Onnistuuko malawi tästä altaasta?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Onnistuuko malawi tästä altaasta?
Minulla on täällä hetkellä käytössä 675-l allas joka on vaihtumassa isompaan.
Altaan koko on 150x50x90 pxkxs. Altaalla on iso pohjapintaala 150x90 ja pohjalasin paksuus 12mm. Onnistuuko tästä altaasta tehdä malawialtaan? Miten pohja kestää jos sinne tulisi paljon kivia? Olen lukenut paljon malawiakvaarion perustamisesta ja ylläpitämisesta ja se on alkanut kiinostaa. Olin ajatellut että 300-500-l olisi ollut hyvä, mutta miten toi litra määrä onko sopiva? Kaikki vinkit otetaan vastaa ja kiitos etukäteen vastauksista.
Altaan koko on 150x50x90 pxkxs. Altaalla on iso pohjapintaala 150x90 ja pohjalasin paksuus 12mm. Onnistuuko tästä altaasta tehdä malawialtaan? Miten pohja kestää jos sinne tulisi paljon kivia? Olen lukenut paljon malawiakvaarion perustamisesta ja ylläpitämisesta ja se on alkanut kiinostaa. Olin ajatellut että 300-500-l olisi ollut hyvä, mutta miten toi litra määrä onko sopiva? Kaikki vinkit otetaan vastaa ja kiitos etukäteen vastauksista.
Eihän tuollaisessa altaassa ole mitään vikaa. Mahtuu pirusti kalaa. Voiko se olla huono asia? Samaten kalojen omille reviireille tulee enmmän tilaa. En minä ainakaan kokisi tuota liian isona.
Mutta niistä kivistä, eihän ne niin tolkuttomasti enemmän paina kuin vesikään (kait 1,5 kertaa syrjäytetyn veden paino). Hiekan alle vain styroksi jakamaan kivien pistekuormaa laajemmalle alalle ja avot!
Jos kauhiasti jännittää ja on paljon rahaa (jopa 50€/kivi), niin hienoja lasikuiduista tehtyjä tekokiviä saa akvaariokaupoista. Jos on osaamista ja viitseliäisyyttä, niitä voi valaa vielä itsekkin, jolloin hinta on siedettävämpi. NL-Aquan pojat ovat itse valaneet kiviä, mutta niiden hintaa en muista.
T:Jarkko
Mutta niistä kivistä, eihän ne niin tolkuttomasti enemmän paina kuin vesikään (kait 1,5 kertaa syrjäytetyn veden paino). Hiekan alle vain styroksi jakamaan kivien pistekuormaa laajemmalle alalle ja avot!
Jos kauhiasti jännittää ja on paljon rahaa (jopa 50€/kivi), niin hienoja lasikuiduista tehtyjä tekokiviä saa akvaariokaupoista. Jos on osaamista ja viitseliäisyyttä, niitä voi valaa vielä itsekkin, jolloin hinta on siedettävämpi. NL-Aquan pojat ovat itse valaneet kiviä, mutta niiden hintaa en muista.
T:Jarkko
-
- Junior Member
Olin just ajatellut kun akvaarion pohjapinta-ala on iso niin kivet voisi sijoitaa tasaisesti ympäri niin paino ei kohdistuisi vain yhteen paikaan ja kaloille jäisi paljon uimatilaa ja myös reviriit olisi isompia.
Jopa 50€ kivi kuulostaa aika kalliilta. Meillä kun kivet saa pellolta ilmaiseksi ja kyllä ovat kauniita. Myös nykyisessa altaassa olevat kivet ovat pellolta kerätyä.
Pohja lasi on kestänyt tähän mennessä joten varmaakin kestäisi myös malawialtaassa. Nyt akvaariossa on XXL kokoinen kanto, sekä muutama pieni, kivia, jotkut ovat aika isoja, hiekka,vesi ja kasvit. Siinä on jo aika paljon painoa ja on kestänut.
Jopa 50€ kivi kuulostaa aika kalliilta. Meillä kun kivet saa pellolta ilmaiseksi ja kyllä ovat kauniita. Myös nykyisessa altaassa olevat kivet ovat pellolta kerätyä.
Pohja lasi on kestänyt tähän mennessä joten varmaakin kestäisi myös malawialtaassa. Nyt akvaariossa on XXL kokoinen kanto, sekä muutama pieni, kivia, jotkut ovat aika isoja, hiekka,vesi ja kasvit. Siinä on jo aika paljon painoa ja on kestänut.
-
- Junior Member
Hietikkomalawit ovat hyvä vaihtoehto. Katsotaan mihin minä päädyn, otetaan yksi askel kerrallaan. Ensin pitaisi tyhjentää nykyinen allas ja siirtää kaikki uuteen isompaan. Sen jälkeen kun allas vapautuu voin alkaa perustaa malawiakvaarion alkaen kypsytämisestä j.n.e. Kiire ei ole.
Voiko kivikko ja hietikkomalaweja yhdistää? Takaalalle voisi laitaa kivikkomalaweja ja etualalla jäisi runsaasti tilaa myös hietikkomalaweille. Kasvisyöyämalawit kiinostaisi mutta katsotaan mihin päädyn.
Voiko kivikko ja hietikkomalaweja yhdistää? Takaalalle voisi laitaa kivikkomalaweja ja etualalla jäisi runsaasti tilaa myös hietikkomalaweille. Kasvisyöyämalawit kiinostaisi mutta katsotaan mihin päädyn.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Ja tässä kysytään. Mitä kaikea hietikkomalawit vaativat? Riitääkö niille pelkästään hiekkaa? Voiko hietikkomalawiakvaarioon laitaa esim. muutama kivi ihan koristeeksi vai ovatko kivet vain tiellä silloin kun kalat valtaavat ja puolustavat reviireja? Kiitos etukäteen vastauksesta.
Jos käy niin että on vaikea päättää kumman perustan kivikko vai hietikkomalawin silloin ei jää muuta jäljellä kun tikun vetäminen niin se ratkeaa kumman perustan.
Jos käy niin että on vaikea päättää kumman perustan kivikko vai hietikkomalawin silloin ei jää muuta jäljellä kun tikun vetäminen niin se ratkeaa kumman perustan.

