![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Eli jos minulla on uS mittari, niin saan siis sillä selville suolapitoisuuden, tämä oli ihan uuttaa.
Valvoja: Moderaattorit
No ei tuo minusta korrelloi älykkyyden kanssa mitenkäänheikki kirjoitti:Olimpas sitten tyhmä![]()
Näin se menee koska meriveden koostumus tunnetaan. Kannattaa huomata, että normaalin S=35 meriveden sähkönjohtavuus on 53 mS/cm eli 53000 uS/cm mistä syystä useimmat sähkönjohtavuusmittarit eivät sovellu meriveden suolapitoisuuden mittaamiseen.Eli jos minulla on uS mittari, niin saan siis sillä selville suolapitoisuuden, tämä oli ihan uuttaa.
Korvausvesi on tärkeä meriakvaariossa koska vain vesi haihtuu, suola ei. Eli ts. akvaarion suolapitoisuus nousee jatkuvasti kun vettä haihtuu. Koska akvaarion suolapitoisuus halutaan yleensä pitää mahdollisimman tasaisena, haihtuva vesi korvataan automaattisesti puhtaalla vedellä. Toki haihtuvan veden voi korvata myös käsipelillä mutta silloin akvaariota ei voi moneksi päiväksi jättää ilman hoitoa.Mikä ihme siinä on, että tuo muu ei tunnu ollenkaan niin vaikealta kuin nuo korvaus- ja kalkkivesiasiat?
Juu, jos aikoo ylipäätään käyttää kalkkivettä (ei "pakollista" vaikkakin suositeltavaa) yleensä samantien laitetaan kaikki korvausvesi kalkkivetenä. Jos ei halua panostaa automaattiseen täyttövempeleeseen (joka sekin on kyllä hyvin suositeltavaa) voi kehitellä tippapullo virityksen jonka tiputus vastaa suurinpiirtein haihtumista ja tarvittaessa sitten lisätä puhdasta vettä.tepy kirjoitti:Ok. Eli korvausvetenä voi käyttää pelkästään tuota kalkkivesiliuosta?
Ei, jos sitä lisätään oikein eli hitaasti. Kalkkivesi nostaa pH:ta koska se "imee" vedestä hiilidioksidia. Altaan pH pysyy oikeana koska reippaan vedenkierron ansiosta ilmasta liukenee hiilidioksidia takaisin veteen.Eikös se nosta ajan mittaan pH:ta altaassa liikaa?
Itse asiassa nimenomaan kalkkiveden valmistuksessa ei tarvitse välttämättä käyttää RO vettä koska kalkkivedellä on itse itsensä puhdistava ominaisuus - esimerkiksi suurin osa raskasmetalleista saostuu astian pohjalle joutuessaan kosketuksiin kalkkiveden kanssa.Ja kalkkiveden valmistukseenkin käytetään vain RO-vettä?
Nimenomaan! En ole aivan varma tuon nitraatinpoistomateriaalin tarpeellisuudesta, hyvin toimivassa akvaariossa pitäisi kyllä olla denitrifikaatiokykyä omasta takaa. Sen sijaan suosittelisin Purigen nimistä suodatinmateriaalia joka auttaa paitsi nitraatin myös erilaisten liuenneiden orgaanisten aineiden poistossa. Tuota nitraatinpoisto materiaalia voi sitten lisätä jos akvaarion kypsyttyä näyttää siltä, että nitraatti ei laske.Se kemiallinen suodatusko on nimenomaan sitä aktiivihiili- ja nitraatinpoistosuodatusta?
Jeps, riutta-akvaarioista haihtuu yleensä vielä paljon enemmän vettä kuin makeanveden akvaariosta johtuen suuremmasta pintaveden kierrosta, vaahdottimesta ja ylivuodosta. Meriakvaariossa ei kannata käyttää peitinlaseja koska ne suolaantuvat hyvin nopeasti ja vähentävät akvaarioon pääsevän valon määrää.Tuo allas on joskus ollut avoin (makeaa vettä), ilman kansilaseja ja muistaakseni silloin lisäilin kerran-pari viikossa pari litraa vettä. Haihtuu melkoista vauhtia kun on tuollainen matalan mallinen allas. Ja silloin ei edes ollut pintavedenkiertoa juuri nimeksikään.
Rahaa säästyy eniten kun kyselee ja opiskelee mahdollisimman paljon. Mikään ei ole niin kallista kuin laitteiden jatkuva vaihtaminen ja kuolleiden eläinten korvaaminen...Yrittäkää jaksaa, kyllä tämä kysymystulva joskus loppuu. Tai ainakin vähän laimenee. Toivottavasti ei lopu siihen, että isäntä tai pankkitili sanoo sopimuksen irti
Toihan olikin hyvä aine.Tatu Vaajalahti kirjoitti:suosittelisin Purigen nimistä suodatinmateriaalia joka auttaa paitsi nitraatin myös erilaisten liuenneiden orgaanisten aineiden poistossa. Tuota nitraatinpoisto materiaalia voi sitten lisätä jos akvaarion kypsyttyä näyttää siltä, että nitraatti ei laske.
