Sitkeä pilkkutauti, lääkitys costapur:illa ei tunnu auttavan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

No nii! Ei kun yrittämään vaan. Nyt ajattelen että voittoa on se että joku kala edes jää henkiin! Mukavasti on tullu jo takkiin tässä vaihees, lääkkeet, kalat ym. ja se että olin saanu saaliiksi nuo helmipartamonnikki jotka ei vissiin suomes kovin yleisiä ole (vrt. timantti- tähti-, briljanttipartamonni).
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Nyt meni sormi suuhun.
Kirjotin nuo aineet ylös ja olen nyt lähdössä apteekkiin katsomaan löytyykö apua. Mut tuo annostus on vähän epäselvää. JBL:n kotisivuilta löysin Oodinolin käyttöohjeet (1 tippa, 2 litraan vettä) tässä tapauksessa laitetaan kaiketi 1 tippa 4 litraan vettä, jos laitetaan tuon mörrikän antaman ohjeen mukaan.
Furanolista oli että yksi tabletti 30 litraan vettä, ja siitäkin mörrikän ohjeen mukaan puolet annostuksesta. (eli nyt mun täytyy laskea miten paljon furanolia tarvitsen.)
Punktolin annostusta en sitten tiedäkkään, siinä ei ollut mitään määristä. Voisiko joku joka annostuksen tietää, ilmoittaa sen mulle. Kiitos.

Eilen oli monnisten vuoro kutea akvaariossa. Pilkut ovat lisääntyneet, mutta monnisissa ei vielä näy pilkkuja. Toinen helmipartiksista kuoli eilen. Puuplekot ja norm. partis on tosi huonossa kunnossa, muut vielä syö kun ruokaa annetaan.
ellmarj@luukku.com
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

ellmarj kirjoitti:Punktolin annostusta en sitten tiedäkkään, siinä ei ollut mitään määristä. Voisiko joku joka annostuksen tietää, ilmoittaa sen mulle. Kiitos.

Minäkään en tiedä tähän vastausta, mutta muistaakseni Punktolia on saatavilla kahta eri vahvuutta. Kannattaa siis harrastaa tilanteen vaatimaa lähdekritiikkiä oikeaa annostusta selvitellessään.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaarioliikkeissä myytävän punktolin (muovipullo) annostus on 1 ulkokorkillinen / 40l.

Muistaessani: En ota mitään vastuuta tuosta itse sekoitetusta lääkkeestä. En tunne aineitten ominaisuuksia millään tavalla. Varaudu myös siihen, että niitä ei apteekissa suostuta ainakaan kaikkia myymään ja määrät voivat olla ihan järkyttävät. Myös myrkyn "ostolupaa" voidaan vaatia.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Ny sain lääkkeet! Ei apteekis eilen tiedetty mistää mitää. Seinäjoen Faunattaresta sit sain nuo aineet.
Mä vaihdoin eilen taas yli puolet vettä ja laitoin sitä costapuria. Eli ajattelin tänään jättää veten vaihdon pois ja laitaa vaan lääkkeet. Lisäksi ajattelin laittaa tuota pilkkutautilääkettä tänään vaan puoli annosta.
Ulkosuodattimen otan pois ja laitan korveeseen "pyörittään vettä" jos sielä vielä hyviä bakteereja edes on. Saa akvaario nyt pärjätä kolmella sisäsuodattimella.
Toivotaan nyt että onnistuu!

P.S. Onko nuo hyytelökapselit ja parveilijat (tomiitit) paljain silmin nähtävis?
ellmarj@luukku.com
Teemu Salonen

Miks laitoit sitä costapuria ku oot kerran huomannut että se ei toimi? Unohda se costapur ja lisää pelkät jbl:t.

Eikä sitä ulkosuodatinta ole mitään järkeä ottaa pois päältä. Turhaan vaan tuhoat hyvän biomassan.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Teemu Salonen kirjoitti:Eikä sitä ulkosuodatinta ole mitään järkeä ottaa pois päältä. Turhaan vaan tuhoat hyvän biomassan.
No eiköhän se nifurpirinol tapa sieltä muuten kaiken elollisen massan :roll: Varmaan parempi pitää se käynnissä jossain ämpärissä tai saavissa (eli korvees, vai korvos?) ja heittää sinne ainakin kalanruokaa, niin on sitten kaloille laittaa kypsä suodatin lääkityksen jälkeen. Vaikka voihan tuon tehdä vaikka SafeStartillakin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Joo eli isoon ämpäriin (korveeseen, kielimuuri) laitoin tuon ihan just sen takia , ettei kaikki hyvät bakteerit kuolisi. Ja tuli tuos mieleen että voisin laittaa sinne uutta hiekkaa muutaman päivän päästä jos siihen sais kans pientä bakteerikantaa.

Ehkäpä tosiaan ihan turhaan oon costapuria vielä eilen käyttäny, mut se oli tätä omaa toiveajattelua, että jospa kuitenkin siitä olis apua.

Nyt on kuitenki oikeat lääkkeet kehis ja tuo annostus mitä toisessa ketjussa oli, eli pitäis tepsiä.
ellmarj@luukku.com
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Costapur on voinut jo tappaa kaiken elollisen sieltä ulkosuodattimesta. Vois olla hyvä jos sen putsais nyt kunnolla ja laittas pörisemään sinne ämpäriin ja kypsyttäis sen siellä uudestaan.

Onko siellä nyt sekä JBL.n lääkkeet ja costapur sekaisin? Silloin kun tappelin pilkkutaudin kans, kun olin myös kokeillu ensin lääkitä seralla ja junglella ja junglen lääkeannoksen olin altaaseen juuri edellisenä päivänä lisännyt kun tuon jbl.n yhdistelmän löysin. Neuvona annettiin et vettä vaihtoon parin päivän ajan reilusti et saa vanhat lääkejämät pois sekoittamasta pakkaa!

Ja mulla ainakin tuo JBL.n yhdistelmä todella auttoi!
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Teemu Salonen

Enpä tullu sitä ämpärikikkaa ajatelleeks:)

Sinne vaan, ni pysyy bakut hengis. Vaiks sit niis sisäpuolisist suodattimist sit osa kuoliski.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

On meilläki nyt tuo JBL auttanut. Kaloja ei ole kuollut enää kuin 2 aurinkobarbia, nekin sinä päivänä kun laitoin ensimmäisen annoksen. Olivat kalaressukat jo niin huonos kunnos.
Silloin ku kuurin aloitin oli avaimien evät vähän huonokuntoiset, mutta nyt ovat jo parantuneet. Yhdellä aurinkobarbilla oli aika pitkään pilkkuja näkyvissä, mutta sekin on jo ulkoisesti parantunut. Lisäksi oli hienoa nähdä meidän partamonnivaarin jälleen syömässä.
Hyvä juttu on se ettei kaikki kalat kuolleet (56 kalaa siis kerkesi kuolla). Tänään ja loppuviikosta vielä pitää lääkkeitä laittaa.
Tuo Costapur taitaa olla vain jotain lemmenlääkettä kutuinnosta päätellen. :roll:
ellmarj@luukku.com
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”