Taitaa olla kalat sekaisin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sassy
Starting Member
Starting Member

Taitaa olla kalat sekaisin

Viesti Kirjoittaja Sassy »

Kyselisin suhteellisen tuoreena aloittelija, että ystävälläni taitavat olla kalat vähän sekaisin.
Kun hänellä on 2 kultakalaa, 2 lehtikalaa, 4 miekkapyrstöä, 1 tulievä, ja 1 kirsikka barbi. mitkä noista ei tule toimeen keskenään eli pitäs heittää toiseen akvaan (joka hänellä suunnitelmissa) ja akvaarion koko on siis 150l

Ja itselleni tiedoksi, mistä löytäisi jonkin listan, että mitä kaloja voi laittaa samaan akvaan...
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Eipä taida juurikaan sellaisia valmiita luetteloita löytyä että mitä kaloja voi samaan altaaseen laittaa. Kannattaa miettiä mikä laji se olisi mikä kiinnostaisi eniten, suunnitella oma altaansa sen mukaan, ja alkaa sitten surffailla ja katsella kirjoja että mitkä kalat elävät samanlaisessa vedessä ja lämpötilassa ja sopivat kokonsa ja käyttäytymisensä puolesta samaan altaaseen. Täällä alkeet-palstalla kun kyselee niin saa nopeasti muutaman esimerkkikalaston josta valita, mutta itse suunnittelemalla saa tietysti mieluisimman [;)]
Sassy
Starting Member
Starting Member

No jos multa kysyttäisiin.
Niin tykkään lehtikaloista, kultsuista, taistelukalasta, tetroista ja miekkapyrstöistä. (eli paljon samoja kuin ystävälläni) hankalaa valita noista lempparia. mutta jos ottaisin myös 2 akvaa niin voisiko tuon porukan jakaa kahtia? vai olisiko sittenkin vielä niin ettei jotkut tule toimeen... hankalaa kun on näin aloittelija...
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Voisihan ne periaatteessa jakaa kahtia; toiseen lämpimän pehmeän veden altaaseen lehtikalat, taistelukalat ja tetrat ja toiseen viileämmän kovemman, emäksisen veden altaaseen kultakalat ja miekkapyrstöt, mutta se vaatii kahden todella suuren altaan ylläpitämistä, kultakalat ja lehtikalat kun vaativat niin paljon tilaa. Monikaan aloittelija ei halua heti aloittaa useilla sadoilla litroilla, joissa on vieläpä vähän erilaista vettä ja sen kanssa säätämistä.
Terttu H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Ehtivät jo muut vastailemaan, mutta otanpa kantaa tuohon ystäväsi kalasoppaan...

Kokonsa puolesta 150 l altaaseen mahtuisivat vain miekkapyrstöt ja kirsikkabarbi, joka kaipaa lajitovereita. Menisivätkö nämä vesiarvojen puolesta samaan altaaseen, ehkä, jos vettä kovettaisi hieman miekkapyrstöille sopivaksi? Muukin kalasto sitten keskikovaan veteen sopivia lajeja.

Tähän akvaarioon liian suurista kaloista: kultakalalle yli 300-litrainen allas, lehtikalalle yli 200 litraa ja altaan korkeus vähintään 50cm, tulievälle suositellaan väh. 250 litran allasta. Muiden vaatimusten suhteen kultakala vaatisi oikeastaan oman akvaarion, jossa olisi kultakaloja pieni parvi, ja vettä pitäisi myös kovettaa, mikäli hanavesi on pehmeää. Tulievän soveltuvuudesta lehtikalojen seuraan en osaa sanoa, vesiarvojen puolesta menisi..?
Sassy
Starting Member
Starting Member

kun puhutaan kylmästä vedestä ja lämpimästä vedestä niin mitä lämpötiloja ne ovat? [:I]

Ja mä saan sitten unohtaa kultakalat koska mulla on n.200 l kulma allas.
korkeutta altaallla on miltein enemmän kuin kulmilla leveyttä [;)]
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Todellakin unohda kultakalat, varsinkin jos olet aloittelija. Kultakalan kanssa kun on vaikea löytää mitään muuta sopivaa lajia, mitä aloittelijat yleensä haluaisivat(siis toisenkin lajin), ja kultakalat luonteensa puolesta ovat sellaisia, ettei koko allas meinaa millään pysyä kunnossa. Kultakalat ovat myös melko herkkiä (varsinkin tämä nykyään ehkä yleisin huntupyrstö) taudeille ja virheille. Eli ei todellakaan ole aloittelijan kala, varsinkin jos tykkää kasveistakin.

Ja toisekseen, akvaarioharrastus alkaa aivan väärällä tavalla, jos innoissaan ostaa (muka) suuren altaan ja kohta on jo huono omatunto kun totuus käykin ilmi ja pitää ostaa uusi akvaario. (Tämä on mulla taas niitä päiviä kun oma akvaario tuntuu olevan ihan P!)

Jos itse perustaisin nyt alusta akvaarion (esim.tuollaisen 200L) laittaisin sinne SUUREN parven vaikka kardinaalitetroja (tai jotain muuta sievää pientä parvikalaa) ja etsisin sinne pari sopivaa plekoa. Toinen mahdollisuus voisi olla tuohon sinun altaaseesi vaikka ne lehtikalat, jos toivot kaloilta suurta kokoa. (Ainakin ymmärsin että altaasi korkeus oli riittävä...?)
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Ei se aloittelijaltakaan vaadi sen enempää, kuin "kokeneeltakaan" mennä vaikkapa www.akvaariokeskus.com ja etsiä sieltä noiden kalojen vesivaatimukset ja verrata niiitä keskenään.!

Ei kokenutkaan akvaristi kaikkien kalojen vesiarvoja ulkoa muista.
Sassy
Starting Member
Starting Member

Juuh korkeutta on riitävästi. Ja lehtikalat on yksi lemppari kaloistani. Aina olen ihaillut lehtikaloja :)
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

... ja litratkin saat riittämään, kun panet ilmoituksen, jossa otat vastaan valmiin lehtispariskunnan. Tarjontaa on vähän väliä [;)] Kaupasta kun lähdet ostamaan, niin myyvät mieluusti sulle nuoria kaloja vähintään viisi, joista sitten joudut jo vähän ajan kuluttua osasta luopumaan.
* Huvinsa kullakin! *
Sassy
Starting Member
Starting Member

Ok. Täytyy pitää silmät terävinä ja auki :P

kysytään nyt vielä, että mitäs kamuja sitten laittaisi lehtiksille... hmm....
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Laita niitä tetroja, vaikka ruusutetroja, ne on ihanan näköisiä, tai sitruunatetroja, ovat kanssa komeita. Pohjalle jotain monnista, esimerkiksi helmimonnisia, ja ehkä joku kääpöahvenhaaremi?
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Joku kiva tetraparvi sopisi lehtiksille kaveriksi, itse kaavailen ruusutetroja. Pohjalle monnisia, plekoja tai piikkisimiä. Minulla on suunnitelmissa levänsyöjiksi nokkamonneja tai noitamonneja. Toivoisi omistavani tulevaisuudessa myös seepraplekoja. Salamanteripleko on myös kaunis, ja varmasti hiukan eri hintaluokkaa kuin seepraplekot. Vaitoehtoja on ihan älyttömästi...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Sassy
Starting Member
Starting Member

Mä olen hirveän useasti törmännyt että ihmisillä on plekoja. Millainen kala se on?

Täytyykin mennä googlettamaan minkänäköinen tuo ruusutetra ja sitruunatetra on :D (onko sitruuna tetra keltainen 8-) )

Mä tiedän vain neontetran, kardinaali tetran ja musta tetran.

Musta tetrasta pitäisin muuten, mutta kun mulla on pohja hiekka mustaa niin olisi kivaa että siellä vilistäisi jotakin kirkkaita kaloja :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Plekot ovat siis imumonneihin kuuluva kalaryhmä, johon kuuluu satoja lajeja harmaankirjavista uskomattoman värikkäisiin, lähes ilmaisista tuhansia euroja maksaviin ja alle 10-senttisistä lähes metrisiin. Monet niistä ovat kasvinsyöjiä ja myös hyödyllisiä leväpoliiseja, mutta löytyy joukosta myös petoja.

täällä lisätietoa.
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Jos sinulla on altaassa musta pohjasora/hiekka, kannattaa valita tetraparveksi joku puna sävyinen. Punainen korostuu nimittäin todella hienosti tummalla pohjalla.

esim: kirsikkatetra, punatetra ja puna-aavetetra, sekä tuo ruusutetra. Laittaisin linkkejä, mutta helpompi sinun on itse googlettaa, löydät kerralla enemmän. :) Itse en nyt muista näiden vaatimia vesiarvoja, että mikä niiden puolesta sitten sopii, mutta sekin tieto löytyy nopeasti netistä.
Sassy
Starting Member
Starting Member

Tuo punatera on aikast kivanäköinen :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”