Vedenvaihtokysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Vedenvaihtokysymyksiä
Jaa-ah, kai se näin menee että uusi allas ja uudet ongelmat....
Eli kun 360 L altaaseen teen kolmanneksen vedenvaihdon, menee aikaa tuommoinen 45 min vähintään. Voiko olettaa että ulkosuodattimen bakteerikanta pysyy hengissä tuon ajan jos sammutettuna? Entä jos jättää päälle, vedenpinnan laskiessa suutinputki jää ilmaan ja roiskii vettä, putket kastuvat, voiko tästä olla jotain haittaa? Ts. kuumat putket reagoida kylmempäänveteen?
Paksumpi letku on ostoslistalla, lappous sillä nopeutunee mutta en mitään hirveän radikaalia muutosta tuohon aikaan toisaalta odota.
Eli kun 360 L altaaseen teen kolmanneksen vedenvaihdon, menee aikaa tuommoinen 45 min vähintään. Voiko olettaa että ulkosuodattimen bakteerikanta pysyy hengissä tuon ajan jos sammutettuna? Entä jos jättää päälle, vedenpinnan laskiessa suutinputki jää ilmaan ja roiskii vettä, putket kastuvat, voiko tästä olla jotain haittaa? Ts. kuumat putket reagoida kylmempäänveteen?
Paksumpi letku on ostoslistalla, lappous sillä nopeutunee mutta en mitään hirveän radikaalia muutosta tuohon aikaan toisaalta odota.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Käännä suihkuputkea sen verran että se ei lennätä vettä suoraan lamppuun. Kylmä vesi ei todellakaan ole terveellistä kuumalle loisteputkelle, määrä tosin on se ratkaisevin, eli jos sinne lentää vaan ihan pikkuisen pieniä pisaroita, niin ei niistä mitään vaaraa ole.
Niin, ja 45 minuuttia on ihan ok olla suodattimen sammuksissa. Ei siellä ala bakteerit vielä kuoleen ja moska käymään.
Niin, ja 45 minuuttia on ihan ok olla suodattimen sammuksissa. Ei siellä ala bakteerit vielä kuoleen ja moska käymään.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eipä taida pönttösuodatin muutamaa tuntia pitempää hapellisena pysyä. Hajottajabakteerit innostuvat seisovassa ravinteikkaassa vedessä lisääntymääm. Happea kuluu eikä sen loppuminen bakteerien kasvua juuri hidasta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Itselläni on periaatteena ottaa vedessä olevien sähkölaitteiden töpselit irti ennen kuin työnnän käsiäni veteen.
Itse käytin aikoinaan - täälläkin monen käteväksi huomaamaa - pesukoneletkun mutkaa lapotessani vettä. Altaan täytössä tuli aina viriteltyä peitelaseista painoa pitämään letku paikoillaan. Nyt vasta tajusin, että sitä mutkaahan voisi käyttää avuksi myös altaaseen vettä laskiessaan.
Itse käytin aikoinaan - täälläkin monen käteväksi huomaamaa - pesukoneletkun mutkaa lapotessani vettä. Altaan täytössä tuli aina viriteltyä peitelaseista painoa pitämään letku paikoillaan. Nyt vasta tajusin, että sitä mutkaahan voisi käyttää avuksi myös altaaseen vettä laskiessaan.
-
- Advanced Member
Mulla on Eheimin 12/8 mm imuputki vedenvaihtoletkussa. Tosin täten vettä laskettaessa on huomattava että vesijohtovedessä olevat veteen liuenneet kaasut voivat muodostaa jopa uhan kalojen terveydelle (ns. kaasukuplatauti). Vettä roiskutellessa käsin kaasut ainakin osin haihtuu saman tien.Jaaba kirjoitti:Itse käytin aikoinaan - täälläkin monen käteväksi huomaamaa - pesukoneletkun mutkaa lapotessani vettä. Altaan täytössä tuli aina viriteltyä peitelaseista painoa pitämään letku paikoillaan. Nyt vasta tajusin, että sitä mutkaahan voisi käyttää avuksi myös altaaseen vettä laskiessaan.
No, jos tuo 45 min ei haittaa niin eipä sitten hätää. Sitä ajattelinkin että kylmä vesiroiske voisi lämpimän putken jopa hajoittaa, joku taisi kirjoittaakin täällä että näin olisi taas käynyt. En tiedä onko riski iso, mutta en toisaalta haluais joutua poimimaan lasinsiruja altaan pohjalta.
