Joko olis pimennyksen aika?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Lapinakka
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Joko olis pimennyksen aika?
Mulla on altaassa ollut jo pitemmän aikaa vähän sinilevää ja kokoajan on "pitänyt" tehdä kilju, jotta kasvit lähtisivät oikein kunnolla kasvamaan ja sinileväkin katoais tämän myötä, aiemmin tämä resepti on toiminut.
Saamattomuuttani se on jäänyt kuitenkin tekemättä.
Nyt vaihdoin altaaseen monimetallit. Ovat olleet vasta pari päivää ja näyttäis, että sinilevä sanoo jihuu!!
Mahtaako kiljulla ja oikeilla ravinteilla, lue PMDD, olla mitään pelastettavisssa, vaan joko olis hyvä lätkästä säkki päälle viikoksi?
Mikäli näin, niin mahtavatko konjakkikasvi, papukaijalehti, punarotala..eli punaiset, paljon valoa vaativat kasvit, selviytyä tästä viikosta.
Aiemmin olen kyllä säkittänyt ihan pelkän miekka-altaan, eikä sen suhteen ollut mitään ongelmaa.
Saamattomuuttani se on jäänyt kuitenkin tekemättä.
Nyt vaihdoin altaaseen monimetallit. Ovat olleet vasta pari päivää ja näyttäis, että sinilevä sanoo jihuu!!
Mahtaako kiljulla ja oikeilla ravinteilla, lue PMDD, olla mitään pelastettavisssa, vaan joko olis hyvä lätkästä säkki päälle viikoksi?
Mikäli näin, niin mahtavatko konjakkikasvi, papukaijalehti, punarotala..eli punaiset, paljon valoa vaativat kasvit, selviytyä tästä viikosta.
Aiemmin olen kyllä säkittänyt ihan pelkän miekka-altaan, eikä sen suhteen ollut mitään ongelmaa.
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
Jos saat sinilevää siivottua pois eikä koko allas ole sen vallassa niin laita toki hiilidioksidia altaaseen. Pimennyksestä nuo mainitsemasi kasvit eivät selviä, eli ne täytyisi majoittaa johonkin tilapäiseen paikkaan siksi aikaa. Harva kasvi selviää viikon pimeässä. Miten on altaasi nitraatin laita? Tasapaino on nyt heilahtanut pahan kerran vielä valaistusmuutoksenkin takia joten levät tykkää.
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Olis kiva kuulla vastaukset näihin:
1. akvaarion tilavuus ja mitat
2. valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
5. akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
6. vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
Henk.koht. en suosittele pimennystä, koska levä kyllä sitten kasvaa äkkiä takaisin kun olot taas ovat suotuisat (lue: valot päällä) jos sitä todellista syytä ei poisteta. Niin ja voin kokemuksesta kertoa, että punarotala menee erittäin heikkoon kuntoon 5:n päivän pimennyksestä (yritin myös tappaa sinilevää...vain levän väri muuttui pimennyksen ansiosta ja kasvit menivät tosi heikkoon kuntoon).
1. akvaarion tilavuus ja mitat
2. valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
5. akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
6. vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
Henk.koht. en suosittele pimennystä, koska levä kyllä sitten kasvaa äkkiä takaisin kun olot taas ovat suotuisat (lue: valot päällä) jos sitä todellista syytä ei poisteta. Niin ja voin kokemuksesta kertoa, että punarotala menee erittäin heikkoon kuntoon 5:n päivän pimennyksestä (yritin myös tappaa sinilevää...vain levän väri muuttui pimennyksen ansiosta ja kasvit menivät tosi heikkoon kuntoon).
-
Lapinakka
- Senior Member

