Luonnon kasveja akvassa?
Valvoja: Moderaattorit
Luonnon kasveja akvassa?
Tuli tuossa vaan mieleen, kun koirien kanssa lenkkeilen sellaisen isohkon puron ohi, missä on aivan upean näköisiä "kaisla"-kasveja, jotka ovat lähes kokonaan pinnan alla ja purossa on hiekkapohja, että miten tälläiset menestyisivät ihan kotiakvaariossa? Onko kellään tietoa/kokemusta luonnon kasveista altaassa? Kannattaako edes harkita/kokeilla, vai onko jo valmiiksi tuhoon tuomittu ajatus?? ja pysytellä ihan kaupoista ostettavissa kasveissa???

"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä niitä aina kokeilla voi, mutta pääsääntöisesti kestävät vain kesän eli jonkun kuukauden.
Ulpukka hiekkapohjalla saattaa kestää pitempään. Sammalista sitten jo aika monet, kuten Riccia ja lähdesammal.
Joten menestystä kokeiluihin.
Ulpukka hiekkapohjalla saattaa kestää pitempään. Sammalista sitten jo aika monet, kuten Riccia ja lähdesammal.
Joten menestystä kokeiluihin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jos kalatomasta ojasta tms. otat, niin tuskin tulee loisia, mutta kaikennäköistä pikkuelukkaa voi toki tulla.
Ehkä olisi viisainta ainakin huuhdella tosi hyvin virtaavalla haalealla hanavedellä ja, ei se alunakylpy haitaksikaan olisi. Se on suolaa, joten sen huuhtominen pois on virtaavalla hanavedellä nopeasti tehty.
Ehkä olisi viisainta ainakin huuhdella tosi hyvin virtaavalla haalealla hanavedellä ja, ei se alunakylpy haitaksikaan olisi. Se on suolaa, joten sen huuhtominen pois on virtaavalla hanavedellä nopeasti tehty.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
kiltsi
- Senior Member

Kerran olen lummetta ja jotain ärviää laittanut ihan "hana huuhtelun kautta" altaaseen ja ei mitään tauteja ainakaan silloi tullut. Ne oli otettu salolammikosta, mutta en rohkenisi laittamaan asutuskeskuksen alueelta kun ei tiedä mitä purot/lammiko on päälleen saaneet. Eihän tuokaan ole toki idiootinvarma, mutta allas selvisi vahingoitta
.
Noista sammaleista olen kiinostunut, että mitkä sammaleet käy? Ihanko tuokin argentiinan vesiruttoa muistuttava? (Ei tule nimi mieleen kun en ole biulooki
)
Noista sammaleista olen kiinostunut, että mitkä sammaleet käy? Ihanko tuokin argentiinan vesiruttoa muistuttava? (Ei tule nimi mieleen kun en ole biulooki
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Tuovathan ne toki lisää vaihtelua altaisiin vaikka kaikki eivät talvella sitten enää eläisikään. Itse olen etsiskelemässä ristilimaskaa. Kirjastosta löytyy paljon tietoa meikäläisistä vesikasveista ja netistä varmasti yhtä paljon.
Ja todellakin on hyvä huuhdella ja käyttää vaikka sitä järvij:n mainitsemaa alunaa. Varsinkin jos ei halua öttiäisiä altaaseensa toisin kuin minä, joka sai viimeksi hyttysentoukkia altaaseen tuodessaan tämmöisiä uusiksi asukkaiksi altaaseen.
Ja todellakin on hyvä huuhdella ja käyttää vaikka sitä järvij:n mainitsemaa alunaa. Varsinkin jos ei halua öttiäisiä altaaseensa toisin kuin minä, joka sai viimeksi hyttysentoukkia altaaseen tuodessaan tämmöisiä uusiksi asukkaiksi altaaseen.
-
Hermen
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Rupesin miettimään juuri tuon ulpukan soveltuvuutta akvaariokäyttöön. Eläisikö se pitempään, jos sen juurakon kiskoisi joka syksy ylös ja laittaisi esim kellariin talvehtimaan? Vai tartteeko se sellaisen pitemmän kaavan veden viilenemisen, että selviäisi hengissä?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Tuli vaan mieleen sellainenkin asia, että tarvitsevatkohan nuo kotimaiset kasvit viileän kauden lisäksi samanaikaisen pimeän kauden? Talvellahan ei pinnallakaan suuremmin aurinko paista, jäänalaisesta maailmasta puhumattakaan.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
En usko että tarvitsevat, ne lehdet luultavasti kuolevat talvella, joten kasvi ei voi edes havaita valoa. Lisäksi jään alla on yllättävän paljon valoa, vaikkei sitä uskoisikaan; katso vaikka dokumentti jossa sukelletaan jään alla.
Itse muuten aion koittaa kesällä uposrahkasammalta ja näkinsammalta akvaariossa.
Itse muuten aion koittaa kesällä uposrahkasammalta ja näkinsammalta akvaariossa.
Kokeilumieli kannattaa.
Sukelsin joku vuosi sitten Näsijärven pohjasta noin 2,5 metrin syvyydestä uposkasvin, joita huljui siellä täällä yksittäin. Olen näihin asti olettanut, että se on vesikuusi, mutta ei se oikein kasvikirjan kuvausta vastaa kasvupaikan puolesta eikä muutenkaan. Siinä on neulasmaiset lehdet kiehkuroissa, liuskoittuvat ja hyvin jäykät. Se on pärjännyt hyvin akvaariossa jo vuosia kesät talvet. Juuria se ei tee, mutta kun pituutta on liikaa, niin poikki vain, tyvipää hiekkaan ja kivi painoksi, niin kasvu jatkuu. Välillä varsi haarautuu, joten sitä voi pikku hiljaa lisätäkin. Kaunis ja hyvin akvaarioon sopiva kasvi mielestäni.
Tässä kuva, josko joku botanisti tunnistaisi:
http://picasaweb.google.fi/zekeseman
Tässä kuva, josko joku botanisti tunnistaisi:
http://picasaweb.google.fi/zekeseman
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
Sepä se, olihan tämä kasvikirjassakin ja sekä kuva että kuvaus vastaavat karvalehteä. Tätä siis on ainakin Näsijärven Siivikkalanlahdessa - loppukesästä vesien lämmettyä lähinnä, olettaisin. Kasvikirjan mukaan tavataan Etelä-Suomessa merenlahdissa ja järvissä. Ja minun kokemukseni mukaan pärjää hyvin akvaariossa.Danny kirjoitti: kovasti näyttäisi sarvikarvalehdeltä (Ceratophyllum demersum):)
Zeke
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Itseltänikin löytyi kesällä altaasta tuota, samoin ulpukka / järvilumme sekä ahvenvitaa. Kaikki säilyivät oikein hyvin, kunnes heitin ne pois. Testailin ensi kesää ajatellen.
Ulpukka / lumme kasvoi ihan järkyttävän kokoiseksi. Pääjuuri oli pikkurillin sormen paksuinen, ja kiersi läpi 120cm altaan (lumpeen lehdet silloin kämmenen kokoisia).
Ulpukka / lumme kasvoi ihan järkyttävän kokoiseksi. Pääjuuri oli pikkurillin sormen paksuinen, ja kiersi läpi 120cm altaan (lumpeen lehdet silloin kämmenen kokoisia).
-
aquamarina
- Advanced Member