Helppiä mattosuodattimen tekoon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
_piupau
Starting Member
Starting Member

Helppiä mattosuodattimen tekoon

Viesti Kirjoittaja _piupau »

Eli nyt olen hankkinut 130-litrasen akvaarion ja ajattelin tehdä tuon mattosuodattimen, mutta mie en osaa vaikka kävin vilaseen noita mattolaskurisivuja. Ni minkä kokoinen matto miun pitäis tuonne laittaa ja minkä tehoinen se kiertovesipumppu pitäisi olla? Voi tsiisus miun kans. :(
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Älä välitä en miekää noista laskureista mitää tajua [:I] ois kyllä kiva tajuta, että jotai ees oikein tekis :D
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
BairiX
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja BairiX »

Elikkä koitan nyt hiukan jotenkin neuvoa. Altaasi tarvitsema maton pinta-ala olisi 577 neliöcm kun altaan koko on 130l pumppu kierrättää vettä 2kertaa tilavuuden/h ja virtaus nopeus on 7.5. Jos ajatellaan että pumpun pitää kiertää altaasi vesi määrä 2 kertaa tunnissa niin pumpun tehoksi tulee silloin 260litraa/h eli tuommoisen 300litraa/h olisi varmaan passeli. Laskureilla voi myös laskea tarpeellisen virtaus tehon / pumpun tehon jos mattonkoko on rajallinen... Kertokaa jos tässä on vääriä ohjeita mutta noin minä ton käsitän...
_piupau
Starting Member
Starting Member

okei... :D nyt selkeni jo jotakin.....Siis nyt miun pitää etsiä pumppu joka kierrättää vettä 300l/h???Haittaako jos matosta tulee hieman isompi kuin tuo 577 neliöcm? Ajattelin laittaa maton kulmaan, joko pisara muotoon tai neliömäisesti!!
Tarvitsenko vielä jotain akvaan??siis tietty hankin lämmittimen ja lampun...mutta jotakin tähän suodatin juttuun liittyen?? :?

Kiitoksia tosi paljon avusta!!! :mrgreen:
BairiX
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BairiX »

Juu katselin tossa että esim 600neliö cm. Niin 300l/h pumppu on ihan hyvä. Jos voit niin kerro minulle paljonko suodattimessasi on suodattavia neliösenttejä... Tämmönen pumppu kuin EHEIM compact 300 olisi hyvä. Tässä vielä linkki--->

http://www.akvaarioon.fi/index
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

Ja tämmöinen kuulemma vielä parempi, mutta halvempi.
-=Rami=-
Starting Member

BairiX kirjoitti: Altaasi tarvitsema maton pinta-ala olisi 577 neliöcm
niin, siis tuon verran aattelin nyt sitten tuota mattoa laittaa!!!???
Katselin eilen itsekkin noita pumppuja netistä ja tuota eheim:iä juuri ajattelin...pitää nyt katsoa mitä tuolla eläinkaupassa on tarjolla!! :D

Mut kiitokset taas vastauksista :mrgreen: ...olen ehkä nyt hieman viisaampi :mrgreen: tai sitten en.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”