Maksimi aika akvaariolle käytössä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
puppe
Starting Member
Starting Member

Maksimi aika akvaariolle käytössä

Viesti Kirjoittaja puppe »

Olen ajatellut vaihtaa akvaariota isompaan ja yksi olisi nyt tarjolla.
Ajattelin kysellä että kuinka vanhaa akvaariota kannattaa vielä ottaa?
Tämä akvaario mitä olen katsellut on 6 vuotta vanha ja litroja on 390. Silikoonit pitää automaattisesti tuosta akvaariosta vaihtaa, koska niitä ei ole vielä vaihdettu. Akvaarion yleiskunto on muuten hyvä muutamaa naarmua lukuunottamatta.
Siispä te fiksut AW:set kertokaa onko mikä yleensä akvaarion käyttöikä?
Itse pelkään että mitä vanhempi akvaario on niin sen epävarmemmat ovat lasit, pitääkö paikkaansa?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Ei kai ne lasit mihinkään kulu? Meilä on tällä hetkellä käytössä allas, mikä on 20 vuotta vanha. 2 vuotta sitten vaihdoin siihen silikonit.

En välttämättä vielä 6 vuotta vanhaan silikoneja vaihtaisi, ellei allas ole ollut kovin kauaa kuivilla, tai silikonit jotenkin huonon oloiset. Hyvillä saumoilla allas menee mielestäni sen 15 vuotta ihan kevyesti.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Itsellä vanha 120 l allas joka on ollut poikaystävällä lapsesta asti n. 20 v, kokoajan käytössä. Silikoneja ei oltu vaihdettu tänä aikana, sitä ennen ei tietoa koska allas oli ostettu käytettynä.

Pari kk. sitten vaihdatin silikonit kun alkoi vuotamaan lasin yläreunan ja listan välistä.

Tosi vanha allas siis, mutta naarmuja lukuun ottamatta ihan käypä-peli.

Jos silkkarit tuntuu jokapuolelta joustavilta eikä ole lähteneet reunoiltaan irtoilemaan, ei niitä mielestäni välttämättä kannata vaihtaa.

Koe-ponnistaa kannattaa kuitenkin.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Meillä tuo 600-litrainen ostettu käytettynä, silloin kun ostin sen, niin se oli n. 12 vuotta vanha. Nyt ikää onkin jo 15-vuotta, mutta silikoonit oli juuri vaihdettu ja takuutakin oli vielä tuolloin jäljellä (siis silikoonien osalta). Ihan hyvin voisin itse kuvitella ostavani n. 20-vuotta vanhan altaankin, jos olisi tarpeisiini sopiva ja ehdottomasti ehjä. Silikoonien kunto on se mitä kannattaa katsella (ja isommat "säröt" akvaariossa tietenkin), koska ne on ne mitkä kuluu.
OV miljoonakaloja & kasveja
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Mulla on edelleen käytössä alkuperäisillä silikoneilla oleva 100L purkki vuodelta -82 ja käytettynä -88 ostettu 250L purkki.
Kari
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Maksimi aika akvaariolle käytössä

Viesti Kirjoittaja plenty »

puppe kirjoitti:Itse pelkään että mitä vanhempi akvaario on niin sen epävarmemmat ovat lasit, pitääkö paikkaansa?
Kyllä lasit kestää paineen eikä aikakaan saa niitä millään lailla periksi antamaan. Sitten vielä, jos puhutaan tosi vanhoista akvaarioista, niin lasit ovat yleensä vielä paljon paksumpia kuin uudemmissa. Itselläni oli vielä vähän aikaa sitten vanhasta "kittiakvaariosta" uudistettu teräskehyksinen allas, joka oli peräisin 50-luvulta! Hyvin palveli ja oli todella kauniskin.

Huono ideahan ei ole laisinkaan silikooneja vaihtaessa luoda silmäys myös lasien kiinnitykseen ja varsinkin siihen ettei lasit jostain kohtaa kinnaa toisiaan vasten.
* Huvinsa kullakin! *
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Hyvinhän nuo akvaariot kestävät normaalissa käytössä ja silikonisaumat välillä uusimalla kestävät käytännössä ikuisesti. Vakuutusyhtiö (Tapiola) määrittelee akvaarion käyttöiäksi 10 vuotta, eli reilusti tuon yli ainakin pitäisi päästä. ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Kaizu kirjoitti:Hyvinhän nuo akvaariot kestävät normaalissa käytössä ja silikonisaumat välillä uusimalla kestävät käytännössä ikuisesti. Vakuutusyhtiö (Tapiola) määrittelee akvaarion käyttöiäksi 10 vuotta, eli reilusti tuon yli ainakin pitäisi päästä. ;)
Perustuukohan tämä kuitenkin silikoonin ikään eikä lasin ikään? Itse olen jostain näin aloittelijana saanut käsityksen, että 8-10 vuoden välein pitäisi silikonit vaihtaa. Samoin esimerkiksi Leppävaarion Tero, kun vaihtaa silikonit niin antaa takuuta niiden kestämiselle 10 vuotta. Itse olen tehnyt niin, että purkit, jotka ovat tullessaan yli 5 vuotiaita on silikonit vaihdettu automaattisesti. Nyt minulla on ainakin turvalliset yöunet sekä lomareissut.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla olisi enemmän pupu pöksyssä jos pitäisin akvaarioita joihin olisi vaihdettu silikonit kuin sellaisia joissa on alle 15 vuotta vanhat valmistajan laittamat silikonisaumat.
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Itselläni on tyhjänä 40 vuotta vanha akvaario, mutta on ollut kesällä käytössä, ongelmana altaassa on se että silikoneja vaihtaessa(akvaarioon)
häsläsin ja yksi lasi halkesi. [:I]
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

Kaverilla 20-vuotta vanha allas.Kerran vaihdettu silikonit(5 vuotta sitten).
Aivan hyvä allas vielä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kiintoisa keskustelu, ite kun kans suosin vähän käytettyä pakettia ja nuo silikonit vanhemmissa kyllä hirvitti. Löysinpä sitt puoli vuotta vanhan, ettei ihan heti pitäis olla ajankohtainen tuo silikoni asia. Mulle joskus eräs akvaaroliikkeessä töissä ollut sanoi, että silikonit pitäis vaihtaa 6 - 8 vuoden välein. Tän ketjun mukaan olis aika aikaista.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Ei kai niitä silikoneja kannata tosiaan uudehkosta vaihtaa, jos ei näytä syytä olevan.

Tosin vois sanoa että vaikka vakuutusyhtiötkin sais tiedottaa näistä omista kannanotoistaan - on sitten kiva vesivahingon sattuessa kuulla että "Sori mut nyt on menny vuos liian pitkään..."
Minä juon nyt kahvia!
puppe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puppe »

Kyllä taas on fiksuja AW:siä. Eli voin rauhassa ostaa tuon akvaarion, mutta silikoonit ehdottomasti vaihdatan (ovat todella huonossa kunnossa, repsottaa sieltä täältä)
Kyllä sydän sai taas rauhan asian kohdalta.
Kiitos kaikille vastauksista. :mrgreen:
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Meillä poistui viime vuonna käytöstä n.80-litrainen allas-seniori. Ostin sen koulukaveriltani about 20v sitten, oli kaverini isän tekemä. (oikein "esteettiset" rajut kehykset ja PAKSUA lasia [;)] ) Ikää pöntöllä taisi olla kolmisenkymmentä vuotta. Että kyllä ne silikonit kestää juu aika hyvin, ottaen huomioon, että allas oli jonkun vuoden mökillänikin kylmäsäilössä. En kyllä enää uskaltaisi ja varsinkaan suurempia altaita kovin vanhoilla silikoneilla pistää käyttöön...
"I'll rise but I refuse to shine"
anskuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anskuli »

Jakulaari kirjoitti:Itsellä vanha 120 l allas joka on ollut poikaystävällä lapsesta asti n. 20 v, kokoajan käytössä. Silikoneja ei oltu vaihdettu tänä aikana, sitä ennen ei tietoa koska allas oli ostettu käytettynä.
Vähän OT, mutta kuitenkin: Mullakin on noin 20 vuotta vanha allas, jossa on siis aluksi ollut kaloja, sitten gerbiileitä ja sitten taas kaloja. Gerbut oli vähän syöny silikooneja, mutta allas piti saada äkkiä kypsäksi, joten ei muuta kuin koeponnistus ja kypsymään vaan. :D

Onneks iskä sitä rakentaessaan ei oo ollu nuuka silikoonin suhteen, joten gerbut sai ihan rauhassa toteuttaa itteensä, ja allas pysyä vedenpitävänä!
Siis hyvin pelaa koko ajan. :mrgreen:
Massi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Massi »

Kyllä ne silikonit kestää. Itsellä 3 allasta n. 30v. Yksi n. 20v. ja hyvin pitää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”