Kuvia villeistä kiekoista

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Kuvia villeistä kiekoista

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Tässäpä jokunen kuva näistä :).

Kuva 1

Kuva 2

Kuva 3

Kuva 4
JanneH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 19:45, 10.11.2004
Paikkakunta: Vantaa, Myyrmäki Rock City

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Uuh.. Aivan päräyttävän hienoja. Hetkellisesti kuvia katsellessa tuli mieleen ( ..Hus siitä.. ) joskohan alkaisi kasailemaan toista 720L kalusteallasta johon sitten hankkisi parven villejä kiekkoja Ja vain nauttisi niiden kauneudesta. 8-)
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Kyllä silmä lepää...aaaah. Kovin ovat kauniita :)
* Huvinsa kullakin! *
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Tässä on näitä omiani, viimeisiä päiviä karaneenissa, sitten siirto olohuoneeseen.
Huomenna loislääkekuuri.


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva <-Syömässä
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Nättejä ovat kuin sika pienenä. :mrgreen:

Mitäs lääkettä ajattelit käyttää loiskuurissa?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Todella kivan näköisiä nuo teidän villit kiekot. Joskus voisin vaikka itsekin hankkia niitä, jos elämän tilanne antaa myöten parille isolle altaalle.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

karihe kirjoitti:Nättejä ovat kuin sika pienenä. :mrgreen:

Mitäs lääkettä ajattelit käyttää loiskuurissa?
Sera Med Tremazolia.
Kahdesta syystä, ensinnäkin tämän linkin luettuani ja noiden luonnokiekkojen kuntoumiskuvia ihaillen.
http://www.aquatechnics.net/wild_discus ... ioning.htm
Jenkki maahantuojat kayttivät siinä Prazi nimistä lääkettä jonka vaikuttava aine on sama kuin Seran tuotteessa (pratsikvantelia).
Aine on lisäksi nestemainen l. liukenee helposti ja riittoisuus pullossa aina 2000L asti.


Puolukan kokemukset Seran tuotteesta madotus threadissa antoivat vielä viimeisen varmuuden.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 5&start=15


Toinen vaihtoehto olisi ollut Junglen Parasite Clear mutta lääke on paljon kalliimpi €/litra annostelussa ja sisältää jo kauan käytössä ollutta tehokasta loislääkettä nimeltä metronidazole.
Metronidazolesta taas Saksalaiset kiekkojen kasvattajat ovat raportoineet toistuvien kuurien aiheuttaneen heidän kiekoillaan steriilisaatiota.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Laitanpa tämän saman otsikon alle myös muutaman kuvan omista villeistäni. Olen tässä parin viikon aikana napsinut varmaan 200 kuvaa mutta vain muutama hassu onnistui edes joten kuten.. Kuvat eivät siis ole mitään loistavia mutta jotain edistystä on meikäläisenkin kuvaamisessa kuitenkin tapahtunut. Ehkä kun on sellaiset 1000 ottanut, niin alkaa homma jo sujua. Ja älkää välittäkö tuosta kuvissa näkyvästä juurihässäkästä, siinä kasvaa iso- ja jättimiekan taimia. En ole niitä poistanut (vaikka rumia ovatkin katsella), koska kiekot ovat nyt paljon rohkeammin myös pinnan tuntumassa, kun on vähän "suojaa".

Tässä juuri kerjätään ja ihmetellään pinnan tuntumassa:

Kuva


Tässä taas on akvaarioni todennäköisin pari. Mitään varmuutta ei siis ole mutta käytöksestä olen näin päätellyt, kun ovat yhdessä vallanneet toisen päädyn akvaariosta ja sitä sitten puolustavat muilta.

Kuva


Tässä taas ovat akvaarioni kaksi ehdotonta kingiä, jotka kilpailevat parven johtajuudesta kaiken aikaa. Ovat kaksi suurinta ja myös komeinta kiekkoani. Tässä ne taas pitävät nokkapokkaa:

Kuva

Kuva

Kuva


Siinä siis muutama hassu kuva noista meidän vedenelävistä.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Otitko salamalla kun näyttäisi että kaikki valo tulee hajavalona ylhäältä.
Omat villini eivät ole moksiskaan salamasta, saattaa tietysti riippua salaman tyypistä.
Kannattaa kokeilla ottaa kuvat 45 asteen kulmasta yläviistosta ja salamalla.
Kalasi näyttävät kauniilta mutta eivät eroitu kunnolla koska valo ei tule niitä kohti.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Kokeilin sekä salamalla että ilman ja salaman kanssa otetut olivat vieläkin epäonnistuneempia. En tiedä, ei ole minulle suotu lahjoja valokuvaamiseen. Täytyy kokeilla vielä sitä yläviistosta kuvaamista. Ja kenties opetella kaikki tuon meidän kameran tarjoamat hienoudet..
mb170
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 12:41, 14.01.2007
Paikkakunta: pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja mb170 »

