No niin, 227L
Valvoja: Moderaattorit
-
Laurapallo
- Starting Member

No niin, 227L
No niin, nyt minä olen sitten varmistanut ,että saan semmosen akvan joka on 227 litran kokoinen(80*59*49)
niin sopisko siihen tämmöset fisut:
5 Lehtikalaa
15 Neontetraa
1-3 piikkisilmää
partamonni
sukarapu
Mitä muuta sopis?
niin sopisko siihen tämmöset fisut:
5 Lehtikalaa
15 Neontetraa
1-3 piikkisilmää
partamonni
sukarapu
Mitä muuta sopis?
-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Itse sanoisin että vähän turhan ahdas lehtikaloille, saati sitten viidelle.
15 neontetraa katoaa äkkiä altaaseesi, lähtisin itse 2-3 kertaa suuremmasta määrästä.
Piikkisilmät pitävät lämpimämmästä kuin neonit, mutta voivat mennäkkin? Näitä laittaisin ainakin kymmenen. Sukarapuja hanki alkuun ainakin 10-20, lisääntyvät kyllä nopeasti joten tuo riittänee aluksi.
Jatkakoon joku muu tästä.
15 neontetraa katoaa äkkiä altaaseesi, lähtisin itse 2-3 kertaa suuremmasta määrästä.
Piikkisilmät pitävät lämpimämmästä kuin neonit, mutta voivat mennäkkin? Näitä laittaisin ainakin kymmenen. Sukarapuja hanki alkuun ainakin 10-20, lisääntyvät kyllä nopeasti joten tuo riittänee aluksi.
Jatkakoon joku muu tästä.
-
Laurapallo
- Starting Member

-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: No niin, 227L
Aluksi vaikka se 5 lehtaria, joista mukautuu sitten yksi pariskunta, toivottavasti sopuisa. Muut pois siinä vaiheessa. Neontetra on lehtikalan luontaista ravintoa, ei siis niitä, tilalle vaikka jotakin korkeanmallista tetraa joka ei mene suusta alas. Miltäs intiaaninsulat tai kiilakyljet vaikuttavat? Piikkiksiä voi olla vaikka 10, 1 partamonni on hyvä, sukarapuja kannattaa hankkia noin kymmenen aluksi, lisivät sitten itse.Laurapallo kirjoitti:5 Lehtikalaa
15 Neontetraa
1-3 piikkisilmää
partamonni
sukarapu
Mitä muuta sopis?
Lisäksi pohjalle kävisivät vaikka monniset, esimerkiksi pandamonninen. Vaikka 6-10 yksilöä on hyvä parvi.
Palettikaloja ei voi otta lehtikalojen kanssa. Lehtikalojen tilalle kävisi vaikka 2-3 palettikalatyttöä. Pariskunta ei kannata ottaa, lisääntyvät yli äyräiden ja tappavat poikastensa tieltä altaasta muut kalat.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Aina sanotaan ettei palettikaloja ja lehtikaloja voi pitää samassa akvaariossa. Aika jännä juttu sillä minulla oli aikoinaan molempia 300 litraisessa akvaariossa ja kaikki meni loistavasti. Palettikalat tekivät poikasia ja lehtikalatkin kutivat. Palettikalat eivät jahdanneet lehtikaloja lainkaan.Adrianna kirjoitti: Palettikaloja ei voi otta lehtikalojen kanssa. Lehtikalojen tilalle kävisi vaikka 2-3 palettikalatyttöä. Pariskunta ei kannata ottaa, lisääntyvät yli äyräiden ja tappavat poikastensa tieltä altaasta muut kalat.
Taisivat olla siis harvinaisen sävyisiä yksilöitä
-
Laurapallo
- Starting Member

