Sitruunatetrat + neontetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Terttu H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 23:59, 26.12.2006
Paikkakunta: Oulu

Sitruunatetrat + neontetrat

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Jälleen hypoteettinen kalastokysymys. :)
Allas 180 l, pehmeä vesi, pH 7, lämpö n. 24. Tällä hetkellä löytyy 12 sitruunatetraa, 5 kirjomonnista (joita tulossa ehkä lisää) sekä nuolimonneja 4+x kpl muuttamassa sekaan.

Olisiko tyhmää laittaa tuonne vielä pieni parvi neontetroja, esim. 10 kpl? Kun mieleni tekisi lisää väriä.

Sitruunat ovat aika railakkaita kaloja, koiraat pullistelevat toisilleen ja välillä vipellys on melkoinen. Kestääkö neontetrojen luonne tämmöistä, vai pitäisikö sitruunaparvea sitten pienentää?
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 21:05, 24.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Minulla on semmonen mielikuva, että sitruunatetrat pitäisivät vähän lämpimämmästä ja neontetrat viileämmästä vedestä.

Kardinaalitetrat olisi niitä lämpösemmän veden kaloja ja ne voisivat sopia paremmin. Itse olen niitä ajatellut, muita tetroja altaassa on sitruunat ja romminokat.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
Terttu H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 23:59, 26.12.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Kiitos vastauksesta. Kardinaalitetroista tykkään hirmusti, ja itseasiassa 1 sellainen tuolla onkin jäänteenä parvesta... Mutta kun pH:ta en jaksaisi hirveästi alkaa säätämään, ja se ei ole alle seiskan laskenut ollenkaan, kardinaalit kai tykkäisivät happamammasta.

Lämpötilan suhteen mulla taas on käsitys, että sekä nuolimonnit että kirjomonniset viihtyvät viileässä, josta syystä en halua lämpötilaa nostaa. Sitruunoiden vaatimuksista ei mulla ole sellaista tietoa että ehdottomasti vaatisivat lämmintä, kertoisko joku miten on?

Voi olla, että annan sitruunoiden pyöriä keskenään, on niissäkin jo elämää aikalailla. Neontetra/ kardinaali/ taistelukala/ ym. väriläiskä-suunnitelmia on 63-l pikkuakvaan... :)
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 21:05, 24.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Niin sitä on montaa tietoa noista lämpösuosituksista.
Omat käsitykseni näiden kalojen suhteen menevät näin;
Sitruunatetra 23-28
Kardinaalitetra 23-27
Neontetra 20-24
Nuolimonni 23-27, olen kyllä huomannut, et jossain on ollut myös alempia suosituksia.
Kirjomonniset 22-26
Happamuus on tietenkin tärkeä pointti kardinaalille, et jos ennemmin nousee 7:n päälle, ku laskee, ni onhan se vika suunta.

Meillä ongelmana monesti, et lämpö akvassa nousee liian korkeaksi. Nyt on pitkään ollut 27, mikä on ihan hyvin. Lämmitintä ei ole koskaan tarvittu. [;)]
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Elelevätkö sitruunatetrat akvan keskiosassa? Vai tykkävätkö olla pohjemmassa? Entä kuinka vilkkaita nämä ovat, että kestääkö nokkamonnien hermot :roll:
Etsin väriä omaan altaaseeni, ja tuokeltainen on kovin kaunis. Hakusessa olisi siis parvikala, noin 4-7 cm. Ja saisivat uiskennella keskiosassa tai pinnalla, pohja alkaa olla aika varattu..
Muut kalat ovat/tulevat olemaan lehtikaloja ja neontetroja + monnit ja plekot pohjalla.
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 21:05, 24.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Keskiosassa tuntuvat sitruunatetrat meillä uivan. Ovat rohkeita, mutta eivät liian vilkkaita. Punapäätetrat saavat turvallisuudentunnetta, kun uivat samassa parvessa sitruunoiden kanssa.

Lehtikaloja on meilläkin samassa altaassa ja ovat sopineet ainakin näiden kanssa hyvin yhteen.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”