Kääpiöpallokala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kami82
Senior Member
Senior Member

Kääpiöpallokala

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Hain tänään yhdeltä harrastajalta ihan kokeeksi pari kääpiöpallokalaa, kolme piti tulla mutta yksi oli mystisesti kadonnut. Uskaltauduin kuitenkin ottamaan nämä kaksi koska oli kalaton rapuallas olemassa. Hän myi nämä minulle halvalla ja ajattelin, että en kauheasti kärsi jos ne eivät menesty. Hankaliksi otuksiksi näitä on kuvattu. Surviaista löytyy, lämppärin ja kipsiä kävin ostamassa.

Kerta kaikkiaan hassun näköisiä otuksia. Ihmettelin jo hakiessa, että evät ovat supussa, mutta se on kuulemma normaalia. Tuntuu että nämä eivät juuri ui vaan kelluttelee virran mukana ja välillä ottavat vauhtia. Pitävät paljon pyrstöä ikään kuin sivulla ovat niin kuin J:n mallisessa asennossa. Kotiloita napsivat tiuhaan ja näyttivät vähän kasvejakin nyppivän. Onko näille tyypillistä, että pyörivät pohjan tuntumassa vai onko minulla liikaa virtausta pinnalla?

Netissä oli aika ristiriitaisia vesioloja mainittu, joten kertokaas mulla mimmosissa vesissä pidätte? Täällä nyt GH: 10 tienoilla PH: 7 lämpö 26.

No toivottavasti menestyvät ja saan hakea pari kaveriakin niille.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiöpallokala

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

kami82 kirjoitti: Onko näille tyypillistä, että pyörivät pohjan tuntumassa vai onko minulla liikaa virtausta pinnalla?
Itselläni uiskentelevat joka kerroksessa etsien pintakasveista sekä pohjasta syötävää.
Elävät arvoissa: Lämpö 27c, pH 7.2, GH 6-8, KH 3
-M-
Starting Member
Starting Member

Re: Kääpiöpallokala

Viesti Kirjoittaja -M- »

kami82 kirjoitti:Tuntuu että nämä eivät juuri ui vaan kelluttelee virran mukana ja välillä ottavat vauhtia. Pitävät paljon pyrstöä ikään kuin sivulla ovat niin kuin J:n mallisessa asennossa. Kotiloita napsivat tiuhaan ja näyttivät vähän kasvejakin nyppivän. Onko näille tyypillistä, että pyörivät pohjan tuntumassa vai onko minulla liikaa virtausta pinnalla?
Minulla uivat joka kerroksessa ja tutkivat ahkerasti kaikki kolot ja pinnat! Ja pyrstö on tosiaan J:n mallisesti usein, varsinkin sillon kun pysähtelevät tarkkailemaan jotain mielenkiintoista yksityiskohtaa. :D
kami82 kirjoitti:Netissä oli aika ristiriitaisia vesioloja mainittu, joten kertokaas mulla mimmosissa vesissä pidätte?
Kääpiöpallot pitävät happamasta vedestä, joten sitä nyt ainakin voisit tarkkailla.

Aivan mielettömän suloisia otuksia ovat!! :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Juu nyt jo pyörivät vähän korkeammalla kun survarit jäivät kiinni kasveihin. Luulen että ovat eri sukupuolta kun värit ovat toisella tummemmat ja kirjavammat. Mitäs teillä on tuon virtauksen kanssa, onko teillä aaltoja, runsasta suodatusta suositeltiin jossain. Mitenköhän saisin tuon veden happamammaksi, oiskos ruokasooda nyt avuksi? Kun on tuo hiilarilevityskin tuolla. 8O 8O <-- Ton näköisiä ovat! Tosi veikeitä!
-M-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -M- »

kami82 kirjoitti:Luulen että ovat eri sukupuolta kun värit ovat toisella tummemmat ja kirjavammat.
Minulla ainakin uros on selkeästi oranssimpi kuin naaraat. Kun tulevat täysikasvuisiksi, niin silmientakaiset "rypyt" tulevat selkeämmiksi ja urokset on helpompi tunnistaa.
kami82 kirjoitti:Mitäs teillä on tuon virtauksen kanssa, onko teillä aaltoja, runsasta suodatusta suositeltiin jossain.
Minulla on ylimitoitettu suodatus (survarit kun suttaavat veden helposti), mutta aaltoja ei oikein tällä hetkellä ole, koska suodatin osoittaa ennemminkin seinään kuin pintaan. Vahva virtaus on siis kuitenkin.
kami82 kirjoitti:Mitenköhän saisin tuon veden happamammaksi, oiskos ruokasooda nyt avuksi? Kun on tuo hiilarilevityskin tuolla.
Eikai siitä mitään haittaakaan ole! [;)]

8O 8O 8O 8O
kami82
Senior Member
Senior Member

No saa nähdä minkälaisiksi muuttuvat, ovat nyt n. 1 cm. Mutta toinen on selkeästi kirjavampi nyt. Toivotaan, että selviävät paroilla on kaksi muuttoa takana viikon aikana!

