180 litraisen altaan kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ospeanmu
Starting Member
Starting Member

180 litraisen altaan kalasto

Viesti Kirjoittaja ospeanmu »

Akvaario harrastus puraisi noin 5 vuoden tauon jälkeen ja olen tässä kypsyttelemässä 180 litraista akvaa, ja olen kovasti miettinyt että mitä kaloja ottaisin. Entisessä akvaariossani oli silloin lehtikaloja ja toisaalta olisin halunnut niitä nytkin mutta tuo akvahan on liian pieni niille, joten täytyy ne unohtaa. Pohjalle olen ajatellut kuutta tai useampaa monnista, luultavasti albinomonnisia tai täplämonnisia. Tetroiksi joko neontetroja tai kardinaalitetroja (mitenköhän monta niitä pitäis olla?) Pääkalat on vielä päättämättä kun tuo lehtikala ei nyt ole vaihtoehto, siksi kysynkin ehdotuksia teiltä, mikä voisi olla hyvä vaihtoehto? jotain kirjoahvenia, tai jotain muuta, mutta mitä?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Avainkirjoahvenet ovat näyttäviä hillityllä tavalla. Pariskunta niitä voisi sopia, jos allasta ei muuten pommiteta liian täyteen. Tai sitten lippukirjotkin menis.
ospeanmu
Starting Member
Starting Member

noi on ehkäpä vähän liian värittömiä :|
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Moikka!

Monnisia kannattaa ottaa pohjalle reilusti enemmän kuin tuo kuusi, kun kyseessä on jo kuitenkin vähän isompi allas. Joku kymmenen vähintään, lisäksi pohjalle voisi ottaa partamonnin tai jos jotain hieman erikoisempaa kaipaat, helmi- tai tähtipartamonnin. :)

Neontetroja/kardinaalitetroja voisi olla joku 20 kpl. Kannattaa valita tetrojen laji tulevien pääkalojen mukaan; jos pääkala on esim. joku rihmakala (itse olen ihastunut huulirihmakalan ulkonäköön) kannattaa valita kardinaalit, koska viihtyvät rihmisten tavoin lämpimämmässä kuin neontetrat. Myös monnisissa kannattaa ottaa tämä huomioon: täplikset tykkäävät viileämmästä kun taas albiinot (jotka useimmiten ovat siis kuparimonnisten albiinomuotoa) viihtyvät myös lämpöisemmässä.
ospeanmu
Starting Member
Starting Member

vieläkö muita ehdotuksia muilla?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itselläni saman kokoinen allas, ja myös mietinnän alla kalasto. Aluksi ajattelin tuosta(kin) seura-akvaa. Toisaalta taas meillä on jo seura-akva (540 l)..

Omaan alkuperäiseen suunnitelmaan kuului (tosin vaihtui ja taas vaihtui - ihania vaihtoehtoja on niin paljon):
* ahvenia - sain ehdotukseksi mm. keltakääpiöahven
* sitruunatetraparvi, 20 yksilöä
* maatiaspartamonni
* 10 monnista, ilmeisesti olisin ottanut albinoja kupari- tai täplämonnisia

Ahveniin olen nyt kovin ihastunut ja harkitsenkin vakavasti malawialtaan laittoa. Jos olen lukemani ymmärtänyt, niin Tanganjikakaloissa olisi enemmän vaihtoehtoja tuon kokoiseen, mutta minua nuo malawit miellyttävät ulkonäöllään.

Niille tietysti pitäisi sitten laittaa ihan oma allas, eli ei mitään tyyliä "sekalaistaseurakuntaa".
Tintsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Itselläni on myös samankokoinen, 189-litrainen allas, ja kalasto ei ole täysin valmis. Nyt siellä on lämpötila 23 astetta ja kalastona 10 sitruunatetraa, 11 puna-aavetetraa ja 5 katinkultamonnista. Tetrat kulkevat yhtenä isona parvena silloin, kun ovat kunnolla parvessa. Täplämonnisia on tulossa toisesta altaasta kymmenkunta, kunhan kasvattavat itsekseen parven kokoa vähän vielä. Pääkalapariskunta on auki, lämpötila pienentää valikoimaa.

Sun ehdotuksesi kuulostaa ihan sopuisalta. Tetroja, oli ne sitten isoja tai pieniä, pitää tosiaan isossa olla enemmän kuin 10, että näyttää hyvältä. Nyt hankkisin monniseksi jonkun nätimmän kuin täplämonnisen. Tuleehan monnisille hiekkapohja? Pääkala voisi sitten olla yksittäisiä monneja, kirjoahvenpariskunta/tia tai rihmakalahaaremi. Egoilijaksi esmes hunajarihmakala 1+2, jollei ole paljon virtausta tai pinnasta löytyy rauhallinen alue.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ei nuo avaimet minun mielestäni kovin värittömiä ole. Omat vaihtavat väritystään mielialan mukaan ja evät hohtavat aivan ihanasti sinertävälle. Hurmaavia kaloja.
ospeanmu
Starting Member
Starting Member

täplämonneja tuonne pohjalle aion ottaa ja tetroiksi kardnaalitetroja tai neontetroja.
Pääkalaksi / pääkaloiksi en ole vielä mitään päättänyt lajia, mahdollisesti joku rihma pariskunta (ehkä sinirihma pariskunta) tai sitten jotain ahvenia haaremi. Mutta se lopullisen päätöksen tekeminen jää vielä reilusti myöhemmäksi, lisää ehdotuksia saa vieläkin laittaa, jotain värikästä kaipailisin :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täplämonniset ja neontetrat viihtyisivät viileässä vedessä (jossakin 21-23), kardinaalitetrat ja rihmakalat sen sijaan lämpöisemmässä (26 tai enemmänkin). Kannattaa ottaa sekin huomioon. [;)]

Sinirihmakaloille allas on ensinnäkin liian pieni, ja toisekseen niitä ei kannata pitää pariskuntana. Melkoisella todennäköisyydellä lopputulos on kuollut naaras, kun koiraalla sattuu olemaan paha päivä. Sinirihmahaaremille suositellaan sellaista 250-300 litraa.

Jos päädyt täplämonnisiin, neontetroihin ja viileään veteen, voisi pääkalaksi ottaa jokusen paratiisikalan. Itse ainakin olen tykästynyt niiden väreihin ja persoonallisuuteen. :) Haaremikin varmaan sopii, ellet satu aivan raivohullua koirasta saamaan.
Toki viileään veteen varmaankin löytyy myös ahvenia, mutta en juurikaan tunne niitä. Keltakääpiöahven ainakin menisi.

Pohjalle voisi sitten ottaa vielä jotakin täplämonnisten lisäksi, vaikkapa partamonnin, nuolimonneja tai katinkultamonneja. Myös neontetrat ovat sen verran pieniä, että vaikka ottaisit niitä 20-30, tilaa jää toisellekin parvelle. Ainakin nuo Tintsun mainitsemat puna-aavetetrat ovat aivan upeita, eivätkä ainakaan värittömiä. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”