Eli: Miten siitä pääsee eroon? Ollaan nyt kärsivällisesti putsattu sitä jo reilu vuosi. Pääseekö siitä mitenkään vai pitääkö vaan nöyrästi luopua altaasta?
Pikkulimaskan valloitukset
Valvoja: Moderaattorit
Pikkulimaskan valloitukset
Apua! Nyt menee yksinkertaisesti viimeisetkin hermonrippeet tuon rakkaan pikkulimaskan takia. Se kasvaa hetkessä niinkuin tiedätte ja vedenpinta on sitä täynnä. Se rumentaa näkymää ja vie valoa kasveilta pois. Mm. tuon takia paljon valoa tarvitsevat kasvit eivät menesty, vaikka valaisin on riittävän tehokas.
Eli: Miten siitä pääsee eroon? Ollaan nyt kärsivällisesti putsattu sitä jo reilu vuosi. Pääseekö siitä mitenkään vai pitääkö vaan nöyrästi luopua altaasta?
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Hanki parvi noita loistobarbeja.
Mulla ei ne aluksi syönyt sitä mutta kun olin pois yhen viiiiiiiiikonlopun ja ruokkija oli hieman pielessä niin ne pirulaiset oppi sitä popsimaan.
Ne ovat muutenkin aivan kokoajan syömässä.
Toinen keino on että otat kansilasit ja valisimet pois ja putsaat siivilällä tai mukilla kerralla kaikki pois. Toistat tämän operaation päivittäin niin kauan kunnes siellä ei enää ole yhtään. Alle viikossa ei pitäisi löytyä enää yhtään.
Loistobarbeista...
Mulla on noita poikasia tossa altaassa jokunen kappale. 3-päivää vanhoja ja sitten 8-päivää vanhoja. On muuten sitten niin pieniä nuo poikaset etten ole ennen nähnyt. Ne voi mennä nuppineulan varren taakse piiloon eikä mitään näy.
Mulla ei ne aluksi syönyt sitä mutta kun olin pois yhen viiiiiiiiikonlopun ja ruokkija oli hieman pielessä niin ne pirulaiset oppi sitä popsimaan.
Ne ovat muutenkin aivan kokoajan syömässä.
Toinen keino on että otat kansilasit ja valisimet pois ja putsaat siivilällä tai mukilla kerralla kaikki pois. Toistat tämän operaation päivittäin niin kauan kunnes siellä ei enää ole yhtään. Alle viikossa ei pitäisi löytyä enää yhtään.
Loistobarbeista...
Mulla on noita poikasia tossa altaassa jokunen kappale. 3-päivää vanhoja ja sitten 8-päivää vanhoja. On muuten sitten niin pieniä nuo poikaset etten ole ennen nähnyt. Ne voi mennä nuppineulan varren taakse piiloon eikä mitään näy.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Pikkupiipero
- Member

- Viesti:
Ei ole vaivalloinen homma ottaa suurehkolla haavilla siitä pinnalta niitä ja viskata ämpäriin. Aikaa menee minuutti viikossa.
Mutta muuten kyllä minä kerran siitä eron otin. Tarkkaan vain kaikki haaviin. Syvemmälle muihin kasveihin oli tarttunut niitä myös ja ne kun vielä metsästeli viikon aikana, niin onnistuin.
Mutta muuten kyllä minä kerran siitä eron otin. Tarkkaan vain kaikki haaviin. Syvemmälle muihin kasveihin oli tarttunut niitä myös ja ne kun vielä metsästeli viikon aikana, niin onnistuin.
-
Micke
- Advanced Member