Laitetaas vielä samaan ketjuun: MP Karat 121 on siis allas. Täällä joku esitti että ei laiteta pehmustetta vaan allas lasketaan tuon alakehyksen ja pöydän varaan suoraan. No nyt luin ohjeet ja sanottiin että pehmuste väliin ehdottomasti.
Miettiny vaan että vieläkö tuo pitäisi tuosta ylös kammeta... Tosin luulis että kun tilaa koko paketin niin mahd. tarpeelliset pehmusteet olisi tullut mukana. Muutenkin miinusta Eheimille ohjeista: yleensä näillä on perusteelliset ohjeet mutta altaan mukana tulleet melko olemattomat.
No jättekiva anyway kun on uusi allas. Täytyy kyllä sanoa että en oo noin painavaa tavaraa ennen kantanu. Allas saatiin kaverin kanssa just ja just ylös. Mutta kun piti repiä altaaseen liimattu tarra irti perillä ei kädet enää kerta kaikkiaan pelannutkaan...
Minä juon nyt kahvia!
Mulla on puoli tuumainen letku, ehkä 16m (? en tiedä, summissa lyhensin 20m). Siinä altaan päässä letkua on pesukoneen mutkapala, jolla letku pysyy oikein mainiosti paikallaan veden pois oton ja lisäämisen ajan. Mutkapalaa voi siirtää, niin että jokaiseen altaaseen saa letkun pään sopivalle korkeudelle. Lisäksi letkun pää on tukittu mattosuodattimen palaan, jonka mitat ovat n. 10cmx5cmx5cm, näin happikuplat pienenee, tulovesi ei sotke hiekkapuhallushiekka pohjaa eikä kalat mene letkuun. Tällä virityksellä vaihtaa 240L 50% vedestä 25min.
Tuosta suodattimen kiinni pitämisestä. Itse olen pitänyt omana sääntönäni sitä, että suodatin saa olla 2h sammuksissa, sen jälkeen se pitää virauttaa. Koskee niin, muutooja, altaan sisustuksen vaihtoa, sähkökatkoja yms. En ikinä jättäisi edes ulkosuodatinta päälle vedenvaihdon ajaksi, mun säkällä se kuitenkin vähintään hörppäisi ilmaa itseensä. Valot pidän päällä, mutta kansilasi on välissä.
Tuosta suodattimen kiinni pitämisestä. Itse olen pitänyt omana sääntönäni sitä, että suodatin saa olla 2h sammuksissa, sen jälkeen se pitää virauttaa. Koskee niin, muutooja, altaan sisustuksen vaihtoa, sähkökatkoja yms. En ikinä jättäisi edes ulkosuodatinta päälle vedenvaihdon ajaksi, mun säkällä se kuitenkin vähintään hörppäisi ilmaa itseensä. Valot pidän päällä, mutta kansilasi on välissä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Onnea uuden altaan johdosta
.
Vedenvaihtoletkuksi kätevä peli on rautakaupan LVI-puolelta löytyvä läpinäkyvä "LVI-letku". Oman vedenvaihtobooani halkaisija on noin 11/15 mm ja tuolla kyllä tyhjenee 300 l aika vikkelään. Tuo on aika hinnakasta letkua ja vielä isommalla hinnalla saa vielä isommalla halkaisijalla, mutta on tuo ollut koko rahan arvoinenkin
.
Tosin imemällä tuota tuskin käynnistäisi kukaan, itse ujutan sen tavalliseen hanaan kiinni, lupsahtaa kivasti juurikin tuon hanan nokassa olevan, halkaisijaltaan pienemmän "kauluksen" päälle. Hanasta letku vettä täyteen ja sitten vessanpuoleinen pää lattiakaivoon. Kätevää
!

Vedenvaihtoletkuksi kätevä peli on rautakaupan LVI-puolelta löytyvä läpinäkyvä "LVI-letku". Oman vedenvaihtobooani halkaisija on noin 11/15 mm ja tuolla kyllä tyhjenee 300 l aika vikkelään. Tuo on aika hinnakasta letkua ja vielä isommalla hinnalla saa vielä isommalla halkaisijalla, mutta on tuo ollut koko rahan arvoinenkin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tosin imemällä tuota tuskin käynnistäisi kukaan, itse ujutan sen tavalliseen hanaan kiinni, lupsahtaa kivasti juurikin tuon hanan nokassa olevan, halkaisijaltaan pienemmän "kauluksen" päälle. Hanasta letku vettä täyteen ja sitten vessanpuoleinen pää lattiakaivoon. Kätevää

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
Kiitoksia A.!
