Uskonko myyjää vai en?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Retuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Uskonko myyjää vai en?

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Kävin tänään taas akvaariokaupassa (faunatar). Mukaan tarttui sieltä 2 Pandakääpiöahventa. Myyjä sanoi, että voin huoleti laittaa ne miljoonakalojen ja platyjen joukkoon, kuulemma samat vesiarvot käy näille (itse asiassa 2 myyjää vakuutteli, että käyvät). Vertailin jo kaupassa niiden myyntilappuja, kaikkien niiden mukaan kävisivät samaan akvaarioon vesiarvojen puolesta.

Voinko uskoa myyjiä, katsoin äsken faunattaren sivuilta, että ei niiden vesiarvot nyt ihan niinkään mene yksiin :x . Uudet tulokkaat haluavat olla pehmeässä vedessä ja nuo muut keskikovassa/kovassa.

Mulla on kaksi akvaa, toisessa kovempaa vettä ja toisessa pehmeää. Olisiko fiksuinta siirtää nuo pehmeämpään veteen?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pehmeään veteenhän ne pandat kuuluvat. Toivottavasti altaasi on myös vähintäänkin metrin mittainen, sillä pandoilla on toisinaan aika reippaan kokoinen ego...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Retuliini
Member
Member

Joo altaalla on kyllä pituutta 140 cm (missä pehmeä vesi), tuo mihin ostin, niin se on vain 100 litrainen (myös tämän kerroin kaupassa, ja heidän mielestään oli ok).

Siirrän ne tuohon toiseen akvaarioon, niin pääsevät parempiin oloihin.

Katselin tuota naarasta äsken ja huomasin, että siltä puuttuu kokonaan toinen sivuevä (tai miksihän sitä pitäisi kutsua). Haittaako sen elämää? En katsonut sitä niin tarkkaan aiemmin, mutta tuskin nuo miljoonakalat sitä ovat repineet...Oleili alkuillan niin tiiviisti kasvien seassa, etten osannut katsoa sitä tarkemmin.
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Pandakääpiöille suositellaan allaskooksi vähintään 200 litraa. Mulle myytiin kolme ahventa 54 litraan ja minä hullu vielä uskoin, kun oli kuitenkin kyseessä tunnettu liike. Itsellä ei edes 250 litraa sitten riittänyt, hillitöntä tappelua kaiken aikaa. Toinen naaraista kuoli jahtaamisen seurauksena ja viimein, kyllästyttyäni jäljelle jääneen pariskunnan vihanpitoon toisiaan ja muita kohtaan, annoin ne kaverin 720 litraiseen, jossa ne elelivät jonkin aikaa mustanharmaiksi muuttuneina (pelotti vissii isojen ahventen seurassa, egoilusta ei ollut merkkiäkään), kunnes kuolla kupsahtivat joko saaliiksi joutuneina tai jatkuvan stressin vuoksi. Ikinä enää en hanki kyseisiä ahvenia, jos mitään muitakaan.
"Mä luin jostain..."
Retuliini
Member
Member

Mulle sanottiin eilen tuolla liikkeessä, että 60 litraa on jo riittävä [}:)] . Aina mä sanon, että ensin otan selvää kalan vaatimuksista ja sitten vasta ostoksille. Mutta aina menen samaan halpaan... No, nyt nuo mun ovat ihan tyytyväisiä tuolla isommassa akvaariossa. Kaikki hyvin! Ja jopa naaraan se evä on tänään ihan toiminnassa (näytti eilen, että ihan puuttuisi) :) .
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Ei kyllä KOSKAAN kannata uskoa myyjää, minullekin myytiin joskus
suklaarihmoja ja sanottiin että ei ne ole yhtään kranttuja vesiarvojen suhteen...
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

g.rosea kirjoitti:Ei kyllä KOSKAAN kannata uskoa myyjää...
Ja mihin tämäkin taas perustuu? Epäluuloinen kannattaa aina olla, ja nettiäkin selatessa kannattaa filtteri pitää jutuissa päällä, mutta miksi myyjiin ei saisi luottaa?