Täytyypä sanoa, että tunnen itseni totaalisen pöljäksi!
Nitraatteja oli ihan järkysti, eli seran testi kirkuvan punaisena.
Mietinkin miten ihmeessä kalat on hengissä!
Ruokinta mulla ei ole mitenkään hirveen runsasta ja kansoituskin suht vajaata litramäärään nähden.
Tulipas tosiaan laitettua vajaan puoleisesti informaatiota.
1. 576 litraa ulkomittojen mukaan eli 160x 60x 60
2. Valaistuksena tällä hetkellä kaksi 70W monimetallia
3. Mattosuodatin takaseinällä, missä 3 Eheim compact 1000 pumppua
4. Vedenvaihdot periaatteessa viikkoittan, mutta nyt ovat venähtään joka toiseen viikkoon. Nyt on ryhdistäydyttävä siihen viikottaiseen.
Kasvilannoitteena toimii pohjassa, hirvenpapanat, nestemäistä en ole käyttänyt, mutta sen käyttö ona tarkoitus aloittaa yhdessä kiljun kanssa.
Ruokinta kerran päivässä ja välipäiviä on jotakuinkin kerran viikossa.
5. 3 purjesampimonnia, 2 tunnistamatonta sampimonnia, 2 LG6:sta, 3 nokkamonnia, 12 helmimonnista, 10 täplämonnista, 5 ottoa, 2 avainta, 15 korutetraa ja 15 punapäätertaa.
6. pH 6,5, pehmeä vesi, en ole sitä sen kummemmin mittaillut, nitriittiä ei ole ja lämpötila 26.
Olisi varmaankin kannattanut mitata vesiarvot ennen kuin tulin tänne urputtamaan
Pistänpä kiljuja pöhisemään ja vaihdan vettä kiiruusti.
Nitraatteja oli ihan järkysti, eli seran testi kirkuvan punaisena.
Mietinkin miten ihmeessä kalat on hengissä!
Ruokinta mulla ei ole mitenkään hirveen runsasta ja kansoituskin suht vajaata litramäärään nähden.
Tulipas tosiaan laitettua vajaan puoleisesti informaatiota.
1. 576 litraa ulkomittojen mukaan eli 160x 60x 60
2. Valaistuksena tällä hetkellä kaksi 70W monimetallia
3. Mattosuodatin takaseinällä, missä 3 Eheim compact 1000 pumppua
4. Vedenvaihdot periaatteessa viikkoittan, mutta nyt ovat venähtään joka toiseen viikkoon. Nyt on ryhdistäydyttävä siihen viikottaiseen.
Kasvilannoitteena toimii pohjassa, hirvenpapanat, nestemäistä en ole käyttänyt, mutta sen käyttö ona tarkoitus aloittaa yhdessä kiljun kanssa.
Ruokinta kerran päivässä ja välipäiviä on jotakuinkin kerran viikossa.
5. 3 purjesampimonnia, 2 tunnistamatonta sampimonnia, 2 LG6:sta, 3 nokkamonnia, 12 helmimonnista, 10 täplämonnista, 5 ottoa, 2 avainta, 15 korutetraa ja 15 punapäätertaa.
6. pH 6,5, pehmeä vesi, en ole sitä sen kummemmin mittaillut, nitriittiä ei ole ja lämpötila 26.
Olisi varmaankin kannattanut mitata vesiarvot ennen kuin tulin tänne urputtamaan
Pistänpä kiljuja pöhisemään ja vaihdan vettä kiiruusti.
-
Lapinakka
- Senior Member

Nyt alkaa jo tosissaan hermo mennä.
Olen tehnyt kaikki "vippaskonstit" eikä sinilevä ota hävitäkseen.
Kilju on pöhisemässä, easycarboa olen laittanut varovasti (liianko varovasti, puoli annoksella ja vähän alle ? ), vettä olen vaihtanut, kalat ovat olleet paastolla ja PMMD:tä olen laittanut varovasti.
Nitraatit ovat tetran testillä mitattuna 12,5 mg/l, muut arvot kuten edellä olen maininnut.
Aiemmin mittasin nitraatin seran testillä ja sehän kirkuin punaista vaikka kuinka vaihdoin vettä.
Vaihdoin sitten testiä ja johan aloin saada realistisempia lukemia.
Onko tässä nyt enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin viikoksi säkki päälle ja vetäistä ylös hyvin juurtuneet punaiset kasvit
?
Kasvit muuten kasvavat hyvin ja niitä on paljon.
Pohjalannoiteena on hirven papanoita ja niitä en ole lisännyt moniin kuukausiin. Alun alkujaankaan niiden määrä ei ollut mikään älytön.
Olen tehnyt kaikki "vippaskonstit" eikä sinilevä ota hävitäkseen.
Kilju on pöhisemässä, easycarboa olen laittanut varovasti (liianko varovasti, puoli annoksella ja vähän alle ? ), vettä olen vaihtanut, kalat ovat olleet paastolla ja PMMD:tä olen laittanut varovasti.
Nitraatit ovat tetran testillä mitattuna 12,5 mg/l, muut arvot kuten edellä olen maininnut.
Aiemmin mittasin nitraatin seran testillä ja sehän kirkuin punaista vaikka kuinka vaihdoin vettä.
Vaihdoin sitten testiä ja johan aloin saada realistisempia lukemia.
Onko tässä nyt enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin viikoksi säkki päälle ja vetäistä ylös hyvin juurtuneet punaiset kasvit
Kasvit muuten kasvavat hyvin ja niitä on paljon.
Pohjalannoiteena on hirven papanoita ja niitä en ole lisännyt moniin kuukausiin. Alun alkujaankaan niiden määrä ei ollut mikään älytön.
-
marinum
- Advanced Member