Onneksi on tuo toinen allas joka on varsinainen kotilokasvattamo. Vaihdoin juuri veden sinne ja siirsin kymmenen kotiloo tuonne palloille. Tulivat syödyksi heti vaikka saivat surviaistakin jo tänään. Ovat varmaan kohta tosi palloja kun noin kovasti syövät! [;)]
Terttu H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

En tiedä olenko nyt ihan pihalla, mutta eihän ruokasooda tee vedestä hapanta vaan päinvastoin emäksistä... Eli jätä vaan ne mönjät käyttämättä jos hapanta vettä tavoittelet.

Itseänikin kiinnostaa nuo kääpiöpallot, juuri näin niitä akvaariokaupassa ja mietin, että veikeitä otuksia ovat. Jos eivät hirmu hankalia hoidokkeja ole, niin 60-litraisessani olisi tilaa... :)

Kysymys: mitä otuksia kääpiöpallojen kanssa voi pitää? Jossain mainittiin että nuolimonneja olisi pidetty, ja sullako Kami82 on niiden kanssa jotain rapuja?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Älä sentään ruokasoodaa sinne heitä. Happamuutta voit lisätä erilaisilla puu-valmisteilla (mangrovet, kaupalliset valmisteet ).
Kääpiöpalloille suositellaan omaa lajiallasta heidän nirsoilevan ruokailutapansa sekä evien nyppimisen vuoksi, mutta on niitä seura-altaissakin nähty.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Terttu H kirjoitti: Itseänikin kiinnostaa nuo kääpiöpallot, juuri näin niitä akvaariokaupassa ja mietin, että veikeitä otuksia ovat. Jos eivät hirmu hankalia hoidokkeja ole, niin 60-litraisessani olisi tilaa... :)

Kysymys: mitä otuksia kääpiöpallojen kanssa voi pitää? Jossain mainittiin että nuolimonneja olisi pidetty, ja sullako Kami82 on niiden kanssa jotain rapuja?
Minulla on kääpiöpallokalojen kanssa katinkultamonneja (ja kierteisiä piilottelemassa hiekassa). Katinkultia en itse suosittelisi paljon alle 100 litraiseen, muutama omista yksilöistäni kasvaneet senverran "isoiksi" rötköiksi ja ovat puuhastelemassa jotain kokoajan. Noh, ainakin ruoka-aikana.. :)
Sukarapuja en uskaltaisi ainakaan itse kokeilla, ehkä niitäkin joillain on samassa altaassa. Kerran koeluontoisesti pudotin tapaturmaisesti kuolleen kirsikkasukaravun altaaseen ja sen kimppuun hyökättiin mitä suurimmalla ruokahalulla! Elävillä en ole viitsinyt tätä kokeilla :)

Haullakin taitaa jo kääpiöpallokaloista löytyä melko paljon tietoa ja kokemuksia, muunmuassa tuota allasseuran pohdintaa muistan lukeneeni muutamaan kertaan.
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

Terttu H kirjoitti:Kysymys: mitä otuksia kääpiöpallojen kanssa voi pitää? Jossain mainittiin että nuolimonneja olisi pidetty, ja sullako Kami82 on niiden kanssa jotain rapuja?
Meillä kääpiöpallojen kanssa on tulisukarapuja ja helmimonnisia ja hyvin ovat niiden kanssa pärjänneet. Monniset ovat saaneet olla rauhassa ja ravuista jotkut pienet poikaset tulevat syödyksi, mutta sitä vartenhan ne siellä on ;)
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
-M-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -M- »

kami82 kirjoitti:Mitenköhän saisin tuon veden happamammaksi, oiskos ruokasooda nyt avuksi? Kun on tuo hiilarilevityskin tuolla.
-M- kirjoitti:Eikai siitä mitään haittaakaan ole! [;)]
Miten mä nyt noin sekasin menin.. [:I] Tottakai se nimenomaan tekee vedestä emäksisempää!
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Minullakin on kans kääpiöpallokaloja 2 uros ja naaras. 8O 8O Ne ovat kyllä eikeitä otuksia ja tykkäävät paljon kotiloista :D
kami82
Senior Member
Senior Member

-M- kirjoitti:
Miten mä nyt noin sekasin menin.. [:I] Tottakai se nimenomaan tekee vedestä emäksisempää!
Joo määkin oon sekaisin, olen lukenut että viihtyvät +7 PH.ssa mutta se ei ilmeisesti siis pidä paikkaansa. Mitäs teillä ton GH:n kanssa aluksi nostin sitä mutta en tiedä onko sekään tarpeellista?