Esim. Akvaariokeskuksen Petri myy kaloja dollarit silmissä? Ei varmasti. Noilekin timantti- ja pronssitonkijoille mitkä sieltä ostin, ja jotka pääsivät elämään parvena omassa 720l akvaariossa, niin petri sanoi, että kannattaa varautua siihenkin, että muutaman vuoden päästä hommataan se reilun kuution tankki. Ja mitä nyt muutenkin Hesan reissulla kuuntelin ukon juttuja muidenkin asiakkaiden kohdalla, niin kyllä kun asiakas kertoi millaiseen altaaseen kala on tulossa, niin aina kerrottiin, jos kala ei sopisi sakkiin vaikkapa vesiarvojen puolesta.

Muutenkin nykyisin juuri ne ammattitaitoiset akvaristit perustava niitä akvaariomyymälöitä usein (esim mari). Kannattaa siis miettiä paikkaa yleisesti. Faunataren myyjiin mahtuu varmasti vaikka minkälaista sakkia, mutta pieneen yksityiseen voi hyvinkin olla, että saa sitä ammattitaitoista palvelua. (esim. kokemuksiin perustuvaa)

Minkäs kokoinen tuo pandakääpiöahvenien allas on?
Toivottavasti pandakääpiösi kotiutuvat hyvin! :)
-S.M.R-
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täällä päin taas Faunattaren myyjät ovat juuri niitä, joilta todennäköisimmin saa asiallista palvelua. :roll:

Se "pieni yksityinen" taas on sitä luokkaa, että kun on kertonut, mitä haluaa ostaa, saa seuraavaksi kertoa, missä altaassa se on ja mikä se altaan kaloista/kasveista mahtaa olla. :? Sitten saa odottaa ikuisuuden, kun taitamaton myyjätyttö husii haavin kanssa. Toki toisinaan on parempaakin palvelua, sillä myyjät vaihtelevat.

Mutta tosiaan, on totta ettei myyjää kannata koskaan aivan varauksetta uskoa, lukuun ottamatta tietysti näitä muutamia hyvämaineisia poikkeuksia. Kuitenkin myös Akvaariokeskuksen sivuilta löytyy virheellisiä tietoja esimerkiksi kalojen aikuispituuksista ja muutama omasta mielestäni (toki vain omasta mielestäni) liian pieni allaskokosuositus. Kannattaa kuitenkin itse tietää, mitä on ostamassa, meni minne tahansa. Vaikka kauppias tietäisikin lajin vaatimukset, ei hän välttämättä huomaa kysyä kaikkea eikä asiakas aina huomaa kertoa kaikkea mainitsemisen arvoista lajia valitessa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Vink vink, suuri osa Faunattarista tosiaan on niitä "pieniä yksityisiä" eli francising-yrityksiä joilla yhteistä muihin saman ketjun liikkeisiin on teipit ikkunassa, näin karrikoidusti sanottuna. Firmalla taitaa olla 1 tai 2 ihan omaa liikettä, jollen väärin muista.

Itse olen antanut samoja ohjeita, jopa sanantarkasti, töissä sekä vapaa-ajalla täällä. Joten joko jauhan uloa jatkuvalla syötöllä tai sitten puhun töissäkin ihan järkeviä :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
merituuli82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja merituuli82 »

Ainakin Sellon Faunattaresta löytyy sitkeä myyjä :D
Käväsin siellä ihan pikasesti n. 10min ja koko sen ajan myyjä kieltäytyi myymästä äänekkäälle asiakkaalle kaloja n. 10L muovi boxiin.
Ei asiakas suostunut hyväksymään selityksiä vaan kailotti niin että koko kauppa kuuli.
En kehdannut jäädä seurailemaan tilanteen päättymistä mutta luultavasti asiakas meni toiseen kauppaan ostamaan kalat niinkuin uhkaili...
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Se on ihan myyjän omasta harrastus pohjasta kiinni, jos sillä on akvaario harrastus pohjaa ja se on aikuisten oikeesti kiinnostunut akvaario harrastuksesta niin kyllä se näkyy myyjän puheissakin.