Nyt tuntuis jälleen akvaarioelämä muutenkin hymyilevän, omituisen ongelmattomasti siis kaikki sujuu! MP:n kasaamisesta laitoinkin jo viestin myyjälle, saa sitten sieltä "virallisen kannan". Mutta epäselvät ohjeet tuossa vihkosessa oli.
Meillä kyllä joustaa jo lattiakin melko paljon: laminaatin alla solumuovi, karvapohjainen muovimatto ja tavallinen muovimatto. Eihän tuo kädellä painaen mihinkään painu, mutta akvan alla melko varmasti joustaa helposti 5 mm.
Nyt tuntuis jälleen akvaarioelämä muutenkin hymyilevän, omituisen ongelmattomasti siis kaikki sujuu! MP:n kasaamisesta laitoinkin jo viestin myyjälle, saa sitten sieltä "virallisen kannan". Mutta epäselvät ohjeet tuossa vihkosessa oli.
Meillä kyllä joustaa jo lattiakin melko paljon: laminaatin alla solumuovi, karvapohjainen muovimatto ja tavallinen muovimatto. Eihän tuo kädellä painaen mihinkään painu, mutta akvan alla melko varmasti joustaa helposti 5 mm.
Minä juon nyt kahvia!
Minullakin oli käytössä tuollainen pilaa-se-itse-miehen vedenvaihtoletku, mutta "tuunasin" systeemiäni hieman:
Olin kyllästynyt hanasta vettä laskiessani ilmestyviin pieniin kaasukupliin, jotka sumensivat altaan aina vedenvaihdon yhteydessä. Myöskään koko vesimäärän varastoimiseen ja käsittelyyn vedenparannusaineella ei ollut tilaa, eikä ison saavin laitto hanan ja lapon väliin auttanut niin paljoa, että sitä olisi jaksanut käyttää pidemmän päälle.
Siispä!
Laitoin molemmat ulkosuodattimeni imupuolelta kiinni yhteen kertaluokkaa paksumpaan letkuun T-liittimillä. Tuo "runkoletku" jatkuu suodattimien ohi ja päättyy Eheimin tuplahanaan.
Vedenvaihto sujuu suht' vaivattomasti niin, että rullaan vedenvaihtoletkun kylppäristä ja kytken sen tuplahanalla kiinni "runkoletkuun". Kun hanat avataan, vesi valuu pois ilman sen kummempia lappoamisia.
Tämän jälkeen laitan letkun kylppärin pään kiinni hanaan ja laitan veden valumaan. Kun vettä on taas akvaariossa riittävästi, pistän hanat kiinni ja kerään letkun pois maisemaa rumentamasta.
Ei läiky, heilu, syö kaloja tai sisustusta, tipu kesken lattialle ja mikä tärkeintä, niitä pieniä kaasukuplia ei enää ilmesty altaaseen.
Tietenkin kannattaa tarkkailla, ettei suodattimiin keräänny kavitaatioita aiheuttavia kaasukuplia ja vettä kannattaa laskea kohtuullisella virtauksella.
Vieläkin parempi systeemikin on tekeillä, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:
Onko kellään kokemuksia "hitaasta" vedenvaihdosta, jossa joka päivä vaihdetaan tietty määrä vettä ja miten sellainen kannattaa toteuttaa?
Olen suunnitellut Tunzen Osmolator:illa toimivaa (dosaatiopumput ovat vielä hieman liian kalliita) systeemiä, joka tuuppaisi joka päivä varastosta tietyn määrän vettä altaaseen ja altaasta valuisi ylivuodon kautta vanhaa vettä pois toiseen pönttöön. Osmolator:in anturit estäisivät myös ylitäytön ja hälytyksen veden loppuessa kesken.
Siis sellainen suunnitelma. Saas nähdä miten käy...
Olin kyllästynyt hanasta vettä laskiessani ilmestyviin pieniin kaasukupliin, jotka sumensivat altaan aina vedenvaihdon yhteydessä. Myöskään koko vesimäärän varastoimiseen ja käsittelyyn vedenparannusaineella ei ollut tilaa, eikä ison saavin laitto hanan ja lapon väliin auttanut niin paljoa, että sitä olisi jaksanut käyttää pidemmän päälle.
Siispä!
Laitoin molemmat ulkosuodattimeni imupuolelta kiinni yhteen kertaluokkaa paksumpaan letkuun T-liittimillä. Tuo "runkoletku" jatkuu suodattimien ohi ja päättyy Eheimin tuplahanaan.
Vedenvaihto sujuu suht' vaivattomasti niin, että rullaan vedenvaihtoletkun kylppäristä ja kytken sen tuplahanalla kiinni "runkoletkuun". Kun hanat avataan, vesi valuu pois ilman sen kummempia lappoamisia.
Tämän jälkeen laitan letkun kylppärin pään kiinni hanaan ja laitan veden valumaan. Kun vettä on taas akvaariossa riittävästi, pistän hanat kiinni ja kerään letkun pois maisemaa rumentamasta.
Ei läiky, heilu, syö kaloja tai sisustusta, tipu kesken lattialle ja mikä tärkeintä, niitä pieniä kaasukuplia ei enää ilmesty altaaseen.

Vieläkin parempi systeemikin on tekeillä, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:
Onko kellään kokemuksia "hitaasta" vedenvaihdosta, jossa joka päivä vaihdetaan tietty määrä vettä ja miten sellainen kannattaa toteuttaa?
Olen suunnitellut Tunzen Osmolator:illa toimivaa (dosaatiopumput ovat vielä hieman liian kalliita) systeemiä, joka tuuppaisi joka päivä varastosta tietyn määrän vettä altaaseen ja altaasta valuisi ylivuodon kautta vanhaa vettä pois toiseen pönttöön. Osmolator:in anturit estäisivät myös ylitäytön ja hälytyksen veden loppuessa kesken.
-
- Junior Member
näin meillä
lappoletku 15mm halkaisijaltaan, lvi letkua. Todellakin imaisen päästä kun alan tyhjennyksen.. (joku epäili)mies pitää letkunpään altaassa, minä 10 metrin päässä kylppärin lattiakaivon juurella otan letkun suuhun ja kerran vetäisen ikäänkuin "henkeen" .. samantien alkaa vesi virrata kovalla paineella .. yksi imaisu tosiaan riittää. säästän tässä vissiin aikaa sillä meillä vedenvaihto ei kestä millään ilveellä yli 30 min! (375l) josta vaihdan puolet, kolmanneksen, riippuu miten puhtaalta vesi näyttää.
en myöskään käytä mitään mutkia koska haluan imuroida kakka piiloja kasvien juurilta ja vähän hiekan pintaa siivoilla... käyn läpi kookospiilot sisältä, kasvien juuret ja koko hiekkapinnan. luonnollisesti vähän hiekkaa lähtee letkun mukana ja kerran valitettavasti yksi kalakin, josta viisastuneena viemäripäässä letkunpää on isossa vadissa ja vesi tulvii laidan yli, hiekat jää pohjalle eikä tuki viemäriä. Hiekat sit pesen ja laitan takaisin altaaseen.
En kaiken uhallakaan sammuta mitään sähkölaitteita tyhjennyksen ajaksi (paitsi lämmittimen) vaan suodatinkin porskuttaa koko toimituksen ajan.
Kyl mä sit oon rohkee..
Täyttöhomma tehdään niin että pikaliitin raanaan, raana päälle ja minä letkun päässä (niin aina) sohotan vedet laitaa pitkin altaaseen.. eli vaakatasossa kun laskee vedet niin ei pohja pöllyä, pystyy laskemaan suht vauhdilla. siinä ne kaasukuplatkin ehtii häipyä kun vesi menee lasia pitkin ennen kuin valuu altaaseen.
en myöskään käytä mitään mutkia koska haluan imuroida kakka piiloja kasvien juurilta ja vähän hiekan pintaa siivoilla... käyn läpi kookospiilot sisältä, kasvien juuret ja koko hiekkapinnan. luonnollisesti vähän hiekkaa lähtee letkun mukana ja kerran valitettavasti yksi kalakin, josta viisastuneena viemäripäässä letkunpää on isossa vadissa ja vesi tulvii laidan yli, hiekat jää pohjalle eikä tuki viemäriä. Hiekat sit pesen ja laitan takaisin altaaseen.
En kaiken uhallakaan sammuta mitään sähkölaitteita tyhjennyksen ajaksi (paitsi lämmittimen) vaan suodatinkin porskuttaa koko toimituksen ajan.
Kyl mä sit oon rohkee..
Täyttöhomma tehdään niin että pikaliitin raanaan, raana päälle ja minä letkun päässä (niin aina) sohotan vedet laitaa pitkin altaaseen.. eli vaakatasossa kun laskee vedet niin ei pohja pöllyä, pystyy laskemaan suht vauhdilla. siinä ne kaasukuplatkin ehtii häipyä kun vesi menee lasia pitkin ennen kuin valuu altaaseen.
born to party, forced to work
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itselläni on käytössä Eheimin imuputki (se sellainen kävelykeppi) kokoa 16/22 ja se kepin pidempi pää on sahattu siten, että ylettää puoleen väliin isoa allasta. Lisäksi kepin päässä on sihti, jotta kalat eivät joudu viemäriin ja takaisin vettä laskiessa vesi ei tule altaaseen liian pistemäisesti. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei tartte kikkailla ikinä mitään, kaikki on aina valmiina. Itseasiassa aina hanassa kiinni, kun en jaksa irroittaa. Tossa tosin kestää varmaan 10min, että 800litaisesta lähtee puolet vedestä, mutta vaihdan varmaan jossain välissä sen vielä paksumpaan, niin ei tartte turhia odotella. Letku on pikaliittimellä kiinni vesihanassa, jolla vaan täytän letkun ja otan pois --> laitan viemäriin ja kun vesi on laskenut altaassa loppuun asti (eli puoleen väliin) pistän letkun takaisin hanaan ja eikun uutta perään.
En voisi kuvitellakaan seisovani letkussa kiinni vedenvaihdoissa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei tartte kikkailla ikinä mitään, kaikki on aina valmiina. Itseasiassa aina hanassa kiinni, kun en jaksa irroittaa. Tossa tosin kestää varmaan 10min, että 800litaisesta lähtee puolet vedestä, mutta vaihdan varmaan jossain välissä sen vielä paksumpaan, niin ei tartte turhia odotella. Letku on pikaliittimellä kiinni vesihanassa, jolla vaan täytän letkun ja otan pois --> laitan viemäriin ja kun vesi on laskenut altaassa loppuun asti (eli puoleen väliin) pistän letkun takaisin hanaan ja eikun uutta perään.
En voisi kuvitellakaan seisovani letkussa kiinni vedenvaihdoissa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Minulla vedenvaihto hoituu samaan tyyliin, kuin pleko_88:lla, mutta minulla letkun pää menee akvaarion viereisestä kaapista lattian läpi alakertaan lattiantasoon. Alakerrasta täytän hanalla letkun ensin vedellä, ja annan sitten veden vain tulla painovoiman vaikutuksesta alas. Ja kovaa se tuleekin kun on aika iso letku ja niin pitkä matka alaspäin. Paine on itseasiassa välillä aivan liian kova, kun lähtee kasvit juurineen alakertaan jne.
. 720-litrainen tyhjentyy puolilleen alta aikayksikön tuolla.
Pienemmät altaat tyhjennän pienemmällä letkulla, joka ei mene alakertaan. Koska kokeilin joskus 140-litraista tyhjentää tuolla isolla systeemillä, enkä kerennyt mitään tehdä, kun allas oli jo melkein tyhjä.
Altaiden täytöt hoidan samoilla letkuilla pikaliittimillä hanoihin kiinnitettyinä.
Minäkään en jaksa letkuja irroitella hanoista, vaan ovat aina niissä kiinni. Letkun vain kerin rullalle kaappiin seuraavaa tyhjennystä/täyttöä odottamaan.

Pienemmät altaat tyhjennän pienemmällä letkulla, joka ei mene alakertaan. Koska kokeilin joskus 140-litraista tyhjentää tuolla isolla systeemillä, enkä kerennyt mitään tehdä, kun allas oli jo melkein tyhjä.
Altaiden täytöt hoidan samoilla letkuilla pikaliittimillä hanoihin kiinnitettyinä.
Minäkään en jaksa letkuja irroitella hanoista, vaan ovat aina niissä kiinni. Letkun vain kerin rullalle kaappiin seuraavaa tyhjennystä/täyttöä odottamaan.
-
- Starting Member
No, miten äijän kävi? Kiinnostaa itseäkin tuo...Ta-Ta kirjoitti:Vieläkin parempi systeemikin on tekeillä, mihin liittyy varsinainen kysymykseni:
Channara