Lippukirjoahvenet kutivat!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Lippukirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Nyt mun lippukirjot päättivät väsätä uuden kudun. Ne tekivät sen anubiaan lehdelle kuten viimeksikin ja taas meidän reissun aikana. Toivottavasti ei menis tälläkin kertaa harjoitteluksi.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Onneksi olkoon!
Ovat odottaneet että tirkistelijät on poissa. :mrgreen:
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Onneksi olkoon minunkin puolesta.
Pepsi Max, mustaa kultaa
pikkuakvaariosta
Member
Member
Viestit: 264
Liittynyt: 22:58, 26.01.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Vasta liityin palstalle, joten viitsitkö kerrata, millaisessa altaassa lippujasi pidät? Itselläni on lähes vastahankittu pariskunta lippuja - tarvitsevatko ne jotain erityistä kuteakseen? Omani värittäytyvät välillä tosi syvänsinisiksi, onko lupaavaa?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Lippukirjoahvenistani

Viesti Kirjoittaja nirppu »

pikkuakvaariosta kirjoitti:Vasta liityin palstalle, joten viitsitkö kerrata, millaisessa altaassa lippujasi pidät? Itselläni on lähes vastahankittu pariskunta lippuja - tarvitsevatko ne jotain erityistä kuteakseen? Omani värittäytyvät välillä tosi syvänsinisiksi, onko lupaavaa?
Allas on 228 litrainen, vesi on pehmeää, pH n. 6,8, lämpötila 25-26 astetta. Mitään erityistä en ole kutujen aikaansaamiseksi tehnyt, vaan ihan tällaisia yleisiä juttuja eli ruokkinut hyvällä ruoalla (pakastesurvareita olen antanut silloin tällöin) ja vedenvaihtoja tehnyt.

Tämä kutu alkoi siis lauantaina, kun perjantaina olin tehnyt n. 50 litran vedenvaihdon.

Mun parini oli alussa todella eripurainen, en uskonut niiden koskaan kutevan. Naaras meni aina karkuun koirasta aivan haaleaksi värjäytyneenä. Sitten, kun naaraaseen alkoi iskeä kutuhalut, se tummensi värinsä (nyt kutuaikana todella syvänsininen eli hyvät mahdollisuudet on sullakin kutuun) ja ne alkoivat liikkua yhdessä. Vieläkään ne eivät kyllä ole ihan joka asiasta samaa mieltä, koska edellisen kudun aikana ja sen jälkeen kaikki evät menivät riekaleiksi ja välillä ne pyörivät keskenään todella vinhaa vauhtia ympyrää.

Nyt näyttää todella pahasti siltä, että harjoitteluksi meni tämäkin kutu. Nähtävästi kudunvahtimisvuoroissa oli jotain epäselvää, kun molemmat unohtivat eilenillalla vahtimisen ja alkoivat taas pyöriä ympyrää keskenään. Avainkirjoahven huomasi hetkensä tulleen ja meni herkkuaterialle. Sytytin valot, minkä jälkeen liput muistivat taas, mitä pitikään tehdä, mutta lähes koko kutu oli jo syöty. Tällä hetkellä toivon, että pari lopettaisi jatkuvan riitelemisen ja keskittyisivät olennaiseen, mutta aika näyttää , kykenevätkö ne siihen...

Vielä tärkeä huomautus kutua ajatellen - olen poistanut partiksen altaasta eli paikalla on näiden lisäksi vain kaksi avainkirjoahventa, 6 keisaritetratyttöä ja 5 isotapparakalaa (lisää pitäisi saada jostain).
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Eilen illalla lippukirjot jatkoivat edelleen vahtimistaan eli nähtävästi sinne oli vielä jäänyt jotain vahtimisen arvoista. Eiköhän niiden munien pitäisi pian jo kuoriutuakin, jos siellä jotain hedelmöittyneitä löytyy?!

Tänään on taas jännä mennä töistä kotiin, niin näkee, mikä tilanne siellä on tänään. Siitä koiraasta olen vähän huolestunut, kun eilen illalla, valojen sammumisen aikoihin, se piilotteli suodattimen imuaukkoja vasten. Oli varmaan aika väsynyt jo näiden kutuhommien jälkeen/tiimellyksessä. Se naaras osaa näköjään olla aika vaativa, vaikka usein ajattelisi, että se tilanne menis toisin päin ja naaras olisi hätää kärsimässä. Toivottavasti se koiras ei vaan kuole stressiin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”