Ilmakuplat akvaarion laseissa?
Valvoja: Moderaattorit
Ilmakuplat akvaarion laseissa?
Ilmakuplia on laseissa tosi paljon, mistä voi johtua? Onko se vaarallista?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ahaa, karanteenina on jees. 
Siis laskee veden esim. jotain tasoa pitkin altaaseen (vaikka kansilasi pohjaa vasten ja siitä liruttaa) tai kovalla paineella kauhaan josta vesi valuu akvaarioon. Jotkut käyttävät myös suodatinmatonpalasta letkun päässä, tästä ei ole havaintoa toimiiko. Nämä vain esimerkkinä.

Siis laskee veden esim. jotain tasoa pitkin altaaseen (vaikka kansilasi pohjaa vasten ja siitä liruttaa) tai kovalla paineella kauhaan josta vesi valuu akvaarioon. Jotkut käyttävät myös suodatinmatonpalasta letkun päässä, tästä ei ole havaintoa toimiiko. Nämä vain esimerkkinä.
Itse lasken vedenvaihdossa veden aika kovalla paineella levämagneettia vasten. Ja silti on akvassa ilmakuplia runsaasti vedenvaihdon jälkeen- Luulen, että mitä kovemmalla paineella vettä lasketaan, sen enemmän se luo itsessän ilmakuplia. ei ole meillä sukeltajantautia ilmennyt. Ilmakuplien syntymistä voi tietenkin ehkäistä liruttelemalla vettä pikkuhiljaa, johon menee iäisyys
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Lasken kanssa pienellä paineella veden suoraan letkusta akvan pohjalla olevan lasitölkin kautta ( pojalannoitteet eivät pöllyä) suoraan akvaan. Kuplia on kasveissa ja akvassa vajaan puoli vuorokautta. Mitään tauti-ilmiöitä ei ole esiintynyt. Kaloina taistoja, kuparimonnisia ja jämä intiaaninsulkia ja vanha partamonnikoiras.
Poikasakvaan ( =taistojen ) lasken veden samalla metodilla. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt vedenvaihtojen jälkeen.
Vesi tulee omasta kaivosta porakaivopumpulla ja pienellä vesiautomaatilla.
Poikasakvaan ( =taistojen ) lasken veden samalla metodilla. Mitään ongelmia ei ole esiintynyt vedenvaihtojen jälkeen.
Vesi tulee omasta kaivosta porakaivopumpulla ja pienellä vesiautomaatilla.
Viola & eläintarhantynkä
Tein ihan omakätisen blondi-parannuksen noiden ilmakuplien poistamiseksi. Sudittelin ne haavilla irti lasipinnoista, jolloin kuplat nousivat pintaan ja hävisivät
Isommassa, siis siinä OIKEASSA, akvaariossa mäkin kaadan veden pystyyn nostettuun saviruukkuun, jolloin ei mitään kuplaongelmia ole ja samalla pysyy kasvitkin nätisti kiinni pohjassa, eivätkä myöskään pohjalannoitteet pöllyä, kuten joku jo totesikin.
Aikaisemminkin olen aina tehnyt niin, ja nyt karanteenin pystyttäessäni ei ruukkua karanteenialtaassa ollut, ja kuplat ilmestyivät. Joten onneksi ei ollutkaan mistään kovin hälyttävästä kyse. Viisikko pyörii ihan tyytyväisen näköisenä väliaikaisyksiössään

Isommassa, siis siinä OIKEASSA, akvaariossa mäkin kaadan veden pystyyn nostettuun saviruukkuun, jolloin ei mitään kuplaongelmia ole ja samalla pysyy kasvitkin nätisti kiinni pohjassa, eivätkä myöskään pohjalannoitteet pöllyä, kuten joku jo totesikin.
Aikaisemminkin olen aina tehnyt niin, ja nyt karanteenin pystyttäessäni ei ruukkua karanteenialtaassa ollut, ja kuplat ilmestyivät. Joten onneksi ei ollutkaan mistään kovin hälyttävästä kyse. Viisikko pyörii ihan tyytyväisen näköisenä väliaikaisyksiössään

Oma näkemys, jos vaihdat vettä ämpärillä:
- Kun täytät ämpäriä tuoreella vedellä, niin hana täysille. Silloin vesi ilmastuu ämpärissä aika kivasti. Samalla poistuu klooria, jos sitä vedessä ylipäänsä on.
- Kun kaadat veden ämpäristä akvaan, niin kaada kämmenen "läpi", eli sormet hiukan auki ja n. 5-10 cm vedenpinnan yläpuolella, silloin vesi ilmastuu toisen kerran.
Näin itse vaihdan vettä 200l altaaseen joka viikko eikä typen kanssa ole ollut ongelmia.
- Kun täytät ämpäriä tuoreella vedellä, niin hana täysille. Silloin vesi ilmastuu ämpärissä aika kivasti. Samalla poistuu klooria, jos sitä vedessä ylipäänsä on.
- Kun kaadat veden ämpäristä akvaan, niin kaada kämmenen "läpi", eli sormet hiukan auki ja n. 5-10 cm vedenpinnan yläpuolella, silloin vesi ilmastuu toisen kerran.
Näin itse vaihdan vettä 200l altaaseen joka viikko eikä typen kanssa ole ollut ongelmia.