Valot päällä yöllä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Valot päällä yöllä?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Lippukirjoahveneni suunnittelevat taas kutua. Voinko jättää päävalon päälle yöajaksi, kun niille tulee aina riitaa ja kudun vahtiminen jää, kun päävalo sammuu?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Laita jokin spotti tai pöytälamppu tms. kajastamaan akvaarioon jonkin verran valoa siihen suuntaan akvaariota missä kutu on. ei sitä kokoallasta kannata 24h/vkr valaista.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, nyt on loisteputkipöytävalaisin viritetty. Toivottavasti toimii paremmin kuin jouluvalot. Toinen ongelma on partis. Tuolla se on poikashäkissä evakossa.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Odottelen kovasti, että omatkin lippukirjoni kutisivat (värienvaihtelu ja päänravistukset = kosiomenot ovat täydessä käynnissä). Niin mitä sen suurempaa riskiä partamonnista olisi kuin muistakaan seura-akvaarion asukkaista (=tahtoo tietää, evakuoinko omanikin). Eikös niiden kirjoahventen vahtivaiston pitäisi toimia vaan paremmin, jos on jotain todellista vahdittavaa? Eikö lippukirjo pysty pitämään puoliaan partista vastaan?
jpr1966
Starting Member
Starting Member

Partamonni

Viesti Kirjoittaja jpr1966 »

Partamonnia on vaikea noin pienen kalan pitää kudusta pois. Itselläni on kerran jopa Kuparimonniset syöneet jo kuoriutuneet Lippukirjoahvenen poikaset, poikaskuopasta, johon emokalat ne siirsivät niiden kuoriuduttua. Tämä kertoo paljon Lippukirjoahvenen poikastenpuolustuskyvyistä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No voi rähmä. Partamonni oli päässyt sieltä poikashäkistä karkuun ja koko mäti oli syöty. Kertoo jotain varmaan lippujen puolustuskyvyistä.
jpr1966
Starting Member
Starting Member

Kutu

Emokalat syövät myös välillä itse kudun, jos niitä häiritään. Ottavat kutupuuhien vaatiman energiahävikin takaisin, jos huomaavat, että olosuhteet eivät ole riittävät kudun ja poikasten hoitamiseen. Todennäköisintä on kuitenkin, että Partamonni on kudun syönyt, kuten arvelit.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo, kyllä se partis varmaan on syyllinen. Emokala tuolla kököttää tyhjän kiven vieressä. Ens kerralla partis joutuu sankoon, tuohon 68 l tai 10 l faunaboxiin.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Valoista... Meillä on joka yö ollut päällä kuuvalot. Siitä lähtien kun kutu aamulla oli ilmestynyt. Nyt seura-akvaariossa värisee liuta siimahäntiä. Toisaalta ei oo partistakaan. :D
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
jpr1966
Starting Member
Starting Member

YÖvalo

Ei yövalo Partamonnia pidättele syömästä kutua. Partamonni syö kudun vaikka keskellä kirkasta päivänvaloa. Siimahäntiä partamonni ei syö, kuten varmaan tiedättekin. Yövalo auttaa kai lähinnä emokaloja havaitsemaan, missä kutu ylipäätään on, jotta sitä voisivat hoitaa ja puolustaa kykyjensä mukaan. Tarpeeksi aggressiivinen ja/tai suurikokoinen kirjoahven pitää Partamonnin loitolla, mutta Lippukirjoahvenen koko ja temperamentti ei siihen riitä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jeps. Siellä oli varmasti tarpeeks valoa silloin yöllä, kun kutu katosi. Olen tullut siihen tulokseen, että mun on parasta luopua partiksesta ennenkuin tulee ruumiita.
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Aika lailla asian vierestä, mutta itse olen hankkimassa keltakääpiöahvenia ja partiksia on akvaariossa 4 kipaletta... Taidan joutua heittämään hyvästit poikashaaveille! :frown:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ahventen osalta kyllä, partamonnien osalta todennäköisesti et... :roll:
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Nämä partikset on 99,9 prosentin todennäköisyydellä kaikki poikia :D Tosi rauhallisia kylläkin, mutta tuskin se estää niitä mitään syömästä.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kyllä ne vanhemmat syövät todennäköisemmin kudun itse kuin partikset.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ssalla kirjoitti:Nämä partikset on 99,9 prosentin todennäköisyydellä kaikki poikia :D Tosi rauhallisia kylläkin, mutta tuskin se estää niitä mitään syömästä.
Heh, toivossa hyvä elää.
Nimimerkillä joskus aikanaan samassa 99,9%:n varmuudessa elänyt :mrgreen: .
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Sillon kun oli perhoskirjoahvenia joskus kauan sitten, niin muistaakseni jopa kehittyivät muna-asetta pidemmälle niiden poikaset, vaikka nuo samat partikset jo sillon oli tuolla akvaariossa... Olivat kyllä sillon puolet pienempiä... Toivoisin, ettei kukaan söisi ahventen poikasia jos joskus niitä sitten tekevät :P

