Uskalsin vastata kysymykseen
Valvoja: Moderaattorit
Uskalsin vastata kysymykseen
Itsellä on ollut joku itsetunto-ongelma, etten ole uskaltanut vastata toisten akvaristien kysymyksiin. Nyt uskaltauduin ekan kerran ja jään jännittämään tuleeko huonoa palautetta. Kuulostaa varmaan typerältä mutta jotenkin on sellainen pelko takamuksen alla, etten vaan vastaa hölmöjä. Ja sitten tietysti se, että on huomannut välillä itse tehneensä mokia akvaarion kanssa ja ajttelee, että mikähän minäkin olen tuota neuvomaan. Onko muilla tällaisia ongelmia?
240l
Mokiahan tekee jokainen...allekirjoittanut ainakin riittävän usein
Useasti olen kirjoittanut aivan "sammakoita" jotka on sitten joku on hetimiten korjannut. Vaan eipä niitä kannata pelätä, niistähän vain oppii. Sitäpaitsi usein asioihin ei ole mitään absoluuttista totuutta olemassakaan. Mielipide eroja sensijaan useamminkin.

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Et varmasti olisi vastannut jos et olisi asiasta jotain tiennyt ja tieto pohjautunut kokemukseen. Jos joku siihen tulee antamaan huonoa palautetta, niin tiedätpähän ainakin että aina kaikilla ei käy kuten itselläsi on homma luistanut. Oppi ei koskaan ole pahasta...kenellekään, kysyjälle eikä vastaajalle.
-
- Advanced Member
Kyllä se siitä.
Olen itsekin vastaillut välillä ihan mitä sattuu esim. vanhaan kirjatietoon nojaten, no jos joku siitä huomauttaa niin parasta on ottaa sanansa takaisin eikä alkaa änkyttää vastaan.
Sitten toinen asia on, että akvaarionhoito ei ole tiedettä vaan harrastustoimintaa, ja näkemyksiä on monia. Näin se, jos joku väittää vastaan, ei vielä merkitse sitä, että olisit väärässä automaattisesti.
Olen itsekin vastaillut välillä ihan mitä sattuu esim. vanhaan kirjatietoon nojaten, no jos joku siitä huomauttaa niin parasta on ottaa sanansa takaisin eikä alkaa änkyttää vastaan.
Sitten toinen asia on, että akvaarionhoito ei ole tiedettä vaan harrastustoimintaa, ja näkemyksiä on monia. Näin se, jos joku väittää vastaan, ei vielä merkitse sitä, että olisit väärässä automaattisesti.
Minä juon nyt kahvia!
Sama vika mullakin. Vaikka onhan mulla tankkeja ollu jo useemman vuoden, niin pidän itseäni silti "aloittelijana" ja usein joudun itse kysymään neuvoja kokeneemmilta. Neuvoja osaan antaa vain sellaisiin asioihin joista itsellä on omakohtaisia kokemuksia ja metodeja jotka on sattumoisin toiminut meillä. Mielummin avaa suunsa, niin saa sitä palautetta, että tietää onko edes oikeilla äljillä, ettei perusta omia ajatuksia väärälle pohjalle. Niinhän se on muuallakin, esim. töissä, olet tottunut tekemään jonkun asian jollain tavalla, koet sen itse hyväksi, mutta joku joka on tehnyt samaa asiaa tyyliin 10 vuotta ja tulee kertomaan että jos teet tuon saman asian näin. Säästät huomattavasti aikaa ja vaivaa, vaikka et käytännössä mitään väärin tekisikään.
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
Re: Uskalsin vastata kysymykseen
Anuski kirjoitti:Itsellä on ollut joku itsetunto-ongelma, etten ole uskaltanut vastata toisten akvaristien kysymyksiin. Nyt uskaltauduin ekan kerran ja jään jännittämään tuleeko huonoa palautetta. Kuulostaa varmaan typerältä mutta jotenkin on sellainen pelko takamuksen alla, etten vaan vastaa hölmöjä. Ja sitten tietysti se, että on huomannut välillä itse tehneensä mokia akvaarion kanssa ja ajttelee, että mikähän minäkin olen tuota neuvomaan. Onko muilla tällaisia ongelmia?
Eihän sulle vaan tullut keilioppivihreitä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
-
- Elite Member
Mulle kyllä tulee noita kielioppivirheitä
kun en ees tiijä kunnolla mihin esim. pilkut laitetaan.
Edit: Pilkut voivat rauhassa etsiä paikkojaan, mutta sillä välin noita peräkkäisiä hymiöitä voisi hieman vähentää. Eiks joo? (Ja ylläpitäjä lisäisi tähän vielä ystävällisen hymiön, muttei enää itse kehtaa, kun juuri noita hymiöitä poisteli.) -- Ylläpito.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit: Pilkut voivat rauhassa etsiä paikkojaan, mutta sillä välin noita peräkkäisiä hymiöitä voisi hieman vähentää. Eiks joo? (Ja ylläpitäjä lisäisi tähän vielä ystävällisen hymiön, muttei enää itse kehtaa, kun juuri noita hymiöitä poisteli.) -- Ylläpito.
-
- Elite Member
Kahden sanan välissä on aika hyvä paikka pilkulle. Paitsi jos kyseessä onkin kaksi eri lausetta, jolloin ne erotetaankin toisistaan pisteellä. Ne sanat siis.miljoonakala84 kirjoitti:Ahaa no hyvä. voisko joku silti antaa neuvvoo että mihin ne pitäisi laittaa.
Ja tämä oli kirjoitettu ihan vaan

Oikeasti, ei kai ketään jaksa vaivata joku pilkku tai sen puuttuminen, asiahan se tärkeintä on.
Ei lainkaan hullumpi ohje!SeijaKK kirjoitti:Kahden sanan välissä on aika hyvä paikka pilkulle.

Aiheeseen palaten, komppaan muunmuassa tuota milliaa ja jokelamanicia. Siinä vaiheessa kun kokee, että on jotain ihan asiallista sanottavaa - tarkoitan siis, että vähän enemmän kuin "musta toi on hyvä" - tai pystyy antamaan omaan kokemukseen / kerättyyn tietoon pohjautuvaa järkevää kommenttia keskusteluun, niin rohkeasti vain vastaamaan. Ja valmius vastaamiseen näkyy todellakin myös siinä, miten suhtautuu jos joku tulee ja oikaisee antamiasi neuvoja. Ns. "kypsä ihminen" osaa (suurimman osan ajasta) olla vetämättä herneitä nenäänsä ja ottaa asiallisesti annetun palautteen juuri asiallisena palautteena. Tämä on siitä jännä harrastus, että täällä on ihan puhtaita selkeitä faktoja, sitten on noita "koulukuntia" joissa yleensä jokaisella on järkevät perusteensa, mutta keskenään voivat olla hyvinkin eri mieltä asioista, ja lopuksi on sitten sitä urbaania legendaa ja huuhaata. Haasteellista on se, että osaa erottaa mikä on mitäkin.
Täysin samaa mieltä! Suomen kieli todella oikein kirjoitettuna on h***vetin vaikea kieli. En sitten tiedä kertooko jokin koulutodistus paljon muusta kuin ulkoa oppimistaidosta. Mutta ainakin miulla se meni niin että lukion päästötodistuksessa valtaosa oli ysiä ja kymppiä (mm. vieraat kielet) Ainoa seiska oli tämä armas äidinkieli! Ja silloin lukion aikaan mie vielä ihan oikeasti ja tosissaan yritin oppia kielioppisääntöjä. Sen jälkeen AMK:ssa mie tulin siihen tulokseen että: 1.Yritän olla sanomatta äidinkielen lehtoria vanhaksi kuikaksi silloin kun se vanha kuikka on kuulemassa ja 2. miulle riittää tekstissä se asiasisältö.SeijaKK kirjoitti: Oikeasti, ei kai ketään jaksa vaivata joku pilkku tai sen puuttuminen, asiahan se tärkeintä on.
-
- Junior Member
Itse koen monesti samanlaisia tuntemuksia kuin keskustelun aloittaja. Monesti huomaan, että innolla lähden kirjoittamaan viestiä ja jossain viestin kirjoittamisen keskivaiheilla huomaan miettiväni, mitäköhän muutkin tästä nyt meinaa. Perus-suomalaisen itsetunto-ongelmia?
Monesti käykin sitten niin, että klikkaan "edellinen" painiketta, enkä viestiä lähetä... Jotenkin on vaan välillä sellainen olo täällä foorumilla, että parempi vain pitää suunsa kiinni, kun en kuitenkaan itsekään ole mikään spesialisti ja akvaarion (huom! yksikkö. Niitä on vaan yksi niitä vesilootia, mikä täällä foorumilla on nykyään TOSI harvinaista
) asiat on välillä ihan miten sattuu.

-
- Advanced Member
Vaikka olisi aloittelija, niin silti saattaa olla omaa kokemusta kysytystä asiasta, ja muiden kokemuksista voi aina oppia jotain uutta. Usein yksinkertainen "aloittelijavastaus" voi olla paljon selkeämpi kuin gurujen jargonipälätys...
Ja siitä pilkusta: äidinkielenopettajaystäväni kertoi säännön, jonka useimmat yläasteikäiset omaksuvat helposti: Siihen, missä puheessa tulee se v-sana, siihen tulee kirjoittaessa pilkku.
Mutta eihän täällä forumilla tietty ole noin rumasti puhuvia ihmisiä lainkaan...
Mutta pilkkuvirheet eivät juuri lukiessa häiritse, vaan pisteiden ja isojen kirjaimien puute. Eli virkkeen loppuun piste ja uusi virke aloitetaan isolla kirjaimella. Pilkku- ja lyöntivirheistä viis, niitä tulee ihan kaikille.
Ja siitä pilkusta: äidinkielenopettajaystäväni kertoi säännön, jonka useimmat yläasteikäiset omaksuvat helposti: Siihen, missä puheessa tulee se v-sana, siihen tulee kirjoittaessa pilkku.
Mutta eihän täällä forumilla tietty ole noin rumasti puhuvia ihmisiä lainkaan...
Mutta pilkkuvirheet eivät juuri lukiessa häiritse, vaan pisteiden ja isojen kirjaimien puute. Eli virkkeen loppuun piste ja uusi virke aloitetaan isolla kirjaimella. Pilkku- ja lyöntivirheistä viis, niitä tulee ihan kaikille.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Sallalle voisin sanoa, että minä ihan rohkeasti vastailen vaikka en omista edes sitä yhtä akvaariota! On joskus kippo ollut, mutta lähinnä vastailen jos olen itse juuri asiasta lukenut muualta, ja joku kysyy semmoista taas. Että olkaa vaan rohkeampia! Sitä paitsi, tämähän on mielestäni harvinaisen leppoisa ja suvaitsevainen foorumi. Olen paljon pahemmillakin käynyt.
Pilkuista puheen____ollen, näin kielten____opiskelijan näkö____kulmasta on pakko kertoa, että ei se niinkään haittaa jos pilkut ei toimi. Jos olisi iso kirjain ja piste lopussa, niin se olisi jo tosi hyvä suoritus!
Yksi asia, mikä oikeasti kyllä häiritsee, on nuo yhdys____sana____virheet. Oma teoriani on se, että kännyn ennakoivan tekstin____syötön takia ihmiset ei enää hahmota mitkä sanat kuuluu yhteen ja mitkä ei. Yhdys____sana____virheet kyllä eniten haittaa ymmärtämistä, sillä usein kyseessä voi olla lauseen sisältöön vaikuttava merkitys____ero. (Suokaa anteeksi, mutta en voinut vastustaa.)
Pilkuista puheen____ollen, näin kielten____opiskelijan näkö____kulmasta on pakko kertoa, että ei se niinkään haittaa jos pilkut ei toimi. Jos olisi iso kirjain ja piste lopussa, niin se olisi jo tosi hyvä suoritus!
Yksi asia, mikä oikeasti kyllä häiritsee, on nuo yhdys____sana____virheet. Oma teoriani on se, että kännyn ennakoivan tekstin____syötön takia ihmiset ei enää hahmota mitkä sanat kuuluu yhteen ja mitkä ei. Yhdys____sana____virheet kyllä eniten haittaa ymmärtämistä, sillä usein kyseessä voi olla lauseen sisältöön vaikuttava merkitys____ero. (Suokaa anteeksi, mutta en voinut vastustaa.)
Channara
-
- Advanced Member
salla_ketola voin sanoa, että itse olen monella eri palstalla, mm. täällä tehnyt saman kuin sinä. Kirjoittanut pitkän löpinän ja sitten nähnyt sieluni silmin miten joku teilaa täysin mun höpinät ja sitten nolona peruuttanut pois. Sama juttu on joskus kun alan kysymään jotain, sitten tulee tunne, että tästä tulee varmasti jotain ihme kommenttia.
Ja noista kirotusvirheistä kanssa, että olen tosi tarkka mitä kirjoitan ja mietin sanamuodotkin tosi tarkkaan.
Ihmeellistä touhua, eikö? Ihan kuin jotkut "tuntemattomat" tyypit tulisivat noita johtoja pitkin nauramaan mulle
. Onko tämä nyt jotain nykyajan esiintymisjännitystä. Hölmöltä tuntuu. Pelkään myös aina sitä, että laitan jonkun vika hymiön johonkin vika paikkaan tai en muuten vaan ymmärrä netikettiä.
Ja noista kirotusvirheistä kanssa, että olen tosi tarkka mitä kirjoitan ja mietin sanamuodotkin tosi tarkkaan.
Ihmeellistä touhua, eikö? Ihan kuin jotkut "tuntemattomat" tyypit tulisivat noita johtoja pitkin nauramaan mulle

240l