Väkitukko onko sinulla "lajimääritettä" omille kiekoillesi,
näyttää kuvissa hyvin samanlaisita kuin minun (mb170)
http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... 0242c4.jpg
t:mb170
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Kyllä tiedän kiekkojeni lajin (vai alalajin??) eli ovat viherkiekkoja ja kotoisin ovat Rio Nanaysta, Perusta. Ovat reilu parisen vuotta sitten Suomeen tuodusta satsista lähtöisin, käsittääkseni asialla oli muutamia yksityisiä ihmisiä (toivottavasti en ihan luikuria laskettele). Tästä tuonnista olikin jo jossain ketjussa puhetta, muistaakseni kiekkojen väri - otsikon alla. Ovat tosi kauniita ja nuo meikäläisen surkeat otokset eivät todellakaan tee niille oikeutta. Kokeilin äsken kuvailla niitä vähän lisää (salamalla, ilman salamaa, kaukaa, läheltä, yläviistosta jne.) mutta ei ne kuvat siitä parantuneet. Taidankin tästä lähin olla ihan vaan sanallisen viestinnän kannalla ja ken haluaa, saa tulla sitten paikan päälle näitä ihailemaan :mrgreen:
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Ei niitä kuvia salamalla kannata ottaa, ellei omista järjestelmäkameraa, jonka salaman voi laittaa altaan ylle. Laita altaan yläpuolelle/ulkopuolelle jotain ylimääräisiä lamppuja, niin että ne valaisevat kalojasi, ja sitten vain odotat sopivaa hetkeä. Näin minä olen toiminut, jos joku kala kököttelee pimeimmässä nurkassa, eikä halua tulla valoisimpaan kohtaan. Et tarvitsisi paljonkaan lisää valoa, niin kuvat olisivat hyviä. Jos kameraasi voi säätää manuaalisesti (käsin), niin laita ISO-asetus mahdollisimman suureksi, niin ettei kuviin tule kuitenkaan kohinaa. Ja sitten ei kun kokeilemaan eri kokoisia aukkoja ja aikoja, niin siitä se löytyy. Itse olen ottanut tuhansia akvaariokuvia vajaan vuoden aikana, eikä se ole helppoa vieläkään. Yhtä todella hyvää kuvaa kohti saa yleensä ottaa satoja kuvia :).
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Räähkä kirjoitti:Ei niitä kuvia salamalla kannata ottaa, ellei omista järjestelmäkameraa, jonka salaman voi laittaa altaan ylle. Laita altaan yläpuolelle/ulkopuolelle jotain ylimääräisiä lamppuja, niin että ne valaisevat kalojasi, ja sitten vain odotat sopivaa hetkeä. Näin minä olen toiminut, jos joku kala kököttelee pimeimmässä nurkassa, eikä halua tulla valoisimpaan kohtaan. Et tarvitsisi paljonkaan lisää valoa, niin kuvat olisivat hyviä. Jos kameraasi voi säätää manuaalisesti (käsin), niin laita ISO-asetus mahdollisimman suureksi, niin ettei kuviin tule kuitenkaan kohinaa. Ja sitten ei kun kokeilemaan eri kokoisia aukkoja ja aikoja, niin siitä se löytyy. Itse olen ottanut tuhansia akvaariokuvia vajaan vuoden aikana, eikä se ole helppoa vieläkään. Yhtä todella hyvää kuvaa kohti saa yleensä ottaa satoja kuvia :).
Kotona on Canon EOS 350D jokä on kyllä digijärkkäri mutta salama on siinä kyllä kameran päällä oleva vakiosalama ja kuvat ovat helkutin hyviä joten ei tarvita kuin hyvä ja nopea kamera.
Tuossa edellä on ottamiani kuvia joissa ei ole muuta vikaa kuin tylsä karanteeni ympäristö ja paskainen etulasi mutta kyllä niistä selvän saa.
Hitaalla kameralla kuva tallentuu vasta kun kala on tehnyt "voltin kolmella kierteellä".
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Samalla kameralla kuvaan itsekin. Saahan Morpho kuvistasi hyvinkin selvää, en minä sinun kuviasi arvostellutkaan :). Olen silti sitä mieltä, että ilman salamaa niistä tulee luonnollisempia, kun ei tarvitse ottaa yläviistosta ja salama ei heijastu kalasta.
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Yhdyn Räähkän mielipiteeseen, että parempi ja luonnollisempi valaistus kuviin tulee, jos salaman saa sijoitettua altaan päälle. Tässä muutama esimerkki minun ottamistani kuvista. Paljoa en ole kuvannut, nämäkin lainakameralla (vanha PowerShot, en muista mallia). Olen vetänyt salaman jatkojohdolla altaan päälle ja laittanut valkoisen aanelosen kansilasin päälle salaman kohdalle. Toisaalta silloin niistä kohdista, mistä salamavalo pääsee suoraan altaaseen tahtoo tulla ylivalottuneita ja "palaa puhki".
Kuva
Kuva
Kuva
Juhani
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Upeat kuvat. Tuli hyväksi todistettua tuo sinun kuvaustekniikkasi [;)] Tuon laatuisista kuvista voi jo tehdä päätelmiä kalojen alalajeista, väreistä, taudeista jne.
* Huvinsa kullakin! *
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