-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on sekä kivikkomalaweja että hietikkomalaweja sulassa sovussa samassa altaassa. Eikä tarvitse hietikkolajien pelätä jäävän ilman ruokaa, ovat ensimmäisenä kärkkymässä sapuskaa, kun joku lähestyy akvaariota. Kalojen ruokavaliot pitää ottaa huomioon kokoonpanoa miettiessä, varsinkin kun moni hietikkolaji on enempi lihan perään. Minulla on mbunia C. afra ja L. caeruleus (omnivore-ruokavalio) ja hietikkopuolelta on A. baenchi ja L. marginatus (molemmat carnivore-ruokailijoita). Syötän ahvenhiutaleita ja pellettejä (carnivore-ahvenien ruokia) ja räkmixiä, jossa on myös kalaa. Kaikki voivat hyvin ja uskoisin räkmixin herneiden riittävän täyttämään omnivore-ruokavalion kaloille tuota rehujen tarvetta.
Voin suositella ainakin noita kahta hietikkolajia, ovat kauniita kaloja. Nyt kun mbunat asustavat kivikossa ja hietikkolajit avovedessä ja hiekalla, niin altaassani on vipinää kaikissa osissa.
Voin suositella ainakin noita kahta hietikkolajia, ovat kauniita kaloja. Nyt kun mbunat asustavat kivikossa ja hietikkolajit avovedessä ja hiekalla, niin altaassani on vipinää kaikissa osissa.
-
- Junior Member
Nyt meni vaikeaksi. Toisaalta ei suositella kivikkomalawit ja hietikkomalawit samaan akvaarioon, toisaalta on hyviä kokemuksia molemmista malaweista.
Kävin tänään kirjastossa ja löysin yhden ainoan kirjan malawiahvenista joka on vuodellta 97. Onneksi on netti, sieltä löytyy vaikka mitä ja tämä palsta. Aina saa neuvoa tarvitaessa.
Kävin tänään kirjastossa ja löysin yhden ainoan kirjan malawiahvenista joka on vuodellta 97. Onneksi on netti, sieltä löytyy vaikka mitä ja tämä palsta. Aina saa neuvoa tarvitaessa.

Sulle on kuitenkin tulossa reippaasti pohjapinta-alaa, joten luultavasti kaikki menee ihan hyvin, vaikka ottaisit molempaa "sorttia". Niinko ninuskakin tuossa sanoo niin on mennyt oikein hyvin.
Elä nyt turhaan ressaa tuosta.
Suomeksi ei juuri malawikirjoja olekaan. Ad Koningsin Malawijärven kirjoahvenet on oikein hyvä lisä kirjahyllyyn. Aponogetonissa 3/2006 on siitä arvostelu.

Suomeksi ei juuri malawikirjoja olekaan. Ad Koningsin Malawijärven kirjoahvenet on oikein hyvä lisä kirjahyllyyn. Aponogetonissa 3/2006 on siitä arvostelu.
-
- Junior Member
Ok. Se vaan on niin jännittävä kun ei koskaan riittää. Kun aloitin akvaarioharrastuksen päätin että 675-l, 180-l ja karanteenialtaat riittävät mulle. Nyt 675-l on vaihtumassa isompaan 840-l ja tavoiteena on perustaa malawialtaan. Minulle tulee olemaan kaksi isoa allasta, yksi pieni ja karanteeni. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Se on totta että nälkä kasvaa syödessä.
-
- Junior Member
Jos hietikkoa suunnittelet joskus niin suosittelen lämpimästi Trematocranus placodon:eja eli hietakeisaahventa poikasena värittömiä, mutta kun kasvavat ovat todella upeita.
linkki
Kuva on hieman huono kun on otettu karanteeni-altaasta, mutta kunhan kotiutuu niin laitan tuonne paremman kuvan
linkki
Kuva on hieman huono kun on otettu karanteeni-altaasta, mutta kunhan kotiutuu niin laitan tuonne paremman kuvan
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus