Värjätyt kalat
Valvoja: Moderaattorit
Hyi sentään! Onkohan värjääminen ja/tai sellaisten kalojen myyminen Suomessa laillista? Luin joskus lyhyen jutun aiheesta ja suunnittelin kirjoittavani akvaariokalojen hyvinvointiongelmista lehtijutun erääseen lehteen. Osaisitteko heti kertoa mistä löytää lisää tietoa aiheesta? Varmasti jotakin löytyy googlettamalla ja foorumin hakutoiminnolla, joita en vielä ole kumpaakaan ehtinyt kokeilla.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla on sellainen muistikuva, että noiden värjättyjen kalojen myynti ei olisi Suomessa (ainakaan enää) laillista. Lähteenä kuitenkin muistaakseni jonkun yksitysihmisen kirjoitus täällä AW:ssa, joten faktaksi en väitä. Mutta jos jaksaa ja osaa noita lakeja penkoa, voisi sen jostakin tarkistaa. Tai jos joku liikkeenomistaja tai akvaariokaupassa työskentelevä osaisi tämän oikaista tai vahvistaa? Mari? Adrianna? Joku muu?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Kyllä niitä värjättyjä suomesta saa ja olen itsekin sellaisia ostanut. Viestiketjuna surullisenkuuluisa "Muppetshow"
. ( Vastauksia ei siihen tullut kuin yksärinä kun muiden palaute oli murskaava..mutta salaa meitä on paljon
)
Tälläkin hetkellä akvaariossani ui pari oranssia papukaijakirjoahventa ja sympaattisempia ja suloisempia kaloja saa hakea.
En koe että kalani ovat jotain luonnonoikkuja, ihmisten tekemiä, nehän ovat vaan kahden puhtaan kalalajin risteymiä. Eli ts. nehän ovat lemmikkikunnan puhtaimpia kaloja rodultaan, toisin kuin muut lemmikkieläimet..
Värityksestä sanoisin että varsinaiset oranssit ovat ihan ok, värillisistä lähtee värit parissa kuukaudessa ja sitten palaa takaisin perusväri eli oranssi.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tälläkin hetkellä akvaariossani ui pari oranssia papukaijakirjoahventa ja sympaattisempia ja suloisempia kaloja saa hakea.
En koe että kalani ovat jotain luonnonoikkuja, ihmisten tekemiä, nehän ovat vaan kahden puhtaan kalalajin risteymiä. Eli ts. nehän ovat lemmikkikunnan puhtaimpia kaloja rodultaan, toisin kuin muut lemmikkieläimet..

Värityksestä sanoisin että varsinaiset oranssit ovat ihan ok, värillisistä lähtee värit parissa kuukaudessa ja sitten palaa takaisin perusväri eli oranssi.
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
...kirjoita hitaasti
-
- Advanced Member
No nämä risteytymäthän ovat yleensä hedelmättömiä, eivätkä voi saada jälkeläisiä, joten tiedä siitä luonnollisuudesta ja puhtaudesta.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä että A) hyvä niin ja B)kyllä noita peruspapukaijoja mielestäni pitää saa, jos ne itseä miellyttävät.
Nimenomaan tuo värjääminen on se, mikä saa mulla niskakarvat pystyyn. Ja voin tunnustaa, että itse en edes tiennyt, että kaloja yleensäkään värjätään ihmisen toimesta, ennen kuin sen täältä luin. Eli jos en olisi koskaan AW:iin tietäni löytänyt, olisin saattanut hyvinkin erehtyä ostamaan jonkin värjätyn kalan, ja ihmetellä, kun väri aikaa myöden häviää. Sillä noille happovärjätyille kaloille kai järjestään käy niin, kun iho uusiutuu?
Papukaijaparathan eivät ole ainoita uhreja tässä touhussa, vaikka näitä reppanoita useimmin taidetaan värjättyinä mainostaa. Jokuhan laittoi kuvia tänne U.S.A:n matkaltaan, ja eläinkaupasta löytyi ainakin värjättyjä tetroja. Eipä tätä kalojen värjäystoimintaa liiemmin mainosteta... Lieneekö tuo aina kauppiaallakaan tiedossa mitä tilaa? Monissa kaloja myyvissä lemmikkiliikkeissä tosiaan nuo lajinimetkin saattavat olla väärin (esim. Puutorilla on ollut tätä toistuvasti), eli aina ei ole varmuutta edes kalan lajista. Saati jos onko värjätty vai ei. Ihmisiähän nuo kauppiaatkin vain ovat, enkä usko olevani ainoa sinisilmäinen hölmö, jolle ei ilman erillistä tiedottamista tulisi mieleenkään, että joku värjää akvaariokaloja, joita jo valmiiksi on saatavissa kaikissa väreissä joita kuvitella saattaa...

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että A) hyvä niin ja B)kyllä noita peruspapukaijoja mielestäni pitää saa, jos ne itseä miellyttävät.
Nimenomaan tuo värjääminen on se, mikä saa mulla niskakarvat pystyyn. Ja voin tunnustaa, että itse en edes tiennyt, että kaloja yleensäkään värjätään ihmisen toimesta, ennen kuin sen täältä luin. Eli jos en olisi koskaan AW:iin tietäni löytänyt, olisin saattanut hyvinkin erehtyä ostamaan jonkin värjätyn kalan, ja ihmetellä, kun väri aikaa myöden häviää. Sillä noille happovärjätyille kaloille kai järjestään käy niin, kun iho uusiutuu?
Papukaijaparathan eivät ole ainoita uhreja tässä touhussa, vaikka näitä reppanoita useimmin taidetaan värjättyinä mainostaa. Jokuhan laittoi kuvia tänne U.S.A:n matkaltaan, ja eläinkaupasta löytyi ainakin värjättyjä tetroja. Eipä tätä kalojen värjäystoimintaa liiemmin mainosteta... Lieneekö tuo aina kauppiaallakaan tiedossa mitä tilaa? Monissa kaloja myyvissä lemmikkiliikkeissä tosiaan nuo lajinimetkin saattavat olla väärin (esim. Puutorilla on ollut tätä toistuvasti), eli aina ei ole varmuutta edes kalan lajista. Saati jos onko värjätty vai ei. Ihmisiähän nuo kauppiaatkin vain ovat, enkä usko olevani ainoa sinisilmäinen hölmö, jolle ei ilman erillistä tiedottamista tulisi mieleenkään, että joku värjää akvaariokaloja, joita jo valmiiksi on saatavissa kaikissa väreissä joita kuvitella saattaa...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
cabl804s kirjoitti:En koe että kalani ovat jotain luonnonoikkuja, ihmisten tekemiä, nehän ovat vaan kahden puhtaan kalalajin risteymiä. Eli ts. nehän ovat lemmikkikunnan puhtaimpia kaloja rodultaan, toisin kuin muut lemmikkieläimet..
Oletko nyt aivan varma, että papukaijat ovat sitruunan ja vanteen puhdas risteymä, ettei niitä olla jalostettu vähän pidemmälle?
Niin no, jos risteyttäisi vaikka ilveksen kissan kanssa, niin tiedä sitten millainen siitä tulisi..

Fishy fella.
Kyllähän noita värjättyjä kaloja vain tasan niin kauan liikkeissä kaupataan,kuin niille kaloille on edes jokseenkin riittävän hyvät markkinat.Jotkut siis näköjään niitä myös akvaario liikkeistä kiitettävän paljon myös OSTAVAT.(?)Siksipä olisikin hieman typerää pelkästään kauppiasta tästäkään asiasta syyllistämään lähteä.Itse en pidä mitään ihmisen tekemää värimuotoa akvaarioissani,en muotoista enkä väristä,enkä voi kun ihmetellä syitä siihen,miksi ei luonnon mielettömän moninainen väriskaala kalojen suhteen tunnu riittävän joillekkin.henkilökohtaisesti oon sitä mieltä,että jos joskus haikailen ylellisen värikkyyden perään tarpeeksi,hommaan vaikka merivesi akvaarion,laitteineen kaikkinensa.Siinähän on sellainen maailma sentään,ettei kukaan värjäile ainakaan kalojen suhteen sitä "monipuolisemmaksi".(ainakin toivon kovasti niin)
Joskus olen myös Jenkki elokuvissa nähnyt akvaarioita,missä malawiahvenet uivat korallien seassa,ja koralli hiekassa-ikäväkseni hieman myöhemmin olen niitä bongannut näinäkin päivinä joskus keltaisesta pörssistä ja huutonetistäkin kyllä myös..
Aika väärä tyyli minusta sekin on malawi sekä tanganika ahvenille,nimittäin nuo merivesi akvaarion kulissit järvi kaloille- vaikkei se kalojen värjäykseen liitykkään.Ja tuskimpa ne vesi arvotkaan tuolloin ovat näille ahvenille kohdillaan,vaikka hieman kovempaa vettä suosivatkin.. 

Eikö kalat keskenään ole samaa lajia, siis kaloja, kun taas verrataan koiria ja susia niin yltälailla ovat samojen alkuperien jälkeläisiä.
Eihän tässä herran tähden ole risteytetty keskenään kuin kaksi kalaa, ei sentään koiraa ja kissaa..
Uskomatonta moralisointia..

Eihän tässä herran tähden ole risteytetty keskenään kuin kaksi kalaa, ei sentään koiraa ja kissaa..

Uskomatonta moralisointia..

Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
...kirjoita hitaasti
Minusta tässä on moralisoitu lähinnä värin ruiskuttamista tai syövyttämistä kaloihin, lajiristeytykset on moralisoitu jo riittävän monta kertaa aikaisemmincabl804s kirjoitti:Eikö kalat keskenään ole samaa lajia, siis kaloja, kun taas verrataan koiria ja susia niin yltälailla ovat samojen alkuperien jälkeläisiä.
Eihän tässä herran tähden ole risteytetty keskenään kuin kaksi kalaa, ei sentään koiraa ja kissaa..![]()
Uskomatonta moralisointia..![]()

Sinullahan on noita värjättyjä parrotteja, miten kalaan lisätty väri pysyy vuosien mittaan, haalistuuko se vai pysyykö kirkkaana? Kuinka suuria kalat ovat nyt?
Muokkaus, luin nyt viestit tarkemmin ja siellä jo kerroit että kalojen väri lähti parissa kuukaudessa, ahaa.