Jossain oli joskus hyvä juttu mistä tunnistaa osaavan akvaario kauppiaan ja kaupan... en vaan nyt löydä sitä mistään? Millia tais kääntääkin sen jonnekin??

Kuolleet kalat akaarioissa, iso ei.
Kauppias on oikeesti kiinnostunut siitä mitä sulla on akvaariossa ja tietää mitä sinne kannattaa myydä, eikä myy sulle mitä sä haluat jos kyseessä on väärän vesi soveltuvuuden omaavia lajeja.

... jotain tollasta mutta lista oli vielä pidempi...

Ei suomen maasta löydy montaakaan osaavaa akvaario kauppiasta joita kiinnostaisi asiakkaan altaat ja niissä lojuvat lemmikit.

Se on raha mikä kilahtaa kassaan, tärkeintä.

Kyllä hyvien akvaario liikkeiden maine on jo kiirinyt kauaksi.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

marDH kirjoitti:
Tuokin kannattaa suhteuttaa, sillä ihan jokaisesta akvaarioliikkeestä löytyy kuolleita tai kuolemassa olevia kaloja. Itse mainitsen siitä aina myyjälle kun näen. Jos myyjä ei asialla hetkauta korvaa niin silloin kannattaa miettiä.

Esim akvaariokeskuksessa ja kurjessa jos olen sanonut niin myyjä käy heti kalan napsimassa pois. Stockalla puolestaan joka altaassa tuntuu jokin kala olevan kuolleena tai kuolemassa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itselläni kuolleet kalat eivät ole se ehdoton ei kaupan syntymiselle, niihin reagointi saattaa jo ollakin. Sen sijaan altaat joissa on selkeästi jokin tautipöpö valloillaan tai jopa lääkitys, mutta ei karanteenia meneillään 8O .
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

paul kirjoitti:
marDH kirjoitti:
Tuokin kannattaa suhteuttaa, sillä ihan jokaisesta akvaarioliikkeestä

Esim akvaariokeskuksessa ja kurjessa jos olen sanonut niin myyjä käy heti kalan napsimassa pois.
Itse viimeksi akvaariokeskuksessa käydessä ajattelin ostaa tuohon altaaseen 6-8 tiikerinuoliaista. Vesi oli juuri vaihdettu eräässä kulma altaassa missä tikrujen lisäksi oli lehtikaloja. tonkijat pakattiin ja kasvit sun muut tarvikkeet, ja kun piti tikrut ottaa niin rupesi kummasti kaloja kuolemaan abaut muutaman minuutin välein altaassa.
Kaksi tikrua nostettiin altaasta pois, heittivät veivin alle 10min sisään molemmat. Jossain savonlinnan liikkeessä olisi "vielä elossa" olevat tikrut laitettu pakettiin ja toivottu parasta. Petri vain sanoi, että kaloja elä tästä altaasta ota ainakaan muutamaan päivään, koska he selvittävät asian.

Erittäin asiallista palvelua.

Tosi on, mitä isompi liike sitä enemmän kuolleita kaloja. Jos kaloja akvaarioissa on tuhansia, en ollenkaan ihmettelisi vaikka jokunen kymmenen heittäisi päivittäin veivin altaassa.

**
Juurikin kuten marDH sanoi. Jos myyjä tietää akvaarioharratuksesta niin se kyllä näkyy puheissa. Ja mielestäni tällaisiin kauppiaisiin voi hyvin luottaa.
Harvassahan nuo hyvät liikkeet ovat.. valitettava tosiasia.