On käyttökokemuksia jo pitkältä aikaa, hyvin toimii. Tämä on itse asiassa kohtuullisen suosittu materiaali, muiden käyttäjien kokemuksia löytyy esimerkiksi jenkki foorumeilta. Tsekkaa vaikka http://reefcentral.com/ , http://www.reeffrontiers.com/ ja http://www.reefsanctuary.com/Jay82 kirjoitti:Oletko itse kokeillut purigeniä tai löysitkö jostain käyttäjäkokemuksia?
Ok.Tatu Vaajalahti kirjoitti:Purigen ei paisu vedessä
Se on wanhan Fluval 4 sisällä, yhdessä aktiivihiilen kanssa. Purigenista ei taida olla sanottavammin hyötyä passiivisella tavalla käytettynä.Jay82 kirjoitti:Täytyypä vilkaista noita linkkejä. Miten olet laittanut sen altaaseen... Suodatinpussissa roikkuu vapaasti vai jonkin sisä/ulkosuodattimen sisällä?
Oho. Tämä oli uutta. Tai siis aika moni asia on toki uutta, mutta tuo sai jo kulmakarvat heilumaan (älkää yrittäkö kuvitella ainakaan kesken minkään nielaisun). Hiddo, tuolla säästäisi tosi paljon vaivaa kun pärjäisi hanavedellä. Pitäisiköhän varovasti kokeilla muutaman satsin verran ja seurailla, miten asukkaat altaassa reagoivat. Jos alkaa näyttää pahalta niin saahan sitä pahojen aineiden kertymää tasattua tekemällä vedenvaihtoja RO+suola -liuoksella.Tatu Vaajalahti kirjoitti:Itse asiassa nimenomaan kalkkiveden valmistuksessa ei tarvitse välttämättä käyttää RO vettä koska kalkkivedellä on itse itsensä puhdistava ominaisuus - esimerkiksi suurin osa raskasmetalleista saostuu astian pohjalle joutuessaan kosketuksiin kalkkiveden kanssa.tepy kirjoitti:Ja kalkkiveden valmistukseenkin käytetään vain RO-vettä?
Juu minulle myös. Nyt ihmettelenkin, mikä on RO-laitteen funktio, koska sitä pidetään usein lähestulkoon välttämättömyytenä hyvin toimivalle riutta-altaalle. Jos hoitaa kalkkivedellä korvausvesiongelman, niin muuta vettähän ei altaaseen tarvitse lisätä, vedenvaihtoja lukuunottamatta. Jos käyttää lisäksi "vedenparannusaineita", jotka poistavat haitallisia aineita, kuten raskasmetalleja, niin mihin RO-laitetta enää tarvitsee?saurama kirjoitti: Oho. Tämä oli uutta.
Niin, lukuunottamatta...jumase kirjoitti:Jos hoitaa kalkkivedellä korvausvesiongelman, niin muuta vettähän ei altaaseen tarvitse lisätä, vedenvaihtoja lukuunottamatta.
Ko. tuote kyllä sitoo raskasmetallit (tai ainakin osan niistä) tehokkaasti. Ravinteisiin sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta ja lisäksi se saa vaahdottimen käymään ylikierroksilla eli jollei halua vaaahdottaa puolta akvaariota vaahdottimen kautta pois, ainetta pitää annostella hyvin varovasti, korkeintaan 1 ml / 100 litraa eli murto-osa suosituksesta.L.A. kirjoitti:Kuinkahan tuolla nestemäisellä aktiivihiilellä voisi tuon raakaveden
ongelmat hoitaa?
Vesi kraanasta ja akvaan tuota?
Katson sivun ylälaidasta mielipiteeni PiccolostaL.A. kirjoitti:Piccolossa ei tuota ongelmaa ainakaan itsellä ole ?
Kyllä se on ihan akvaariovettä eli ts. suolaista. Ajaa saman asian kuin veden lappoaminen altaasta. Sanon vielä kerran: Laittakaa tuota ainetta erittäin maltillisesti!heikki kirjoitti:Tatu, ajattelin ostaa tuota nestemäistä aktiivihiiltä, laskeeko altaan suolapitoisuus jos noin suuria määriä nestettä tulee vaahdottajaan vai onko se suolatonta nestettä mitä sinne tulee.
Tarkkaavainen lukija löytää 'kalkkiveden puhdistavan vaikutuksen' tiedon täältäsaurama kirjoitti:Oho. Tämä oli uutta. Tai siis aika moni asia on toki uutta, mutta tuo sai jo kulmakarvat heilumaan (älkää yrittäkö kuvitella ainakaan kesken minkään nielaisun). Hiddo, tuolla säästäisi tosi paljon vaivaa kun pärjäisi hanavedellä. Pitäisiköhän varovasti kokeilla muutaman satsin verran ja seurailla, miten asukkaat altaassa reagoivat. Jos alkaa näyttää pahalta niin saahan sitä pahojen aineiden kertymää tasattua tekemällä vedenvaihtoja RO+suola -liuoksella.Tatu Vaajalahti kirjoitti:Itse asiassa nimenomaan kalkkiveden valmistuksessa ei tarvitse välttämättä käyttää RO vettä koska kalkkivedellä on itse itsensä puhdistava ominaisuus - esimerkiksi suurin osa raskasmetalleista saostuu astian pohjalle joutuessaan kosketuksiin kalkkiveden kanssa.tepy kirjoitti:Ja kalkkiveden valmistukseenkin käytetään vain RO-vettä?