor von Doom kirjoitti:
Sami kirjoitti: Kasvien fotosynteesin välituotteina on vastaavanlaisia 5-hiiliatomia sisältäviä hiiliketjuja. Ihmettelen vain, minkälaisia muita yhdisteitä ja (entsyymi)katalyyttejä tarvitaan, jotta noiden hiililisien glutaraalialdehydin saa tai'ottua esim. ribuloosi-1,5-bisfosfaatiksi (RuBP)?
Tuo "samanlaiset hiiliketjut kuin fotosynteesin välituotteilla" taitaa olla vain Seachemin mainos. Tosiasiassa glutaraldehydi hajonnee mikrobitoiminnan seurauksena akvaariossa mm. hiilidioksidiksi minkä kasvit sitten käyttävät.
Tätä vaihtoehtoa olen miettinyt itsekin, mutta silloinhan samaa asiaa pitäisi ajaa miltei minkä tahansa yksinkertaisen orgaanisen yhdisteen lisääminen altaaseen, kunhan siellä on sopivia. bakteereita ja sopivat olosuhteet. Etanolia altaaseen. :mrgreen:
-Sami-
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Sami kirjoitti:silloinhan samaa asiaa pitäisi ajaa miltei minkä tahansa yksinkertaisen orgaanisen yhdisteen lisääminen altaaseen, kunhan siellä on sopivia. bakteereita ja sopivat olosuhteet. Etanolia altaaseen.
Ei taida etanoli olla riittävän myrkyllistä tuohon tarkoitukseen ja lisäksi sen puhtaitten liuosten myynti kotikäyttöön on raskaasti verotettua. Eikä muutenkaan ihan mikä tahansa orgaaninen tavara kelpaa. Täytyyhän potentiaalisen hiilidioksidin lähteen olla lisäksi: (1) veteen liukenevaa, (2) suhteellisen puhtaasti ja (3) järkevässä ajassa hajoavaa, (4) edullista ja (5) olla myrkyllisempää leville kuin kaloille. Myös liiasta haihtuvuudesta on kotisäilytyksessä haittaa. Lisäksi kun kaksi valmistajaa on lykännyt samanlaiset tuotteet markkinoille yhtäaikaa, kyseessä tuskin on mikään uusi, patentoitu menetelmä tai molekyyli. Ainoa em. ehdot suurin piirtein täyttävä aine, joka heti tulee mieleen jo mainitun glutaraldehydin lisäksi on formaliini.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

No niin, nyt sitten verkot vesille ja tuon Glutaarialdehydin myyjä esille. Sitä käytetään ymmärtääkseni käsihuuhteena ja kiinnitysliuoksena. Jos sen kauppahinta on alle 25€skoa/litra olisivat kenttätestit enemmän kuin paikallaan?
tuniunelo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuniunelo »

Mitä nyt äkkiä vilkaisin, niin glutaraldehydiliuosta käytetään euroopan farmakopean mukaisena reagenssina, eli apteekki lienee hyvä paikka kysellä moista ainetta. Se, millaiseen tenttaukseen joutuu, onkin sitten eri asia. (Koettakaapa ostaa puhdistettua vettä...)
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Aikaisemminkin tässä ketjussa joku jo kysyi, että kuinka usein ja miten tuota ainetta uskaltaa tankkiin laittaa. Annetaanko kuurina vai? Itse olen annostellut reilun kuukauden n. 4ml vrk 240 litraiseen tankkiin. Kyseessä siis Easy-Carbo. Pitäisikö pitää taukoa. Kala kuolemia ei ole ollut ja kierteisetkin lisääntyy reippahasti. Kasvit ei ole ikuna kukoistaneet siten, kuin nyt kukoistavat. Melkein riesaksi asti kasvavat. Leviä ei näy. Olen ollut ihastuksissani tuota aineesta mutta nyt juuri pelästynyt kun tämän ketjun luin.
240l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei tarvitse pitää taukoa. Aine on tarkoitettu jatkuvasti käytettäväksi ja kun kerran omassa akvaariossasi olet havainnut pelkästään myönteisiä vaikutuksia, ei kannata säikkyillä turhaan. :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Hyvä juttu. En millään haluaisi lopettaa tuota loistavaa ainetta. Sitten vasta kun minulle tieteellisesti todistetaan siitä olevan haittaa. Kerron vaikka viiden vuoden päästä millaisia muutoksia olen akvaariossani ja kaloissani havainnut [;)] .
240l
Tomatillo
Starting Member
Starting Member

Easy Carbo

Viesti Kirjoittaja Tomatillo »

Ollaan käytetty suositettua annostusta muutama viikko, kasvit kasvavat eikä kukaan ole kuollut.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Täälläkin on vain hyviä kokemuksia tuosta nestemäisestä hiilestä ja pari viikkoa sitä ollaan käytetty, sammaleet lähti todella hyvään kasvuun :D
Tomatillo
Starting Member
Starting Member