Vihersukarapuihin nuo eivät ole koskeneetkaan, eivätkä saisi edes kiinni. Nyt ovat keskenään vähän kinastellut ruoka-aikaan, mutta ei sen kummempaa. Muita kaloja ei ole. En tiedä viitsinkö ostaa laji tovereitakaan jos kiusaavat toisiaan. Vai rauhoittuisivatkohan ne parvessa?
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

kami82 kirjoitti:
-M- kirjoitti:
Joo määkin oon sekaisin, olen lukenut että viihtyvät +7 PH.ssa mutta se ei ilmeisesti siis pidä paikkaansa. Mitäs teillä ton GH:n kanssa aluksi nostin sitä mutta en tiedä onko sekään tarpeellista?

Vihersukarapuihin nuo eivät ole koskeneetkaan, eivätkä saisi edes kiinni. Nyt ovat keskenään vähän kinastellut ruoka-aikaan, mutta ei sen kummempaa. Muita kaloja ei ole. En tiedä viitsinkö ostaa laji tovereitakaan jos kiusaavat toisiaan. Vai rauhoittuisivatkohan ne parvessa?
jaa, minä olen pistäny noita vihersukarapuja sinne pönttöön "eläväksi ruuaksi" kun ei niitä oikein kukaan halua eikä kaupatkaan vastaan ota ja hyvin on kelvannu kääpiöpalloille virikkeeksi :?
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
kami82
Senior Member
Senior Member

No ei noi 2-3 cm ravut kyllä kiinnosta millään muotoa noita. Sulassa sovussa ovat, ravun poikaset saattais kyllä maistua. Kotilot nuo syö kyllä yhdessä hujauksessa...
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kääpiöpallot mieluiten lajiakvaariossaan, ovat kovia näykkimään. Ehkä pari levänsyöjää onnistuu välttelemään hampaita, mutta en muita kavereita heille suosittele.

Ruoaksi pakaste- ja elävää ötökkää, kuivamuonaa eivät todennäkisesti koskaan opi syömään. Pääravinnoksi kaipaavat muutakin kuin survaria. Musta hyttysentoukka on kelvannut hyvin, samoin vastakuoriutuneet omppukotilot. Pikkusirkkoja ja kalastustarvikeliikkeestä saatavia eläviä kärpäsentoukkia ajattelin kokeilla seuraavaksi.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
kami82
Senior Member
Senior Member

Huomasin just, että pallo akvassa on n. 1/2 cm kokoisia ravun poikasia eli ei noi pallot oo niitäkään popsinut... :mrgreen:
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

kami82 kirjoitti: Vihersukarapuihin nuo eivät ole koskeneetkaan, eivätkä saisi edes kiinni. Nyt ovat keskenään vähän kinastellut ruoka-aikaan, mutta ei sen kummempaa. Muita kaloja ei ole. En tiedä viitsinkö ostaa laji tovereitakaan jos kiusaavat toisiaan. Vai rauhoittuisivatkohan ne parvessa?
Sopivankokoisessa parvessa mahdolliset kiusaamiset ja muut saattavat jakaantua yksilöiden kesken vähän tasaisemmin, joten hanki ihmeessä pallosillesi muutama kaveri lisää. Ei tämä välttämättömyys ole, mutten näe syytä mikset voisi parvesi kokoa halutessasi kasvattaa. Lisäksi kahta kääpiöpallokalaa voi olla hiukan hankala ruokkia sopivia määriä kerrallaan; kun pallosia taas on enemmän, saavat jokainen muutamia matoja, eivätkä ole ähkytäynnä eikä matoja jää turhan paljon altaan pohjalle pilaantumaan.
Pieneen altaaseen ei kannata kuitenkaan useampaa koirasta hankkia, alkavat todennäköisesti ennen pitkää pullistelemaan toisilleen ja heikompi saattaa jäädä pahastikin alakynteen. Uusia palloja valitessa kannattaa etsiä ne pulleimmat ja terveimmän näköiset yksilöt. Väritys koiraan ja naaraan välillä on mahdollista silmän harjaantuessa erottaa melko varmasti jo suht nuorista yksilöistä, mitä akvaarioliikkeista löytyy.

Tehokas suodatus vettä paljon kuormittavan ruokavalion takia olisi hyvä. Kuitenkaan en lähtisi mitään aaltoja kehittelemään, sillä eivät nuo mitään kovin virtaa rakastavia uimareita ole. Eli tehokas suodatus + hiljalleen virtaavia suvantopaikkoja, jottei pallojen tarvitse kokoajan olla uimassa vastavirtaan. Meillä nautitaan välillä suodattimen aiheuttamista virtausralleista, mutta sitten palataan taas kasvien suojaamaan poukamaan tarkastelemaan josko hiekan seasta löytyisi suupaloja.

Isoja kierteiskotiloitahan nuo eivät kovin helpolla saa murrettua, lähinnä kyttäävät josko kansi avautuisi ja pääsisivat suoraan kiinni lihaan. Itse olen suurempia kotiloita aina silloin tällöin pyydystänyt ja murskannut valmiiksi syötäviksi. Näitä sitten vaanitaan silmät suurina ja posket punaisina etsien oikeaa hyökkäyskulmaa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”