Kalojen päivärytmi
Valvoja: Moderaattorit
Kalojen päivärytmi
elikkäs, kuinka kauan teillä akvassa palaa valot päivällä? Mistä mihin kellon aikaa????? 

Meilläkin valot päällä klo 10-22. Vähempikin riittäisi, mutta jo nyt tuntuu että valot syttyy tosi myöhään aamulla, minä kun haluaisin olla naama kiinni lasissa heti kun herään
Ehkä pitää lyhentää valaistusaikaa iltapuolelta..

Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
-
- Elite Member
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hyvin voit pitää valot päällä aamupäivällä ja sitten sammuttaa ne päiväksi.Illalla sitten uudelleen valot päälle.Pirtsakka kirjoitti:Meilläkin valot päällä klo 10-22. Vähempikin riittäisi, mutta jo nyt tuntuu että valot syttyy tosi myöhään aamulla, minä kun haluaisin olla naama kiinni lasissa heti kun heräänEhkä pitää lyhentää valaistusaikaa iltapuolelta..
Päivällä olisi vain normaali huonevalaistus. Vastaisi sellaista tilannetta luonnossa, jotta aamupäivällä on aurinkoista; sitten tulee pilvistä ja illaksi taas kirkastuu.
Eli:
4-5 tuntia valot päällä, 3-4 tuntia huonevalaistus ja 4-5 tuntia valot päällä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kukas käskee ruokkia kalat aamulla
Meillä ruokitaan kalat säännöllisen epäsäännöllisesti. Eli ohimennen jossakin päiväsellä tai illalla. Ei tule sellaista ruokarytmiä ja säilyy "jännitys" yllä
Eli etsivät ruokaa pitkin päivää pinnalta, ei vaan ns. ruoka-aikaan. Itse olen laittanut ruokaa myös silloin, kun akvasta on jo valot sammutettu.
Valot on päällä 400 ja 70-litrasissa klo 7-11 -> 9-11 riippuen viikonpäivästä. 12-litran pikkupurkissa on valot päällä sillon kun ollaan kotona, eli sammutetaan monta kertaa päivässä, kun kyseessä on spotti(vaikkakin energiansäästö).

Valot on päällä 400 ja 70-litrasissa klo 7-11 -> 9-11 riippuen viikonpäivästä. 12-litran pikkupurkissa on valot päällä sillon kun ollaan kotona, eli sammutetaan monta kertaa päivässä, kun kyseessä on spotti(vaikkakin energiansäästö).
*laa la laa*
-
- Senior Member
- Viesti:
Meillä valot päällä miten sattuu (ei ajastinta). Mutta yleensä 9-22 ja hyvin näyttää toimivan.
Ruokin kalaset tosiaan vasta illalla (noin klo 22). Aamulla näppään vain valot päälle.
Ruokin kalaset tosiaan vasta illalla (noin klo 22). Aamulla näppään vain valot päälle.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
- Member
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Aamulla valot päälle klo 7 ja ruokinta.
Päivällä 3,5 tuntia valaistustaukoa.
Illalla ruokinta ja valot pois klo 22.30
Illalla mä niitä kaloja tahdon ihailla, joten iltavalaistuksesta en luovu. Toisaalta tahdon tsekata aamulla, että kaikki on kunnossa ja ruokkia kalat ennen töihin lähtöä.
Valaistustauko hoituu ajastimilla, molemmissa valaisimissa omansa, joten sammuvat ja syttyvät 10 min. erotuksella.
Ei niitä kukaan siellä päivällä ole katselemassa, joten tämä ratkaisu on meillä toiminut hyvin. Kasvit ehtivät yhteyttää kahdessa erässäkin, voivat hyvin ja kalatkin ovat pirteinä illalla otettuaan pienet päikkärit
Päivällä 3,5 tuntia valaistustaukoa.
Illalla ruokinta ja valot pois klo 22.30
Illalla mä niitä kaloja tahdon ihailla, joten iltavalaistuksesta en luovu. Toisaalta tahdon tsekata aamulla, että kaikki on kunnossa ja ruokkia kalat ennen töihin lähtöä.
Valaistustauko hoituu ajastimilla, molemmissa valaisimissa omansa, joten sammuvat ja syttyvät 10 min. erotuksella.
Ei niitä kukaan siellä päivällä ole katselemassa, joten tämä ratkaisu on meillä toiminut hyvin. Kasvit ehtivät yhteyttää kahdessa erässäkin, voivat hyvin ja kalatkin ovat pirteinä illalla otettuaan pienet päikkärit

