Malawi-tietoa halutaan.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AY
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Malawi-tietoa halutaan.

Viesti Kirjoittaja AY »

Meikäläinen on nyt iskenyt silmänsä malaweihin :mrgreen: ...en ole juurikaan perehtynyt noihin kauniisiin kaloihin saatika niitten vaatimuksiin.
Osaako joku lyhyesti kertoa että voiko tavallisen seuraakvan muuttaa malaweille sopivaksi ja miten...ja mistä aloittaa :roll:

En tiedä saanko koskaan aikaseksi hommata noita vai jääkö vain haaveeksi,mutta ainahan sitä saa tietoa keräillä ja haaveilla...se kun ei edes ole kallista :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Voi muuttaa. Kannattaa aloittaa tästä, käydä keittämässä kahvit ja jatkaa lukemalla tätä palstaa taaksepäin mahdollisimman paljon. :)

Ehdottomasti toteuttamisen arvoinen haave.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Minä vasta muutin. Eli olin laittamassa "tavallista" akvaa. Tilanne oli jo niin pitkällä, että kalat vain kotio ja homma olisi ollut valmis.

Kuitenkin -jonkin aikaa malaweista haaveilleena- päätin muuttaa sittenkin altaan malaweille sopivaksi.

Lyhykäisyydessään homma toimi minulla näin:
* kasvit ja kannot pois
* kivet tilalle
* ruokasoodalla pH ja kH ylös
* kalat meni kotio
AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

Joillakin näyttää kuitenkin kasvillisuutta löytyvän runsaasti myös malawi-altaista!?!?

Pelkällä ruokasoodan lisäämälläkö sitä selviää? :mrgreen:

Mitkäs malawi-lajit tulevat parhaiten toimeen keskenään...jos hankkii siis useampaa lajia kuin yhtä?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

AY kirjoitti:Joillakin näyttää kuitenkin kasvillisuutta löytyvän runsaasti myös malawi-altaista!?!?

Pelkällä ruokasoodan lisäämälläkö sitä selviää? :mrgreen:
Ruokasooda nostaa siis pH:ta ja kH:ta.
Kipsi nostaa kokonaiskovuutta, eli gH:ta.

On myös saatavilla ihan oikeita suoloja, mitä lisätä malawialtaaseen (katso nl-aqua).

kasveista:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=kasvi%2A

Lisää tietoa saat haulla, kokeile vaikka kasvi* ja laita foorumiksi tämä malawi ja tanganjika.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

AY kirjoitti: Mitkäs malawi-lajit tulevat parhaiten toimeen keskenään...jos hankkii siis useampaa lajia kuin yhtä?
Tuo on kysymys, johon pitäisi ehkä ensin tietää altaan koko ja muutama lajitoive mitä olit itse ajatellut. Sitten vielä että olitko havitellut kivikkoaffenia (mbuna) vai hietikkoaffenia (utaka) vai molempia sekaisin.

Lähinnä siksi, että niitä mahdollisia kombinaatioita on ihan pirusti. Ehkä helpoin on aloittaa siitä, haluaako kasvis- vai lihansyöjälajeja. Tällöin aina toisen puolen edustajat putoavat pois. Sekasyöjät käy molempien kanssa.

Mutta jos jotain esimerkkejä haluat, niin tuolla on joitakin aloituskokoonpanoja (cookie cutter kohdassa). Huomioi kuitenkin, että nuo ovat esimerkkejä, muitakin variaatioita on.

http://www.cichlid-forum.com/articles/q ... e_list.php

T:Jarkko
AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

Tällä hetkellä olisi tyydyttävä n.185 litraseen altaaseen josta saisin malawi-altaan...kai tuon kokoiseen (120.lev/35.syv/44.kork) saa jo aluksi muutama malawin mahtumaan? :roll: ***haaveena isompi allas***

Olisiko jollain jo jotain lajeja mielessä jotka sopisi sovussa tuonne?
jahonen
Junior Member
Junior Member

Sun altaassa on kyllä pituutta ihan mukavasti, joten siinä suhteessa siellä mahtuu "keskikokoiset" mbunat kuten esimerkiksi pseudotropheus elongatus "yellow".
Jos ajattelee pienempiä kivikkomalaweja, niin ainakin:

Pseudotropheus Saulosi
Iodotropheus Sprengerae
Labidochromis sp. "Perlmutt"
Melanochromis cyaneorhabdos

Noista mulla on Saulosi ja cyaneorhabdos ja meidän altaassa ne eivät ainakaan ole liian agresiivisia muihin nähden.