Helppoo ---

Viesti Kirjoittaja Tomatillo »

En oikeasti ymmärrä, että millä hinnalla pitäisi kyseistä ainetta tilata Saksasta tai alkaa itse tehtailemaan kun esim tällä hetkellä sitä saa Viherkalasta 250ml pullo + samankokoinen pullo Easylifen nestelannosta, (joka by the way sisältää raudan ja meillä reuhahti miekkalehdet ihan uusille kasvuluvuille) yhteensä 12,50 erkkiä, että en tosiaan oikein kässää. Ja litkua kun laitetaan se 1ml/50 litraan niin DAAAAAAAA??
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Kävin tänään Tampereen Reporangassa Lietsussa ja siellä sanoivat, että nestehiilestä ei ole kasveille mitään hyötyä yhteyttämiseen. Ainoa hyöty nestehiilestä on levien hävitykseen altaasta. Mutta nestehiili ei kuulemma korvaa hiilidioksidia.
Eli tänne kun ollaan menossa lauantaina (TAS) ni voi asiasta kiinnostuneet tentata asiasta enemmän tietäviä ;)
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

jupeko kirjoitti:Kävin tänään Tampereen Reporangassa Lietsussa ja siellä sanoivat, että nestehiilestä ei ole kasveille mitään hyötyä yhteyttämiseen. Ainoa hyöty nestehiilestä on levien hävitykseen altaasta. Mutta nestehiili ei kuulemma korvaa hiilidioksidia.
Eli tänne kun ollaan menossa lauantaina (TAS) ni voi asiasta kiinnostuneet tentata asiasta enemmän tietäviä ;)
En tiedä miten Tampereen Lietsun Reporangan tytöt voisivat juuri tietää enemmän kuin toiset aineesta, jonka purkissa ei oikein hyvin ilmoiteta mitä se sisältää.
jupeko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Kieltämättä tämä yllätti minuakin kun tänään siellä kävin, juttelin siinä vanhemman naisen kanssa joka sanoi, että joku mieshenkilö...kuka nyt sitten olikaan....kokenut kaveri kuitenkin. Niin häneltä se tieto oli peräisin, vaikutti kovin vakuuttuneelta asiasta. Kyseessä ei siis ollut "myymälätytöt".

Pitää alkaa ottamaan selvää siitä asiasta enemmän tässä. Mutta kyse kuulemma on siitä, että nestehiilestä ei tosiaan ole mitään hyötyä kasvien yhteyttämiselle. Ei korvaa hiilidioksidia.

Lauantaina tulee varmasti juteltua asiasta lisää siellä liikkeessä.

----------------------

Sen verran tähän, että ite en aiemmin edes tiennyt ettei nestehiili toimisi kasveille. Kerran käytän sitä itsekin. Todella yllätys sinänsä tämänpäiväinen tieto, koska tiedän harrastajia joilla on kasvit rehahtanut kasvuun nestehiilen johdosta.
Että pikkasen ymmällä täällä 8O
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Minun mielipide:
Olen itse 100%:n varma että ko. aine vaikuttaa positiivisesti kasvien kasvuun. Jos joku muuta väittää hän on väärässä.

Tarkempaa aineen vaikutustapaa en tiedä mutta joka tapauksessa sen huomaan kasveitani noin 2-4 päivän kuluttua kun olen laittanut ainetta veteen. Kasvien kasvamiseen vaikuttaa toki muutkin tekijät eli valo ja muut ravinteet.
Yhdessä EasyCarbo ja ProFito ovat todella hyvä yhdistelmä ainaskin minun akvaarioissani. Pelkkä ProFito ei aiheuta kasvupiikkiä mutta nestehiili aiheuttaa sen yksinkin. ProFitolla saa kasvun jatkumaan pidempään.

Ps. oliko kyseisessä liikkeessä sitä myytävänä?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Micke kirjoitti:Minun mielipide:
Olen itse 100%:n varma että ko. aine vaikuttaa positiivisesti kasvien kasvuun. Jos joku muuta väittää hän on väärässä.
Minun myös!
Pari pv. käyttöä ja kyllä huomaa sekä levissä, että kasveissa sen tehon.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Hankin Easycarboa ja hiilidioksiditabletteja tehdäkseni 120 litraisen hoidon helpommaksi. Olen lätrännyt kiljun kanssa useita vuosia ja nyt alkoi väsyttää. Ja kun rahalla saa niin mikäs siinä... saa nähdä millaisia tuloksia saa. Aikaisempi kokemus nestehiilestä on se, että se kyllä hyödyttää mutta ei ole hiilidioksidilisäyksen veroinen. Ja hennot ohutlehtiset kasvit se saattaa tappaa. Karttulehti ainakin kärsi siitä.

Kun tuossa on annostus 1ml/50 l ja laittelen sitä pari ml päivässä niin eipä se hirmu kalliiksi tule. Pullo on 500 ml.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”