* Huvinsa kullakin! *
Mulle neuvottiin kaupassa että valojen pitäisi olla yhtä jaksoisesti eli mulla on klo 10-22.
Monta mieltä ollaan sitä että voiko valot olla osittain päällä...
taidankin kokeilla tuota että valot olis aamusta päällä jonkin aikaa sitten pimeenä ja taas illalla valoa.
Mulla vähän sama ajatus kuin tuolla edellä että eihän sitä kukaan ole katsamassa päivällä akvaarioata.
taidankin kokeilla tuota että valot olis aamusta päällä jonkin aikaa sitten pimeenä ja taas illalla valoa.
Mulla vähän sama ajatus kuin tuolla edellä että eihän sitä kukaan ole katsamassa päivällä akvaarioata.
Itsekin pitäisin yhtäjaksoista valaistusta ekana vaihtoehtoehtona ja niin meilläkin oli sillon kun olin päivät kotona tenavan kanssa. Nykyään akvaarion iltatuijottelusessio on kuitenkin niin tärkeä rentoutumiskeino, että jokin ratkaisu oli keksittävä.Phedra kirjoitti:Mulle neuvottiin kaupassa että valojen pitäisi olla yhtä jaksoisesti eli mulla on klo 10-22.
Levien kanssa en viitsi ruveta taistelemaan, joten ylipitkä valaisuaika ei tule kysymykseen. Lisäksi kasvitkin tosiaan tarvitsevat lepoa, joten tämä plan B on meillä ainakin toiminut tosi hyvin. Kannattaa kokeilla
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
* Huvinsa kullakin! *
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Tropiikin päivä on noin 10 tunnin pituinen. Aurinko tosin paistaa sen noin 12 tuntia, mutta kokonaisheijastuksen vuoksi valo ei taitu veteen aamuin ja illoin. Tässä Sambiassa, Tanjanjikajärvellä ottamassani kuvassa näkyy hyvin tuo auringonalon heijastiminen takaisin ilmaan.

Kyseessä on kirkas ilta.