On kyllä hienoja kuvia ihmiset saaneet kiekoistaan. Ja upeita ovat kiekotkin, ei pelkästään kuvat. Täytyy kokeilla sitä valon lisäämistä akvaarion yläpuolelle tai koittaa hommata ihan salama, minkä sitten sijoittaa sinne yläpuolelle. Mutta ensin koitan saada kriisin akvaariossa ohi ja tilanteen tasapainotettua ennen kuin ryhdyn mihinkään yritelmiin. Ja koitan kehitellä jostain sitä aikaakin, kun uhkaa taas työt ja koulu viedä. Noissa meikäläisen kuvissa on tosiaankin hiukka parantamisen varaa.. :roll:
mb170
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 12:41, 14.01.2007
Paikkakunta: pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja mb170 »

juhani onko kuvista alimmassa näkyvät kiekot viherkiekkoja,
alakuvassa näkyvä "keltaisempi" kiekko on lähes identtinen
minun kahden kiekon kanssa josta kyselin lajimääritteitä
keskusteluketjussa http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
mb170
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

mb170 kirjoitti:juhani onko kuvista alimmassa näkyvät kiekot viherkiekkoja,
alakuvassa näkyvä "keltaisempi" kiekko on lähes identtinen
minun kahden kiekon kanssa josta kyselin lajimääritteitä
keskusteluketjussa http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
mb170
    Vastaan Juhanin puolesta että kyllä ovat viherkiekkoja ja niillä näkyykin selvästi punaisia pilkkuja jotka ovat tyypillisiä monille viherkiekoille, varsinkin alimman kuvan kahdella keskimmäisellä kalalla on niitä runsaasti.
Pistä Juhani pari kuvaa niistä kahdesta reilummin pilkullisesta kiekosta, niin nähdään selvemmin.

    Mb170 löysin Discus Atlaksesta aivan sinun kiekkojesi näköisen viherkiekon joten kyllä kalasi ovat selvästi viherkiekkoja ( Symphysodon Aequifasciatus Aequifasciatus ).

Tuon linkittämäsi keskusteluketjun viidennessä sivussa kerroin että kalasi on sittenkin viherkiekko, et tainnut huomata??
mb170
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 12:41, 14.01.2007
Paikkakunta: pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja mb170 »

Kiitos Morpho ja muut keskusteluun osaaottaneet , kyllä uskon
että minun kiekkoni on viherkiekkoja. Osto tilanteesa olin muussa uskossa
mb170
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Tässä hyviä kuvia naturelli- kiekoista
http://www.amazon-exotic-import.de/Gall ... /INDEX.htm.
Mitäköhän kalat pitivät kellistelystä jonkun karvaisen äijän kädellä.... 8O

Itselläni on 2x Madeira blue. Mistäköhän päin kaverukset ovat kotoisin?
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Sain itse tilaisuuden valkata kuvassa olevia kaloja tukkuliikkeen altaista, jossa ne oli jaoteltu punaisten pisteiden mukaan neljään luokkaan, kuten kerroin mb:n linkittämässä ketjussa. Kaikki oli myynnissä red spotted green -nimisinä, vaikka pisteitä ei kaikissa näkynytkään. Pisteettömät olivat luokassa "regular".
Tässä pari lisäkuvaa yhdestä ja samasta punapilkullisesta. Näistä kuvista näkee hyvin, miten paljon valotus vaikuttaa siihen, miltä sama kala voi näyttää. Kun valo osuu sopivasti kohdalleen, kalan hienot värit tulevat mahtavina esille. Kuva
Kuva
Juhani
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

juhani kirjoitti:Sain itse tilaisuuden valkata kuvassa olevia kaloja tukkuliikkeen altaista, jossa ne oli jaoteltu punaisten pisteiden mukaan neljään luokkaan, kuten kerroin mb:n linkittämässä ketjussa. Kaikki oli myynnissä red spotted green -nimisinä, vaikka pisteitä ei kaikissa näkynytkään. Pisteettömät olivat luokassa "regular".
Tässä pari lisäkuvaa yhdestä ja samasta punapilkullisesta. Näistä kuvista näkee hyvin, miten paljon valotus vaikuttaa siihen, miltä sama kala voi näyttää. Kun valo osuu sopivasti kohdalleen, kalan hienot värit tulevat mahtavina esille.


Et kai noita Perulaisella tukkurilla valikoinut?
opsu7-9
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 08:56, 19.02.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Taisi se Juhani saada valikoida heti Perun tukussa kalansa, niin muistelen tietäväni. Korjaa Juhani, jos ei menny niin? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”