Voiko muutaman kuukauden vanha saulosi hautoa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Voiko muutaman kuukauden vanha saulosi hautoa?
Meijän nuori saulosi neiti näyttäisi siis kantavan jotain suussaan. Heltta on isompi kuin muilla naarailla ja kala ei syö kunnolla. Mutta kysymys kuuluukin että kuinka nuorena preudotropheus saulosi on sukukypsä? Sillä nämä omani ei ole vielä kun muutaman kuukauden ja kokoakin on vain 6 senttiä.

-
- Starting Member
Juu siis näyttää tuo kala kyllä hautovan. Jippii saadaan perheenlisäystä mikäli onnistun yhtään pelastamaan. Naaras on siis oikeasti muutaman kuukauden ikäinen 3-4 kuukautta. Ja kalat ovat kyllä kasvaneet meillä silmin nähden nopeasti ,en tiiä mistä moinen kasvuvauhti johtuupi,kai sitten on vaan hyvä ruokinta. Voiko poikasia säilyä yhtään hengissä ,jos ei niitä siirrä poikasakvaarioon. Kaunko naaras hautoo? Missä vaiheesssa olette siirtäneet emokalan eri akvaarioon ,vai onko kukaan yrittänyt "lypsää" munia suusta?
Jos haluaa poikasten selviävän suurimman osan aikuisiksi, pitää emo pyydystää. On yleensä työlästä kun pitää kaikki sisustus purkaa altaasta. Varsinkin taustan kanssa itsellä on ollut ongelmia yleensä. Olenkin joutunut tyytymään luonnon karsintaan. Tällä tavalla se 0-5 poikasta poikueesta selviää aikuisiksi, riippuen hiukan lajista ja piilopaikkojen määrästä altaassa.
Emon voi siirtää missä vaiheessa hautomista vaan. Ainoa huono puoli siirrossa on se että ko kala tippuu alimmaksi hierarkiassa ja on altaaseen palautuksen jälkeen kaikkien sorsima vähän aikaa ja jo muutenkin hautomisen näännyttämä. Muutama viikko ilman ruokaa tekee kalasta usein tosi ruikun näköisen. Joten kannattaa muutama päivä ruokkia reilusti emoa poikasten vapauttamisen jälkeen, jotta saa voimia altaaseen paluuta varten. Strippauksen, eli "lypsämisen" paras puoli on ettei emoa ei tarvi poistaa altaasta niin pitkäksi aikaa että hierarkia ehtisi muuttua. Toisaalta naaraskalat ovat aina hierarkiassa koiraita alempana, eikä näin niin kovin korkealta putoa.
Emon voi siirtää missä vaiheessa hautomista vaan. Ainoa huono puoli siirrossa on se että ko kala tippuu alimmaksi hierarkiassa ja on altaaseen palautuksen jälkeen kaikkien sorsima vähän aikaa ja jo muutenkin hautomisen näännyttämä. Muutama viikko ilman ruokaa tekee kalasta usein tosi ruikun näköisen. Joten kannattaa muutama päivä ruokkia reilusti emoa poikasten vapauttamisen jälkeen, jotta saa voimia altaaseen paluuta varten. Strippauksen, eli "lypsämisen" paras puoli on ettei emoa ei tarvi poistaa altaasta niin pitkäksi aikaa että hierarkia ehtisi muuttua. Toisaalta naaraskalat ovat aina hierarkiassa koiraita alempana, eikä näin niin kovin korkealta putoa.
-
- Starting Member
Jos tuota lypsämistä haluaa kokeilla, se pitää tehdä vasta jossain kolmannella viikolla, jotta poikaset ovat ehtineet kuoriutua (yleensä parin viikon jälkeen). Netistä googlettamalla tai täältä aqua-webistä haulla löytyy muistaakseni hyviä artikkeleita tästä. Hakusanaksi "kalan strippaus", "stripping fish" tai jotain sen tyylistä. Hyvin todennäköistä lienee että osumia tulee myös sukupuolitoimintaan liittyviltä sivustoilta
Oletettavasti strippaavia kaloja ei sentään ole olemassa.
Ite oon pari kertaa stripannut kalan. Hyvin meni, mutta jotenkin pidän siitä että emo hautoo loppuun asti. Luomumpaa juttua silleen. Ja silloin saa hyvässä lykyssä seurata emon ja poikasten välistä vuorovaikutusta sen muutaman päivän ajan kun emo suojelee poikasiaan aina vaaran uhatessa ottamalla ne suuhunsa.
Roikota kalaa kädessäsi suu alaspäin poikasaltaan yläpuolella, avaa kalan suu tulitikun puisella päällä ja poikaset putoilee veteen ihmeissään.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ite oon pari kertaa stripannut kalan. Hyvin meni, mutta jotenkin pidän siitä että emo hautoo loppuun asti. Luomumpaa juttua silleen. Ja silloin saa hyvässä lykyssä seurata emon ja poikasten välistä vuorovaikutusta sen muutaman päivän ajan kun emo suojelee poikasiaan aina vaaran uhatessa ottamalla ne suuhunsa.
Roikota kalaa kädessäsi suu alaspäin poikasaltaan yläpuolella, avaa kalan suu tulitikun puisella päällä ja poikaset putoilee veteen ihmeissään.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Minä strippasin sitten äsken P. nigripinniksen ekaa kertaa. Se laji kun on kuuluisa siitä ettei emo aina älyä laskea poikia maailmalle. 5 poikasta tuli ulos, muutama näkyy vielä jääneen emon poskiin. Ihan hölmö kala; emo on n 5cm pitkä ja ulos pakottamani poikaset on ainakin sentin. Tämä laji siis kasvattaa poikaset reilusti isommiksi kuin malawit, tai ainakin minulla malawin pojat syntyy selvästi pienempinä. Jospa tuo muori nyt älyäisi laskea loputkin pojat helmoistaan, niin pääsisi taas syömään. Alkaa olla tosi laihassa kunnossa.
edit: niitä poikasia on yhteensä 9 kpl, piti pakottaa emo luopumaan lopuistakin kun ei itse älynnyt. Uskomaton kita kun venyy 9 isolle poikaselle, eikä kala silti älyä avata suutaan itse.
edit: niitä poikasia on yhteensä 9 kpl, piti pakottaa emo luopumaan lopuistakin kun ei itse älynnyt. Uskomaton kita kun venyy 9 isolle poikaselle, eikä kala silti älyä avata suutaan itse.