Kyseessä on kirkas ilta.
Ite oon muuten käsittänyt, että valaistuksen pitäisi olla yhtämittainen, että kasvit yhteyttäisi kunnolla. Jos valaistuksen katkaisee esim. neljäksi tunniksi päivällä, kasvit lopettaa yhteyttämisen ja joutuu sitten aloittamaan sen uudestaan kun valo taas syttyy. Ei kuulemma ainakaan edistä kasvien kasvua?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Päivällä ei ole suinkaan pimeää, vaan hämärää. Tropiikissa rajuilmojen aikana on hyvin hämärää sielläkin, Ja kyllä olen käynyt paikan päällä sekä Tanganjikajärvellä että Amazonilla. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
- Sukupuoli: N/A
Täällä pyörii kolmen ajastimen kanssa seuraavanlainen valoshow:
Kuutamoledit klo 6:00 - 7:00
"Tunnelmaspotit" 7:00 -7:30
Monimetallit klo 7:30 - 21:00
"Tunnelmaspotit" 21:00 - 22:00
Kuutamoledit klo 22:00 - 23:00
Tiikerinuoliaisia ei käytännössä monimetallien loistaessa näe kuin 1-2 kerrallaan päivisin, mutta illan tullen kaikki ovat kuitenkin hyvin aktiivisia spottivalojen palaessa ja jatkavat rumbaansa vielä kuutamovalaistuksenkin aikana. Aktiivisuuteen saattaa kyllä osin vaikuttaa myös suhteellisen säännöllinen ruokinta juuri ennen ja jälkeen monimetallien syttymistä/sammumista.
Kuutamoledit klo 6:00 - 7:00
"Tunnelmaspotit" 7:00 -7:30
Monimetallit klo 7:30 - 21:00
"Tunnelmaspotit" 21:00 - 22:00
Kuutamoledit klo 22:00 - 23:00
Tiikerinuoliaisia ei käytännössä monimetallien loistaessa näe kuin 1-2 kerrallaan päivisin, mutta illan tullen kaikki ovat kuitenkin hyvin aktiivisia spottivalojen palaessa ja jatkavat rumbaansa vielä kuutamovalaistuksenkin aikana. Aktiivisuuteen saattaa kyllä osin vaikuttaa myös suhteellisen säännöllinen ruokinta juuri ennen ja jälkeen monimetallien syttymistä/sammumista.
Näitähän on jopa mitattu tuolla päiväntasaajan seudulla. En nyt tähän hätään löytänyt lähdettä enkä tarkkoja lukujakaan muista, mutta tulos oli suurin piirtein sellainen, että huolimatta pilvisestä säästä muutaman metrin syvyyteen säteilee yli 90 prosenttia samoista luxeista kuin kirkkaana päivänä.
Tätä oli sitten verrattu normaaliin akvaariovalaistukseen, niin tultiin siihen tulokseen, että vaikka akvaariossa olisi millaiset uber-lamput, niin pilvisenäkin päivänä on kuitenkin luonnossa huomattavasti voimakkaampi valo. Eli vaikka ihmisen silmään pilvinen päivä saattaa tuntua hämärältä, niin todellisuudessa veden pinnan lävistämää valoon nuo pilvet vaikuttavat vain marginaalisesti.
Pitää yrittää kaivaa tuo artikkeli jostain esiin. Siinä oli oikein hyvin käyty läpi, että ihmisen yritys simuloida pilvistä päivää erilaisilla valokatkoilla tai lampun peittämisillä johtaa käytännössä siihen, että valaistus vastaa täyttä auringonpimennystä luonnossa. Eli kyllä noita valokatkoja monet ihan onnistuneesti harrastavat, mutta kyllä se käytännössä tuo huonevalaistus on sen verran heikkoa, että akvaarion kannalta akvaariolamppujen sammutus vastaa auringonpimennystä ei pilvistä päivää.
Tätä oli sitten verrattu normaaliin akvaariovalaistukseen, niin tultiin siihen tulokseen, että vaikka akvaariossa olisi millaiset uber-lamput, niin pilvisenäkin päivänä on kuitenkin luonnossa huomattavasti voimakkaampi valo. Eli vaikka ihmisen silmään pilvinen päivä saattaa tuntua hämärältä, niin todellisuudessa veden pinnan lävistämää valoon nuo pilvet vaikuttavat vain marginaalisesti.
Pitää yrittää kaivaa tuo artikkeli jostain esiin. Siinä oli oikein hyvin käyty läpi, että ihmisen yritys simuloida pilvistä päivää erilaisilla valokatkoilla tai lampun peittämisillä johtaa käytännössä siihen, että valaistus vastaa täyttä auringonpimennystä luonnossa. Eli kyllä noita valokatkoja monet ihan onnistuneesti harrastavat, mutta kyllä se käytännössä tuo huonevalaistus on sen verran heikkoa, että akvaarion kannalta akvaariolamppujen sammutus vastaa auringonpimennystä ei pilvistä päivää.
Jarvij:lle tämmöinen kysymys tuosta kokonaisheijastuksen aiheuttamasta pimeydestä vedessä auringon ollessa vielä taivaalla, että aiheutuuko se samalla periaatteella kuin kangastukset aavikolla, eli aurinko on päivän mittaan lämmittänyt ilmaa niin paljon, että sen nouseminen ilmakehän ylempiin osiin aiheuttaa sen, että ilman optinen tiheys ylhäällä on suurempi kuin alhaalla ja siten kokonaisheijastus on mahdollinen?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: tas
Valaistus menee vähän sen mukaan miten itse ollaan hereillä.
Olen myös yrittänyt tehdä valaistuksesta sellaisen että aamulla aurinko nousee ja illalla laskee -tyylisen avaamalla ensin huoneen valon ja sitten vasta akvan ja toisin päin.
Ajastinta en osannut asentaa ja itse tykkään hoitaa valopuolen.
Ruoka tulee aina valojen avauduttua siinä vaiheessa kun kalat kunnolla hereillä ja illalla vähän ennen valojen sulkemista.
Olen myös yrittänyt tehdä valaistuksesta sellaisen että aamulla aurinko nousee ja illalla laskee -tyylisen avaamalla ensin huoneen valon ja sitten vasta akvan ja toisin päin.
Ajastinta en osannut asentaa ja itse tykkään hoitaa valopuolen.
Ruoka tulee aina valojen avauduttua siinä vaiheessa kun kalat kunnolla hereillä ja illalla vähän ennen valojen sulkemista.