Yksi pieni mbuna joka vaatii jo isomman lauman agressiivisuutensa takia on tuo paljon mainostettu pseudotropheus demasoni. Tällöin voisi harkintaan tulla vaikka lajiakvaario?

Tulet saamaan varmaan paljon erilaisia vaihtoehtoja täällä foorumissa. Itse olen vielä noviisi, joten noista mun lajeista ei kannata kauhean paljon ottaa "totuutena" varsinkaan jos puhutaan kalasta mitä mun altaassa ei ole.

AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

Ei sulla Jarkko olisi muutamaa ylimääräistä kalasta... [;)] :mrgreen:
no ei vainestaan.Kiitos ohjeista ja eri lajien esittelystä.
Päähän tässä menee pyörälle kun olen koko päivän kerännyt tietoo malaweista.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Itseasiassa tuolla poikasaltaassa risteilee melanochromis sp. cff. cyaneorhabdiksia nippu. Nyt parikuisia.

AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

jahonen kirjoitti:Itseasiassa tuolla poikasaltaassa risteilee melanochromis sp. cff. cyaneorhabdiksia nippu. Nyt parikuisia.

Täytyykin pistää korvan taakse [;)]

Joku oli joskus maininnut tehneensä "kiviä" styroksista ja kipsistä...tai jostain :roll: ...eli nyt vielä jotain kivoja askarteluvinkkejä kevyisiin kiviin...

taustakin pitäisi uusia...voi herranen aika mihin sitä ryhtyykään...
onneksi te jaatte kokemuksianne ja vinkkejä meille alkutaipaleella olevia :mrgreen:

Mitenkäs on tuon pohjahiekan kanssa.Monella tosiaan näyttäisi olevan hieno hiekka mutta kyllä joissain on näkynyt karkeampikin sora.
Omassa altaassani tuli oston yhteydessä semmoista kaunista ns.pyöreää kiveä mikä on ihan varmasti ostettu ihan
liikkeestä ( 8O €€€€?)
ja se olisi kiva kylä myös pitää siellä pohjalla??!!??
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Toi pohjan materiaali on jonkin verran ihan makuasia. Kalojen luontaista käyttäytymistä on tonkia pohjaa ja siirtää sitä, tekevät pesiä ja huomiomerkkejä. On mielenkiintoista seurattavaa ja tältä pohjalta ajatellen hienojakoinen materiaali olisi parasta. Isommat malawit kyllä siirtelevät ihan näppärästi myös hiukan isomman raekoon omaavaa hiekkaa/soraa. Toisaalta olen nähnyt myös ihan puhdasta kivikkopohjaakin, jossa ei hiekkaa ole.

Oma mielipide on että kannattaa tarjota ainakin osassa allasta hienojakoista hiekkaa ja näkee kalojen senkin puolen käyttäytymisestä. Hyvin loogista olisi myös ajatella että tämä edistäisi lisääntymistä.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tuolla minun sivuilla on myös jonkin verran malaweja

linkki
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

No miten on sen uretaanin käyttö altaan sisäpuolella juuri esim.kiviä tehdessä vai onko täyttä myrkkyä vedessä?
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

En oikein uretaanista tarkkaan tiedä. Mulla on yks akvaarioliikkeestä ostettu iso tekokivi, joka on uretaania kyllä sisältä. Toivon ettei siitä ihmeempiä liukenisi. Kyllä siinä altaassa on kaloja ollut vuoden päivät. Toisaalta, oon kyllä ihmetellyt kun siinä altaassa on tapahtunut kyllä kaloille kuolemia jokunen ja toisessa altaassa ei lainkaan. Tai sitten ne voivat olla jostain ihan muusta syystä.
AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

Onko muilla sanomista/kommentoitavaa uretaanista akvaariossa???
Voishan senkin kitillä päällystää ja maalata.
Mistäs muuten olette ostaneet maalinne jotka soveltuu akvaarioon ja minkä merkkisiä?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Uula ja maaväri (on jauhetta). Katso Uulan sivuilta, missä on sinua lähin liike joka myy ko. tuotteita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”