Yökyöpeli-kemisti täällä taas kirjoittelee.
Ensiksikin, inhoan käyttää sanaa "nestemäinen hiili", sillä hiili esiintyy nestemäisenä vain 3500 ja 4827 celsiusasteen lämpötilojen välillä normaalipaineessa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siksi ehdotan jatkossa käytettävän noihin tuotteisiin (EasyCarbo, Flourish Excel yms.) nimitystä hiililisä. Käytän tässä viestissä itsekin termiä hiililisä, jotta sen käyttö yleistyisi.
Olen käyttänyt Seachem Flourish Exceliä jo jonkin aikaa ja enemmän tai vähemmän ko. tuotteen ansiosta kasviakvaario kukoistaa, levät kuolee ja akvaristi on tyytyväinen. Ei siis ole kyse, että yrittäisin saattaa hiililisä-valmisteet huonoon valoon.
Kuitenkin kaihertaa mieltä se, että ei tiedä tarkkaa toimintaperiaatetta.
Oletetaan, että hiililisien pääasiallinen vaikuttava aine on glutaarialdehydi, joka vesiliuoksessa ollessaan ilmeisesti muodostaa heikosti sitoutuneita polysyklo-rakenteita poolisen luonteensa takia.
Glutaraalialdehydi (O=C-CH
2-CH
2-CH
2-C=O) syntyy 1,5-pentaanidiaalin (HO-CH
2-CH
2-CH
2-OH] hapettuessa tai glutaraalihapon (HOOC-CH
2-CH
2-CH
2-COOH) pelkistyessä. Periaatteessa se siis kykenee sopivissa oloissa reagoimaan kullekin mainitulle aineelle tyypillisillä tavoilla (eli alkoholina, aldehydinä tai karboksyylihappona)
Glutaraalialdehydi on myös yleisesti tunnettu desinfiointi- ja puhdistusaine teollisuudessa.
Kasvien fotosynteesin välituotteina on vastaavanlaisia 5-hiiliatomia sisältäviä hiiliketjuja. Ihmettelen vain, minkälaisia muita yhdisteitä ja (entsyymi)katalyyttejä tarvitaan, jotta noiden hiililisien glutaraalialdehydin saa tai'ottua esim. ribuloosi-1,5-bisfosfaatiksi (RuBP)? Onko se edes mahdollista akvaario-oloissa?
Lisäksi mietityttää noiden aineiden kulkeutuminen kasvisolujen soluseinän läpi. Minkälaisia aineita ylipäänsä on mahdollista kuljettaa soluseinien läpi?
Arvostaisin suuresti, jos joku biokemiaa tunteva henkilö osaisi valaista minua aiheesta.
Lähdelukemistona olen tavannut seuraavia kirjallisia teoksia: Streiwieser & Co. 'Introduction to organic chemistry', Campbell & Reece 'Biology' ja 'Biotieteiden perusteet 1 (HY, painos 2006).