Tuntuu vieläpä olevan näin, että liikkeistä löytyy aina monenlaisia myyjiä. Esim täällä savonlinnassa on toisessa liikkeessä yksi ihan oikeasti asiantunteva myyjä, mutta toinen ei tiedä muuta kuin kalojen eurohinnan. :mrgreen:
-S.M.R-
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Täysin se on myyjästä kiinni. Tunnen hyviä ja paljon tietäviä myyjiä, mutta myös surkeita. Yksi oudoimpia tapauksia on itsekin akvaarioita harrastava, mutta jonka tietämys on jostakin ikuisuuksien takaa, ja/tai rahanahneus riivaa. Hänen neuvojensa mukaan vettä pitäisi vaihtaa kerran parissa kuussa, ja silloinkin ihan vähän. Lisää kuulemma omaan akvaarioonsa aina pilkkutautilääkettä, kun vaihtaa vettä, ihan varmuuden vuoksi... Ei ihme, jos kalat meinaavat sairastua, kun niin harvoin vesi vaihtuu. Myi myös minulle tietämättömälle tollolle harrastuksen alkuaikoina mm. isopurjeplekon 120-litraiseen altaaseen. Myöhemmin huomautin sen kasvavan jätiksi, niin meinasi sen kasvavan 25-senttiseksi (mikä olisi silti liian suuri)...
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Toisiin myyjiin voi uskoa toisiin ei. Se vaan ei ole myyjän otsaan kirjoitetu että "olen luotettava ja minulla on asiantuntemus".
Minulla on kokemus siitä miten eri liikeessä suhtaudutaan asiakas huomautuksiin. Kerran yhdessä liikeessa huomasin altaassa olevan kuoleen kalan ja huomautin siitä kaupialle joka oli itse paikalla, hän otti kuoleen kalan välitömästi pois ja mittasi kyseisen altaan vesiarvot. Mielestäni se oli asiallinen suhtautuminen asiakaan huomautukseen. Toisessa liikeesa kävi toisinpäin. Huomasin että yhdellä kalalla puutui pyrstö, kala yriti kaikin voimin pysyä muiden kalojen vauhdissa mukana kun on parvi kala mutta siitä ei tullut mitään ilman pyrstöä. Huomautin siitä myyjälle eikä siihen mitenkään reagoitu. Ikävä tälläinen suhtautuminen.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tuli tuolle aiemmin kehumalleni Faunattaren myyjällekin nyt vähän miinusta. :|

Kyseisessä kaupassa on ollut myynnissä pariakin eri imunuoliaislajia. Molemmat väärällä nimellä, mutta myyjät ovat kyllä asiallisesti suhtautuneet, kun olen selvittänyt oikeat ja huomauttanut niistä. Samalla on juteltu niille sopivasta akvaariosta ja lämpötilavaatimuksista.
Kaverini oli käynyt samaisessa kaupassa kyselemässä imunuoliaisten vaatimuksia, ja myyjä oli vakuutellut, ettei niillä ole mitään erikoisia vaatimuksia, hyvin sopivat kaverini akvaarioon (jossa lämpötila 26-27 asteen tienoilla). Ei sanaakaan virtauksesta, hapekkaasta ja viileästä vedestä tai sileistä kivistä sisustuksessa. :roll:
vattihatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vattihatti »

Haluaisin nyt tuoda vähän realiteettia tähän hieman myyjiä syyllistävään keskusteluun. Täytyy nimittäin ymmärtää, että jostainhan myyjätkin työnsä aloittavat: kesätyöntekijät ja vähän aikaa sitten aloittaneet eivät voi tietää kaikkea, eikä sitä voi vaatiakaan. Akvaarioharrastukseenkin liittyy tuhat ja yksi detaljia, joita ei voi oppia kuin ajan kanssa. Asiakkaan pitää itse suunnitella hankintansa huolella eikä luottaa siihen, että kohdalle sattuu asialle omistautunut ja kymmeniä vuosia alalla ollut myyjä. Usein palkkaus lemmikkieläinkaupoissa on niin matala, että monia vuosia siellä ei pysytä, joten henkilökunnan vaihtuvuus voi olla suurta.