Sinilevä
Tuo Green cure voisi auttaa..
http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=32f54a
http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=32f54a
-
marinum
- Advanced Member

Siihen en osaa kyllä sanoa, tässä vielä yksi keskustelu aiheesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... re&start=0
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... re&start=0
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Olisiko kuitenkin noiden monnisten ja monnien kiinnostus yltänyt näihin asti eli olisivatko vähän pöllytelleet niitä? Toinen mikä tulee mieleen on liian hieno hiekka; minkä kokoinen on käytössä?vuorimies kirjoitti:Pohjalannoiteena on hirven papanoita ja niitä en ole lisännyt moniin kuukausiin. Alun alkujaankaan niiden määrä ei ollut mikään älytön.
-
lafe
- Advanced Member

- Viesti:
Seuraava on lainattu tästä ketjusta:
Leväongelmat ja niistä selviäminen
Oletko kokeillut runsaita vedenvaihtoja lannoittamisen ohella?
Jossain oli myös toinen laajempi asiaa käsittelevä ketju jossa oli juttua että valaisutauosta hyötyvät tosiaan vain levät, en vaan millään juuri nyt löydä kyseistä ketjua. Kasvien yhteyttämistä on turha katkaista keskellä päivää, sen sijaan voisi kokeilla joko lyhentää tai pidentää koko valaisuaikaa?Mari kirjoitti:Kasviguru Kasselman pitää valaisutaukoa ehdottoman haitallisena kasveille, eikä suosittele sitä.
Leväongelmat ja niistä selviäminen
Oletko kokeillut runsaita vedenvaihtoja lannoittamisen ohella?
-
Lapinakka
- Senior Member

No joo, niin sitten ajattelinkin.
Tais alkaa väsyttään kun ei järki leikannut
Kun puhuvat, että herkimmät kalat saattavat vetää easycarbosta herneet, niin ajattelin alottaa sitten varovaisemmin.
Mulla on tuolla muutama monnisen poikanen ja bongasin pari päivää sitten korutetran poikasenkin. Niitä halusin sitten vähän varjella.
Jotkuthan puhuvat joidenkin kasvienkin kärsineen, mutta itse en sitä kyllä arastele.
Tais alkaa väsyttään kun ei järki leikannut
Kun puhuvat, että herkimmät kalat saattavat vetää easycarbosta herneet, niin ajattelin alottaa sitten varovaisemmin.
Mulla on tuolla muutama monnisen poikanen ja bongasin pari päivää sitten korutetran poikasenkin. Niitä halusin sitten vähän varjella.
Jotkuthan puhuvat joidenkin kasvienkin kärsineen, mutta itse en sitä kyllä arastele.
Minulla ei kovin herkkiä kaloja olekaan, mutta ne mitä on eivät ole kärsineet. Ei siis kääpiöpallokalatkaan, eikä suksravut. Jo nyt voin sanoa, että aine on tehonnut leviin ja kasvit kasvaa tosi hyvin. Jos päädyt laittamaan täyttä annosta niin lisää vaikka osissa suureen vesi määrään sekoitettuna. Itse laitan joka päivä täyden annoksen n. 2-3 dl vettä sekoitettuna ja lorautan akvaarioon johonkin nurkkaan, ettei osu kaloihin.
No eipä ole sinilevää(onneksi), mutta eikös sekin tarvitse kasvaakseen aika paljon samoja asioita kun muutkin levät. Eipä ole muutenkaan suurempia ongelmia ollut noiden levien kanssa, mutta silloin tällöin ilmestynyt tupsu, rihma, turkki ja piilevää. Alun alkaenkin olen tunkenut akvaarioni niin täyteen kasveja, ettei siellä juuri kasva levät.
Edit: Ompas ollut tuliliskoilla joskus sinilevää. Lähti pois isoilla vedenvaihdoilla. Tuli muistaakseni kesä aikaan ja niille syötin pelkkää surviaista-->varmaan sai levä siitä jotain ravinnetta.
Edit: Ompas ollut tuliliskoilla joskus sinilevää. Lähti pois isoilla vedenvaihdoilla. Tuli muistaakseni kesä aikaan ja niille syötin pelkkää surviaista-->varmaan sai levä siitä jotain ravinnetta.