---------------------

On ne kaikki poikia :D Nainenkin tuolla nääs oli... Nyt asuu yksinään ilman ahdistelijoita [;)] Kaverit on jo lähemmäs kymmenen vuotiaita.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kai noissa partiksissakin voi olla yksilöllisiä eroja, mutta tämä mun oma on todellinen mätirosvo. Lähtee heti ruoanhakumatkalle, kun mäti on laskettu.
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Voipi olla, että on eroja. Harmi, että sulle on osunut sitten juuri mätivaras... Toisaalta en tiedä, että millasia noista meidän partiksistakaan on vuosien saatossa mädinsyönnin suhteen tullut...
jpr1966
Starting Member
Starting Member

Partamonni

Viljelyaltaaseen ei koskaan laiteta imumonneja, ne syövät kudun taatusti ja jos eivät saa syötyä, niin liian suuri uhka poikueen epäonnistumisesta saa emokalat syömään kudun tai jo kehittyneet poikaset. Yksilöllisiä eroja on runsaasti ja jokaisella on erilaisia kokemuksia, mutta jos kaloja viljelee, ne kannattaa sijoittaa erilliseen altaaseen. Joidenkin lajien kohdalla saatetaan tarvita jokin toinen kalalaji tai pari aikaansaamaan kutuärsyke ja puolustusvaisto, mutta suurin osa kirjoahvenista kutee ilman tällaisia kohdekaloja.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muina lajeina mulla on keisaritetroja ja kaks avainkirjoahventa ja niille liput näyttävät pärjäävän eli ilman partista vois muutama poikanenkin selviytyä. Mikä muuten kävis levänsyöjäks partiksen jälkeen?
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Ei nyt äkkisältään tule muita levänsyöjiä mieleen kuin otot, leväbarbit ja partikset... Kai noita muitakin on. Meidän leväbarbit eivät tosin hoida levänsyöntihommaansa kauhean hyvin...
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt alkoi jo jänskättää

Nyt eletään taas jännittäviä aikoja. Mun partamonni on muuttanut pysyvästi mun hyvien ystävien altaaseen ja partamonnin levänsyöntivirkaa on hoitamassa otot.

Lippukirjoahventen väritys ja papilla alkavat taas viestittämään, että kutuaika on lähestymässä. Nyt musta tuntuu, että olen varautunut tällaiseen seura-akvaariokutuun "parhaalla mahdollisella" tavalla: olen hankkinut pöytävalaisin halogeenin, jota voi tosi hyvin säätää yövaloksi, pahin uhka partamonni on siis muuttanut ja allas ei ole mitenkään ylikansoitettu, joten stressilläkin on mahdollisuus pysyä hallinnassa. Poikasruokaa on hankittu jo aika päiviä sitten varastoon.

Nyt ei auta kuin odotella ja katsoa, kuinka tämä muistaakseni neljäs kutu tulee sujumaan (viimeksi otin vähän kutua talteen ja kyllä siellä vähän poikasiakin näkyi, mutta ne kaikki katosivat poikashäkistä parissa päivässä. Olen siis surkea poikasten hoitaja, mutta eiköhän ne emot osaa sen paremmin, kun vaan olosuhteet on sopivat).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”