Akvaarioiden lisäksi lemmikkieläinliikkeen myyjän pitäisi asiakkaiden silmissä tietää myös kaikki myös kissan virtsakivivaivoista, lintujen ruoansulatushiekasta, hamsterin iästä, koiran ihon hilseilystä, liskojen lisääntymisestä yms. Ethän siis leimaa myyjää tyhmäksi vain siksi, että hän ei tiedä kaikkea yhdestä spesifistä kalalajista.

Myös liikkeessä annettava koulutus uudelle myyjälle on ratkaisevassa asemassa: usein koulutusta ei anneta ole ollenkaan vaan luotetaan, että kyllä työ opettaa tekijäänsä. Joten jos sinä tiedät enemmän kuin myyjä ko. asiasta, niin voit ystävällisesti kertoa hänelle tietosi, mutta älä katso alaspäin tai esitä ivallisesti besserwisseriä: myyjä todennäkoöisesti yrittää olla niin ystävällinen ja asiantunteva kuin vain suinkin tiedoillansa pystyy. Molemminpuoleinen kunnioitus auttaa tapahtuman sujuvuutta ja jättää kaikille hyvän mielen.

Kiitos!=)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kyllä vattihatti on osittain oikeassa. Ainut ongelmakohta on juuri tuo tiedon ja taidon puute. Kyllä tuollainen laaja peruskoulutus pitäisi mielestäni saada jo ennen kuin sinne lemmikkiliikkeeseen mennään riskeeraamaan omien lemmikkien lisäksi myös muiden ihmisten nykyisten ja tulevien lemmikkien hyvinvointi.

On tietenkin kohtuutonta vaatia että myyjä tietäisi kaikista kalalajeista kaiken, ei sellaista ihmistä ole olemassakaan. On myös mahdotonta vaatia että myyjä tietäisi edes jotain oleellista kalalajeista, ei sellasita koulutustakaan ole tarjolla; "nehän on vaan kaloja".

Jos siis aiot eläinkaupan myyjäksi/omistajaksi, tee kaikille palvelus ja käy ensin koulutukset (nyt kun niitä on tarjolla) ja vasta sitten jakamaan ihmisille niitä oikeita neuvoja lemmikkien hoitamiseksi.

Nyt joku tietenkin nurisee että on kokemusta niin paljon omista lemmikeistä ettei tarvitse moista koulutusta. Tämä tietenkin riippuu siitä myykö ko. liike sitten vain ja ainoastaan noita elikoita ja niiden tarvikkeita. Jos näin onnellisesti sattuu käymään, niin sitten kokemus kyllä saattaa korvata kovankin koulutuksen, mutta entäs jos "firma" sittenkin jossain vaiheessa laajentaa...
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Ei nyt ihan näinkään... mutta lähelle.
vattihatti kirjoitti:Haluaisin nyt tuoda vähän realiteettia tähän hieman myyjiä syyllistävään keskusteluun. Täytyy nimittäin ymmärtää, että jostainhan myyjätkin työnsä aloittavat: kesätyöntekijät ja vähän aikaa sitten aloittaneet eivät voi tietää kaikkea, eikä sitä voi vaatiakaan. !=)
- Yleensä kesä työntekijöillä on juurikin erittäin vankka lemmikki tausta, sen takia he alalle pyrkivätkin. Kyse on uusista yrittäjistä jotka näkevät helpon rahan lemmikki tarvike/eläin myyjinä.
Monellakaan ei ole minkäänlaista pohjaa, ehkä koira tai kissa harrastus, takanaan.
vattihatti kirjoitti:Asiakkaan pitää itse suunnitella hankintansa huolella eikä luottaa siihen, että kohdalle sattuu asialle omistautunut ja kymmeniä vuosia alalla ollut myyjä. Usein palkkaus lemmikkieläinkaupoissa on niin matala, että monia vuosia siellä ei pysytä, joten henkilökunnan vaihtuvuus voi olla suurta.!=)
- Tässähän se miekan toinen puoli onkin, yleensä on sellanen osto hokki päällä (omasta kokemuksesta) ettei kerkiä tai aattele sillä hetkellä tarvitsevansa apua vaan lähtee vain ikkuna ostoksille ja sitten on pussi täynnä kalaa takasin tultaessa. Kauppiaat myyvät juuri sitä sulle mitä sä ite haluat ostaa. Multa ei olla koskaan kysytty mun akvaarioistani, kalastosta tms. asiaan liittyvää asiaa kun olen ostoksiani tehnyt. No, hankin kyllä tietoni netistä (ulkomaalaisistakin) ennen ostoksille lähtöä mutta yleensä heräte ostoksiin kuuluukin kalojeni parvi koon lisäystä eikä mitään spesiaalia, sen verran pitää olla järkeä päässä kaupassakin. Mutta tärkeintä olisikin jos myyjä olisi viitseliäs ja hieman näkisi vaivaa keskustella asiakkaan kanssa perus asioista akvaarion hoidosta, ei siinä mene montaakaan minuuttia aikaa ja tuskin yhtäkään tosi ostajaa ohi kassan.
vattihatti kirjoitti:Ethän siis leimaa myyjää tyhmäksi vain siksi, että hän ei tiedä kaikkea yhdestä spesifistä kalalajista. !=)
- Ei tarvitsekkaan tietää, netti on hyvä apu ja ainahan voi omaksi ilokseen ja asiakkaiden hyödyksi kokastella jokaisen myynti altaaseensa tietoja ko. kalalajista, aikas helppo ja halpa tapa kertoa mitkä on kunkin kalalajin vaatimukset, akvaristin sitten pitääkin tietää mitkä vesi arvot hänellä koti akvassaan on ja sitä taas ei tunnu monikaan tietävän. Kuinka paljon siinäkin jo tienaisi kun osaisi myydä joka kerta vesi testejä tai edes mainita niiden tarpeellisuudesta asiakkaalle.
vattihatti kirjoitti:Myös liikkeessä annettava koulutus uudelle myyjälle on ratkaisevassa asemassa: usein koulutusta ei anneta ole ollenkaan vaan luotetaan, että kyllä työ opettaa tekijäänsä. Joten jos sinä tiedät enemmän kuin myyjä ko. asiasta, niin voit ystävällisesti kertoa hänelle tietosi. Molemminpuoleinen kunnioitus auttaa tapahtuman sujuvuutta ja jättää kaikille hyvän mielen.!=)
- Niinpäh, kun sitä on monta kertaa koitettu neuvoa ja ystävällisesti antaa ohjeita niin siinä menee hyvät kaupat ohi suun kun myyjä koittaa saada myytyä haibarbeja sekä platy parvea asiakkaan satalitraiseen akvarioon... [;)]

vattihatti kirjoitti:Kiitos!=)
KIITOSKIITOS

Sitten vielä pitää muistaa sekin seikka että, asiakas luulee/tietää aina itse olevansa oikeassa ellei sitä hänelle itse toisin perustele.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

marDH kirjoitti:Ei nyt ihan näinkään... mutta lähelle.
vattihatti kirjoitti:Haluaisin nyt tuoda vähän realiteettia tähän hieman myyjiä syyllistävään keskusteluun. Täytyy nimittäin ymmärtää, että jostainhan myyjätkin työnsä aloittavat: kesätyöntekijät ja vähän aikaa sitten aloittaneet eivät voi tietää kaikkea, eikä sitä voi vaatiakaan. !=)
- Yleensä kesä työntekijöillä on juurikin erittäin vankka lemmikki tausta, sen takia he alalle pyrkivätkin. Kyse on uusista yrittäjistä jotka näkevät helpon rahan lemmikki tarvike/eläin myyjinä.
Monellakaan ei ole minkäänlaista pohjaa, ehkä koira tai kissa harrastus, takanaan.
Yleensä kesätyöntekijöiksi hakevat (lähes poikkeuksetta tytöt) jotka luulevat työn olevan kalojen ruokkimista ja pupujen paijailua. Kesäharkat eivät oikeasti pääse takahuonetta pidemmälle, asiakaspalvelu jätetään niille joilla on siitä jo kokemusta. Tämä kerrotaan jokaiselle harkkapaikkaa hakevalle. Näin ei varmaan toimita kaikkialla mutta tästä on itselläni kokemus. Olenhan ollut se ilkeä täti joka on hieman valottanut harkkojen työn todellista luonnetta likoille ;).

Ihmettelen tuota lausetta että "Kyse on uusista yrittäjistä jotka näkevät helpon rahan lemmikki tarvike/eläin myyjinä". Missäköhän tynnyrissä ovat kasvaneet jos luulevat että yksityisyrittäjyys, etenkään lemmikkialalla, on mikään helpon rahan homma. Jos tuossa kohtaa näkee helpon rahan niin kannattanee käydä optikolla :mrgreen: .
^Partis^
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Partis^ »

Kuulin Faunataressa että myyjä sanoi ihan oikein, partiskselle vähintään 100l, mutta akvaarion kalaesittelyssä luki 80l :mrgreen: Ristiriitaista tietoa :mrgreen:
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti: Ihmettelen tuota lausetta että "Kyse on uusista yrittäjistä jotka näkevät helpon rahan lemmikki tarvike/eläin myyjinä". Missäköhän tynnyrissä ovat kasvaneet jos luulevat että yksityisyrittäjyys, etenkään lemmikkialalla, on mikään helpon rahan homma. Jos tuossa kohtaa näkee helpon rahan niin kannattanee käydä optikolla :mrgreen: .
Hyvä kun lisäsit ton hymiön, munkin olis pitänyt niin asian laita olis voinut muuttua nieman sellaiseen suuntaa joksi sen olin tarkoittanut.... [;)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

marDH kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/230978/

Siinä ihmeteltävää... on mulla toinenkin parikytä senttinen... lällällää... 8-)

Ihmeellistä skeptisyyttä havaittavissa... [;)]
Ei voi muuta sanoa kuin, että tsiisus mikä lahna! :mrgreen: Meidän 12,5cm "Lordi" on vielä ihan pieniukkeli ton rinnalla. Taitaa muuten tuottaa jätöksiä ihan hyvin.

Takaisin asiaan... Keväällä aloitin harrastuksen ja sen mitä olen nyt kiertänyt liikkeitä ja testaillut myyjiä, niin kyllä sen tietää jo mihin sen euronsa vie. Kahteen myyjään luotan Mari (pieni akvaariokauppa) ja Tero (leppävaario) melkein 100 rossasesti ja se on paljon se. Parempi kun sanovat asian niin kuin se on, eikä mitään juupasjaapas höpinöitä. Joko se kala passaa mulle tai sitten ei. Jos ei niin sitten voidaan miettiä yhdessä muita vaihtoehtoja. Aina olen myös isompiin ongelmiini apua saanut ja jopa kalojen elämää pelastaviakin ratkaisuja. Muualle ei edes mieli enää tee.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Retuliini
Member
Member

Tänään kävin jälleen "kalakaupassa". Tarkoitus oli ostaa platyjä lisää. Mulla on ennestään 2 punaista urosta ja sellainen "harmaa" naaras. Liikkeessä oli vain naaraita ja ne olivat kaikki sellaisia "harmaa"sävyisiä (vitsi kun en tiedä noiden värien nimiä [:I] ). Olisin ostanut noita naaraita lisää, mutta myyjä kysyi mun uroksien väriä. Ja kertoi, että näiden kalojen kasvattaja oli sanonut, että punaiset eivät kiinnostu erivärisistä. Ja ettei mun kannata ostaa, kun heillä ei ole harmaita uroksia lainkaan. Sanoi, että eriväriset eivät muodosta edes parvea, vaan ne eriväriset jäävät parven ulkopuolelle. Näinkö todella on? Jäi hieman ihmetyttämään, sillä kyllä tuo minun "harmaa" on koko ajan punaisten seurassa.

Kävin sitten toisesta liikkestä hakemassa punaisia ja keltaisia platyjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”