-
Laurapallo
- Starting Member

Yleisesti ottaen lehtikalat syö sukarapuja. Isokin sukarapu on suunnilleen 3cm pitkä ja se sopii lehtiksen suusta alas kuin vetta vaan! Ainoastaan, jos altaan pohjalla on erittäin paljon piilopaikkoja ja sukarapuja on iso määrä, populaatio saattaapi selvitä elossa lehtikala altaassa. Saattaa.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
IMO 227l on liian pieni ihan vaan pelkästään jo lehtikaloillekin, saatika lehtikaloille ja palettikaloilleCalatar kirjoitti:Aina sanotaan ettei palettikaloja ja lehtikaloja voi pitää samassa akvaariossa. Aika jännä juttu sillä minulla oli aikoinaan molempia 300 litraisessa akvaariossa ja kaikki meni loistavasti. Palettikalat tekivät poikasia ja lehtikalatkin kutivat. Palettikalat eivät jahdanneet lehtikaloja lainkaan.Adrianna kirjoitti: Palettikaloja ei voi otta lehtikalojen kanssa. Lehtikalojen tilalle kävisi vaikka 2-3 palettikalatyttöä. Pariskunta ei kannata ottaa, lisääntyvät yli äyräiden ja tappavat poikastensa tieltä altaasta muut kalat.
Taisivat olla siis harvinaisen sävyisiä yksilöitä
-
Laurapallo
- Starting Member

-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Kirjan kirjoittaja, julkaisuvuosi? Lehtikalat vaativat ehdottomana miniminä 50 cm korkeutta altaaseensa, kuitenkin jos pariskunta ei ole sopuisa niin 80 cmpituus ei riitä mitenkään vaikka piiloja olisikin, saatika jos pari tekee kudun ja puolustaa sitä muilta apinan raivolla...Laurapallo kirjoitti:noh kirjassa sanotaan että lehtikaloille vähintään 200l ja paleteille 150l.
Mutta tosiaan 227 l on minun mielestäni liian vähän
-
Laurapallo
- Starting Member

-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kirjoissa tilavaatimukset yleensä ovatkin päin p:tä. Esim. 80 l leväbarbeille, 160 litraa käärmekalolle, haarniskamonnille 100 litraa jne.
Nuo olivat Akvaario-oppaasta 2. painos vuonna 2002.
Ja kyllä se minustakin on liian vähän. Tai siis itse soisin näille ainakin sen 100x50x50, mielellään enemmänkin.
Nuo olivat Akvaario-oppaasta 2. painos vuonna 2002.
Ja kyllä se minustakin on liian vähän. Tai siis itse soisin näille ainakin sen 100x50x50, mielellään enemmänkin.
-
Laurapallo
- Starting Member

Siihen 227 litraan löytyy vaikka minkälaisia vaihtoehtoja, ota vaikka yksi pienikokoinen säyseämpiluontoinen kirjoahvenpariskunta, jotain nättejä tetroja kohtuukokoinen parvi, ja yhtä tai paria sorttia pohjakaloja. Näistä vain valitse lajit siten että sopivat keskenään ja samaan lämpötilaan ja veteen.
Vaikka olisi aloittelijakin, ei suinkaan tarvitse tyytyä siihen että ottaa kaloja joita akvaariokaupassa on tavallisimmin tarjolla, siis yleisimpiä lajeja. Ei jokaisessa akvaariossa tarvi olla lehtikaloja, neontetroja ja partamonni. Käytä runsaasti aikaa mielenkiintoisien lajien etsimiseen, selaa kalasivuja ja -kirjoja, perehdy kaloihin ja mieti erilaisia yhdistelmiä. Näin akvaarioharrastus saa paljon mielenkiintoisemman alun, ja itse saat hyödyllistä tietoa.
Vaikka olisi aloittelijakin, ei suinkaan tarvitse tyytyä siihen että ottaa kaloja joita akvaariokaupassa on tavallisimmin tarjolla, siis yleisimpiä lajeja. Ei jokaisessa akvaariossa tarvi olla lehtikaloja, neontetroja ja partamonni. Käytä runsaasti aikaa mielenkiintoisien lajien etsimiseen, selaa kalasivuja ja -kirjoja, perehdy kaloihin ja mieti erilaisia yhdistelmiä. Näin akvaarioharrastus saa paljon mielenkiintoisemman alun, ja itse saat hyödyllistä tietoa.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Tuon kokoiseen altaaseen mahtuisi myös näitä pienempiä rihmakaloja affenten sijaan.
Vaikkapa tällanen kokoonpano;
Haaremi hunajarihmakaloja(1 koiras/2-4 naarasta);
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... makala.htm
Runsas parvi rusokiilakylkiä;
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... akylki.htm
Vaikkapa tällanen kokoonpano;
Haaremi hunajarihmakaloja(1 koiras/2-4 naarasta);
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... makala.htm
Runsas parvi rusokiilakylkiä;
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... akylki.htm