Tavallinen litran tai kahden mitta on kätevä kun sillä imuroi pintaa pitkin.
Ja täytyy huomioida että kaikki pieneimmätkin palaset täytyy ottaa tarkaan pois. Siis astia upotetaan veteen ja reunasta päästetään pikkuhiljaa vettä sinne siten että se kuin imeepintaa sinne astiaan. Sen kanssa kierrettään koko allasta kunnes ei ainuttakaan limaskaa näy.
Ekapäivänä menee ekä tunti seuraavina 15min kansien raivaamisen kanssa.
Tärkeää on putsata myös kaikki altaiden reunat jos niissä on vaikka kuivanneita lehtiä tai sitten haavit yms. vanhat hiekat jos niitä otetaan käyttöön. Se on pirun sitkeä kasvi selviämään.
Ja täytyy huomioida että kaikki pieneimmätkin palaset täytyy ottaa tarkaan pois. Siis astia upotetaan veteen ja reunasta päästetään pikkuhiljaa vettä sinne siten että se kuin imeepintaa sinne astiaan. Sen kanssa kierrettään koko allasta kunnes ei ainuttakaan limaskaa näy.
Ekapäivänä menee ekä tunti seuraavina 15min kansien raivaamisen kanssa.
Tärkeää on putsata myös kaikki altaiden reunat jos niissä on vaikka kuivanneita lehtiä tai sitten haavit yms. vanhat hiekat jos niitä otetaan käyttöön. Se on pirun sitkeä kasvi selviämään.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Hyvähän sitä on "tavallisen" altaan kanssa, mutta ei meidän rapulassa onnistu tuo haaviminen/pinnalta lappoaminen mitenkään: jaavansammal, riccia ja kilpukka kasvavat vedestä ylös, laseille ja mattosuodattimen päälle, ja limaska on kiivennyt niiden mukana ja sotkeentunut niihin niin, että saisi luultavasti poistaa koko mattosuodattimen ja kaiken pinnan lähellä olevan kasvillisuuden sen hävittämiseksi.
Onneksi se jostain ihmeen syystä on ainoa kasvi, joka tuossa altaassa ei viihdy.
Kasvaa aika hitaasti ja pienillä lehdillä, joten ei vie hirveästi valoa muilta.
Onneksi se jostain ihmeen syystä on ainoa kasvi, joka tuossa altaassa ei viihdy.
-
Micke
- Advanced Member

Nyt kun mun loistobarbit ovat hieman kasvaneet niin ne ovat alkaneet syödä myös limaskaa. Ne "porsaat" syövät ihan kokoajan jotain. Jos en laita ruokaa niin sitten menee kasveja kokoajan.
Niille kelpaa vanhat lehdet esim. karvalehdestä, argentiinanvesirutosta, vedensuosikista ja tuoreet osat myös ricciasta ja pikkulimaskasta.
Jättiläis vallisnerian ja miekkakasvit ne jättää rauhaan sekä muut kovalehtiset kasvit.
Suosittelen hommaamaan noita hoitamaan pikkulimaskaa pois. Osaavat kuitenkin olla syömättä sitä aivan loppuun saakka sillä altaassa on noin 50-100 pikkulimaskaa joista nuo syövät aina vähitellen pitäen sen hyvin kontrollissa, riccia on kyllä syöty melkein loppuu.
Niille kelpaa vanhat lehdet esim. karvalehdestä, argentiinanvesirutosta, vedensuosikista ja tuoreet osat myös ricciasta ja pikkulimaskasta.
Jättiläis vallisnerian ja miekkakasvit ne jättää rauhaan sekä muut kovalehtiset kasvit.
Suosittelen hommaamaan noita hoitamaan pikkulimaskaa pois. Osaavat kuitenkin olla syömättä sitä aivan loppuun saakka sillä altaassa on noin 50-100 pikkulimaskaa joista nuo syövät aina vähitellen pitäen sen hyvin kontrollissa, riccia on kyllä syöty melkein loppuu.
-
Atomipommi
- Starting Member

Aivan sama juttu mulla. Ensimmäisellä yrityksellä se kuoli, toisella ehti lillua altaassa ehkä viisi sekuntia, kunnes oli syöty.Damae kirjoitti:Mikähän mun akvaarioissa on ollut kun kertaakaan en ole saanut limaskaa säilymään vaikka joskus sitä varta vasten otin..
Luuranko on teline josta lihat riippuvat.
Kiitos vinkistä! Tuota täytyy kokeilla! Platyt saattaisi tykätä?Pete28 kirjoitti:Siitä limaskasta saa muuten hyvää ruokaa kaloille.Kun laittaa sen kuivamaan vaikka lampun päälle ja hienontaa sen käsissä niin maistuu kaloille ainakin meillä.
Olen joskus nähnyt että platyt syövät tuoretta limaskaa, jos siitä on irronnut yksittäisiä lehtiä. Kokonaisia limaskoja ne kuitenkin vain nyppivät. Ilmeisesti kokonainen limaskakasvi juurineen on niille liian hankala nieltävä.